Hvordan var fødsel nummer 2?

Mammatoo

Glad i forumet
Sammenlignet med fødsel nummer 1?
Lettere? Kortere? Før eller etter termin osv?

Fortell :)

dytter litt på denne..

Ganske lik som nr. 1. Begynte likt, tok ganske lang tid, men nr. 2 var mindre vond fram til de tok vannet. Måtte ta vannet med begge. Da de tok vannet på nr. 2 sa det swop, så trykka han seg ned og ut. Her var det mer intenst vondt enn nr. 2, men da han skulle ut, så ploppa han ut og null vondt etterpå.

Så alt i alt var nr. 2 mer intens mens det stod på, men det varte kortere. Og mye mindre vondt etterpå.

Edit: Nr. 1 kom på termin, nr. 2 kom 6 dager etter termin.

1 mann. tok ett døgn fra jeg kom på sykehuset.. født 5 dager over termin, hjalp IKKE med epidural..

2 mann.. Født etter 4 timer fra jeg kom på sykehuset. Fikk epidural som gjorde underverker..  BESTE fødsel av 3 stk . 5 dager over termin

3 mann. Født 2,5 time etter vi kom på sykehus. Gikk alt for fort med alt.. :p 1 dag over termin (6dager etter i følge min termin)

Så fødsel med nr 2 var MYE bedre enn 1 og 3. Tok IKKE evigheter, hadde kontroll med pusting.. Fikk epidural helt mot slutten til han skulle ut.. ahh.. best ja!
Siste gikk alt så fort uten noen pauser.. au au :p

Kortere men jævligere ettersom jeg ikke fikk lystgass og jeg ikke fikk epidural før helt på slutten og da fikk jeg bare en liiiten dose som jeg selv ba om...

Første kom 7 dager over termin, var en lang fødsel, etter 4 cm tok det 15 timer og holdt på ei stund før 4 cm også. Fikk epidural og lystgass.. Ble klippet og presset nesten max-tid, han kom like etter fødselslege var innom for å forbrede tang/vakum.

Andre kom 9 dager før termin, da var lystgassen borte fra sykehuset men det gjorde ingenting synes jeg, hadde første takene rundt kl 17-18, gikk hjemme til kl 21 og dro på sykehuset med 8 cm åpning, hun ble født 21.56:) drømmefødsel..

nr 2 var en drømmefødsel :)  nr1 var et reint helvete.. andre gangen var en mye lettere fødsel, tok halvparten av tia som med nr1, og snuppa kom 1 uke før termin

Gikk myyyye fortere enn nummer 1, og en helt ukomplisert fødsel :) Så godt som til termin begge gangene( igangsatt med at de tok vannet)

Ble født på termin, fødselen tok ca 2 timer. Kjapp og grei fødsel. Men nå har alle mine fødsler vært unnagjort på 2-3 timer. Gikk over med nr 1 og nr 3. Tåler godt åpningsriene så skikkelig smertefult har det kanskje vært 1 time ca. Sydde mye med nr 1, kun noen få sting med nr 2 og nr 3.

Nr 1; Lite vond, laaaang, tok 25 timer fra vannet gikk til hun var ute, smertestillende og født på termin.. 

nr 2; 3 dager med rier, kom 12 dager på overtid, ingen smertestillende, tok 5 timer fra de røsket opp livmoren til han var ute..

Lurer på hvordan nr 3 blir! :P

Nr 2 ga ikke tegn på å ville komme ut, så 9 dagen sa jeg at jeg kjente lite liv slik at det ble gjort noe. da ble jeg strippa og jaggu begynte murringene og smertene med det samme. Riene kom på kvelden også kom vi inn på føden klokken 03.00. Gutten var ute 06.00 :)

Da vi kom på føden, ble jeg målt og kjent på også skulle jeg sove litt siden jeg hadde 3 cm. Lå å vrei meg i inntense ri smerter i nesten 2 timer. Da jeg var 120% sikker på at jeg måtte drite, dro jeg i snora for detta måtte jeg ha hjelp til følte jeg. Da jeg satte meg på senge kanten, gikk vannet, men det var ekstremt lite fostervann. Og hode var i åpningen og babyn kom :) Riene gikk over til press rier, noe jeg synetes var utrolig godt, for riene var vondere enn pressriene.
Fødselen gikk dobbelt så fort. Riene var 10 ganger vondere og mer inntense. Jeg visste hva jeg gikk til og var veldig fokusert og hadde full kontroll følte jeg. Det var et veldig pluss følte jeg for jeg følte at fødselen gikk så mye bedre da, selv om nr 1 var en fin fødsel det også.

