Hvorfor får noen henvisning til TUL?

Skal du /har du vært på TUL

• Ja

Votes: 24 82,8%
  • Nei

Votes: 5 17,2%

• Antall som har svart
    29

Muumi mama

Betatt av forumet
Hei! Jeg er litt nysgjerrig på dette med TUL. (Tidlig ultralyd).
Har lest at det kan være ulike medisinske årsaker til dette samt at mors alder har noe med dette å gjøre.
Samtidig høres det ut som at "alle" bare ringer til legen sin og får henvisning til TUL. Dette trodde jeg man måtte betale selv (ca 1100 kr) når det ikke er noen medisinsk grunn.

Jeg mener ikke å skape noen debatt om dette er bra eller ikke bra - fordi det er jo delte meninger om det også.

Men jeg lurer på hvorfor noen får det og andre ikke. og hvorfor ønsker man TUL om det ikke er en medisinsk årsak?

Jeg er jo utrolig spent selv og synes at det å vente til uke17 med å se den lille er ALT FOR LENGE! men jeg skal nok klare og vente denne gangen også, så håper jeg at legen finner hjertelyd på kontroll uke 11 :)

Jeg kan bare svare for meg selv, men her er hvertfall grunnen for at vi skal på tul.

Vi mistet i MA i april, embryoet døde i uke 7/8, men kroppen min merket ikke at noe var galt før 3 uker senere. Å gå med dødt foster er ikke stas, så derfor velger vi å gå privat for tul i uke 8 og uke 12. Jeg vet ikke om vi hadde fått henvisning av fastlegen, for jeg har ikke spurt. Per nå har vi muligheten til å betale for det selv og da gjør vi det :)

Jeg skulle i utgangspunktet ikke. Ble henvist pga smerter og senere stor blødning. Viste seg at jeg hadde noen store cyster som de vil følge litt med på. Derfor har jeg vært i uke 5+4 (smerter) 7+5 (blødning) og skal tilbake når jeg er 12+4 pga cystene for å se om de er blitt mindre.

Jeg tror de er ganske strenge på slike ting her. I de tidligere svangerskapene mine måtte jeg ihvertfall gå privat.

Denne gangen får jeg oppfølging på sykehuset fordi det ble oppdaget store misdannelser på OUL i det forrige svangerskapet mitt, og det endte med senabort. Det er egentlig ikke høyere risiko for at det kommer til å skje igjen, men jeg får vel tettere oppfølging for å roe nervene litt

Har alltid benyttet meg av privat gyn, da det er han jeg er mest for lyd med. Betaler gladelig for veldig god hjelp

Jeg har hatt tidlig ultralyd uke 12 med alle mine (dette er mitt 3 svangerskap) dette har vært privat. Grunnen er at jeg vil vite det er liv der og at fosteret er uten misdannelser. Det handler litt om at har man muligheten for å sjekke og få svar, så benytter man seg gjerne av den.

Denne gangen har jeg også vært på tul uke 7 fordi jeg har vært så kvalm og uvell, samt noe høyere HCG nivåer enn vanlig. Har heller ikke har fått slappet av med at alt er Ok. Har hatt en tanke om st det har gått så bra de andre gangene, så nå må det være min tur til at det skal gå galt. Måtte få bekreftet at det var hjerteaktivitet der og at det ikke var tvillinger. Dette var også privat, men jeg kunne sikkert fått offentlig mtp tvillingspørsmålet.

Jeg spurte fastlegen om henvisning til tul pga SA i mars, men fikk beskjed om at det ikke var mulig. Da bestilte vi privat, fordi vi vil roe nervene med at alt de bra denne gangen :)

Legene er veldig forskjellige. Noen er strenge og noen er ikke det.
Min er av den ekstremt snille sorten og som gav meg tidlig UL da jeg ble gravid etter å ha mistet en gang. Siden den graviditeten var en BO fikk jeg også tidlig UL denne gangen.

Jeg har fått pga 2 MA og alder. Det er ekstremt vondt å oppdage MA i uke 14 med et foster som har vært dødt i 5 uker.

Jeg hadde 1 MA i uke 11+3 som var stoppet i uke 9 og flere SA. Og i denne svangerskapet nå har jeg hatt blødninger som kommer og går.
Jeg har hatt 2 TUL til nå og skal ha 2 til hver 14.dag.

