Hvordan var din....

Første fødsel var drømmefødselen. Brukte 12 timer, fikk epidural og smilte meg igjennom pressinga. Ikke noen komplikasjoner...
Andre fødsel brukte jeg like lang tid,men null smertelindring,satt fast i bekkenet, pressa i nesten 2 timer og et smertehelvete.

Fikk litt smårier i 9 tiden på morgenen,kom på sykehuse i 11 tiden og snuppa var ute 13.19[:D] rask fødsel,men hadde pressrier i 1,5 time

Vatnet gjekk ein onsdag kveld, blei lagt inn på obs-post torsdag ettermiddag. Lørdagen kom uten at riene hadde meldt seg, så blei satt i gang på ettermiddagen. Riene beg i 20-tida lørdag og ungen blei tatt med ks ca halv to natt til søndag. Heilt grei opplevelse, på tross av litt dramatikk og hasteks. 

Jeg har også begynt å få fødselsangst.
Er veldig redd for å miste kontrollen og bli overstyrt av andre.

Uansett er jeg veldig fornøyd med sist fødsel, alt gikk veldig bra, måtte sy to små sting når den var over.
Varte fra halv 8 om morningen til halv 11 på kvelden[:)]

vannet begynte å gå på morgenen når jeg stod opp, riene begynte rett etterpå.. var på sykehuset kl1300 og jenta var født rett før 2100. hadde nok gått MYE fortere hvis hu ikke hadde satt litt fast og brukte LAANG tid på å komme seg ned i bekkenet.. etter 1.5-2 t med full åpning og rier fra helvette og jenta fortsatt sto høyt fikk jeg spinal(himmelskt)[8D]l..to timer etter detta var hun ute.

var nok en ganske normal fødsel, men for meg var den heelt jævlig. veit til nestegang at jeg skal forberede meg GODT.. denne gangen hadde jeg ikke tenkt på fødselen omtrent engang,

startet om morgene med rier, de ble tettere og tettere, og dro på sykehuset, 2cm, ble nesten sendt hjem , men så var fødestuene tomme og jeg fikk bli
fikk epidural kl 16:30, og ny jordmor, han ble født 21:21 med vakuum

Treeegt...[>:]

Vannet gikk natt til 27, ble satt igang klokka 09.00 på morgenen den 28, og han ble født den 29 klokka 07.58 på morgenen den 29[:)] Hadde rier med 5 min. imellom i 21 timer før han kom[&:]

Men GUUUD, som jeg gleder meg til lillebror kommer[:D][:D][:D]

synes jeg hadde en fin førstefødsel. Vannet gikk om natten i 3 tiden uten forvarsel 6 dager før termin. Begynte å få smårier like etter.. Var innom føden på en sjekk på morrakvisten men reiste hjem igjen. I 10.30 tida begynte det å gjøre ganske vondt så da reiste vi på sykehuset. Hadde da 4 cm åpning. Kl 14.34 var hun ute.

Fødselen begynte sakte, men sikkert lørdags morgen med svake rier. Det tok seg opp utover dagen/kvelden, og kl.01.30 på natten var de så sterke at vi reiste til føden. Kom inn med 4cm åpning. Hadde sterke rier i mange timer, og fikk til slutt epidural. HEAVEN! Presset i ca.45 minutter, og gullungen var ute kl.10.22 på søndags morgen!

Så jeg syns egentlig det gikk tregt! Mange timer med rier, og vannet gikk ikke. Jordmor tok vannet til slutt, og det var misfarget, så de måtte overvåke babyen (elektroder på hodet). Han kom til slutt ut med navlestrengen 3 ganger rundt hodet og var ganske stresset.. Men alt gikk bra! Det var selfølgelig megavondt, men verdt det! Føder lett igjen! (Selvom jeg gruer med til smertene)

Hyppige maserier, men helt overkommelige, i ganske nøyaktig et døgn før fødselen startet (hadde da 3-4 cm åpning). Fra 4 cm tok det to timer til hun var ute. En helt fantastisk fødsel! Jeg ble innlagt på sykehuset kl 23 på kvelden (med 1,5 cm åpning) for å få noe å sove på, sov godt noen timer, så ble det mer vondt på morgenkvisten. Mannen kom kl 8, 9.40 var hun født [:D] 

Begynnte å få rier på ettermiddagen, hvert 3. minutt fra starten. Gikk sånn i 11 timer før det tok seg opp,
og da dro vi på føden med en gang. Kom inn, og snuppa var ute etter 1 time og 10 min [:)] Hadde en kjempefin fødeopplevelse i badekar.

