Hvorfor får noen henvisning til TUL?

Skal du /har du vært på TUL

  • Ja

    Votes: 23 82,1%
  • Nei

    Votes: 5 17,9%

  • Antall som har svart
    28

Dette innlegget her synes jeg ikke passer seg å bli lagt ut av en forumansvarlig. Dette er et enkeltmenneske sin private mening og det finnes absolutt ingen holdepunkter for at noen av disse eksemplene kan skade fosteret. Å legge denne linken ut i et forum hvor gravide kvinner forklarer hvorfor akkurat de har tatt ultralyd, er å kritisere alle disse kvinnene sitt valg. Disse kvinnene har gode grunner for at de valgte tul, enten om det gjelder tidligere hendelser eller generell uro. for stress er direkte farlig for graviditet og babyen. I tillegg så har man også spørsmålet om misdannelser og leveutsikter til fosteret som kan oppdages tidlig, istedet for å gi en større belasting for foreldre på oul. Flere av kvinnene her inne vil må også ha jevnlig kontroll med ul gjennom svangerskapet, og denne artikkelen her vil bare gi disse kvinnene negative tanker og usikkerhet, uten å i det hele tatt ha noe medisinsk bakgrunn for påstanden. Barnet i magen ligger godt beskyttet og tåler både musikk, og ultralydbølger. En stressa mamma derimot...
 
Last edited:
Dette innlegget her synes jeg ikke passer seg å bli lagt ut av en forumansvarlig. Dette er et enkeltmenneske sin private mening og det finnes absolutt ingen holdepunkter for at noen av disse eksemplene kan skade fosteret. Å legge denne linken ut i et forum hvor gravide kvinner forklarer hvorfor akkurat de har tatt ultralyd, er å kritisere alle disse kvinnene sitt valg. Disse kvinnene har gode grunner for at de valgte tul, enten om det gjelder tidligere hendelser eller generell uro. for stress er direkte farlig for graviditet og babyen. I tillegg så har man også spørsmålet om misdannelser og leveutsikter til fosteret som kan oppdages tidlig, istedet for å gi en større belasting for foreldre på oul. Flere av kvinnene her inne vil må også ha jevnlig kontroll med ul gjennom svangerskapet, og denne artikkelen her vil bare gi disse kvinnene negative tanker og usikkerhet, uten å i det hele tatt ha noe medisinsk bakgrunn for påstanden. Barnet i magen ligger godt beskyttet og tåler både musikk, og ultralydbølger. En stressa mamma derimot...
Veldig godt poeng og helt enig!
 
Dette innlegget her synes jeg ikke passer seg å bli lagt ut av en forumansvarlig. Dette er et enkeltmenneske sin private mening og det finnes absolutt ingen holdepunkter for at noen av disse eksemplene kan skade fosteret. Å legge denne linken ut i et forum hvor gravide kvinner forklarer hvorfor akkurat de har tatt ultralyd, er å kritisere alle disse kvinnene sitt valg. Disse kvinnene har gode grunner for at de valgte tul, enten om det gjelder tidligere hendelser eller generell uro. for stress er direkte farlig for graviditet og babyen. I tillegg så har man også spørsmålet om misdannelser og leveutsikter til fosteret som kan oppdages tidlig, istedet for å gi en større belasting for foreldre på oul. Flere av kvinnene her inne vil må også ha jevnlig kontroll med ul gjennom svangerskapet, og denne artikkelen her vil bare gi disse kvinnene negative tanker og usikkerhet, uten å i det hele tatt ha noe medisinsk bakgrunn for påstanden. Barnet i magen ligger godt beskyttet og tåler både musikk, og ultralydbølger. En stressa mamma derimot...
Må først påpeke at mitt svar ikke er ment negativt:-)

Men jeg tror ikke linken som ble lagt ut er ment som kritikk av alle gravide som velger tul.
Jeg har selv allerede hatt to ultralyder pga blødning, og skal ha en til siden det ikke gir seg. Tenker jeg har god grunn til å ta tul, og det regner jeg med alle gravide som tar det har.

