Hvordan var fødsel nr 2...

jhygtfrdew

Gift med forumet
I forhold til fødsel nr 1?

Jeg tenker da på tid, smerter, lett-hard fødsel, måtte få hjelp av tang, sugekopp etc..

Her gikk det fortere gang nr 2, var halve tiden på sykehuset før fødselen var over, men kom inn med lik åpning. 4 timer først, andre gang 1,5 timer. Jordmor som jeg gikk til regnet med at det ville gå raskere gang nr 2 siden det gikk fort gang nr 1. Begge gangene ble vannet tatt. Begge gangene noen dager over termin.

halvtime raskere, litt mer intens men ellers topp.

1000 ganger bedre.. Første bar grusom og endte med hastesnitt.. Nr to tok 18 timer fra start til slutt, men hadde god effekt av epiduralen og fikk en fantastisk opplevelse:-)

Fødsel 2 tok 1/3 av tiden var mye enklere og jeg slapp unna noen form for sugekopp,tang eller HS som jeg hadde med nr 1. Var ikke på langt nær så sliten og hadde lite vondt og..

18 timer fra jeg kom på sykehuset til han var ute med førstemann! Epidural og 3 sting:) med andremann tok det 43 minutter fra jeg kom på sykehuset, null smertestillende og ikke så mye som en skramme;)

Nr 1 var i uke 35. pga sf. Fikk epidural og det var himmelsk. Fikk slappe av mellom riene. 45 min pressrier før de kom med sugekopp og hjalp til. Tok 6,5 time totalt. De siste 45 minuttene var jævlige. Måtte bare sy pyntesting.

Nr 2 var i uke 39. Ingen smertestillende. Varte i 5,5 time. 5 min av de var pressrier. Resten var ei eneste stor og lang rie... Ungen hang fast og kom seg ikke ned. Så jm måtte inn med hånda og prøve å få hodet til ungen over en "kant" inni der... Det var noe av det jævligste jeg har vært med på. Sugekopp denne gang også. Pyntesting denne gang også.

Foretrekker fødsel nr 1 gitt

Nr 1. Ca 13 timer fra første rie, begynte rett på vonde rier med 5 min mellom. Tok 9 timer til full åpning, så stoppa det. Satt fast med nesa i været langt oppe, ble til slutt tatt med vakuum etter 1,5 time med pressing og til sammen 4 timer med pressrier. Ble klippet og sydd endel.
Ingen smertestillende.

Nr 2. Dro til sykehuset med det jeg trodde var ueffektive maserier. Han ble født 2,5 time senere. Ble først skikkelig vondt 1 time før han kom. 15 min pressing. Ett lite skrubbsår.
Ingen smertestillende.

Nr.1 tok 17 timer fra jeg hadde 4 cm. Var en "hard fødsel..mista mye blod og tok meg 2 uker før jeg kunne ta vare på babye min uten hjelp. ( svimte veldig mye av..så heldigvis kunne mannen ta fri og hjelpe til)

Fødsel nr.2 gjekk utrolig fort. 1.5 timer fra 2 cm opning. Veldig intens fødsel...hadd ingen pause mellom riene før neste begynte igjen. Men etter fødselen var jeg like fin igjen.

Mer inntense smerter, ti ganger værre rier og etterriene var vonde, men det gikk dobbelt så fort med selve fødsel og rier. Syvende å sist var nok fødsel nr to best. Fødte begge på sa,mme måte uten epidural' Med nr to var jeg mer forbredt på hva jeg gikk til å var dermed mer fokusert.

Kanskje ikke rette til å svare her,da min fødsel nr 2 var den verste,men gikk da en uke med harde rier og gutten er over en kg og 3 cm lengre enn neste mann på lista....

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Nr 1: Vannavgang uten rier. Ble satt i gang etter nesten 3 døgn (ei uke over termin). Riene kom med en gang (dette var kl 06.00), men jenta ble født 02.31 om natten. Ble syk, fikk feber og måtte ha antibiotika under fødselen. Helt jævlig! En blodåre sprakk inni livmoren min og dette ble ikke oppdaget før mange timer senere. Da ble det akutt operasjon og blodoverføring. Følte meg elendig og lå på sykehuset i en uke.

Nr 2: Var inne på sjekk jevnlig de to siste ukene før termin pga høyt bt. Ble strippet tre ganger og oppfordret å gå hjem og ta en runde i senga med gubben (Lett når man føler seg som en hormonell flodhest!). Til slutt ble jeg satt i gang tre dager over termin (hadde 3 cm åpning da), det var tre timer med rier, så hadde jeg 5cm, de tok vannet og innen tre timer til var ungen ute. Og selvsagt så hylte jeg etter epidural når jeg hadde 6cm og jm ville gi meg drypp. Epiduralmannen kom, stakk og bommet, måtte vente i nesten en time på overlegen som skulle gjøre det. Når han endelig hadde fått inn nåla, hyler jeg "Jeg må presse!!" :-P Skal si epidural-legene og jm fikk fart på seg. Haha :-) Følte meg skikkelig sprek etterpå, bare skikkelig mørbanka i rompa.

Ganske enkle og ukompliserte fødsler begge to, men nummer to var litt raskere, og pressingen tok maks 10 minutter, mot nesten en time første gangen. Noen pyntesting første gang, ikke en rift andre gang.

1.gang: ca 7 timer med rier før pressrier i en time.
2.gang: ca 4-5 timer med rier og fem minutter pressrier.

Var 1000 ganger bedre med nr to. Kunne gjort det igjen hundre ganger. Følte ikke riene var like intense heller.

Den var super! Jeg lo når nr 2 kom til verden mot å nesten trø inn i himmelrike med nr 1.. viss du skjønner hehe

Ble satt i gang med førstemann i uke 37/38 . Tok vannet kl 17 (etter modningstbl i to dager), fikk drypp og gutten ble født kl 01. Ett par pyntesting.

fødsel Nr to startet av seg selv en uke på overtid med vannavgang kl 22.30. Fikk rier i 3-4 tiden, og snuppa var født 06.30. Ett par pyntesting.

fødsel Nr to var mye bede enn første, alt gikk liksom av seg selv;)

Mye raskere.. var selvfølgelig vondt, men jeg synes andre var mye lettere og mindre vondt, tross at jeg ikke hadde noe smertelindring (epidural på første)..

1. Rier i 18 timer, uten komplikasjoner

2. Rier i 6 timer. Hadde vanskelig skulderforløsning og ting gikk nesten galt.

Så foretrekker fødsel nr 1

Første var igangsett, kom 15 dagar over termin. 1 t og 20 min aktiv fødsel, pressa 4-5 gongar, ingen smertelindring og ingen annan hjelp. Sydde leeenge og var veldig svimmel dei par første dagane. Grusomme etterrier.

Andre var spontan, 6 dagar over termin. 1 t og 45 min aktiv fødsel, 4-5 press. Vannfødsel + akupunktur (merka ikkje anna enn at det stakk), ingen annan hjelp. Sydde i nokre få minutt, var i super form med det same. Etterriene var ikkje like vonde som første gong.

Syntes første fødsel var heilt ok den gong, men andre fødsel var verkeleg drømmefødselen!

Back
Topp