Hvordan skal dere feire jul?

Ja, skjønner at valget var enkelt da..:/ hahah, samme som min samboer! Veldig mammadalt han også, og han er 32 :p men han blir gladelig med til min familie i år, noe som overrasket meg veldig :p
Så godt at han gjør det :-) Kjenner jo at jeg gjerne skulle vært med mamma og mine småsøsken, og har invitert dem oppover, men mamma jobber til lille julaften, og lillesøster får dårlig samvittighet for ikke å være hos pappa. Men vi får se, kanskje neste år :-) Mamma og pappa går ikke i samme rom heller, så. Men er veldig klar for å lage egne tradisjoner med min familie, og svigermor syntes det hørtes lurt ut, selv om hun helst vil ha oss der på middag, og det er jo helt greit :-)

Hehe, min samboer hadde aldri feiret jul hjemmefra før vi fikk første, og da var han 37 år :-P
Dissa mannfolka altså :-P Jeg er hjemmekjær og fryyyyktelig glad i mine tradisjoner, men så er jeg nok litt mer glad i han :-) Så har på en måte vært et lite offer. Jeg er så julemenneske, og har gledet meg i flere måneder allerede :-P Halvveis i julegavene og! Nei det blir stas med første jul som familie, om den blir hjemme hos oss eller hos svigers :-D

Jepp, jeg er tidlig ut med bekymringer og planlegging :p hittil har vi feiret jul hver for oss og begge har syntes det har vært helt greit.
Men nå kommer jo gulljenta snart og det blir unaturlig å feire hver for oss da. Men det er en del som skal gå opp i opp, og jeg syns det er så vanskelig!

Mine foreldre er skilt og bor 2 timer unna oss. Den kjøreturen går forsåvidt helt greit for min del og for samboers del. I hele min barndom har jeg og min bror feiret julaften hos mamma på lille julaften og hos pappa på julaften. Og hvis det er noe jeg virkelig ikke vil bytte bort er det lille julaften hos mamma! samboer har sagt at det er helt greit. (Han kan ikke være med dit pga han er allergisk mot katter:()

SÅ: jeg drar til mamma 22.desember eller 23.desember og feirer julaften der og sover der til 24.desember. Da kommer samboer nedover og vi feirer julaften hos pappa. Så drar vi tilbake dit vi bor og har 1 og/eller 2.juledag med hans familie.

Neste år drar jeg hjem til mamma 22. Eller 23.desember og feirer julaften der. Så drar jeg enten hjem til samboer på kvelden lille julaften eller på julaften på dagen. Og hvis det da er noe selskap hjemme i min hjemby 1 eller 2.juledag må vi sette oss i bilen igjen og kjøre dit.

Sukk..jeg syns det høres stressende ut og jeg er så redd det blir slitsomt for både oss og nurket. Vi har ikke verdens største leilighet, og hvis vi skulle hatt noe selskap/feiring her hjemme blir det med min bror som er singel og samboers to søsken som er single. Pluss foreldrene da. Det blir ganske mange.

Hvordan gjør dere det? Bor foreldrene dine/svigers langt unna?

Jeg kan si jeg skjønner problemet, vi er også en "moderne" familie. Så både jeg og min samboer har skilte foreldre. Men jeg har også en far som jobber i offshore og det går aldri opp i opp... Neste problem er at sambo er svensk og hans familie bor i sverige, så feirer vi jul der så forsvinner også alle disse andre kose dagene imellom.
Jeg har enda ikke tenkt så mye på hvordan vi har tenkt å gjøre i år, men håper at feks vi kan ordne at en eller begge hans foreldre kommer hit å feirer med en av mineforeldre slik at vi hvertfall slipper å reise.

Noen ganger føler jeg at julen er mer stress enn kos, hvertfall i forkant :P

Vi feiret sammen for første gang i fjor, hos mine foreldre. Vi drar dit i år også, alternativet er alene her vi bor, siden min bror med familie skal til mine foreldre i år. Ellers kunne vi invitert dem hit, det hadde vært vesentlig enklere ;)

5-6 timer kjøring hjem til min familie (uten barn..), 3 fly + noe kjøring dit svigers feirer jul i Frankrike. Orker ikke det nå i år. Blir vel nok styr å kjøre over fjellet med baby. Etterhvert kan vi kanskje feire jul og nyttår på annethvert sted, hvis det ikke blir alt for slitsomt med reisinga.

Svigers kommer uansett en tur for å hilse på barnebarnet i november, og vi tenker å ta en litt lengre ferie hos dem på nyåret :)

Tenker det å ha all familie innen 2 t rekkevidde egentlig er en luksus ;)

Vi bor i Trondheim, svigers i Oslo og mine foreldre i og nært Bergen så vi er temmelig spredt. De siste årene har vi feira hos svigers og om vi tror lille takle bilturen så blir det det i år også. Vurderer så å kjøre videre til Bergen første uke i januar for å møte min familie og heller ta en overnatting når vi kjører tilbake til Trondheim.

