Hvorfor feirer DU jul?

På grunn av tradisjon :) Det er en tradisjon hvor folk samles og det er jo ikke alltid man får til i løpet av et år ellers. :)
 
Tradisjon rett og slett. Også fordi jeg får gaver, og jeg liker gaver!
 
Vi velger å markere jul kun pga tradisjon slik at barna blir vant til tradisjonene jeg er oppvokst med samt som de fleste andre her har lignende tradisjoner med
 
Feirer jul pga vår kristne tro :)
 
Tradisjon, det viktigste i jula er barna i familien, alltid.
 
Tradisjon, og unnskyldning til å treffes. Men jeg kunne personlig ha droppet julen (typ dratt til syden i ferien).
 
Fordi jeg ikke har noe valg ;)

Det er faktisk sant, prøvde å droppe julefeiring noen år, men alle tradisjonene og forventningene til andre drar meg inn i det. Skulle gjerne droppa store deler av slik jula blir feira om jeg fikk velge fritt.
 
Fordi det er det største, at Jesus ble født som et menneske for så å leve hele livet sitt for meg, og så dø for meg :) God grunn til feiring!!!
 
Tradisjon selvfølgelig :)
 

Vedlegg

  • 5ED02726-1F30-4B40-8A61-B75B636F70F8.jpeg
    5ED02726-1F30-4B40-8A61-B75B636F70F8.jpeg
    43,9 KB · Visninger: 21
Jeg synes jul er en fin anledning til å gjøre koselige ting sammen, ha en høytid, fokusere på de fine tingene ved julen, ro, stillhet og familie, koselig musikk og god mat.

Det er hyggelig at ikke alle dager er like, og det er fint å slippe å «finne på hjulet på nytt» ved å lage egne høytider, og heller bruke den vi selv er vokst opp med. Vi tar med oss noen tradisjoner videre fra vi var små og endrer noe, og lager noen nye tradisjoner.

Jeg er pragmatisk, og bryr meg ikke så mye om de bakenforliggende årsakene. Men jul er jo fra norrønt jól, en fest for å feire at sola snur, lenge før kristendommen kom til Norge.

Men jeg synes de kristne julesangene er fine også, og tar ikke avstand fra det kristne selv om jeg ikke anser meg som kristen.

Hadde jeg vært vokst opp i en muslimsk familie eller ern muslimsk land hadde jeg helt sikkert feiret id.

Fint med grunner til å feire sammen, pynte, ta på seg fine klær, og spise mat og gjøre ting man ikke gjør ellers :)

Og ikke minst fint for barna!
 
Tradisjon, og unnskyldning til å treffes. Men jeg kunne personlig ha droppet julen (typ dratt til syden i ferien).
Jeg har vært i Syden en jul, de pyntet hotellet ordentlig. Men jammen var det merkelig å gå i shorts og singlet på julaften :shy: da savnet jeg den norske jula :hilarious:
 
Kun tradisjon. Jul betyr egentlig ikke så mye for meg, synes helt ærlig at det er mer stress enn kos.
 
Vi ser på det som en feiring av vintersolverv, en fest midt i det mørkeste. Vi er ateister, og de tradisjonene vi har og vil videreføre har ikke noe religiøst preg over seg. Det går i lys (mot mørketida), god mat, stemning og pynt, familie, venner, tid sammen rett og slett.

Jul har vært feiret lenge før kristendommen gjorde sitt inntog, og det var vel bare av praktiske årsaker at de la om den eksisterende feiringen til å plutselig skulle omdhandle Jesu fødsel.

Jeg er veldig julemenneske, og desember går alltid alt for fort!
 
Det er det jeg er vokst opp med og det har blitt en fin tradisjon. Ønsker å videreføre denne magiske, spennende og fine tradisjonen til mine barn :Heartred
 
Back
Topp