Hvorfor mister man dager av permisjon?

Hm, javel, men jeg vet om ei som fødte før termin, riktig nok bare 3 dager før, men hun mistet ikke noe.
Det stemmer ikke, jeg fødte 3 dager før termin sist, og mistet da 3 dager av min ferdig utregnede permisjon. Grunnen til at man gjør det sånn er at man ønsker å ha samme regler for alle. Dvs at de som føder senere ikke får mer penger enn det de har rett på (som tross alt er medregnet 3 uker før termin) og de som føder tidligere får ikke lenger permisjon enn de som føder senere. Det er nok et rent praktisk og økonomisk spørsmål rundt dette.

Men er det ikke slik at man har krav på 49 uker (100%) og 59 uker (80%)? Da mister jo man støtte man har krav på om bebisen kommer før tiden. Om det er slik at det ikke er satt i stein, burde det stå at man har krav på "inntil 49/59 uker alt ettersom om vedkommende som studerte ultralyd bilder har rett". Syns det er litt kjipt at mor med stor sannsynlighet kan miste deler av permisjonen sin... Men man skal jo ikke klage på velferden vi mottar :) vi bor i et flott land som gir oss god oppfølging og støtte, og gir oss mulighet til å være hjemme med barn lengre enn i andre land :)
Er det ikke sånn at man rett på en litt lenger permisjon om barnet er prematurt? Men sånn ellers så er det jo de tre ukene før permisjon de teknisk sett trekker tilbake pengene fra...

Jeg fødte 12 dager før termin forrige gang og mistet da de 12 dagene med perm som jeg skulle hatt før fødsel. Synes det var litt surt, så håper av den grunn at jeg føder nærmere termin denne gangen (ellers føler jeg meg rimelig klekkeklar...)

Er det ikke sånn at man rett på en litt lenger permisjon om barnet er prematurt? Men sånn ellers så er det jo de tre ukene før permisjon de teknisk sett trekker tilbake pengene fra...

Jeg mener å ha lest at foreldrepenger/ permisjon ikke starter før etter utskrivelse etter sykehus opphold ved prematurfødsel. Men man fikk en annen form for støtte, pleiepenger.

Nå skal jeg være litt kjip å si at vi er faktisk utrolig privilegerte i norge som har så lang permisjonstid. Det er sannelig ikke mange som er like heldige som oss.
Tull. Har hørt at f eks i Russland så får man 3 års permisjon!!! De får "slappet av" før fødselen fra uke 30, mens her er det fra uke 37.
Og sånn er det i mange andre land og.. Føler ikke meg så veldig privilegert for å si d sånn...

Det stemmer ikke, jeg fødte 3 dager før termin sist, og mistet da 3 dager av min ferdig utregnede permisjon. Grunnen til at man gjør det sånn er at man ønsker å ha samme regler for alle. Dvs at de som føder senere ikke får mer penger enn det de har rett på (som tross alt er medregnet 3 uker før termin) og de som føder tidligere får ikke lenger permisjon enn de som føder senere. Det er nok et rent praktisk og økonomisk spørsmål rundt dette.

Nja, det stemmer i hennes tilfellet. Dette var på desember, kanskje de har endret reglene?

Tull. Har hørt at f eks i Russland så får man 3 års permisjon!!! De får "slappet av" før fødselen fra uke 30, mens her er det fra uke 37.
Og sånn er det i mange andre land og.. Føler ikke meg så veldig privilegert for å si d sånn...
I Russland har de 1,5 år med støtte fra staten. Men står ingenting om dette er full lønn eller hvordan dette er utregnet. Man får jo fortsatt kontantstøtte her i landet også til barnet er 2 år, så egentlig får man totalt et mye større beløp enn det selve permisjonen gir.

Nja, det stemmer i hennes tilfellet. Dette var på desember, kanskje de har endret reglene?
..Eller hun har ikke fått det med seg? Vi fikk brev i etterkant, men det tar litt tid med NAV... Er ikke alltid så enkelt å få med seg hva som er endret heller, sto vel bare noe sånt som at din permisjon varer nå til den ... i stedet for...

Det jeg sier stemmer hvertfall fremdeles;
https://www.facebook.com/navforeldr...773052.62891.232398446781629/831212516900216/

Føler deg ikke privilegert? Kun fordi noen andre land kanskje har bedre betingelser? Man må jo ikke ha det aller best for å føle seg privilegert :) jeg synes det ikke skulle vært en selvfølge at staten skal betale meg for at jeg ønsker ett barn til... Så jeg synes vi er veldig hwldige som kan vøre hjemme omtrent 1 år med barnet.

..Eller hun har ikke fått det med seg? Vi fikk brev i etterkant, men det tar litt tid med NAV... Er ikke alltid så enkelt å få med seg hva som er endret heller, sto vel bare noe sånt som at din permisjon varer nå til den ... i stedet for...

Det jeg sier stemmer hvertfall fremdeles;
https://www.facebook.com/navforeldr...773052.62891.232398446781629/831212516900216/

Ja, enten har hun eller NAV blingset her. Jeg ser jo nå at du har rett :-) Huff, synes ikke dette med NAV og alt er så veldig enkelt jeg..