Jeg spøy som en gris noen timer før begge fødslene mine også. ca 2 timer før.
Gruvde meg litt til å kjenne den brennende følelsen i høna i det hodet skulle komme og jeg husker jeg tok tak i henda på jm og ungen for å dra han ut selv. Og han kom ganske fort, så jeg dro han opp på magen min sammen med jm :)

Etteriene var også 10 ganger værre, men jm sa at de blir værre for hvert barn man får :s da tenkte jeg på de som hadde 5 barn...de måtte jo ha liggi i narkose haha for det var også vondt husker jeg.

Nr. 1 - stjernekikker, 14 dager før termin. Hadde full kontroll hele tiden og brukte ikke smertelidring. Hadde lang pressefase og snuppa kom til slutt med vakum. Ca 12 timer fra første ri til hun var ute.

Nr. 2 - 4 dager over termin. Ca 12 timer fra første ri til hun var ute. Riene dabbet av og vannet ble tatt for å få fortgang. Riene kom da tett og jeg mistet kontroll. Var vondt hele tiden og jeg supte lystgass det jeg var god for :P Pressefasen var mye kortere enn med første.

Ville valgt fødsel nr 1 hvis jeg skulle gjort det om igjen og kunne velge ;)

1 - 16 dager etter termin
jeg ble satt i gang, 11 timer fra første rie, de tok vannet, satt meg drypp, pressa i en time, epidural så alt var ganske greit og rolig, jeg sov vel mellom riene for de var ikke så kjempeintense bare hyppige men gjorde jobben sin, ble klipt og sydd en gooood del. og han var veldig frisk fra første stund

2 - 8 dager over termin
usikker når det ordentlig begynte men tre-fire timer før han ble født. riene ble kasta på meg som noen idioter, det gikk fort, jeg hadde veldig vondt (ja i forhold til 1), var på sykehuset ca 30-40 min før han kom, pressinga begynte nesten med en gang jeg kom dit, de rakk såvidt å fikse lystgassen, alt ble splæsha utover, det var grusomt vondt. revna såvidt noe, og det var jaggu godt å få han ut(selv om han var litt slapp pga misfarget fostervann. og så leste jeg i papirene at han hadde navlestrengen stramt rundt halsen og var stjernekikker)

Jeg har hatt 2 veldig forskjellige fødsler, nummer to var vondest men best!

Nummer 1; baby i seteleie, kom inn med 5 cm åpning på kontroll 12 dager over termin uten å vite at jeg var i fødsel. Fikk med en gang epidural etc så rakk egentlig ikke å ha noe særlig vondt.. Fikk 7 cm åpning men så stoppet det opp og det endte med hastesnitt... Gikk inn i fødselstranse mot slutten og mannen var livredd og trodde han skulle miste både meg og barnet... Fikk en skjønn gutt..

Nummer 2: baby i hodeleie, fikk delvis vannavgang 4 dager før termin.. Var på føden om kvelden for å bekrefte vannavgang og ble innlagt neste morgen for å sette i gang fødselen. Fikk ballong som falt ut med en gang, fikk så rier som var lite effektive og måtte ha drypp.. Fikk sterke intense rier og hadde liten fremgang, ba da om epidural og da roet det seg en stund og det åpnet seg mer.. Måtte skru av det riestimulerende dryppet pga babyens puls reagerte under riene.. Ble på et tidspunkt snakk om hasteks om ikke noe skjedde snart, men endte med flott vaginal fødsel slik jeg ønsket.. Presset i 55 minutter og ut kom en nydelig gutt.. Veldig mye bedre fødselsopplevelse for både mannen min og jeg!