Det kan allikevel ikke være sånn at gravide er en slags vernet gruppe, som må beskyttes mot meninger eller informasjon som kan oppfattes som kritikk.
Ultralyd f.eks er omdiskutert. Forskningen er gammel, og man kan ikke si med sikkerhet hvordan ultralyd påvirker fosteret. Hvert fall med dagens apparater som er betydelig mye kraftigere enn de som ble brukt før, som forskningen stammer fra. De fleste som tar ultralyd har mer enn god nok grunn, enten det er medisinsk eller for egen del. Jeg tar det som nevnt selv, men har i bakhodet at det kan komme ny forskning som sier at det kan ha negativ effekt. Det er ikke det samme som å mene at ingen burde ta til.

Å tenkte på dette, og å uttrykke det, er ikke det samme som kritisere alle gravide som tar til/ul. Og noen ganger må man tåle å forsvare egne valg. Tenker jeg:-)
 
Må først påpeke at mitt svar ikke er ment negativt:)

Men jeg tror ikke linken som ble lagt ut er ment som kritikk av alle gravide som velger tul.
Jeg har selv allerede hatt to ultralyder pga blødning, og skal ha en til siden det ikke gir seg. Tenker jeg har god grunn til å ta tul, og det regner jeg med alle gravide som tar det har.

Det kan allikevel ikke være sånn at gravide er en slags vernet gruppe, som må beskyttes mot meninger eller informasjon som kan oppfattes som kritikk.
Ultralyd f.eks er omdiskutert. Forskningen er gammel, og man kan ikke si med sikkerhet hvordan ultralyd påvirker fosteret. Hvert fall med dagens apparater som er betydelig mye kraftigere enn de som ble brukt før, som forskningen stammer fra. De fleste som tar ultralyd har mer enn god nok grunn, enten det er medisinsk eller for egen del. Jeg tar det som nevnt selv, men har i bakhodet at det kan komme ny forskning som sier at det kan ha negativ effekt. Det er ikke det samme som å mene at ingen burde ta til.

Å tenkte på dette, og å uttrykke det, er ikke det samme som kritisere alle gravide som tar til/ul. Og noen ganger må man tåle å forsvare egne valg. Tenker jeg:)


Dette innlegget var ment som kritikk til en forumansvarlig (som jeg mener bør være nøytral) Hvis det ikke var ment som kritikk eller å få i gang en diskusjon så kan man legge det ut i en annen tråd enn den som handler om hvorfor kvinnene tar tul. Jeg har da aldri sakt at gravide er en vernet gruppe, men jeg sier at moderator må passe seg for å legge frem informasjon som er feil. Dette er et blogginnlegg som er en enkeltspersons mening og ikke har noe tyngde faglig sett. Og det er det jeg kritiserer.
 
Dette innlegget var ment som kritikk til en forumansvarlig (som jeg mener bør være nøytral) Hvis det ikke var ment som kritikk eller å få i gang en diskusjon så kan man legge det ut i en annen tråd enn den som handler om hvorfor kvinnene tar tul. Jeg har da aldri sakt at gravide er en vernet gruppe, men jeg sier at moderator må passe seg for å legge frem informasjon som er feil. Dette er et blogginnlegg som er en enkeltspersons mening og ikke har noe tyngde faglig sett. Og det er det jeg kritiserer.
Nei nei, skrev heller ikke at du hadde sagt at gravide var en vernet gruppe:-) Var bare ment generelt. At det må være rom for andre meninger enn det flertallet mener er rett i en tråd/kommentarfelt.

Beklager hvis jeg tråkket noen på tærne:-)
 
Eg gikk med tom fostersekk i 12 veker sist. Oppdaga på en privat UL (altså heilt tilfeldig, alt var jo "bra"), og måtte til med både medisinsk abort og utskraping. Hasteinnleggelse pga stort blodtap på kort tid osv.

