Hvorfor flagger vi 8. mai?

*lykkeligst*

Forumet er livet
Vet dere det uten juks?
En bekjent her lurte på hvorfor jeg flagga den 8. og når jeg sa at jeg syns det var en fin ting å gjøre på en slik dag, så ble det stille. Det måtte visst googles for å finne ut av hvorfor det var naturlig å flagge den 8. mai.
Jeg ble litt satt ut kjente jeg, men er det kanskje vanlig å ikke vite om flaggdagene i Norge?

Min pappas bursdag ;)

Er frigjøringsdagen, den dagen da andre verdenskrig var slutt.

Ja, det kan jeg med hånda på hjertet si at jeg gjør  Underviser i samfunnsfag, så jeg prøver også å få elevene mine til å bli oppmerksomme på slike merkedager.

Aargh! Vi snakka om det på jobb i dag.. Da satt ei og sa: "Jo, var det ikke den dagen vi vant et eller annet?" 

det er noe alle SKAL vite!! det er frigjøringsdagen, å den dagen tyskerne kapitulerte og norge igjen var et fritt land! dette skjedde 8 mai 1945!!

8. mai burde jo alle kjenne til. Den har falt litt i skyggen av 1. mai, hvilket jeg syns er trist. Frigjøringsdagen er viktigere enn arbeidernes dag, i alle fall i følge meg.

Jeg blir helt dårlig når jeg hører om folk som ikke vet hvorfor vi flagger 8. mai!
Det samme gjelder 7. juni.

Kleo79 skrev:
8. mai burde jo alle kjenne til. Den har falt litt i skyggen av 1. mai, hvilket jeg syns er trist. Frigjøringsdagen er viktigere enn arbeidernes dag, i alle fall i følge meg.

I skyggen av 1. mai? Hvor? Huff..

Gollemor skrev:

Kleo79 skrev:

vet ikke om jeg vil kalle det "i skyggen av", men jeg vil tippe at folk husker 1. mai bedre pga at det er en fridag, ikke "bare" en flaggdag. Synd, men jeg tror dessverre det er sant.

Gollemor skrev:
Jeg blir helt dårlig når jeg hører om folk som ikke vet hvorfor vi flagger 8. mai!

*google 7.juni*

Amorosa skrev:

Gollemor skrev:

Kleo79 skrev:

vet ikke om jeg vil kalle det "i skyggen av", men jeg vil tippe at folk husker 1. mai bedre pga at det er en fridag, ikke "bare" en flaggdag. Synd, men jeg tror dessverre det er sant.

Hjemme hos oss var 1. mai den aller viktigste dagen i mai, mye viktigere enn 17. mai. Men 8. mai var også viktig å markere. Pappa var alltid ute på noe kransenedleggelse og sånt. 

Dani California skrev:

Gollemor skrev:

*google 7.juni*

*snøft*

enig i at det virker som 1. mai er viktigere for mange.. merket det godt her da gata var full av flagg 1. mai.. men ikke fullt så mange den 8.
og ja, jeg vet hvorfor vi flagger 

Ja, det vet jeg, og 7. juni og.
Men jeg skal ikke påstå at jeg kan alle flaggdagene, eller vet hvor mange det er en gang...

Klart jeg vet - jeg hadde jo flaggtråden den dagen Det er frigjøringsdagen, og nå er det også veterandagen!

Back
Topp