Etter at pappa døde for fire år siden ble det slutt på feiring hos mine besteforeldre, trist, men han var limet i familien. De har flyttet ett stykke unna, så Nå feirer vi julaften hos tvillingsøsteren min isteden, altså med mamma og storesøster med barn i tillegg. Jeg og sambo er hos besteforeldrene mine 1. Juledag, og bonusbarn er med annenhver år ( ikke i år).
Her er det mine, dine og våre barn hos meg og tvillingsøsteren min, så vi har en haug med unger annenhvert år! Vi så for oss en stusselig feiring med "bare" den ene niesa våres i år, men jammen fikk vi ikke en etterlengtet overraskelse på nyåret❤️ er min første, så jeg ser virkelig frem til å dele den dagen med vesle skatten!

Dette bli første jula vi feirer sammen. Vi skal feire med mamma, søster, svoger, tre tantebarn, og antagelig svogers foreldre. Jeg er superfornøyd, for jeg er ekstremt familiekjær. Kjæresten sier han gleder seg han også, for han har ikke hatt noe særlig til juletradisjoner på veldig mange år. Svigers bor ti min unna min familie, så vi ser sikkert en del til dem i romjula.

Så morsomt å lese at det ikke bare er vi som har begynt å planlegge jula - til tross for at det fortsatt er over 3 mnd igjen ;)

Vi er heldige og har både svigers og min familie i samme by (3 timer unna der vi bor), så det blir at vi er innom begge familier på julaften :) men vi spiser med min familie i år. Og ligger trolig over til mine foreldre også. Også har vi fast 1. Juledag hos min tante, 2. Juledag hos hans tante, nyttårsaften hos svigers og første nyttårsdag hos mine besteforeldre og lille julaften hos svigers :p Hehe... Blir mye selskaper og frem og tilbake, så spent på hvordan det blir med en liten baby :)

Hva gjør dere på lille julaften og 1.og 2.juledag da? Eller har dere ikke noen tradisjoner da?:)

Og så må jeg bare spørre: syns du det er litt kjipt å bo 1,5 time unna dine foreldre? Jeg føler nemlig VELDIG på det..:p

Jeg tenker vel at så lenge de vokser opp med å ha litt kjøring i jula og at man passer på å gjøre bilturen hyggelig med litt musikk eller lydbok, så bør det gå bra :)

Vi bruker 1. Og 2. Juledag hos de vi feirer jul med :)

Det er ganske kjipt å bo såpass langt unna mine foreldre ja.. Men heldigvis har vi en avtale om å vurdere å flytte nærmere de om 2 år :)

Vi feiret hos mine foreldre i fjor (bor 10 min unna) og skal til hans foreldre i år (bor 5 timer unna). Blir første året jeg ikke feirer med mine foreldre og kjenner jeg er litt trist over det, men med baby vil det jo uansett bli "noe nytt" og jeg er veldig glad i hans familie så det blir nok veldig fint :) selv om jeg sikkert kommer til å savne familien litt når det ringer inn.. :/ men siden vi bor så nært mine foreldre kommer jo de til å bli bortskjemt med å få møte lille barnebarnet så det blir hyggelig å få en skikkelig tur til svigers sånn at hele hans familie får litt tid sammen med nytt barnebarn/nevø/fetter <3

Her skal vi være hos mine foreldre i år. Jeg gleder meg skikkelig!! Har ikke feiret jul med mamma og pappa på to år, så det er virkelig på tide. Vi har de siste 3 årene vært hjemme og hatt besøk av mine foreldre og hans foreldre for 3 år siden og de siste 2 årene har hans foreldre vært hos oss. Jeg syntes det har vært stress å være hjemme jeg da :P På julaften vil jeg helst vasse rundt i kosebuksen og se på TV, ikke stå på kjøkkenet! :D Foreldrene mine bor ca 1 time unna, svigers 15 min. Jeg syntes det er kjempe kjipt å bo så langt unna mine foreldre..!

Gruer meg litt til å ta opp temaet med samboer egentlig.. :nailbiting:

Jeg er veldig vanefast på jul og har aldri feiret for meg selv.. Har veldig lyst til å feire sammen med mine foreldre som jeg er vant til, men føler ikke at jeg kan tvinge han med dit heller, så spørs om vi blir nødt til å finne på våre egne tradisjoner.. De bor bare en halvtime unna da, så hadde nok "bare" tilbrakt dagen og kvelden der og så kjørt hjem igjen på kvelden. Nyttårsaften har han ikke noe valg, da SKAL jeg feire sammen med dem :p Og det har han sagt ja til allerede, så det går jo fint :p

Men er så mye tradisjoner i forbindelse med første juledag også, så vet ikke helt hvordan jeg skal takle detta her! :facepalm:

Vi feiret sammen for første gang i fjor, hos mine foreldre. Vi drar dit i år også, alternativet er alene her vi bor, siden min bror med familie skal til mine foreldre i år. Ellers kunne vi invitert dem hit, det hadde vært vesentlig enklere ;)

5-6 timer kjøring hjem til min familie (uten barn..), 3 fly + noe kjøring dit svigers feirer jul i Frankrike. Orker ikke det nå i år. Blir vel nok styr å kjøre over fjellet med baby. Etterhvert kan vi kanskje feire jul og nyttår på annethvert sted, hvis det ikke blir alt for slitsomt med reisinga.

