Jeg vet ikke helt.. Har ikke krysset av for noe ennå.
Hvis han gjøre noe som kan være farlig, som feks å løpe ut midt i veien, så blir jeg redd og da reagerer jeg med å rope NEI og ta han i armen og ta han med mei til kanten av veien. Det er hvis det er biler i nærheten og det kunne blitt alvorlig farlig. Jeg liker ikke at jeg skriker sånn, men det er sånn jeg reagerer da... Han gjør det ikke ofte.. Ikke så rart, så skremt han blir :P
Ellers, hvis han er på bøllefronten.. Type er ekkelt mot lillesøstera si, kræsjer rundt med gåbilen, altså ting han vet han ikke får lov til å gjøre så advarer vi med å enten ta bilen han kræsjer med (og vi tar den umiddelbart hvis han ikke hører etter) eller fjerner han fra søstera og setter oss å leker med henne mens han raser på kjøkkenet.
Også snakker vi om det etterpå. Hvis han er flink og sier unnskyld til søster så får han leke med henne igjen og da går det greit. Bilen får han tilbake etter at han har roet seg ned og forstår at det ikke er lov å kræsje i ting og folk.
Dette er bare eksempler altså. Det er flere situsjoner som krever at vi oppdrar enn bare disse to ;) Han er forresten 2 år og 4 mnd og forstår det vi sier.
Å rope nei flere ganger om dagen har vi ikke trua på. Ei heller å komme med trusler om å måtte gå å legge seg, gå på rommet. Rommet skal være en plass han skal tenke på som sitt fristed og det å legge seg skal ikke være en straff. Tomme trusler er bare teit. Husker selv hvordan det vår ;)
Fysisk straffing... Ja, det er det vel ingen som gjør? Er både uetisk, ulovlig og ikke minst tragiskt grusomt. Selv om det "bare" er et lite knips eller klaps. Tull!