Hvordan skal dere feire jul?

Nei, ikke sant!! :p åhh, blir frustrert av å ha det sånn!:p men vi finner vel ut av det etterhvert ja. Det er bare at i år er alt nytt, både nytt bosted, vårt første barn og vår første felles jul. Så er mye å ta hensyn til.. Du er utrolig heldig som har både din familie og svigerfamilien i nærheten!! :)

Ja, skjønner godt at det blir mye nytt å forholde seg til! ;) Blir litt spesielt her og, siden det er vårt første barn og vi forhåpentligvis har solgt leiligheten og kommet oss i hus da.
Ja er utrolig glad for at de bor såpass nærme! :) Det som er litt synd er at to av søsknene til mannen (med familier) bor 1-2 timer og en ferje unna, derfor blir ofte 1. og 2. juledag feiret litt ut fra hvor de er og om vi har mulighet til å være sammen med dem også :) Er veldig glad for at mannen er hjemme nå hvertfall, første julaften vi var sammen feiret vi hver for oss, og den neste (første etter vi giftet oss) var han offshore :P

Samboer var med til mine foreldre ifjor så da må vi nok være sammen med hans familie iår :( gruer meg litt, men håper vi får til mye julekos hjemme også.. Så drar vi til mine foreldre i romjula og tar en ekstra julefeiring da :)
Første jul borte fra mamma og pappa, huff og huff! :sorry:

Heheh! Ja det kan være litt spesielt det :P Husker første jula vi feiret hos svigers, jeg var vel ikke kjempegira i forkant men det ble veldig bra! ;) Klart man har jo gjerne litt ulike måter å gjøre ting på, og man vil jo gjerne gjøre ting slik man er vant med, men det går som regel veldig fint :) Jeg prøvde vel å tenke at det var jo akkurat likt for mannen å være med min familie året før, og han overlevde jo han så.. xP :D Hahah..

Heheh! Ja det kan være litt spesielt det :p Husker første jula vi feiret hos svigers, jeg var vel ikke kjempegira i forkant men det ble veldig bra! ;) Klart man har jo gjerne litt ulike måter å gjøre ting på, og man vil jo gjerne gjøre ting slik man er vant med, men det går som regel veldig fint :) Jeg prøvde vel å tenke at det var jo akkurat likt for mannen å være med min familie året før, og han overlevde jo han så.. xP :D Hahah..

Hehe! Ja, det går nok bra! Det jeg tenker mest på er pinnekjøttet.. Er ikke så veldig glad i ribbe, og mamma lager virkelig det BESTE pinnekjøttet! Svigers inviterer ikke til julefeiring, men tenker kanskje det blir hos samboers søster m/familie. Samboer er hverken opptatt av jul eller tradisjoner, og jeg tror ikke han synes det var så ille å være borte ifjor, så akkurat det tror jeg faktisk er verst for meg :p men etterhvert må vi jo uansett lage våre egne tradisjoner, og det er jo veldig koselig da :) bare synd at jeg er så håpløs på kjøkkenet :rolleyes:

Her begynte jeg og samboeren å feire jul sammen og for oss selv det året førstemann ble født, da vi begge ønsket å skape egne tradisjoner og ha ei rolig og fredelig jul hjemme med liten baby. Jeg har personlig ikke klart å feire jul til svigers, da det er en stor kulturkræsj mellom oss på veldig mange plan. Men uansett har jeg nok også følt det ganske stressende å ta med små barn og baby både til egne foreldre og svigers, og farting i romjula for å feire nyttår der en ikke feira jul. Tror det har blitt et stressmoment pga mye kjøring og pakking og slikt. Det har personlig ikke gitt meg særlig mye julero, og heldigvis er samboer også enig i at det er godt for både oss og barna å feire jul hjemme og ta det rolig :-D Besteforeldrene på begge sider er selvfølgelig velkommen til å feire jul eller nyttår sammen med oss her hjemme, men de vil helst være hjemme med sitt :-)

Skjønner godt at du skulle ønske at dine foreldre kunne komme! Er de ofte på besøk i Norge ellers da?:) eller er det dere som drar på besøk til dem?
Det er vanligvis vi som reiser der, svigerforeldrene og svogeren min er også veldig glad i Bulgaria, da blir de gjerne med. Har planlagt en reise i april/mai hvis alt er bra med lillegutt.

