Hvorfor bærer ikke flere babyene sine på barsel??

winterberry

Gift med forumet
*MIA*
Vært på sykehuset nå og sett masse nybakte mødre i pasienthotellets kantine. Jeg har sett ÉN eneste mor som bar barnet sitt inntil seg mens hun spiste. De andre har babyene sine i disse trillekurvene (burene hehe...) og jeg skjønner ikke hvorfor de ikke heller vil ha babyen i et sjal eller omså bare inni genseren sin mens de spiser?
En nyfødt veier ikke mye og har SÅ godt av den kropskontakten. Hvorfor skal babyene som har ligget hele sitt liv inni moren, ligge så langt unna henne?
Man får spist med en baby "på seg" også. Null problem.
Personlig så synes jeg disse trilleboksene er så gammeldagse.

Dere som har fødselen foran dere, kommer dere til å bære barnet inntil dere/holde det inntil dere, eller blir barnet liggende i en boks?

Dere som valgte boksen, var det fordi dere ikke tenkte over det, fordi alle andre gjorde det, eller var det noe helsemessig som gjorde at babyen ikke kunne bæres? Eeeller noe helt annet? Er interessant å høre. Og selv om jeg selv er negativ til å ha barnet så langt fra seg, så vil jeg gjerne vite hva tanken bak deres avgjørelse var/er :)

Jeg hadde datteren min på meg hele tiden utenom når jeg var på do, dusjet eller spiste når jeg var på barsel, dette sneik jeg meg til å gjorde når hun først sov i sengen, eller i "boksen" som du kaller det:p

Eg hadde bæresjal med då eg fødde, og brukte det flittig. Jordmora som kom innom rommet for å sjå korleis vi hadde det blei skikkelig forfjamsa fordi ho ikkje kunne sjå babyen nokon plass og måtte spørre kor den var.

Å bære (nyfødd) baby er kanskje det eg gler meg aller mest til, og sjalet blir med på sjukehuset, i tilfelle vi ikkje kan reise heim med det samme.

Jeg prøvde sist gang, men både ungen og jeg ble veldig varm og svett. Denne gangen har jeg kjøpt et tynnere sjal :) Men sover ungen i "baljen" når jeg skal spise, så tar jeg ikke opp babyen og forstyrrer søvnen til babyen bare for å ha ham i sjalet.

Skjønner forsåvidt at noen ønsker å ikke ha babyen på seg når man spiser. Noen trenger rom rundt seg og få "pustet ut" etter fødsel. Da kan det bli litt tett med baby i sjal hele tiden. Det ER også letter å få i seg varmmat ved et bord uten å ha baby på magen og være redd for å søle taco på hodet til babyen :p

Jeg brukte sjal så mye som mulig sist, men når jeg var svimmel og redd for å snuble ble det for skummelt å bære. Denne gangen har jeg pakket kenguru-tube.

Jeg hadde veldig lav blodprosent forrige gang og klarte så vidt og stå oppreist, så gikk vi så var det tryggest og ha babyen i sengen sin, lå vi i senga var babyen i senga mi den å, spise fikk jeg gjøre fra senga for var ingen kantine der så da lå babyen ved siden av meg i senga

Jeg hadde ikke så mye valg, gutten var ikke veldig interessert i å ligge alene så det ble mye bæring og samsoving på sykehuset. Nøt faktisk de få gangene jeg kunne spise uten å holde han, ettersom jeg liker varm drikke til maten og var redd for å søle på han :p Men hvis han sov litt lenge i sengen sin så begynte jeg jo å savne han :p

Planen er å ha med sjal, men er jo redd, for jeg aner jo ikke hvordan jeg skal håndtere en så liten knøtt!

Svaret på hvorfor de fleste bruker disse boksene, er nok at det er det vanlige, bæresjal er vel fortsatt nesten litt alternativt? det var definitivt alternativt da jeg fikk min første. Vi brukte også den boksen litt da, rett og slett fordi jeg var ikke trygg på å knytte sjalet og ikke med så mangen som SÅ oss, så det var noe jeg fant ut av hjemme.

Andre var jo bare hjemme, så den var grei. Denne gangen må vi trolig på sykehuset igjen, men da tar jeg med sjalet, uten tvil.

Uaktuelt å ha babyen "på" meg når jeg spiser varm middag og drikker varme drikker....ellers så hadde jeg mini konstant i armene på barsel, utenom de 10min det tok å spise. Helt greit med den lille pausen, syns jeg, så kunne jeg og pappa'n snakke og kose oss mens vi på den nydelige babyen vår :D

På nyfødtintensiven delte de ut kengutopper til alle foreldre. Kanskje man kommer til å begynne med det på barsel også?
Masse nærkontakt er jo veldig gunstig for ammingen (og mye annet også).

Har ikke tenkt tanken engang
Det blir bare unaturlig for meg å spise imenst jeg bærer på babyen
Så det handler vel i denne saken som i mange andre saker om personlige preferanser.

Jeg har hatt keisersnitt begge gangene og har hatt mye smerter og vært svimmel. Ville ikke gå rundt med babyen mer enn nødvendig. Ville heller ha babyen oppå meg I senga, liggende eller sittende :)

Man trenger da ikke være klistret sammen med ungen når man gjør alt mulig. Skal man gjøre fra seg på do med barnet under genseren også da?
Man har lov til å ta seg en liten pause i 15 min - spesielt når man skal spise, på do, dusje osv. Jeg har ikke tenkt til å ha ungen min på bryst 24/7 mens jeg vasker klær, vasker hus, spiser, er på do, dusjer... Og det gjør meg ikke til en dårlig mor eller en mor som er mindre glad i barnet sitt enn hun som er besatt av å ha ungen på seg ved alle døgnets tider :-)

Man trenger da ikke være klistret sammen med ungen når man gjør alt mulig. Skal man gjøre fra seg på do med barnet under genseren også da?
Man har lov til å ta seg en liten pause i 15 min - spesielt når man skal spise, på do, dusje osv. Jeg har ikke tenkt til å ha ungen min på bryst 24/7 mens jeg vasker klær, vasker hus, spiser, er på do, dusjer... Og det gjør meg ikke til en dårlig mor eller en mor som er mindre glad i barnet sitt enn hun som er besatt av å ha ungen på seg ved alle døgnets tider :)
Det går helt fint å gå på do med barnet under genseren, ja. Hilsen en mor som er besatt av å ha ungen klistret på seg ved alle døgnets tider ;)

Uaktuelt å ha babyen "på" meg når jeg spiser varm middag og drikker varme drikker....ellers så hadde jeg mini konstant i armene på barsel, utenom de 10min det tok å spise. Helt greit med den lille pausen, syns jeg, så kunne jeg og pappa'n snakke og kose oss mens vi på den nydelige babyen vår :D
Samme her :)

Jeg har 3 barn og for meg og for babyen er det godt å ligge litt i fred og, så lenge de sover og har det bra ser jeg ikke problrmet. De er jo også slitne etter fødselen å trenger å være litt i ro. Men de fikk selvfølgelig masse kos og omsorg og <3

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Back
Topp