Hvorfor feirer DU jul?

Jeg har vært i Syden en jul, de pyntet hotellet ordentlig. Men jammen var det merkelig å gå i shorts og singlet på julaften :shy: da savnet jeg den norske jula :hilarious:

Ja vi også. Men deilig slippe pakkemas og julekaos :)
 
Syns det er fint at hele familien samles, så det går mye på tradisjon samtidig som på min kristne tro :)
 
Jeg synes jul er en fin anledning til å gjøre koselige ting sammen, ha en høytid, fokusere på de fine tingene ved julen, ro, stillhet og familie, koselig musikk og god mat.

Det er hyggelig at ikke alle dager er like, og det er fint å slippe å «finne på hjulet på nytt» ved å lage egne høytider, og heller bruke den vi selv er vokst opp med. Vi tar med oss noen tradisjoner videre fra vi var små og endrer noe, og lager noen nye tradisjoner.

Jeg er pragmatisk, og bryr meg ikke så mye om de bakenforliggende årsakene. Men jul er jo fra norrønt jól, en fest for å feire at sola snur, lenge før kristendommen kom til Norge.

Men jeg synes de kristne julesangene er fine også, og tar ikke avstand fra det kristne selv om jeg ikke anser meg som kristen.

Hadde jeg vært vokst opp i en muslimsk familie eller ern muslimsk land hadde jeg helt sikkert feiret id.

Fint med grunner til å feire sammen, pynte, ta på seg fine klær, og spise mat og gjøre ting man ikke gjør ellers :)

Og ikke minst fint for barna!
  • Men jula, slik jula er idag, er en kristen høytid.
mange tror at det har noe med hverandre å gjøre, men det eneste er at vi har tatt navnet jul.
 
Vi ser på det som en feiring av vintersolverv, en fest midt i det mørkeste. Vi er ateister, og de tradisjonene vi har og vil videreføre har ikke noe religiøst preg over seg. Det går i lys (mot mørketida), god mat, stemning og pynt, familie, venner, tid sammen rett og slett.

Jul har vært feiret lenge før kristendommen gjorde sitt inntog, og det var vel bare av praktiske årsaker at de la om den eksisterende feiringen til å plutselig skulle omdhandle Jesu fødsel.

Jeg er veldig julemenneske, og desember går alltid alt for fort!
Ikke gaver.. ille adventslys.. ikke julestjerne.. ikke de fleste av julesangene med andre ord?

Hva legger ateister til grunn for at man skal "feire med familie", har det en evolusjonsmessig fordel? Noe som sikrer artens overlevelse? Er det noe som ble igjen fra apene, å holde sammen, en slags instinktivt flokkmentalitet?
 
Vi feirer ikke jul...ensete er fordi det er tradisjon og ikke for noe Jesus greier. Lager god mat osv.
Setter opp grana fordi vi har gjort det i alle generasjoner.
Det er det vi har vokst opp med. Blir litt som barnedåp, vi er ikke dypt kristne. Blitt tradisjon .
 
Ikke gaver.. ille adventslys.. ikke julestjerne.. ikke de fleste av julesangene med andre ord?

Hva legger ateister til grunn for at man skal "feire med familie", har det en evolusjonsmessig fordel? Noe som sikrer artens overlevelse? Er det noe som ble igjen fra apene, å holde sammen, en slags instinktivt flokkmentalitet?
Vi har gaver, masse lys, stjerner :D Det kan selvfølgelig diskuteres om vi burde ha stjerne, all den tid det faktisk har et snev av religiøs betydning, men herregud, stjerner er fine å se på :D Har luket vekk en del av sangene som blir for religiøse, men ellers har vi ganske mange. Som sagt, vi ser på det som en feiring av vintersolverv. Jeg vet ikke helt om jeg ser den kristne grunnen for å feire med familien i noen større grad enn for ateister, annet enn at de fleste liker å tilbringe feiringer sammen med mennesker de har en forbindelse til.

Bare fordi vi ikke tror på Gud og Jesus (og ei heller Allah, eller hvilken som helst av de veldig mange forskjellige gudene folk tror på), så betyr det ikke at alt vi gjør har har med evolusjon å gjøre. Vi feirer, med god mat og folk vi er glade i, på linje med alle andre. Vi bare tror ikke at akkurat denne feiringen har noe med en fyr ved navn Jesus å gjøre. Det er faktisk ikke mer dramatisk enn det :)
 
Pga tradisjon og ett lite avbrekk i mørketiden. Har ikke noe med Jesus og gjøre, og Jesus ble jo heller ikke født i julen. Jul feiret vi lenge før kristendommen kom til Norge.
Men vi er ikke redd for kristendommen så hører på alt av musikk, barna mine deltar i skolegudstjeneste og vi har 4 adventslys hjemme. Men ingen av oss tror
 
Feirer pga tradisjon :) Er oppvokst i en liten kristen småbygd der vi lærte vi feirer Jesu fødsel - vi lærte ingenting om norrøn Joul , solsnu og hvordan korstogene innførte kristendom og kombinerte to høytidene.

Vi har adventsstake og adventsstjerne og barna våres synger julesalmer frivillig i kirken av skolens regi- nostalgisk og koselig.
Synes det er viktig å lære seg de tradisjonene selv om jeg og sambo er ateister.

For meg er julen en koselig tid å treffe familien sin og være med hverandre.
For meg Er det viktigeste å sette pris på hverandre mens man lever- menneskene nære oss er hovedfokus - ikke det åndelige. ;)
 
Vi feirer pga tradisjon og er ikke kristne. Ganske mange tradisjoner rundt jul har lite eller ingenting med kristendom å gjøre, så jeg ser ingen problemer med å feire det av andre grunner enn kristen tro.
 
Pga jeg må. Ikke fordi jeg har lyst. Julen gir meg ingen glede, men jeg er med sambo og hans familie med maske på.
 
Back
Topp