Også spydde jeg de 6 siste timene før fødsel [:'(]

Vannet gikk 00.50 natten til termin, skulle i gangsettes den morgenen på termindatoen pga seteleie..Fikk noen modningstabletter fordelt utover dagen, INGENTING skjedde..Hadde bare vondt, rier som ikke var effektive. Rundt 20.45 på kvelden sjekket de åpningen, å da hadde jeg kun 1 cm..De forsto fort at det ikke ville skje mer og at det uansett endte med ks, så da fikk jeg velge mellom å ta ks den kvelden eller på morningen når jeg egentlig skulle hatt det om fødselen ikke var igang..Så da ble det til hasteks den kvelden, siden jeg ikke makta den smerten mer!

Ikke en særlig trivelig opplevelse, men så utrolig verdt det [:)] Kunne gjort alt dette om igjen jeg, hadde det ikke vært for at jeg ikke skal ha flere..

Jeg hadde ingen smerter, kun sånne 'stikk' i skambeinet noen dager før.
Den første rien kjente jeg 19:20. Den andre kom etter 7 minutter.
Da jeg skulle reise meg, gikk vannet og jeg satt meg på do mens jeg ropte på bf at han måtte komme med tlf for vi skulle på sykehus[:)] Dro på legekontoret til jordmora kl.21. Da hadde jeg 3 cm.
Sykebilen kom kl.22 og jeg fikk en varm klut på ryggen, gud det var herlig! Men den ble jo kaldt etter å kjørt i 5 minutter da.. [8D]
Kjørt i en god halvtime, ba jeg dem om å stoppe, jeg greide ikke ligge lenger.
Pressriene begynte i 23 tida og lille engelen min var ute 23:30 [:D]

Nydelig fødsel!!

Det verste var å sy.. Det var ikke utstyr til det i sykebilen, så jeg sydde 2 timer etter fødsel. Dét er ikke å anbefale å vente så lenge, for å si den sånn [;)]

Jeg skjønte ikke jeg var i fødsel jeg.. [X(] Trodde jeg hadde fått uvi/nyrebekkenbetennelse pga litt vondt i blæra og ryggen, hadde vært på kontroll på fredag og hadde da masse utslag i urinen. Dette antok de var pga slimproppen som hadde gått, men jeg ble usikker på om prøven kunne vært positiv likevel.. Dro på legevakten søndag natt fordi jeg ville få startet antibiotika snarest mulig ettersom jeg skulle igangsettes 2 dager etterpå.. Men 0 utslag på urinen gitt.. De foreslo at jeg kunne jo ta meg en tur opp på føden og få en sjekk "for de riene kunne jo være så mangt".. Og joda, jeg kom dit kl 05 på morgenen og hadde 5CM åpning!!!!!!!!! Hadde heeelt uregelmessige rier som jeg knapt kjente.. Rakk aldri å kjenne noe særlig smerte for når jeg kom inn fikk jeg i hui og hast epidural pga seteleie (som de fant ut av 8 dager over termin).. Klokken 14 hadde jeg nesten full åpning, de hadde da tatt vannet og startet drypp, men det var en liiten kant som ikke ville åpne seg.. Så ble det mer og mer drypp helt til det var på absolutt maks og DA hadde jeg rier som jeg absolutt kjente på tross av epiduralen - jeg klarte aldri å få vekk den kanten så det endte med haste ks... Kl 18.40 ble en gutt født... I ettertid så de at hodet hans var veldig stort (38cm) og at det var sannsynlig at det kunne gått galt med fødsel pga bekkenmål som var "akkurat nok"... Fødselen tok 12 timer fra jeg kom inn på sykehuset..

