Hvordan "straffer" du barnet ditt?

hos oss er d ofte sli kat jeg ikke får komme gjennom og kommuniserer og da føler jeg d er beste å sende han på rommet til han ahr roet seg ned for så og snakke litt om d etter på er d mulig og snakke om d  før så gjør jeg heler d

Han får alltid en advarsel her, han er 2 år, forstår alt vi mener og har et veldig godt språk.
F.eks: Mamma tar vekk bilen om du kaster den en gang til.. 

Gjør han det en gang til da, så tar vi den vekk.

Annet eks: 
Dytter/slår andre unger (det gjør han av og til for å få oppmerksomhet og teste våre grenser.
Hvis han gjør det tar vi han med oss, veldig bestemt. Tar han i hånden eller løfter han ut på gangen og der prater vi med han. Strengt, og han sier han ikke skal gjøre det mer. Og vi forteller at hvis han gjør det en gang til må han sitte i trappen i gangen, for vi skal være snille med hverandre bla bla..
Det har skjedd et par ganger at han har gjort deten gang til rett etter, og da har har måttet sitte på gangen en liten stund. :P 

Dette fungerer for oss i allefall :P Vi er veldig konsekvente og kommer aldri med trusler som ikke lar seg gjennomføre. Og vi tar heller aldri vekk kos og sånt som han skal ha når han skal sove. Smokkene er aldri med i noen straff. 
Det at vi har vært konsekvente med det vi gjør har gjort til at vi har fått en unge som er høflig og veloppdratt, aldri hatt problemer med leggetid, spising osv.. :) Har vi først sagt nei, holder vi oss til det. Men vi tenker oss godt om det er verd å si nei alltid :)

5 åringen må gå på rommet sitt, minsten får nei minst hundre ganger i løpet av dagen men hører ikke fordet. blir nok lettere å "straffe han når han blir litt større og skjønner hva nei betyr!

Han er bare 2 og har ikke særlig språk ennå. Tar han vekk fra situasjonen, forteller det ikke er lov. Får heller masse ros og oppmuntring når han gjør bra ting.

AnaBanana skrev:
Han er bare 2 og har ikke særlig språk ennå. Tar han vekk fra situasjonen, forteller det ikke er lov. Får heller masse ros og oppmuntring når han gjør bra ting.

Samme her. Vi har foreløpig hatt veldig få situasjoner hvor noe straff har vært nødvendig.

vi bruker time out. Er alltid konsekvente. Sjeldent han må i time out nå lenger.. Holder som regel med en advarsel.

Her er ikke ungen så umulig enda at vi trenger å gjøre noe. Hu vet hva nei betyr, og slutter med de små umulighetene hun driver med ;)

Det høres sikkert fryktelig teit ut, men jeg har enda tilgode at hun ikke hører etter når jeg gir henne en beskjed.

Sier jeg nei til noe, så forstår hun at det betyr nei:)

Har aldri måtte straffe henne på noen måte!

Vi har så vidt kommet i gang med "time out" vi.. holder som regel med en advarsel, så er det over! Hvis ikke så funker time out bra bare for å ta han ut av situasjonen og fokusere på noe annet. Han er ikke to enda engang, men har bra språk og skjønner mye av det vi sier. Så vi ser alltid an dette først da. Er stort sett om han en sjelden gang slår, eller om han kaster leker og ikke stopper etter tilsnakk en eller to ganger:)

lelo skrev:
Vi har så vidt kommet i gang med "time out" vi.. holder som regel med en advarsel, så er det over! Hvis ikke så funker time out bra bare for å ta han ut av situasjonen og fokusere på noe annet. Han er ikke to enda engang, men har bra språk og skjønner mye av det vi sier. Så vi ser alltid an dette først da. Er stort sett om han en sjelden gang slår, eller om han kaster leker og ikke stopper etter tilsnakk en eller to ganger:)

I hvilke situasjoner er det dere bruker time-out på ett-åringen (snart to?)?

Eks: Han er fæl med å jage bikkja med gåbilen sin, da får han først en advarsel om at hvis han gjør det en gang til, så tar vi bilen. Og som regel ender det med at vi må ta bilen, for han klarer virkelig ikke å styre seg når det kommer til akkurat det der...

Eks 2: Slår seg vrang på butikken fordi han ikke får noe han vil ha e.l. Da sier vi at hvis han ikke slutter så går vi og setter oss i bilen. Blir gjerne slik: "Skal vi gå å sette oss i bilen da?", Han rister på hodet eller sier nei. "Nei, men da må du slutte og tulle!" Da gir han seg som regel med en gang. Har vel bare hendt 2 ganger at vi faktisk har måttet ta han med ut i bilen for å roe han ned...

Huket av på annet.
Her gir vi advarsel først.Og de vet godt at etter 2 advarsler går de på gangen om det skjer en 3 gang.( tuller med middags bordet ect)

Slår de hverandre,sier stygge ting osv.Er det rett på ganger i et par minutter.Og er påtvungen å si unskyld etterpå.

De havna mest på gangen under den verste trass alderen.Nå holder det som regel å snakke til dem.

Noen syns kansje vi er strenge,men jeg orker ikke unger som gir f.. for de aldrig får konsekvenser.

LilleKaisa skrev:
Det høres sikkert fryktelig teit ut, men jeg har enda tilgode at hun ikke hører etter når jeg gir henne en beskjed.

Snille barn,blir rampete ungdommerhehe neida.

tar fra goder... eller advarer mot det.

De hører som regel.. ellers blir de som oftest "tatt ut av leken".. hvis du skjønner..

Drar ALDRI i ørene, eller plasserer de på rommet Dems.. eller lignende..

Seriøst bruker folk virkelig time out på barn som er under to år?? Eller de som er to år også den for den saks skyld.. Jeg mener time out kun burde brukes som siste utvei, etter man har prøvd alt annet!

Kosinus skrev:

LilleKaisa skrev:

Snille barn,blir rampete ungdommerhehe neida.

Da får jeg en veldig snill ungdom for hun jeg har er en skikkelig ramp i en alder av 21 mndHun gjør bevisst noe hun vet hun ikke får lov til, og så har hun verdens råeste latter ;-)

Snakker til de... De to minste ja..
Eldste kan jeg ta ifra goder og/eller sende på romet... Hu er snart 12 år...

Back
Topp