Hvordan skal du fortelle om graviditeten til familie/venner?

Til foreldrene mine og lillesøster så sendte jeg et bilde og skrev: Hei tante/mormor/morfar. Hvis alt går bra i magen til mamma så sees vi i mars 2023 :Heartred Det er første for alle sammen så greide ikke å holde det skjult så mye lengre og godt med støtte om det ikke går veien.
Til bestemoren min kjøpte jeg blomst og la oppi testen, men hun trodde det var en febermåler helt til hun leste kortet :hilarious:

Veldig lyst til å annonsere det med hunden og skrive noe om at hun skal bli storesøster :love017
Så koselig!

Føler meg egentlig litt motsatt av veldig mange, for jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal unngå å fortelle det lengst mulig - AKA holde det skjult. ;) Foreløpig kun svigers som vet, fordi vi var på hytta med dem og ikke hadde noe valg, pluss en venninne. Siden jeg har 0 barn pg en MA og exu bak meg, klarer jeg liksom ikke tro på at det faktisk er stor sjans for at jeg har en baby om 7 mnd., og jeg tror ikke jeg vil klare å matche ekstasen/gleden de jeg forteller det til kommer til å uttrykke. Foreløpig tenker jeg mest på praktiske ting og milepæler, og mye mindre på selve mennesket som skal komme. Så jeg skulle SÅ ønske dette med å unngå visse typer mat og drikke ikke var en faktor, for ender med å isolere meg helt i frykt for å bli «avslørt».

Føler meg egentlig litt motsatt av veldig mange, for jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal unngå å fortelle det lengst mulig - AKA holde det skjult. ;) Foreløpig kun svigers som vet, fordi vi var på hytta med dem og ikke hadde noe valg, pluss en venninne. Siden jeg har 0 barn pg en MA og exu bak meg, klarer jeg liksom ikke tro på at det faktisk er stor sjans for at jeg har en baby om 7 mnd., og jeg tror ikke jeg vil klare å matche ekstasen/gleden de jeg forteller det til kommer til å uttrykke. Foreløpig tenker jeg mest på praktiske ting og milepæler, og mye mindre på selve mennesket som skal komme. Så jeg skulle SÅ ønske dette med å unngå visse typer mat og drikke ikke var en faktor, for ender med å isolere meg helt i frykt for å bli «avslørt».
Du er ikke alene! Jeg og ønsker å skjule lengst mulig. Men blir nok å fortelle om en måneds tid, da jeg ikke vil de skal gjette det før vi får fortalt det. Men om det var helt opp til meg ville jeg ventet til jul, haha.

• Omsorg
Reactions: Tex
Du er ikke alene! Jeg og ønsker å skjule lengst mulig. Men blir nok å fortelle om en måneds tid, da jeg ikke vil de skal gjette det før vi får fortalt det. Men om det var helt opp til meg ville jeg ventet til jul, haha.
Haha, akkurat samme her!!!

Har kjøpt konfetti kanoner (gender reval) både blå og rosa, returerer de som ikke er riktige. Så skal vi bare poppe ddm når vi er hos familiene våre :D

Usikker på hvordan vi forteller, vi begge har familier som bor ca 2 timer unna. Men har lyst til å gjøre det litt mer spesielt enn å bare ringe og fortelle. Det kunne vært moro å sende ultralydbilde i en konvolutt i posten med et kort eller noe :love2 Vi får se hvordan vi gjør det, er åpen for forslag :D

Til moren min sa jeg enkelt og greit «Om alt går bra, så får du et barnebarn til våren». Kommer sikkert til å si det samme til faren min neste gang jeg ser ham. Går nok helt rolig for seg. Til nærmeste venner har jeg vært åpen om IVF-prosessen, og sender bare snaps med oppdateringer. Mannen er på besøk hos familie i utlandet, og han sa også bare «kona er gravid» - der ble det riktignok litt større reaksjon med tårer og kyss og klem. Og en bestemor som sa hun hadde drømt om sopp den natten, noe hun mente betød graviditet. :laughing002

Sist ga eg ei bok til mamma med strikkeoppskrifter til barn, med et kort der det stod" berre å begynne å strikke bestemor". Ho elska å strikke! Fortalte de ca 11 uker på vei. Til svigers fortalte samboeren det berre rett ut. Så kjøpte vi en kvit body i 50, og skreiv mars 2021 på, tok et bilde saman med og sendte til resten av nære familie og venner.
Denne gangen trur eg at vi berre sei de uten noke oppstyr. Trur eg kjem til å sei de til mamma og pappa i morgen, 10+5.