Svigers kommer uansett en tur for å hilse på barnebarnet i november, og vi tenker å ta en litt lengre ferie hos dem på nyåret :)

Tenker det å ha all familie innen 2 t rekkevidde egentlig er en luksus ;)

Det er litt godt å høre sånne historier her ja, for da er det klart at 2 timer i bil er null problem!:p alt er relativt, haha. Håper dere finner en god løsning som alle trives med etterhvert! :) er det sånn at dine svigers bor i Frankrike eller bare er der deler av året?:)

Etter at pappa døde for fire år siden ble det slutt på feiring hos mine besteforeldre, trist, men han var limet i familien. De har flyttet ett stykke unna, så Nå feirer vi julaften hos tvillingsøsteren min isteden, altså med mamma og storesøster med barn i tillegg. Jeg og sambo er hos besteforeldrene mine 1. Juledag, og bonusbarn er med annenhver år ( ikke i år).
Her er det mine, dine og våre barn hos meg og tvillingsøsteren min, så vi har en haug med unger annenhvert år! Vi så for oss en stusselig feiring med "bare" den ene niesa våres i år, men jammen fikk vi ikke en etterlengtet overraskelse på nyåret❤️ er min første, så jeg ser virkelig frem til å dele den dagen med vesle skatten!

Uff, så trist :( det er fælt når sånt skjer! :(
Men gratulerer så mye med lillegullet! Det blir nok stor stas!! Og morfar hadde nok vært skikkelig stolt! <3

Vi bruker 1. Og 2. Juledag hos de vi feirer jul med :)

Det er ganske kjipt å bo såpass langt unna mine foreldre ja.. Men heldigvis har vi en avtale om å vurdere å flytte nærmere de om 2 år :)

Så bra at dere vurderer det!:) jeg har også ytra et ønske om det, men jeg vet at min kjære har vanvittig lyst til å bli boende her :/ eneste grunnen til at jeg vil hjemover er pga nærmeste familie. Har ellers egentlig ikke lyst til å bo der pga mye dårlige minner fra ungdomstiden. Mens samboer har masse gode minner herfra og det er MYE bedre skiføre i Hedmark enn Østfold på vinteren :laughing002 og det betyr veldig mye for han. Så vi får se hvordan det går seg til for min del..

Gruer meg litt til å ta opp temaet med samboer egentlig.. :nailbiting:

Jeg er veldig vanefast på jul og har aldri feiret for meg selv.. Har veldig lyst til å feire sammen med mine foreldre som jeg er vant til, men føler ikke at jeg kan tvinge han med dit heller, så spørs om vi blir nødt til å finne på våre egne tradisjoner.. De bor bare en halvtime unna da, så hadde nok "bare" tilbrakt dagen og kvelden der og så kjørt hjem igjen på kvelden. Nyttårsaften har han ikke noe valg, da SKAL jeg feire sammen med dem :p Og det har han sagt ja til allerede, så det går jo fint :p

Men er så mye tradisjoner i forbindelse med første juledag også, så vet ikke helt hvordan jeg skal takle detta her! :facepalm:

Av erfaring er det lurt å ta opp sånne ting i gooood tid! :p en halvtime er jo veldig kort vei da, så da går det jo fint an å kjøre hjem på kvelden :) håper det ordner seg og at dere finner en løsning på en fredelig måte!:p

Det er litt godt å høre sånne historier her ja, for da er det klart at 2 timer i bil er null problem!:p alt er relativt, haha. Håper dere finner en god løsning som alle trives med etterhvert! :) er det sånn at dine svigers bor i Frankrike eller bare er der deler av året?:)

De bor ca annenhver mnd i Belgia og Frankrike ;) Belgia er lettere, sparer hvertfall ett fly og kjøringa, men de feirer alltid jul i sør i nærheten av familien til svigerfar. Bedre å besøke dem ellers i året, da det er færre fly om vinteren. Tviler på at vi klarer å lokke dem med på norsk julefeiring, men kan jo prøve etter at første barnebarnet er kommet ;)

Vi feirer jul annet hvert år hos min mamma og hos svigermor. I år blir det hos mamma :)
1. juledag er det julefrokost/lunsj/kakeselskap hos mormoren min, 3. juledag er det hjemmelaget pizza hos svigerfar.
Resten tar vi på sparket ;)

Mamma bor 10 minutter unna oss, svigermor bor 10 minutter og en halvtimes fergetur unna :)
Så når vi feirer hos mamma drar vi hjem etter gavene er åpnet osv, når vi er hos svigermor ligger vi over (ferga går ikke så sent på kvelden).

Back
Topp