Fødsel nr 1: 11 dager på overtid, gikk med modningrier i 2-3 dager. Reiste på sykehuset for en sjekk på natta og blei strippa. Pang start på riene 12:15 formiddagen etter, full kontroll hele veien, lystgass som en god venn, gutten var ute 16:57. Kjapp fødsel for førstegangs, 2 små pyntesting..Akkurat passe drømmefødsel...Og kunne tenkt meg og gjøre det igjen bare minutter etterpå...

Føsel nr 2: Kom til termin dagen, hadde da gått med marerier i 2-3 uker og begynnte å bli ganske sliten..
Ringte føden for å få komme opp å sjekke om de hadde noen effekt i det hele tatt. Kunne komme  når jeg ville for det var stille der den kvelden..
 Var der rundt halv 8 på kvelden og det blei tatt en registrering som viste rier med 15 min mellomrom.

Jm kom inn å skulle sjekke åpning, hadde da 2 cm, men hun sprengte meg opp  til 4 og vips var vi gang.. Da var klokka halv 9 og jeg var i aktivfødsel.
 Riene haggla på non stop etter det og det blei veldig inntenst og vondt. Lystgass blei redningen denna gangen også.

Plutselig måtte jeg presse, fikk beskjed om å holde igjen for jm var ikke klar med hansker og forkle + at babyen ikke hadde kommet skikkelig ned i bekkenet.. Jeg prøvde å holde igjen, men kroppen tok heeeelt overhånd og pressa av seg selv, og på 2!!!!!! press blei jenta trøkkt ned i bekkenet og ut....
fødselen varte i 3 1/2 time, veldig inntens, ingen sting!?!?!?!. og jeg er nå ferdig med barn.....

De var igrunn ganske like, utenom at med nr. 1 måtte jeg har vaakum.
Begge startet med rier på natten, 8 og 9 dager før termin. De ble født kl. 18.31 og 18.13 :)

Klarte å jobbe mye bedre med riene enn sist, så det var greit. Ellers var det like vondt å presse ut som sist hvis ikke enda mer siden det ikke er så lenge siden sist :-P
Fødselen gikk kortere, halv 9 kom jeg på sykehuset klokken 10 var han født. 1 uke over termin (2 uker sist)

Fødsel nr 1: Startet med vannavgang 5 uker for tiden. Rask og grei fødsel på 4 timer. Revnet ingenting. Pressrier i en time.

Fødsel nr 2: Startet med rier 5 dager før tiden. En smertefull og intens fødsel på 2 timer. Revnet ingenting. Presset 2 ganger, så var hun ute.

immababy skrev:
Sammenlignet med fødsel nummer 1?
Lettere? Kortere? Før eller etter termin osv?

Fortell :)

Fødsel 1 så gikk slimpropp natt til onsdag, uregelmessige sammentrekninger til fredag kveld, sykehus ca kl 2130 - 5 cm åpning, lystgass, epidural, jeg var rimelig vettskremt og syntes alt var veldig smertefullt, endte med sugekopp kl 0445. 4 dager over termin

Fødsel 2, sammentrekninger begynte natt til mandag, ca 20 minutt mellom hver, slimproppen gikk i 14 tida, vannet gikk ca kl 23, på sykehus ca kl 0015 - 5 cm åpning, lystgass, jentungen ute kl 0158 i dimmet belysning fotbladene i madrassen og i totalt fred og ro. IKKE i nærheten av så vondt som første gang, jeg sa det på 9 cm at dette kunne jeg ha gjort igjen ikke noe stress. 2 dager før termin.

Begge begynte rundt midnatt. Første var ute 07.45 og andre 05.30. Brukte myye lengre tid med alt på nr 1 følte jeg. Og det var vondere og mer slitsomt også da. Hadde pressrier i ca 1 time. Andre gang var hun ute på 10 min. Jeg jobbet myye mer effektivt andre gangen, og klarte meg uten smertelindring i form av vann eller risputer. Fikk litt lystgass begge gangene, men funket ikke spesielt bra. 

Alt i alt var 2. fødsel en drøm. Husker at det gjorde vondt, men ikke uutholdelig vondt... Fantastisk!!!

Back
Topp