Jeg fødte i ammepolitiets «høyborg» - Rikshospitalet Gro Nylander er overlege på barsel der, og filmen hennes om bryst er best går på repeat hele tiden på TVer i alle rommene på barselavdelingen. Man får masse hjelp og veiledning med amming, men baksiden er at det er noe litt sektaktig over det og det er et veldig press.Signerer denne, minus ammepresset. Hørte aldri et ord om amming, og fikk ikke hjelp til det heller.
Men resten, spot on!
Da jeg ikke fikk melk (det tok nemlig 4-5 dager) og jenta vår med litt gulsot og en liten hjertefeil hadde rast ned 200 gram (ned til 2700gram) de tre dagene vi var der og ikke fikk i seg noe(!) måtte jeg be veldig pent om hun ikke kunne få litt MME. Barnepleierne der følte nesten at de gjorde en dødssynd fikk jeg følelsen av, men til slutt matet vi henne med melk fra en liten «kopp» (sånn 5ml eller noe).
I tillegg fikk vi veldig streng beskjed om å absolutt ikke gi smokk før etter minst 3 uker (enda amminga på en måte ble godt etablert fra første stund, hun hadde perfekt sugeteknikk og lang tunge, det var bare melka som ikke kom før det tok litt tid) og det gjorde at når vi endelig prøvde med ørten forskjellige smokketyper på jenta som hylte 20 timer i døgnet av kolikk tok hun ingen av dem
Rart at sykehusene og barselavdelingene er så forskjellige når det gjelder amming! Jeg var kjempefornøyd med Rikshospitalet, men jeg skulle kanskje ønske det var noe litt mindre «religiøst» over det hele, og at de ikke ga inntrykket av at man var en forferdelig mor om man ikke får det til.
Ellers kjempefornøyd med dem!