Hvordan var det å være på barsel?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet Opprettet
Signerer denne, minus ammepresset. Hørte aldri et ord om amming, og fikk ikke hjelp til det heller.

Men resten, spot on!
Jeg fødte i ammepolitiets «høyborg» - Rikshospitalet :) Gro Nylander er overlege på barsel der, og filmen hennes om bryst er best går på repeat hele tiden på TVer i alle rommene på barselavdelingen. Man får masse hjelp og veiledning med amming, men baksiden er at det er noe litt sektaktig over det og det er et veldig press.

Da jeg ikke fikk melk (det tok nemlig 4-5 dager) og jenta vår med litt gulsot og en liten hjertefeil hadde rast ned 200 gram (ned til 2700gram) de tre dagene vi var der og ikke fikk i seg noe(!) måtte jeg be veldig pent om hun ikke kunne få litt MME. Barnepleierne der følte nesten at de gjorde en dødssynd fikk jeg følelsen av, men til slutt matet vi henne med melk fra en liten «kopp» (sånn 5ml eller noe).

I tillegg fikk vi veldig streng beskjed om å absolutt ikke gi smokk før etter minst 3 uker (enda amminga på en måte ble godt etablert fra første stund, hun hadde perfekt sugeteknikk og lang tunge, det var bare melka som ikke kom før det tok litt tid) og det gjorde at når vi endelig prøvde med ørten forskjellige smokketyper på jenta som hylte 20 timer i døgnet av kolikk tok hun ingen av dem :P

Rart at sykehusene og barselavdelingene er så forskjellige når det gjelder amming! Jeg var kjempefornøyd med Rikshospitalet, men jeg skulle kanskje ønske det var noe litt mindre «religiøst» over det hele, og at de ikke ga inntrykket av at man var en forferdelig mor om man ikke får det til.

Ellers kjempefornøyd med dem!

Jeg fødte i ammepolitiets «høyborg» - Rikshospitalet :) Gro Nylander er overlege på barsel der, og filmen hennes om bryst er best går på repeat hele tiden på TVer i alle rommene på barselavdelingen. Man får masse hjelp og veiledning med amming, men baksiden er at det er noe litt sektaktig over det og det er et veldig press.

Da jeg ikke fikk melk (det tok nemlig 4-5 dager) og jenta vår med litt gulsot og en liten hjertefeil hadde rast ned 200 gram (ned til 2700gram) de tre dagene vi var der og ikke fikk i seg noe(!) måtte jeg be veldig pent om hun ikke kunne få litt MME. Barnepleierne der følte nesten at de gjorde en dødssynd fikk jeg følelsen av, men til slutt matet vi henne med melk fra en liten «kopp» (sånn 5ml eller noe).

I tillegg fikk vi veldig streng beskjed om å absolutt ikke gi smokk før etter minst 3 uker (enda amminga på en måte ble godt etablert fra første stund, hun hadde perfekt sugeteknikk og lang tunge, det var bare melka som ikke kom før det tok litt tid) og det gjorde at når vi endelig prøvde med ørten forskjellige smokketyper på jenta som hylte 20 timer i døgnet av kolikk tok hun ingen av dem :P

Rart at sykehusene og barselavdelingene er så forskjellige når det gjelder amming! Jeg var kjempefornøyd med Rikshospitalet, men jeg skulle kanskje ønske det var noe litt mindre «religiøst» over det hele, og at de ikke ga inntrykket av at man var en forferdelig mor om man ikke får det til.

Herregud, er det sant? Kjente jeg fikk frysninger nå[emoji87]

Jeg lå på barsel og ungen på nyfødt, jeg skulle ikke amme og nyfødt hadde ansvar for ungen. Såeh personalet var innom og sa hei innimellom. Men var jo ikke mye å hjelpe meg med.
Mannen overnattet også hos meg. Men mesteparten av tiden var nede hos gutten.

Syns det er så trist å høre at så mange har en dårlig opplevelse på barsel [emoji17]

Jeg har vært super fornøyd begge gangene. De ansatte har god tid og veldig behjelpelige på alle måter. Det beste må være at man ikke blir sendt hjem. De sier at man heller kan få være en natt til hvis man vil/føler man trenger det.