Hm, javel, men jeg vet om ei som fødte før termin, riktig nok bare 3 dager før, men hun mistet ikke noe.

Jeg fødte tre dager før termin sist gang, og mistet tre dager med permisjon.

Skjønner i grunn hvorfor reglene er slik, de tre ukene før fødsel er jo på grunn av helsemessige årsaker.
Men tenk så utrolig mye ressurser NAV bruker på alle de som føder noen få dager før termin. Hadde vært så mye lettere og ikke minst forutsigbart om man bare hadde forhold seg til termindatoen, både for oss, NAV og arbeidsgiver.

Håper jeg får gå til termin slik at ikke hele permisjonsplanen min går i vasken. Har sittet en stund og regnet på det og akkurat fått det til å gå opp frem mot barnehagestart med permisjon, ferier og avspasering. Ødelegger litt om han bestemmer seg for å komme ut i morgen og jeg mister tre uker med permisjon.

Vedrørende premature fødsler, har også jeg hørt noe om at permisjonen starter ved utskrivelse, og ikke fra fødsel. Også får man pleiepenger for perioden man oppholder seg på sykehuset. Håper det er slik i alle fall, de trenger jo litt ekstra oppfølgning og synd hvis de skal "straffes" med kortere permisjon i tillegg.

Jeg fødte 2 dager før termin, men mistet ikke de 2 dagene. Min termindato var på en søndag og fødte på en fredag, vet ikke om det har noe å si? Det var i 2011..

Jeg fødte 2 dager før termin, men mistet ikke de 2 dagene. Min termindato var på en søndag og fødte på en fredag, vet ikke om det har noe å si? Det var i 2011..

Har nok noe å si, siden det ikke blir utbetalt foreldrepenger på lørdag og søndag uansett. Men skulle tro du skulle mistet en dag, siden de 46 ukene da startet på en fredag.

Det er ikke om det er prematurt som er avgjørende, men om barnet er innlagt på sykehuset (noe de premature som regel er da). Da får man pleiepenger den tiden barnet er innlagt og permisjonen begynner å løpe fra den dagen barnet er utskrevet.

Ved 100 % permisjon, altså totalt 49 uker, får mor 36 uker regnet fra termin /fødsel. Om barnet fødes etter termin, blir det 36 uker minus de dagene over termin.
Om du føder prematurt, og barnet blir liggende på intensiven, kan du søke nav om pleiepenger den tiden det er innlagt. Da starter 36 uker å løpe etter pleiepengeperioden.

Jeg fødte ni uker for tidlig sist,og som skrevet over her får man pleiepenger så lenge barnet er skrevet inn på sykehus. Mine to lå på sykehus 6 uker og da startet permisjonen min dagen vi ble skrevet ut,altså da jeg skulle vært rundt uke 37. Jeg "mistet" de tre ukene man har før termindato selvfølgelig. Men trengte jo de ikke heller siden barna da var seks uker :) føder man feks i uke 36 og baby ikke trenger innlegelse,starter permisjonen med en gang.

Ja, enten har hun eller NAV blingset her. Jeg ser jo nå at du har rett :) Huff, synes ikke dette med NAV og alt er så veldig enkelt jeg..
Det er absolutt ikke enkelt.. Og jeg tror de fleste av oss her inne har ganske greit påskrudde hoder. Må være forferdelig vanskelig å forstå systemet for de som virkelig er syke og har det vanskelig :/

Skjønner i grunn hvorfor reglene er slik, de tre ukene før fødsel er jo på grunn av helsemessige årsaker.
Men tenk så utrolig mye ressurser NAV bruker på alle de som føder noen få dager før termin. Hadde vært så mye lettere og ikke minst forutsigbart om man bare hadde forhold seg til termindatoen, både for oss, NAV og arbeidsgiver.

Håper jeg får gå til termin slik at ikke hele permisjonsplanen min går i vasken. Har sittet en stund og regnet på det og akkurat fått det til å gå opp frem mot barnehagestart med permisjon, ferier og avspasering. Ødelegger litt om han bestemmer seg for å komme ut i morgen og jeg mister tre uker med permisjon.

Vedrørende premature fødsler, har også jeg hørt noe om at permisjonen starter ved utskrivelse, og ikke fra fødsel. Også får man pleiepenger for perioden man oppholder seg på sykehuset. Håper det er slik i alle fall, de trenger jo litt ekstra oppfølgning og synd hvis de skal "straffes" med kortere permisjon i tillegg.
I grunn enig. Men hva med oss som har fått "feil" termindato? Forskjellnmellom min beregnende termin og sykehusets termin er 2 uker! Og jeg vet at det er beregnende termindato som er riktig, ikke fra OUL...

I grunn enig. Men hva med oss som har fått "feil" termindato? Forskjellnmellom min beregnende termin og sykehusets termin er 2 uker! Og jeg vet at det er beregnende termindato som er riktig, ikke fra OUL...

Kjedelig når man "vet" at man kommer til å føde to uker før termin. Synd sykehuset ikke kan høre litt på de som er helt sikker på termin.

Back
Topp