Vi får tilbake massevis av goder hele livet av de pengene vi betaler i skatt, bare tenk på alle helsetjenestene vi får, fødselen er gratis for oss (svigerinnen min måtte betale 60 000 i Hellas...), skole er gratis, bhg er subsidiert etc. Og så er vi så heldige at vi kan være hjemme med barnet vårt til det er ca 12 mnd! I mange land er det bare noen uker og så må en bitteliten baby i hendene på en dagmamma...
Nei, skal en kose seg sammen utenom det staten allerede sponser så får en spare opp og betale det selv mener nå jeg. Vi har allerede masse goder vi nyter godt av! :-)
Det er flere muligheter for å kunne være sammen hele familien mens en har baby. Det vanligste er ved uttak av ferie, der den ene har permisjon mens den andre har ferie og motsatt. Og så er det ulønnet perm som en kan spare opp penger til å dekke. Og så er det sånn som vi gjorde det sist som ga oss jevnt over mer tid sammen. Jeg hadde 4 dager lønnet perm i uka og 1 dag ulønnet, mens mannen hadde 1 pappapermdag i uka og var på jobb resten av dagene. Pappadagen brukte vi til å f.eks. dra på babysvømming sammen hele familien, utrolig kos! (vi også syntes det var skummelt å skulle la pappaen være alene med en 10 mnd gammel baby sånn plutselig, men i ettertid ser jeg at det IKKE hadde vært noe problem i det hele tatt og at de to nok bare hadde hatt godt av det :-)
Man behøver ikke gå glipp av en hel lønning. En har rett på å ta ulønnet permisjon uten å miste retten på jobben sin frem til barnet er 12 år, så en av dere kan jo jobbe redusert en stund for eksempel? I 80% stilling? Det er selvsagt økonomiske hensyn å ta, men jeg personlig lever heller mer sparsomt i en periode for å få lenger tid sammen med babyen min og familien min! :-)