Fødte på Kongsvinger sjukehus [emoji4]

Jeg fødte også på Kongsvinger sykehus :p helt håpløst syns jeg

Jeg var en natt på barsel, følte meg godt ivaretatt, men litt kjipt at de ikke hadde plass til pappaen. Etter det var vi to netter på barselhotellet, følte oss godt ivaretatt der også, men følte vi måtte mase oss til den andre natten til tross for at vi absolutt hadde behov for den og følte oss dermed til bry. Når jeg nå tenker på det i ettertid ble nok ikke alle spørsmål besvart så veldig utfyllende og fortåelsesfullt, med tanke på at vi var førstegangsforeldre. Følte meg totalt utslitt og fullstendig forvirra da vi skrev oss ut, men det er man kanskje uansett i starten.

Omtenksomme og greie var de mot meg. Hadde nok mye sammenheng med at det var endel ekstra utfordringer i starten, noe de tok hensyn til.

Et stort minus at ikke far kunne overnatte.

Vaskingen var meget overflatisk, hun slang moppen hit og dit, og jeg måtte bare le da den samme renholderen sa strengt til meg at jeg måtte jo vanne blomstene :P

- SUS

I tillegg fikk vi veldig streng beskjed om å absolutt ikke gi smokk før etter minst 3 uker (enda amminga på en måte ble godt etablert fra første stund, hun hadde perfekt sugeteknikk og lang tunge, det var bare melka som ikke kom før det tok litt tid) og det gjorde at når vi endelig prøvde med ørten forskjellige smokketyper på jenta som hylte 20 timer i døgnet av kolikk tok hun ingen av dem [emoji14]

Vi prøvde med smokk fra dag 6-7, han tok fortsatt ingen av de. Tror noen unger bare misliker smokken.

Der og da var jeg fornøyd, i ettertid ser jeg at jeg skulle hatt mye mer hjelp blant annet med ammingen. Lille gikk ned 600g før noen reagerte. Tok mange uker før jeg hadde nok melk til fullamming. Skulle nok også fått prate mer om følelsene rundt hastekeisersnittet og alt dramaet rundt det. Rart de ikke tilbudte mer der!

Med første: Jeg trivdes veldig godt på barsel, men slet med ammingen. Ei av de ansatte var grei, de andre var harde. Tok tak i puppen min og stappet den inn i babyens munn, noe som så absolutt tråkket over mine grenser! Jeg følte ikke noe ammepress, jeg hadde bestemt meg for å amme så den delen var grei.

Med andre: Jeg ville egentlig hjem. Det var ikke et helt greit opphold, for jeg var i dårlig form selv og ammingen var smertefull. Hun ville bare ha pupp hele tiden, så jeg var hele tiden redd for at hun skulle våkne. Og jordmor fra helsestasjonen hadde bedt om ekstra liggedøgn for oss pga min psykiske helse mot min vilje, og jeg ble stresset av det og redd for at noen skulle ta babyen min (lang historie, men det var altså ingen som faktisk hadde planer om noe slikt). Vi fikk dra hjem dagen etter at jeg ville hjem. Kunne ha dratt samme dagen, men pga lang reisevei så ble vi en dag til for å ta nyfødtscreening. De som arbeidet der var derimot supre, og jeg følte meg både hørt og sett.

Jeg fikk enerom begge gangene, og mannen kunne overnatte. Vi gikk ut til kantinen for å spise, eller hente mat med tilbake til rommet, og maten var god.

Jeg var på barselhotell første gang. Hadde ingenting der å gjøre. Null hjelp og jeg hadde hatt en ganske tøff fødsel. Ingen hjelp til amming. I utskrivningspapirene stod det at barnet dier godt. Jeg hadde ikke klart å amme én eneste gang:(

Mye bedre opplevelse andre gang. Lå alene på 3mannsrom.

Et annet sykehus tredje gang. Da lå vi 4 stk. på et 3mannsrom. Men da var jeg i fin form, så jeg dro hjem dagen etter :)

Likte IKKE vanlig barsel i 98, 00, og 04.
Er mere fornøyd med barsel hotellet.
Men dem har jo helt klart forbedringspotensial der også.
Men der slipper man i alle fall, og dele rom med andre som ikke tar hensyn. Og jeg ser mindre til personalet. Som har noen gamle ugler som burde våre pensjonert for lenge siden med sine gamle holdninger :p

Synes dem kan banke på, eller ringe og mase unødvendig mye til tider på barsel hotellet da. Kanskje planlegge ting når jeg endelig får lov til, og sove.
Pluss dem rota med dobbeltbooking av rommet vårt, og ordnet ikke opp sånn at mannen fikk beskjed om og dra hjem mitt på natta. Etter en traumatisk fødsel som gjorde at vi ville være sammen. Alt dem hadde trengt var skaffe han en madrass til gulvet liksom. Vi hadde jo tross alt blitt lovt 2 mans rommet. Også når vi låste oss inn var det andre der. Da kunne dem ha ordnet opp i sitt eget rot!
I stede ødela dem noe som kunne våre en fin tid, for en som ble Pappa for første gang. Og for meg som trengte han etter traumatisk fødsel, for oss begge.
Nå valgte han/vi, og bryte reglene den natta, og han ble på 1 mansrommet med meg. Da vi trengte, og være sammen.

