Hvorfor kan vi ikke ta perm sammen????

Jadda26

Elsker forumet
Hei... jeg har ett barn på snart 5år fra før, og min kjære bedre halvdel har aldri hatt barn... så føler det å bare plutselig latt han være alene med barnet litt vell mye ansvar.. Og jeg vil at vi skal tilbringe tiden med denne herlige gutten vår sammen og nyte tiden som en familie..
hvorfor er ikke dette mulig uten å miste en hel lønn?? er jo helt bak mål...

Det er ikke statens oppgave å forsørge hele familier. Foreldrepenger er et velferdsgode som svært få andre land har i den utstrekning vi har i Norge, og poenget er jo ikke at vi skal få lønn for å være hjemme lenger enn nødvendig. Tenk på de familiene som bare får éngangsstønad fordi de ikke har jobbet lenge nok i forkant av fødselen, da er det vel litt vel kravstort å kreve at begge foreldrene skal få gå hjemme på full lønn samtidig? Alle førstegangsforeldre er i samme situasjon som din mann, men hvis du ikke stoler på at han skal klare å ta vare på sitt eget barn, er det jo bare å spare penger under din egen permisjon, og så ta en eller flere måneder ulønnet perm så dere kan være hjemme samtidig...

sånn er det bare

Den ene kan ta ferie imens den andre har permisjon feks?

Hvorfor vil du ha permisjon sammen med han? Eg synes det var kjempedeilig når eg kunne kome meg ut dørene på jobb når pappa-permen starta.

Eg skrev liste til min sambo når  han lille skulle sove, ha mat..hva som va viktig å ta med hvis de skulle ut en tur med vogna.

Vår var 9 måneder da pappan tok ut noen uker av sin kvote. Han klarer fint å skifte bleier, lage grøt og varme et middagsglass uten min hjelp

Eg synes mannfolka har kjempegodt av å passe på barnet på egen hånd.. de klarer det jo kjempefint! (rydding og middagslaging  samtidig er det verre med)

Det er faktisk er faktisk en mulighet for å ta noe samtidig. Man kan i en begrenset periode ta 150% permisjon, dvs mannen tar 100% og du 50%. Så kan du kanskje ta ubetalt permisjon de resterende 50%? Eller ferie.. Dette fikk jeg iallefall opplyst sist jeg pratet med NAV. Hva som menes med begrenset periode vet jeg ikke, for jeg spurte ikke da dette ikke er aktuelt for oss. Vi får masse tid sammen uansett, for jeg skal ha 100%lønn og forlenge permisjonen med 2 måneder ubetalt. Lykke til med utfylling av skjemaer igjen få kabalen til å gå opp! :) (og stol på mannen din...)

Jeg stoler helt på samboeren min at han kan ta vare på babyen alene :)
Hvorfor skulle man ikke det egentlig?
Har ikke bestemt hvordan vi skal gjøre med permisjonen enda vi, syns det er skikkelig vanskelig jeg!
Fedre har utrolig godt av å være sammen med og knytte bånd til barnet alene, syns pappaperm er helt suupert jeg :)

Jeg er veldig glad pappaen kan være hjemme alene sammen med barnet. Jeg er veldig aktiv med hundene mine og lot pappaen være hjemme sammen med babye fra han var 1 uke gammel.... jeg bare pumpet meg så hadde de jo melk også ( heldigvis at han tok flaske ). Ammet alltid rett før jeg dro. De koste seg veldig hjemme sammen. Alle sa til meg at du klarer å gå fra babyen osv.... men han har jo en pappa også. Jeg begynte å jobbe da han var 5 mnd. Gikk kjempe bra og de koste seg veldig sammen. Tror fedrene har veldig godt av å få slippe til og at vi mødre ikke alltid er der og "bestemmer over babyen ". Jeg har en samboer som er veldig flink da :)
Håper dere finner en god løsning :)

Du har rett på 21 dager ferie i permisonen din. Så han kan kose seg med dere 3 uker av de 12 hvertfall + en har rett på 2 uker etter barnet er født, om de to er lønnet er opp til jobben :)

tror kanskje mange missforstod... jeg stoler på samboeren min... og jeg tror han og klarer seg fint... Men til dere som mente det var teit å få full lønn for å gå hjemme begge to... vell både meg og min samboer har jobbet ræven av oss for nettopp å få penger når man trenger det. Man betaler bøttevis i skatt etc.. så disse pengene er oss velfortjente, det er tross alt bare tilbakebetaling av det vi allerede har betalt inn i skatt..

vell jeg tror kanskje dere missforstod... jeg stoler på samboeren min.. og jeg tror han klarer seg fint.. Til deg som hadde noe imot at man fikk full lønn begge to for å gå hjemme... dette er noe både meg og sambo har jobbet oss slitt ihel for, betalt skatt i masse masse vis.. så dette er meget vellfortjente penger selvom man bare kan gå 150%perm sammen.. Men det er jo nettopp en av de grunnene til at man betaler skatt.. for å få dette mulig, så vi har betalt det vi får utbetalt i permen...

