Hvorfor mister man dager av permisjon?

hoppedusa

Gift med forumet
VIP
Aprilbarna`15
Er det noen som vet hvorfor man mister feks 1 uke av permisjonen hvis man føder på 39+3. Da får man jo ikke det man har krav på, 47/57 uker permisjon. Føder man enda tidligere så mister man jo enda mer.

Permisjonen burde jo være til samme dato uansett når man føder. Permisjonen blir jo ikke forlenget hvis man føder etter termindatoen.

Er det noen som vet hvorfor man mister feks 1 uke av permisjonen hvis man føder på 39+3. Da får man jo ikke det man har krav på, 47/57 uker permisjon. Føder man enda tidligere så mister man jo enda mer.

Permisjonen burde jo være til samme dato uansett når man føder. Permisjonen blir jo ikke forlenget hvis man føder etter termindatoen.

Dette skjønner ikke jeg heller...! Er vel bare enda noe teit Nav har funnet på, da de vil ha alle ut i jobb fortest mulig i alle slags situasjoner :o

Jeg kan forstå at permisjon starter den dagen barnet blir født, for eksempel ved fire uker for tidlig. Men jeg forstår ikke hvorfor NAV skal ta fra deg permisjon når du allerede har gått ut i permisjon ( altså om barnet er født innenfor de tre ukene med permisjon før termin). Da skulle jo det være rett og rimelig å få forlenget permisjon om barnet er født to uker etter termin.

Hva er da poenget med å gå ut i permisjon før termin?

Ďet er fordi permisjon før fødsel er av helsemessige grunner, akkurat som de 6 ukene etter fødsel.

Om man jobber mye før fødsel kan morkakefunksjonen bli dårligere, derfor settes det av 3 uker før antatt fødsel slik at den gravide får slappet av med tanke på fosterets beste.
Føder man før termin har jo denne tiden med behov for ro allerede passert, og man kan jo ikke ta tilbake den medisinske grunnen etter fødsel. Da er jo morkaken ute!
Så når de helsemessige grunnene forsvinner har man ikke lenger krav på permisjon.

Om du blir syk kan du jo ha krav på sykmelding, men om du velger å fortsette å jobbe, kan du jo ikke få sykmelding på samme grunnlag når du er frisk igjen.
Dette skjønner ikke jeg heller...! Er vel bare enda noe teit Nav har funnet på, da de vil ha alle ut i jobb fortest mulig i alle slags situasjoner :eek:
NAV tjener vel på det. De slipper å betale for 1 uke.
Jeg kan forstå at permisjon starter den dagen barnet blir født, for eksempel ved fire uker for tidlig. Men jeg forstår ikke hvorfor NAV skal ta fra deg permisjon når du allerede har gått ut i permisjon ( altså om barnet er født innenfor de tre ukene med permisjon før termin). Da skulle jo det være rett og rimelig å få forlenget permisjon om barnet er født to uker etter termin.

Hva er da poenget med å gå ut i permisjon før termin?

Så om jeg skal ha permisjon til 27 april i utgangspunktet, men føder fire uker før har jeg bare til 25 mars? Stemmer det? Men kontantstøtte får jeg vel da fire uker før pga baby er ett år før?

Jeg trodde at så lenge du føder for tidelig ETTER at permisjonen har startet, så mister du ikke noe...? Men mulig jeg er helt på villspor.

Jeg trodde at så lenge du føder for tidelig ETTER at permisjonen har startet, så mister du ikke noe...? Men mulig jeg er helt på villspor.
Det trodde jeg også! Altså fra uke 37+3 starter perm! Men det er hvis du skulle føde i uke 36 at du mister en uke, men ikke hvis du føder etter uke 37+3 dager! De 3 ukene er allerede beregnet og er da en del av de totale ukene du har valgt om det så er 100% eller 80%!

Så om jeg skal ha permisjon til 27 april i utgangspunktet, men føder fire uker før har jeg bare til 25 mars? Stemmer det? Men kontantstøtte får jeg vel da fire uker før pga baby er ett år før?
Jepp, det stemmer..

Det trodde jeg også! Altså fra uke 37+3 starter perm! Men det er hvis du skulle føde i uke 36 at du mister en uke, men ikke hvis du føder etter uke 37+3 dager! De 3 ukene er allerede beregnet og er da en del av de totale ukene du har valgt om det så er 100% eller 80%!

Nei, du mister de dagene.. de 3 ukene er kun for før fødsel.. så har man 46 uker etter fødsel.. (100%).. så da starter du på de 46 ukene den dagen barnet er født.. mens hvis du føder etter termin blir siste dag for perm uendret..

Nei, du mister de dagene.. de 3 ukene er kun for før fødsel.. så har man 46 uker etter fødsel.. (100%).. så da starter du på de 46 ukene den dagen barnet er født.. mens hvis du føder etter termin blir siste dag for perm uendret..

Hm, javel, men jeg vet om ei som fødte før termin, riktig nok bare 3 dager før, men hun mistet ikke noe.

Det skal jeg sjekke opp tror jeg, for hakke hørt om at man mister no hvis man føder i løpet av de 3 ukene før termin! Sist fødte jeg jo etter termin... Så hva vet jeg.... Hvem skal man da informere? Arbeidsgiver eller NAV?

Det skal jeg sjekke opp tror jeg, for hakke hørt om at man mister no hvis man føder i løpet av de 3 ukene før termin! Sist fødte jeg jo etter termin... Så hva vet jeg.... Hvem skal man da informere? Arbeidsgiver eller NAV?
Sykehuset tror jeg informerer både Nav og helsestasjonen din

Første gangen så fødte jeg uke 37+0, det vil da si at de 3 ukene jeg skulle ha FØR fødsel falt bort. Det er jo helt naturlig fordi 3 uker er forbeholdt FØR fødsel

NAV får melding om at du har født og så må du selv informere arbeidsgiver mener jeg.

Men er det ikke slik at man har krav på 49 uker (100%) og 59 uker (80%)? Da mister jo man støtte man har krav på om bebisen kommer før tiden. Om det er slik at det ikke er satt i stein, burde det stå at man har krav på "inntil 49/59 uker alt ettersom om vedkommende som studerte ultralyd bilder har rett". Syns det er litt kjipt at mor med stor sannsynlighet kan miste deler av permisjonen sin... Men man skal jo ikke klage på velferden vi mottar :-) vi bor i et flott land som gir oss god oppfølging og støtte, og gir oss mulighet til å være hjemme med barn lengre enn i andre land :-)

Rart at datoen ikke blir den samme uansett fødselstidspunkt, hadde jo vært så mye forutsigbart:)

Ja vi lever godt med den permisjonen man har. Men vi mennesker er rare, vi vil bestandig ha mer av det vi har, og synes selvsagt det er urettferdig når noe "endres".

Ja, vi dkal ikke klage! Vi vant i Lotto da vi ble født i Norge! :)

Og det stemmer det med at man mister dager hvis man føder før tiden- leste brevet fra NAV nå en gang til! Gjør du det vil nav sende et nytt brev til deg med nye datoer!

Tilsammen har mor og far 49 uker og 10 av dem er forbeholdt far! Måtte telle uker for å få det til å gå opp! Så 39 uker er hos meg regnet ut fra de 3 ukene før termin!

Back
Topp