Nå skal vi prøve, og få et dobbelt rom for 2.gang nå som vi skal ha vårt siste barn sammen. Nåde dem om dem roter det til igjen :o

Med førstemann var jeg på barsel en uke og det var ikke den beste opplevelsen jeg har hatt. Ikke noe god oppfølging av sykepleierene. Jeg slet med amming og andre ting rett etter fødsel og da hjalp det ikke mye at man ikke så mye hjelp på barselavdelingen heller.
Med nr 2 var jeg på rett på hotellet og en mye bedre opplevelse og da fikk jeg også til ammingen mye bedre. Jeg fødte på abc også med nr 2.
Dette var på Ullevål.

Vi var på barselhotell med nr 1 og det var utrolig deilig! Mannen fikk være der og maten var kjempe bra! Hadde nesten ikke lyst til å reise derfra. [emoji23]

Hadde sett frem til det samme med nr 2 men havnet på barselavdelingen pga komplikasjoner. Mannen ble sendt hjem med traumer etter fødsel første natta, men jeg hadde enerom så de dro inn en seng til han så han fikk være der de to neste heldigvis. Veldig glad for det, men veldig synd med første natta, da han trenger ekstra oppfølging før fødsel nr 3 nå.

Håper på hotellet igjen!

Jeg hadde en veldig god opplevelse på barselhotellet [emoji4] fornøyd med hjelpen jeg fikk. Synes det var lite mas i grunn, og at vi fikk styre mest selv [emoji4] men behjelpelige når vi lurte på noe.

Var på barselhotell. Kjempebra opplevelse! Bra renhold, lite forstyrrelser, kunne ringe og spørre etter jordmødre om jeg f.eks trengte ammeveiledning eller flere bleier og bind, god mat, og - best av alt - mannen kunne bo der sammen med meg. Det kom ei jordmor inn ca en gang om dagen for å sjekke stingene mine og se til hvordan det gikk, men de banket alltid på først.

Med første var det grusomt. Sure folk, null intimgrenser og masse mas.

Med andremann var det mest kjedelig. Helt greit ellers.

Barsel var forferdelig!

Far måtte reise hjem mitt på natten, og jeg fikk 4-mannsrom.

Jenta mi var per definisjon 1 dag prematur, og vi fikk derfor beskjed om å følge de prosedyrer de har for premature. Neste dag kom det en ny person som sa at det ikke var så nøye siden hun bare var 1 dag prematur. Neste dag der igjen fikk jeg kjeft for å ikke gjøre som jeg først fikk beskjed om, -fordi jeg hadde fått en kontrabeskjed dagen før. Det hele fremstod veldig rotete og uprofesjonelt, og ikke minst veldig frustrerende for meg som førstegangsmor.

Jeg fikk også veldig fort ødelagte brystvorter (etter en uke var det et eneste blodbad, og det var biter av brystvorten min på leppene til babyen etter amming), men når jeg spurte de på barselavdelingen om hjelp til amming, så ble jeg møtt av arbeidsskye kvinnfolk som heller ville drikke kaffe på vaktrommet enn å hjelpe meg med å få til ammingen. Hadde jeg fått den hjelpen jeg skulle ha fått, ville det aldri blitt så ille, og vi fikk derfor en unødvendig tung start!

Far fikk kun lov til å komme på besøk i besøkstiden som var mellom 17.00-20.00. Det er også helt forkastelig, spør du meg!

Selv om jeg var helt på kjøret etter lang og problematisk fødsel, ville jeg bare komme meg vekk fra barselavdeligen så fort som overhode mulig. Jeg følte meg ikke ivaretatt, men til bry!

-Dette var på KK i Bergen.

Jeg syntes det var veldig fint. Fikk mye god hjelp og var en god start egentlig.

Back
Topp