Så denne gangen fikk eg henvisning til TUL.
Alt for seint i mine auger. Veke 11. Så eg bestilte en privat også i veke 8 (var tidligste ledige time, eg kunne gjerne tatt i veke 6 allerede).
 
Hei! Jeg er litt nysgjerrig på dette med TUL. (Tidlig ultralyd).
Har lest at det kan være ulike medisinske årsaker til dette samt at mors alder har noe med dette å gjøre.
Samtidig høres det ut som at "alle" bare ringer til legen sin og får henvisning til TUL. Dette trodde jeg man måtte betale selv (ca 1100 kr) når det ikke er noen medisinsk grunn.

Jeg mener ikke å skape noen debatt om dette er bra eller ikke bra - fordi det er jo delte meninger om det også.

Men jeg lurer på hvorfor noen får det og andre ikke. og hvorfor ønsker man TUL om det ikke er en medisinsk årsak?

Jeg er jo utrolig spent selv og synes at det å vente til uke17 med å se den lille er ALT FOR LENGE! men jeg skal nok klare og vente denne gangen også, så håper jeg at legen finner hjertelyd på kontroll uke 11 :)
I svangerskap nr 1 var jeg kun i uke 19.
Svangerskap nr 2 var jeg i uke 8 pga blødning, det var da en blighted ovum.
Svangerskap nr var jeg privat i uke 8 for å se at alt var ok. Og i resten av svangerskapet var jeg ofte på ul pga blødninger og lite fostervann
S
 
Forrige gang fikk jeg TUL i uke 5/6 da vi en mnd før hadde vært gjennom et prøverør som ikke virket til å bli vellykket pga blødning. Altså TUL for å fastsette termin, og da ble IVF utelukket og vi hadde klart det selv!!! :eek: Denne gangen blir det ikke noe TUL annet enn den vi skal på i uke 12 og den skal vi betale selv.
 
For min del har jeg vært på TUL en gang 7+5, for å se at det var hjerte som slo. Og skal på ny kontroll neste torsdag 10+6. Jeg får oppfølging på sykehuset hos overlege, som skal følge meg hele svangerskapet ut. Dette er mitt 8ende svangerskap, men kun ett barn. Har opplevd BO (ren tilfeldighet på privat ul i uke 11), MA og SA, og har to delt livmor. Noe som øker sjanse for prematur og gjør svangerskapet mitt til risikosvangerskap.
 
Om du er så bekymret at det går utover livskvalitet, som det gjorde på meg så bør du få time til tul. Jeg sov ikke og bekymret meg døgnet rundt, kjente på alle smerter osv som noe negativt. Fikk henvisning til ul i uke 5 og uke 7.
 
Jeg får ultralyd på sykehuset i uke 7, 10, 13, 18 (ordinær) og deretter hver 6. uke. Ikke fordi det er risikosvangerskap eller noe, men fordi jeg meldte meg frivillig til å delta i en studie om hva som kan påvirke tidlig fosterutvikling positivt og negativt. Det er ikke bare ultralyd, men en god del innsats også for å få være med i studien. Før graviditeten ble min fettmasse og muskelmasse målt, blodprøver, fullstendig kostholdsregistrering i 3 dager og gikk med aktivitetsmåler i 4 dager. Måtte samle og fryse ned urinprøver hver morgen fra dag 8 til positiv test den syklusen jeg ble gravid. Ble heldigvis gravid i første prøveperiode, ellers hadde det blitt fullt i fryseren! Styrte litt med å frakte urinprøvene hjem fra ferie, måtte unngå at de tinte på en 7 timers biltur midt på sommeren
Skal ta blodprøver, kostholdsregistrering, aktivitetsmåler og kroppsmål flere ganger i løpet av svangerskapet.
Synes det er viktig å stille opp for forskning slik at vi får mer og bedre kunnskap. Og kjekt å få følge med på ultralyd da.
 
Back
Topp