Hvordan vet jeg at baby ikke er sulten?

Marmil

Flørter med forumet
Gresskarfrøene2023
Hei!

Lille her er nå 7mnd. Fikk. beskjed av barnelege at vi kan begynne å tenke på avvenning av nattamming.
Men hvordan vet jeg om han våkner av vane eller sult? Jeg er liiivredd for at han ikke skal få mat når han er sulten..

Til vanlig legger han seg 19 (sovner 19.30) og våkner for mat ca 23, 02, 03/04, og våkner for dagen 06/07. Våkner han før 23 så sovner han igjen med smokk med en gang. De andre gangene skjer ikke det 9 av 10 ganger.
 
Kan det ha sammenheng med etablering av fast føde? Vi fikk beskjed om at når fire gode måltider var etablert på dagtid trengte knøttus ikke mat på natta lenger. Vi fikk også beskjed om ved åtte måneder, men HS sier visst veldig mye forskjellig…Hvis bebis får nok mat på dagen burde hen kunne klare seg uten på natta :)
 
Last edited:
Selv om du kan begynne å venne av med nattamming så må du ikke gjøre det, de fleste opplever at melkeproduksjonen blir vanskeligere å opprettholde når man slutter med den.

Nattpuppen er både drikke, kos, trøst og mat. Så er vanskelig å venne av, spesielt når de er så små.
 
Last edited:
Mi er snart 10 mnd, har ikke avvent nattpupp enda. Tenker ta det snart, men haster ikke. Så.. du MÅ ikke.
 
Her har vi faktisk begynt med nattmating igjen. Sluttet da han var rundt 6/7 mnd, spiste nok ila dagen og var heller ikke interessert i flaske på natt, men så er han bare umulig og vil ikke sove (aldri sovet særlig). Begynte å prøve igjen med flaske nylig, er 10.5 mnd, og da vil han plutselig ha. Skal sies han spiser mindre på dagtid, så ikke så altfor rart han er sulten på natt. Sover fortsatt dårlig, men er «litt» mindre sutring på natt..
 
takk for svar dere! Ja, det kan sikkert ha noe med fast føde/antall måltider å gjøre☺️ Og det er veldig fint at man ikke må <3 men jeg må innrømme at det hadde vært godt om han hvert fall kunne kuttet 1 (helst 2) amminger. Vi har samsovet frem til nylig. Vi flyttet han på eget rom da han har begynt å våkne av lyder og bevegelse fra meg og mannen. Han ville også ammes annen hver time, døgnet rundt, til vi var godt i gang med fast føde (ca 5 mnd). Vi ble anbefalt å begynne med mat tidlig av den årsaken. Selv om det er slitsomt å amme på natta (blir ca 20-30 min våkentid på meg per amming), så vil jeg ikke kutte før jeg vet at han våkner av vane og ikke av sult. Derfor jeg spør :)
 
Kuttet kveldspuppen rundt 1 år og nattamming litt før 2 år. Våknet cirka hver 2 time natten gjennom, men ammet i søvne ettersom vi samsov. Erstattet pupp med vannflaske.
Tenker du vil nok merke det på oppførsel/gråten hvis du prøver å få til søvn igjen i en halvtime/time før pupp tilbys. Ser du skriver han våkner 3 ganger for mat, prøv med å kutte ut en av gangen for en roligere avvenning? Evt. teste med vann og se om det er nok?
 
Prøv å se om det går fint å ikke gi pupp når han våkner. Jeg gir ikke hvis min på nå 13 mnd roer seg etter jeg tar henne opp. Tilbyr også vann. Hvis hun fortsetter å gråte (og / eller drar i toppen min), får hun pupp. Ammer fortsatt en gang om natten, antall amminger generelt har naturlig gått ned hele tiden. Og akkurat det med fast føde er ikke sikkert gjør noe forskjell på om de vil ha pupp om natten :p
 
Takk for felte erfaringer!
Snodig.. men hver gang jeg skriver noe i dette forumet så skjer det en endring hos lille bare dager etterpå :laughing002
Vi fikk en runde med sykdom, hvor han da kom tilbake i senga vår. Sov natten gjennom i denne perioden. Etter at han ble frisk har vi flyttet han tilbake i egen seng uten problemer. Nå våkner han bare 1 gang i 1-2 tiden for amming. Så tror svaret for oss blir at han styrer dette selv en stund til:Heartpink:Heartpink:Heartpink
 
Back
Topp