Jeg gikk også i fem uker med dødt foster ved MA, og var 15 uker på vei da det ble oppdaget. Det var faktisk ikke grunn nok i seg selv til å få dekket tidlig ultralyd, men jeg har i utsikter til et vanskelig svangerskap av helt andre grunner, og jeg fikk tul fordi dette med MA ble en stor tilleggsbelastning på toppen av dette. Ellers er det jo mange her inne på aprilforumet som har hatt aborter, gjerne flere. Jeg har inntrykk av at det er flere som har en sånn historie her enn i andre forum jeg har scrolla gjennom, i alle fall er det flere som skriver om det. Og da får man jo fort inntrykk av at "alle" får det dekket.

Jeg fikk tul i mitt forrige svangerskap og nå.
Grunnen er fordi jeg hadde exu i 2013 samt cycter.

Jeg havnet på sykehuset her for noen uker siden helt uviten at jeg var gravid igjen, jeg hadde sterke magesmerter ikke kunne jeg sitte, ligge eller gå.. Ambulanse kom ble fraktet til legevakt først der fikk jeg beskjed om at jeg var gravid..
Så bar det til sykehuset for innvendig ul der fant dem lille fosterknøtt på høyre side å cycter på venstre side.

Men alt er bare bra idag :) er 10+0 idag :Heartred

Jeg fikk tidlig UL sist pga småblødninger tidlig i svangerskapet og en gang fordi legen ikke fant hjertelyd på kontroll (har bakovervendt livmor, så hun hadde gjemt seg langt bak) :)

Fikk ikke tul forrige sv.skap, men skal til legen neste fredag for å ta en ul (er heldig at fastlegen har det på kontoret sitt),er da 9+4, hadde en SA for knapt 1,5 mnd siden, og ble gravid med en gang og er da usikker på flere ting som feks hvor langt jeg egt er på vei, kan det ha vært tvillinger i forrige sv.skap hvor ene aborterte og den andre fortsatt er der så er jeg feks plutselig typ 18 uker på vei, så det er lott forskjell[emoji13]

Gikk til privat sist, men har fått henvisning i uke 12 denne gang. Livmoren min laget nok krøll forrige gang til at jeg måtte legges inn to ganger så jeg ønsker å vite om den ligger bedre denne gangen eller om jeg må stålsette meg for en ny runde med urinveisproblemer og kateter. Sånn det er nå begrenser jeg vanninntaket og går rundt med en konstant redsel for at jeg plutselig ikke får til å tisse.

Jeg skulle i utgangspunktet ikke ha, men pga blødning ble jeg likevel sendt rett til ultralyd i uke 7+6. Synes faktisk det er ALT for lenge å vente til uke 17 for å gå på Oul. Skjønner på en måte at legene gjør slik fordi det da er større sjans for et levende foster, og de får se det de skal se, men for oss som bærer rundt på barnet er det bortimot tortur å ikke vite. Spesielt for de som har mistet en eller flere ganger.

Jeg kommer for øvrig fra en liten kommune på Nordmøre, og der har alle fastlegene hvert sitt ultralydapparat på kontorene sine. Så flytter jeg lenger ned på vestlandet, med sykehus i egen kommune, men uten både fødeavdeling og ultralyd. Savner virkelig det tilbudet gravide får "der hjemme".

Jeg har risiko-svangerskap pga høyt blodtrykk og overvekt. Derav fikk jeg henvisning til gyn.poli nå den 21.sept.
Bestilte privat TUL da jeg ikke vet helt hvor langt jeg er på vei og trenger å få en bekreftelse.

Har bare vært på en legetime der de ikke tok noen andre prøver enn urinstix så jeg er veldig spent på privat UL nå på fredag!

Jeg får veldig tett oppfølging pga dobbel livmor. Har over 10 SA og én exu bak meg, så det skal godt gjøres at det går hele veien for oss. Har et mirakel på 7 år, så vet at det er mulig... men den gang hadde jeg UL minst 1 gang i mnd. Mot slutten måtte jeg på UL hver 14 dag. Har TUL i dag... veeeeldig nervøs....

Back
Topp