Lang og grusom[8D]
Startet med rier fredags morgen som sakte men sikkert ble værre og værre. Mye frem og tilbake på sykehuset (lang reisevei så de ba meg komme med en gang) Slimproppen gikk men knapt 2cm åpning fredag kveld. Fikk ei sprøyte petidin og sove litt på ei fødestue den natta.
Fortsatt rier lørdag morgen, men ble sendt ut av sykehuset for å gå å prøve å få fart på ting. vondt, vondt, vondt.. Holdt på å ta livet av sambo i frustrasjon for at ting gikk så treigt og gjorde så vondt.

Troppa opp på sykehuset igjen litt utpå formiddagen og forlanga noe mot smertene. Ble sjekka og hadde nesten 4cm åpning. En engel av ei jordmor tok vannet kl 14 og da skjedde det endelig ting.
Helt syke smerter men fikk lystagass og bestile epidural som kom i 16tida tror jeg. Ble ikke så mye bedre av den epiduralen, så klamra meg i lystgassen.
Husker ikke så mye av slutten, var utslitt... Men kl 19.26 kunne jeg presse en siste gang og lille skatten var ute.

Ukomplisert og fin fødsel, velskapt unge og jeg var hel[:)] Men gidder ikke legge skjul på at det var jævlig vondt!![:)]

Jeg fikk rier i 06 tiden på morran, var på sykehuset rundt 09.30 også ble hun født 20.05 [:)]
Jeg synes det var en veldig fin fødsel, jeg brukte en del lystgass første gangen, og følte det hjalp meg veldig da, lå først litt i varmt bad og det var utrolig deilig [:)]

Treeeeeeeeigt[8|]

Jeg hadde en fantastisk fødsel!
Ja, det var vondt, og rier er ikke noe digg å ha. Men med hjelp fra jm, mannen og "urkvinnen" [8D] i meg, (for ikke å glemme EPIDURAL [:D]) kom jeg meg gjennom det uten å tenke "det skal jeg aldri gjøre igjen". Jeg kunne fint født igjen dagen etterpå (altså - hvis jeg ikke var så innmari øm i fjattata etter fødselen). Jeg hadde en fantastisk jm, og følte meg veldig ivaretatt, tror det hadde mye å si [:)]

Min fødsel ble vel litt "dramatisk", eller den ville kanskje vært det for noen - Mille stod bom fast på samme sted i én time mens jeg presset (stjernekikker), og jeg måtte klippes og ha en dunge med mennesker på magen for å få henne ut til slutt. Men jeg oppfattet det ikke som dramatisk eller skremmende, fordi jeg ble så UTROLIG godt tatt vare på! Åse Marie (tror hun het det) på KK i Bergen er den BESTE jordmoren jeg kunne drømme om!!!

Åja - og jeg kom inn på KK rundt ett om natten med 3 cm åpning, og Mille ble født ti på halv åtte om morgenen [:)]

Og hvis du lurer på hjemmefødsler i Bergen så kan du høre med *Charley* inne på terminforummet mitt (November2010) - hun hadde det [:)]

Min fødsel var veldig fin. Den gikk litt fortere enn en gjenomsnitts førstegangsfødsel. ca 13 timer fra første tegn (gjennomsnittet er jo 16-20 timer.) Pressefasen min var ca 3kvarter (gjennomsnittet er vel ca 1time.)

Jeg hadde det kjempefint, var vondt på slutten, men ikke gjennom hele liksom og det er skikkelig verdt det[:D]
Jeg husker jeg tenkte under fødselen at "mange sier de aldri skal føde igjen, men det sier jeg ikke, jeg kan fint takle dette igjen, men jeg skal ikke gjøre dette på en laaang tid" dette tenkte jeg under pressefasen som etetr min mening var det vondeste. PS: det er VIKTIG å puste skikkelig,l det var absolutt det beste smertestillende og da regner jeg også med epidural[8D]

Fra første ri til hun var ute tok det 14 timer.
Fra vi kom på føden til hun var ute tok det 7 timer.
Riene er jo de værste, når man skal begynne å presse går det fort.

Det gikk egentlig raskt synes jeg, hadde en fin fødsel i følge jm.

Back
Topp