Jeg synes rett og slett det er litt stressende og farte rundt og tilbringe julekvelden hos andre. Vi prøvde det igjen i fjor og feiret da med min bror. Og selv om det er koselig så orker jeg rett og slett ikke det mer. Vi blir hjemme og de som vil er veldig velkommne til oss. Så min mor, stefar og mine to stebrødre ville gjerne komme til oss i år. De bor alle like ved så de har 5-15 minutter hjem i bil.

Her er vi hjemmekjære alle mann, inkl 5 åringen, så vi vil legge oss i egen seng etter en lang dag. Spesielt nå når vi i tillegg har nytt hus og et barn til. Mamma fikser hjemmelaget surkål og rødkål og tar med, resten fikser jeg:)

Min far bor 5 timer unna (Trondheim) og de er på samme plass hver jul. Jeg (alene) bruker derfor å besøke dem noen uker før jul. Da har vi noe julemat, går på julemarked og besøker all familie i nærområdet der. Alltid veldig koselig førjulstradisjon. I år kommer jeg nok til å ta med både 5 åringen og babyen på turen. :)

Bruker også å feire nyttår hjemme hos oss selv. Vi har hund som ikke setter veldig pris på raketter og da er det best og være hjemme der hunden er tryggest.

Og jeg husker fortsatt første julaften til guttungen. Han var da 11,5 mnd og der vi var var det duppeditter/knuselig pynt og stearinlys over alt. Han hadde akkurat begynt å gå og var langs alle bordene for å "se" på ting. Disse små har jo en tendens til å se med henda, så det ble rett og slett veldig slitsomt. O_o

Dette blir 3 året vi feirer hjemme hos oss selv, vi nyter det :) helt fantastisk å ha egne tradisjoner (er skikkelig julemenneske) vi har mine foreldre 1 minutt unna og svigers tre kvarter unna, så er luksus. Vi pleier som regel å spise middag hos mine foreldre, bror eller svigerbror, men resten av feiringa har vi i eget hus :) 22 desember er vi i skogen å leter nissen, 23 pynter vi huset ferdig å lager grøt å legger ut til nissen og julaften går sin gang med julesokk, askepott, kirke, middag og gaveåpning. I familiene til meg og min mann er vi totalt 40 stk, så vi møtes på kryss og tvers i jula :) juledagene er det masse middager, julequiz og festligheter-koselig :) i år blir det rolig med baby i hus, blir så flott, vi gleder oss veldig :)

Foreldrene mine skilte seg for 4/5 år siden, og jeg har ikke noe godt forhold til faren min, så det har på en måte vært et enkelt valg siden skilsmissen. Har vært med svigerfamilien i noen år, og aller helst vil jeg bare være oss tre i år, på julaften :-) Mine foreldre bor 8 timer unna, svigers knapt 10min. Men mannen, på 30år(!!), har aldri feiret borte fra foreldrene, så det er han det står litt på. Mammadalt :-P

Foreldrene mine skilte seg for 4/5 år siden, og jeg har ikke noe godt forhold til faren min, så det har på en måte vært et enkelt valg siden skilsmissen. Har vært med svigerfamilien i noen år, og aller helst vil jeg bare være oss tre i år, på julaften :) Mine foreldre bor 8 timer unna, svigers knapt 10min. Men mannen, på 30år(!!), har aldri feiret borte fra foreldrene, så det er han det står litt på. Mammadalt :p

Ja, skjønner at valget var enkelt da..:/ hahah, samme som min samboer! Veldig mammadalt han også, og han er 32 :p men han blir gladelig med til min familie i år, noe som overrasket meg veldig :p

Dette blir 3 året vi feirer hjemme hos oss selv, vi nyter det :) helt fantastisk å ha egne tradisjoner (er skikkelig julemenneske) vi har mine foreldre 1 minutt unna og svigers tre kvarter unna, så er luksus. Vi pleier som regel å spise middag hos mine foreldre, bror eller svigerbror, men resten av feiringa har vi i eget hus :) 22 desember er vi i skogen å leter nissen, 23 pynter vi huset ferdig å lager grøt å legger ut til nissen og julaften går sin gang med julesokk, askepott, kirke, middag og gaveåpning. I familiene til meg og min mann er vi totalt 40 stk, så vi møtes på kryss og tvers i jula :) juledagene er det masse middager, julequiz og festligheter-koselig :) i år blir det rolig med baby i hus, blir så flott, vi gleder oss veldig :)

Det høres ut som en fantastisk fin julefeiring!! :D jeg tenker også at vi etterhvert skal ha vår egen jul og heller invitere hjem til oss. Men det får bli når vi får mer enn 70 kvm å boltre oss på :p

Jeg synes rett og slett det er litt stressende og farte rundt og tilbringe julekvelden hos andre. Vi prøvde det igjen i fjor og feiret da med min bror. Og selv om det er koselig så orker jeg rett og slett ikke det mer. Vi blir hjemme og de som vil er veldig velkommne til oss. Så min mor, stefar og mine to stebrødre ville gjerne komme til oss i år. De bor alle like ved så de har 5-15 minutter hjem i bil.

