Hvorfor flagger vi 8. mai?

IsThaBeth skrev:
Hvorfor er 8.mai en viktigere dag enn 1.mai?

For min del veier frigjøringen fra nazi-tyskland en del tyngre enn kampen for 8-timers arbeidsdag.
Jeg vet 1.mai betyr så mye mer enn det, altså :) Og selvsagt er det en viktig dag. Jeg har ikke vokst opp med å feire 1. mai, kanskje heller stikk motsatt, så det er mulig jeg er farget av foreldre og besteforeldre. 

1.mai er en stor internasjonal dag, men JEG synes det blir feil om den dagen skal overskygge den (etter min mening) store nasjonale dagen 8.mai. 

Sånn egentlig, synes jeg de to dagene ikke har sånn allverden med hverandre å gjøre- så hvorfor ikke sette pris på begge? Eller i alle fall ha respekt nok for historien vår til å vite hva dagene betyr.

Etter overskriften ble jeg litt redd for at du faktisk ikke visste hva slags dato 8.mai er. :)

Har aldri truffet på noen som ikke har visst om den datoen, og velger å tro at alle som har gått på norsk skole har fått med seg det. 

Rart at det er så mage som ikke vet det....

Det veit jeg ja.  Til og med 7. juni.

Artig anekdote:  Min bestevenninne som barn var født den 8. mai,  faren derimot var født den 9. april.....

*lykkeligst* skrev:
Vet dere det uten juks?
En bekjent her lurte på hvorfor jeg flagga den 8. og når jeg sa at jeg syns det var en fin ting å gjøre på en slik dag, så ble det stille. Det måtte visst googles for å finne ut av hvorfor det var naturlig å flagge den 8. mai.
Jeg ble litt satt ut kjente jeg, men er det kanskje vanlig å ikke vite om flaggdagene i Norge?

Da jeg så overskriften tenkte jeg "går det an at voksne mennesker ikke vet det?" Men det er faktisk mange som ikke vet det, skrekk og gru! Jeg kan de fleste flaggdagene, men det er ikke alltid jeg husker det i tide den dagen så jeg får hengt ut flagget. Kan ikke henge det ut klokka 11 liksom. Må prøve å skjerpe det, for synes det er koselig å flagge. Men 8.mai huska jeg!

Tefruen skrev:
Det veit jeg ja.  Til og med 7. juni.

Artig anekdote:  Min bestevenninne som barn var født den 8. mai,  faren derimot var født den 9. april.....

Vet av to brødre som er født på hver sin dag på de datoene og:)

Back
Topp