Hvordan var fødsel nr 2...

Like enkel, men gikk noen timer kjappere. Begge født helt naturlig i badekar, uten smertelindring. Begge startet med at slimproppen gikk kl 09 på morra'n. (Etter å ha hatt sex dagen før :P)

Første kom rundt kl1730 og andremann kom rundt kl16.

Fødsel nr 2 kan knapt kalles fødsel. Han sklei ut 1, 5t etter vannavgang. Jeg hadde kanskje 20-30 tier tilsammen. Presset 4-5 ganger. Han kom ut som supermann med hånde ved siden av hodet. Null rifter

Nr 2 var drømmefødsel i forhold til første og siste.

Ikke 33,5 timer som første. Tøff og langvarig. Epidural funket ikke.
Ikke 2,5 time med siste. For intens,gikk fooort og rakk ikke spertestillende.

Nr 2 var 4,5 time, gikk jevnt opp med rier og full effekt av epidural.

Første var et helvete, endte med hks etter to døgn. Andre gikk som en drøm, 3-10 cm på halvannen time og en halvtime pressrier så var det over. Ingen komplikasjoner, hjelpemidler for å få ungen ut eller bedøvelse (kun lystgass). Ble omtalt som styrtfødsel, tenk at to fødsler kan bli så forskjellige!
Det var satans vondt, men siden fødselen gikk effektivt unna gikk det greit med smertene synes jeg.

Den varte lenger, men var likevell lettere. Startet med rier, i motsetning til første som startet med vannavgang.

Den varte lenger, men var likevell lettere. Startet med rier, i motsetning til første som startet med vannavgang.

Når startet andee fødselen ift første? Før/ etter termin?

min første startet med vannavgang 9 dager før termin. spent om neste kommer før terminen også... :)

Når startet andee fødselen ift første? Før/ etter termin?

min første startet med vannavgang 9 dager før termin. spent om neste kommer før terminen også... :)

Min første startet med vannavgang 8 dager før termin.
Andre fødsel startet med rier 1 dag etter termin.
Veldig spent på når lillebror velger at han vil ut :D

Som en drøm!! 4 timer mot 40 timer, ting skjedde av seg selv kontra ta vannet, klippe, klyster, kateter, drypp, osv osv. I toppform 2 timer etterpå mot trøtt og sliten i flere dager. Ammingen gikk fint, mot at amming var en tragedie de første 6 ukene.

Nr 1: Aktiv fødsel i 4,5 time. Ingen komplikasjoner
Nr 2: 4,5 time fra vannet gikk, fikk litt smårier noen timer etter at vannet gikk. Men fra de regelmessige riene begynte til hun var ute tok det 20 min :-) Ingen komplikasjoner der heller.

Begge var enkle og veldig greie :-)

Nr 1 tok 19 timer ++ mens nr 2 tok nøyaktig 2 timer fra første rie. Rask fødsel er mer intens og vond, revnet litt mindre med nr 2 og det var vel eneste forskjellene :)

Nr 1 startet med vannavgang, fikk hyppige rier som var sterke og 7 timer senere var guttungen ute. Presset 40 minutter. Synes den fødselen var veldig grei.

Nr 2 startet med uregelmessige rier som aldri ble regelmessige, langsom framgang, men riene var greie å holde ut med siden de ikke kom alt for hyppig (3-15 minutt) og ikke var sinnsykt vonde hele tiden. Totalt tok det 30 timer med rier, 21 timer etter 3-4 cm åpning før ungen var ute. De tok vannet på 7 cm og da gikk det kjempefort og ble veldig vondt synes jeg. 40 minutt etter vannet ble tatt var ungen ute. Men måtte bare presse 3-4 ganger denne gangen.

Alt i alt ville jeg nok heller hatt fødsel nr 1 enn nr 2 igjen.

Nr. 1 startet med rier, tok 13, 5 timer fra første rie til han var ute. Ble brukt sugekopp som glapp noen ganger og jeg ble klippet.
Nr.2 startet med vannavgang, fra vannet gikk til hun var ute tok det 7, 5timer. Synes riene var vondere med nr.2, antagelig for at vannet gikk først. Kun to pynte sting denne gangen og i mye bedre form etterpå.
Så alt i alt var fødsel nr.2 bedre :)

Nr 2 var 100 ganger lettere enn nr 1 ihvertfall.
Nr 1: Tre døgn med konstante maserier med 5 − 15 min mellomrom, 18 1/2 time aktiv fødsel fra 4 cm, måtte få epidural, 1 1/2 time med pressrier, tatt med sugekopp til slutt.
Nr 2: 4 1/2 time aktiv fødsel fra 5 cm, 30 min med pressrier, ingen smertelindring.
Nr 3: Uoppdaget seteleie så der måtte fødselen stanses, fikk epidural mens jeg hadde pressrier ellers hadde fødselen tatt 1 time. 45 min fra 3 cm til 10 cm åpning og 13 min pressrier. Ble vaginal fødsel tilslutt. Dette var helt klart den absolutt vondeste fødselen av alle.

Med første gikk vannet hjemme, og riene kom ca en time etterpå. De var egentlig litt vonde, men jeg tok meg god tid likevel. Det var ca 5 minutter mellom de. Kom på sykehuset, fikk tildelt rom med engang. Jeg måtte legge meg ned på kne i ei rie foran senga! Haha! Jordmora og sambo måtte hjelpe meg opp i senga. Men jeg fødte uten smertelindring da. Sett bortifra akupunktur. Denne fødselen tok ca 8 timer. Fra pressriene startet til han kom ut, gikk det nesten en time. Han fikk lav hjerterytme, folk begynte å strømme inn på rommet, og til slutt kom han ut. Uten hjelp av tang eller sugekopp.

Med andre gikk vannet hjemme, og vi ringte fødepoliklinikken. Kom på en sjekk. Stakk innom et par tanter på veien hjem, for å se om riene kom. Det gjorde de ikke før halv fire på nattan. Men de var ikke så veldig effektive, så etter noen timer, måtte jeg bli satt i gang med drypp. Etter mange undersøkelser av lege og jordmor, trodde de ikke vannet hadde gått, men fikk bekreftelse på det av tanta mi som jobber på sykehuset. Ble satt i gang kl. 14.00, og han var ute 17.49. Uten hjelpemiddel. Men med lystgass. Fikk hjelp av tyngdekraften, og tok han imot selv :).

Back
Topp