Her er vi hjemmekjære alle mann, inkl 5 åringen, så vi vil legge oss i egen seng etter en lang dag. Spesielt nå når vi i tillegg har nytt hus og et barn til. Mamma fikser hjemmelaget surkål og rødkål og tar med, resten fikser jeg:)

Min far bor 5 timer unna (Trondheim) og de er på samme plass hver jul. Jeg (alene) bruker derfor å besøke dem noen uker før jul. Da har vi noe julemat, går på julemarked og besøker all familie i nærområdet der. Alltid veldig koselig førjulstradisjon. I år kommer jeg nok til å ta med både 5 åringen og babyen på turen. :)

Bruker også å feire nyttår hjemme hos oss selv. Vi har hund som ikke setter veldig pris på raketter og da er det best og være hjemme der hunden er tryggest.

Og jeg husker fortsatt første julaften til guttungen. Han var da 11,5 mnd og der vi var var det duppeditter/knuselig pynt og stearinlys over alt. Han hadde akkurat begynt å gå og var langs alle bordene for å "se" på ting. Disse små har jo en tendens til å se med henda, så det ble rett og slett veldig slitsomt. o_O

Ja, jeg er også redd det skal bli mye stress. Så vi får vel bare prøve oss frem og se hvordan vi vil ha det etterhvert.
Hahaha ja, med øyne på henda kan det fort bli kaos når man skal se på alt :laughing002

Her begynte jeg og samboeren å feire jul sammen og for oss selv det året førstemann ble født, da vi begge ønsket å skape egne tradisjoner og ha ei rolig og fredelig jul hjemme med liten baby. Jeg har personlig ikke klart å feire jul til svigers, da det er en stor kulturkræsj mellom oss på veldig mange plan. Men uansett har jeg nok også følt det ganske stressende å ta med små barn og baby både til egne foreldre og svigers, og farting i romjula for å feire nyttår der en ikke feira jul. Tror det har blitt et stressmoment pga mye kjøring og pakking og slikt. Det har personlig ikke gitt meg særlig mye julero, og heldigvis er samboer også enig i at det er godt for både oss og barna å feire jul hjemme og ta det rolig :-D Besteforeldrene på begge sider er selvfølgelig velkommen til å feire jul eller nyttår sammen med oss her hjemme, men de vil helst være hjemme med sitt :)

Virker som det er flere her enn jeg trodde som vil feire jul i sitt eget hus og heller invitere hjem til seg selv :) det kommer vi sikkert til å gjøre etterhvert som lillegull skjønner mer av hva som skjer også. Vil jo helst at jula skal være rolig og ikke masse stress!

Her har både jeg og mannen skilte foreldre der alle utenom svigermor har funnet ny partner, dette føre jo til at vi har 4 familier vi skal klare å feire sammen med. Og nå er hverken svigermor eller min mor så veldig begeistret for hverandre så di to kan vi ikke ha sammen på jul. Så da har vi blitt enig om at vi har min mor og co og svigerfar og co på jul det ene året, og faren min og svigermor neste år.

Dette virket som en skuddsikker plan, men svigermor setter seg litt på bakbeina for hun vill ha oss helt alene hos henne. Så da ga jeg klar beskjed at vi skal feire hjemme for det blir alt for mye styr me alt utstyret vi på pakke ned både til storesøster og lillesøster. I tillegg vil vi holde rutinene for storesøster i juletida og det blir vanskelig om vi skal feire hos svigermor.

Jeg har bare feiret jul hos svigermor en gang og det var når jeg var gravid med storesøster. Jeg syns det var helt forferdeligt! Tradisjonene var ikke så ulik de jeg er vant med, men det var bare stress og maten var ikke klar før 5 timer etter det skulle være det, jeg var syk og hun skreik for full hals på begge sønnene sine og når vi kom til pakkene ble di bare kastet rundt og revet opp... Nei takk! Tradisjon er SUPER viktig for meg og i tillegg er jeg veldig familiekjær.