Er faktisk helt enig med deg. Det er jo ikke snakk om å ikke stole på samboern men faktisk å nyte tiden sammen som en familie. Det er jo viktig begge deler - Få tid sammen og få tid alene med barnet. Nå venter vi i juli og han får to uker permisjon ved fødsel og etter det tar han sommerferie sammen med oss i 3 uker, så de første 5 ukene skal nytes skikkelig..! :D

Vi får tilbake massevis av goder hele livet av de pengene vi betaler i skatt, bare tenk på alle helsetjenestene vi får, fødselen er gratis for oss (svigerinnen min måtte betale 60 000 i Hellas...), skole er gratis, bhg er subsidiert etc. Og så er vi så heldige at vi kan være hjemme med barnet vårt til det er ca 12 mnd! I mange land er det bare noen uker og så må en bitteliten baby i hendene på en dagmamma...

Nei, skal en kose seg sammen utenom det staten allerede sponser så får en spare opp og betale det selv mener nå jeg. Vi har allerede masse goder vi nyter godt av! :-)

Det er flere muligheter for å kunne være sammen hele familien mens en har baby. Det vanligste er ved uttak av ferie, der den ene har permisjon mens den andre har ferie og motsatt. Og så er det ulønnet perm som en kan spare opp penger til å dekke. Og så er det sånn som vi gjorde det sist som ga oss jevnt over mer tid sammen. Jeg hadde 4 dager lønnet perm i uka og 1 dag ulønnet, mens mannen hadde 1 pappapermdag i uka og var på jobb resten av dagene. Pappadagen brukte vi til å f.eks. dra på babysvømming sammen hele familien, utrolig kos! (vi også syntes det var skummelt å skulle la pappaen være alene med en 10 mnd gammel baby sånn plutselig, men i ettertid ser jeg at det IKKE hadde vært noe problem i det hele tatt og at de to nok bare hadde hatt godt av det :-)

Man behøver ikke gå glipp av en hel lønning. En har rett på å ta ulønnet permisjon uten å miste retten på jobben sin frem til barnet er 12 år, så en av dere kan jo jobbe redusert en stund for eksempel? I 80% stilling? Det er selvsagt økonomiske hensyn å ta, men jeg personlig lever heller mer sparsomt i en periode for å få lenger tid sammen med babyen min og familien min! :-)

Mange bra svar her:) 

Jeg synes faktisk (!) det var litt deilig å når sambo begynte å jobbe så smått igjen sist, hverdagen kom liksom og vi fant en balanse. Og vi trivdes med dette. Sambo har heldigvis en fleksibel jobb så hadde alt fra et par ekstra timer eller hele dager han hadde "hjemmekontor".

Men vet at mange lar pappaene ta ferien i mammaens permisjon, så får man tid sammen. 
samt at han som pappa tar jo sin perm etter din så da har dere fått rutine og han klarer seg nok utmerket. Dere kan jo ta en uke hvor dere er hjemme sammen om dere er utrygge før hans permisjon. 

Først og fremst er jo denne ordningen for at man ikke skal ha småbabyer i bhg, men ha tid med de hjemme til de er store nok. Familiepermisjon er ikke noe man kan kreve, men man kan jo absolutt "velge" det men da går man jo glipp av lønn siden man da tar ferie og familietid - prioriteringssak (og økonomispørsmål?!!) 

Lykke til:) 

Nå har jeg inntrykk av at de fleste prøver å strekke permisjonstiden så mye som mulig slik at barnet får være hjemme lengst mulig før barnehagestart. Og dess mer fellestid en tar, dess tidligere må jo barnet i barnehage.

Det være sagt så har jo pappaen mulighet til å ta ut ferie i din permisjonstid, og du det samme når han er i permisjon, så om dere ønsker å dra på ferie eller nyte tiden sammen så er det jo godt med muligheter for det.
Vi tok oss 5 uker med kombinert ferie/permisjon med storebror og reiste til varmere strøk. Var kjempedeilig :-)
Så mulighetene ligger jo der, spørs jo bare hvordan dere vil prioritere!

Back
Topp