Har bare tenkt å si det direkte til de aller fleste. Er ikke så privat på sosiale medier, så poster neppe noe der. Til tantebarn har jeg lurt på om vi skal sende ultralydbilder og noe annet gøy i posten. Litt snop og et brev fra storken/rampenissen eller noe sånt. Må tenke litt på på det. Vil at de skal føle seg litt inkludert og glede seg til å møte babyen, ikke bare føle at nå har tante og onkel mindre tid til dem. Samtidig er jeg litt redd for å hype det for mye, i tilfelle det skjer noe.

Kjøpte genser meg «big sister» på.
Men etter 5 timer med familie og ingen kommentarer måtte vi spørre dem om de hadde lagt merke til genseren hennes :laughing021 Flere hadde ikke tenkt over det, mens de som tenkte over det - tenkte bare at genseren var arvet. Jeg som trodde de skulle skjønne greia med en gang, haha. De ble veldig glade og overraska. Har ei på 1 år fra før og de trodde ikke vi tenkte å få en til så fort.

Kjøpte genser meg «big sister» på.
Men etter 5 timer med familie og ingen kommentarer måtte vi spørre dem om de hadde lagt merke til genseren hennes :laughing021 Flere hadde ikke tenkt over det, mens de som tenkte over det - tenkte bare at genseren var arvet. Jeg som trodde de skulle skjønne greia med en gang, haha. De ble veldig glade og overraska. Har ei på 1 år fra før og de trodde ikke vi tenkte å få en til så fort.
Litt morsomt at de ikke oppdaget det og såååå fint dere klarte å overraske skikkelig! :Heartred Veldig søt idé:love017

Vi har ikke fortalt til de fleste enda. Tenkte å reise å besøke litt familie og fortelle nå i helga. Jeg har så lyst å si det til folk personlig :love017

Vi har akkurat pakket inn to julekuler vi kjøpte i Danmark. Den ene sier at det «verdens sødeste mormor» og den andre sier «verdens dejligste morfar». Gleder meg sånn til mamma og pappa kommer på besøk i morgen kveld :)

Her var nærmeste familie klar over at vi ønsket å bli gravide igjen etter dødfødsel. Så de har vi hatt et nært og åpent forhold til i tiden etter. De fikk derfor vite det relativt raskt etter positiv test denne gangen❤️
Utover i familien og venner har vi fortalt etterhvert som vi hat møtt dem og at det har føltes ok å fortelle det. Har noen familiemedlemmer på begges sider vi ikke har fortalt enda fordi vi ikke har møttes, så det tar vi litt utover.
Alle har blitt utrolig glade på våre vegne, men ikke overrasket da de vet at engelen vår også var sterkt ønsket og nøye planlagt❤️

Sist gang sa vi det på bursdagsfeiring til samboeren min (som var like etter TUL), ved å legge ultralyd bildet under glassfatet med kake på (men det ble litt mislykket, så måtte gå og hente barnevogna og trilla den inn på stua).

Denne gangen skal Svigers få en eske Sfinx som takk for barnepass osv, så skal vi legge utskrift av ultralydbildet inni.

Min mor forsnakket jeg meg til på dag 1 av ferien (da jeg var kun 4 uker på vei, så ble ikke feiret da jeg var litt sånn "med forbehold", og vi hadde urnenedsetting av min far). Blir nok å sende en snap på familiegruppa før vi drar til Svigers (tilfelle det blir telefoner å ta).

Mine nærmeste venner og kollegaer vet allerede, da mine Sea Band som er litt avslørende :hilarious:

Back
Topp