Så i år blir det jul hjemme hos oss med kalkun og svigerfars riskrem. Det blir meg, samboer, begge jentene våres og pappaen min vi feirer med :) kommer til å bli en fredelig og koselig julefeiring!

Oooh..din svigermor virker ikke som den mest samarbeidsvillige!:p
Syns det høres ut som en veldig god plan å gjøre som dere gjør da, når ting må taes hensyn til sånn..man fortjener en fredelig jul uten mas og skrik fra svigermødre!!:p

Luksusproblem å faktisk ha fri i julen spør du meg!
Jeg jobber som regel, og har jobbet lillejulaften,julaften og deler av romjula de siste 4 årene (ufrivillig turnus).

I år blir første gang vi begge er hjemme! Så da skal vi til mine foreldre som bor 120 mil unna (må fly).

"Vanligvis" kommer hans familie til oss (de bor i Danmark) også feirer vi litt her og der ettersom når vi er ferdige på jobb.

Tja, det er kanskje det. Min samboer er lærer og har fri i jula akkurat som elevene. Jeg selv jobber frilans og kan velge - men jeg får jo da heller ikke lønn de dagene jeg ikke jobber. Så for oss blir det uansett samboer som har fri, og så får vi se om det går bra økonomisk til at jeg tar meg fri også. Tidligere har jeg jobbet store deler av jula selv :)

Så hyggelig med en jul hvor dere begge har fri! Det blir sikkert godt for dere alle :)

I år blir vi mest sannsynlig hjemme. Med syv barn i hus, inklusiv nyfødt, føler jeg det er enklest og tryggest. Om noen vil feire med oss i år, er de velkommen hit. Men må da bidra med mat osv:p
Mannen fabler om syden siden hele hans familie skal dit, men det er uaktuelt med nyfødt baby for min del! :) Har sagt han gjerne må ta med seg barna å dra, jeg og baby kunne klart oss fint med min familie også:)

Æh, jeg hadde droppa syden sjæl ja :p det kan fort bli kaos med masse unger pluss en nyfødt!!:p

Så trist at de ikke prioriterer å komme da! Hadde nok vært stor stas for barna å se mormoren og morfaren sin også tenker jeg! :/ helt klart deres tap da ja..men trist likevel :/

Ja, de kommer maks et par ganger i året :/ vi har blitt like tverr tilbake - det er tross alt lettere og billigere for to voksne enn oss å dra på besøk. Men som sagt - de velger det selv og vi er blitt vant med det. De har feiret jul en gang sammen med eldstemann, da var det vi som kjørte over 10 timer på vinterføre frem og tilbake når han var 3 mnd.

Men nå elsker jeg å være hjemme hos oss selv og skape egne tradisjoner. Vi har vært en gang alene på julaften oss fire, og det var så koselig og avslappende :)

Oooh..din svigermor virker ikke som den mest samarbeidsvillige!:p
Syns det høres ut som en veldig god plan å gjøre som dere gjør da, når ting må taes hensyn til sånn..man fortjener en fredelig jul uten mas og skrik fra svigermødre!!:p
Jupp! En rolig jul er den beste jul :-D
Har vell lært at jeg ikke skal prøve å ta hensyn til alle og heller være litt ego :-P

Vi kommer til å feire jul i nytt hus og inviterer mine foreldre og bror, samt svigerfar og hans nye kone (dog tviler vi på at de kommer). Mine foreldre og bror bor i samme bydel i Oslo, så de bor ikke langt unna, men svigers bor i Tønsberg. Blir så koselig å være hjemme hos oss og sikkert lettest med tanke på mini :)

Foreldrene mine skilte seg for 4/5 år siden, og jeg har ikke noe godt forhold til faren min, så det har på en måte vært et enkelt valg siden skilsmissen. Har vært med svigerfamilien i noen år, og aller helst vil jeg bare være oss tre i år, på julaften :-) Mine foreldre bor 8 timer unna, svigers knapt 10min. Men mannen, på 30år(!!), har aldri feiret borte fra foreldrene, så det er han det står litt på. Mammadalt :-P
Hehe, min samboer hadde aldri feiret jul hjemmefra før vi fikk første, og da var han 37 år :-P

Back
Topp