Hvordan vasker dere klær?

Makko med 3 gull

Gift med forumet
Både svigermor og svigerinnen ser ut til å ha et vel "avslappet" forhold til klesvask.
I dag fant jeg bland annet et mørk blått håndkle, rødt sengetøy, hvite truser og en finere hvit trøye i maskina. Alt kjørt på 40 grader "babytøy" (som har ekstra skylling). I tillegg var maskina så full at sentrifugen ikke hadde særlig effekt....

Er jeg sær når jeg er litt nazi på både å skille farger og alltid kjøre sengetøy, håndklær og undertøy etc på minst 60 grader?

Jeg og sorterer alltid, ekkelt å vaske håndklær, truser, etc på mindre enn 60 grader, dreper ingen bakterier.

Nei det er du absolutt ikke. Vasker håndklær, kluter og undertøy på 60 grader. Sorterer 40 grader lyst og mørkt for seg. Sengetøy vasker jeg på 90 grader, for seg selv.

Her kjører jeg ihvertfall sengetøy, håndklær og undertøy på 60 grader. Undertøy spesielt syns jeg er viktig. Blir jo ikke rent på 40:o
jeg skiller på mørke og lyse farger, og ville ikke vasket noe rødt og blått sammen med et hvitt plagg. Vasker olabukser for seg, og alt med glidelås for seg. Har fått noen hull i tskjorter om jeg har vasket sammen med collegejakker e.l.

Man dreper ikke bakterier ved å vaske på 60 grader, da må man vaske på over 70 grader. Og klærne blir like rene uansett om de vaskes på 40 eller 60.

Men jeg vaske vanlig klær og undertøy på 40, skiller mellom mørke og lyse farger. Vasker håndklær, kluter, sengetøy osv på 60. Der skiller jeg som regel ikke på fargene fordi alt er vasket så mange ganger så det farger ikke :p

Æsj, synes det er skikkelig ekkelt når folk vasker undertøy og lignende på 40 grader.. Her vaskes undertøy, håndduker og sengetøy på 60 - 90 grader, i tillegg skilles det hvertfall mellom 40 grader mørke og lyse klær, i tillegg til 30 grader finvask, ull osv.

Sorterer slik:

Lyst
Mørkt
Jeans
Sengetøy/håndklær
Finvask
Ull
Treningstøy
Yttertøy

Temperatur varierer etter smussgrad og om det skal tromles, samt materiale.

Men jeg er sånn som nekter å vaske klærne mine i maskiner der det blir brukt vaksepulver eller vanish eller sånne flekkfjerningssprayer.

Syns ikke du er sær. Å vaske håndduker/sengetøy/undertøy/svette klær på under 60 grader er bare ekkelt!
Jeg vasker håndduker, kluter og sengetøy på 90 grader, og alle klær av bomull på 60 grader. Kun ull og delikate stoffer som vaskes på 40 grader her i huset :)

Jeg vasker som regel slik:

60 grader lyse babyklær, sengetøy, smekker, håndkler og kluter.
60 grader sengetøy, håndkler, undertøy og kluter.
40 grader lyse klær
40 grader mørke klær
40 grader div farger som ikke farger
Ulltøy

Eneste grunnen til at jeg vasker de lyse klærne til minste for seg selv er at han har minst 1 maskin i uka og egen skittentøyskurv så derfor enklest.
Men skiller ikke farge på våre håndkler, undertøy og sengetøy da alt er vasket så mange ganger at det farger ikke av.

Truser, håndklær, kjøkkenkluter, sengetøy : 95 grader.
Lyst tøy og mørkt tøy : 40 grader.
Ull : 40 grader ullprogram.

Eg bryr meg ikkje om farge i det heile tatt... Sorterar følgande:
40: bukser, gensere, t-skjorter med motiv, skjørt
60: undertøy, sokkar
90: handdukar, klutar, sengetøy
30-40 ullvask: ulltøy og anna som ikkje tåler så mykje

30 grader: Penklær, ull.
40 grader: Vanlige klær, hvitt, kulørt/mørkt. Klær som jeg vet farger av for seg selv på 40.
60 grader: Barneklær, undertøy, sengetøy, hundeting.
90 grader: Håndklær, hundeting med bæsj på.

Nei, jeg synes det høres ekkelt ut slik du beskriver det :)

Syns ikkje du er sær, men veit at mange blandar alt, bror min vaskar for eksempel gjerne undertøy, håndkle og t-skjorter på 40 grader i samme maskin;)

Me vaskar (eller eg er det vel helst) gjer det slik:

90 grader håndklær, kluter, kjøkkenhåndkle

60 grader undertøy og sengeklær

40 grader lys vask
40 grader mørk vask

30 grader ull og silke :)

Sorterer her. Håndduker, sengetøy og truser og sokker går på minst 60. 95 graders innimellom

Klær på 40. Skiller på farger og.

Du er ikke sær nei! Her vaskes undertøy og sengetøy på 60grader, håndklær og kluter på 90 grader. Min svigermor er mer opptatt av å spare strøm, så der tror jeg det meste går i ett, helst på 30 grader økonomi.

Jeg vasker undertøy, sengetøy og handklær på 60. Annet tøy på 40. Ellers sorterer jeg ikke. Er bare påpasselig med nytt tøy med sterke farger, men hvitt og mørkt-alt i ett :p

Jeg sorterer alt, får helt noia av feks lyserosa klær som er vasket med blått. Blir jo en stygg rosafarge. Så her er vaskes alt etter farge og ulik temperatur etter hva det er.

Sent from my iPhone using BV Forum

Håndklær og sokker/truser går på 60. 40 på vanlige klær, og ull og penklær som ikke tåler 40 grader for seg. Sorterer selvsagt farger. Kjøkkenfiller og håndkler blir kokt.

Back
Topp