Hvordan reagerte du på riene?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Heidi

Guest
Det er vanlig å bli anspent, kvalm, kaste opp, bli stille eller urolig i kroppen når du har rier. Her forklarer jordmor Grethe om vanlige reaksjoner, og hvorfor du bør se på riene som dine beste venner i fødselen.

Les artikkelen her

Begynte automatisk å puste da de sterke riene kom. Forsvant inn i min egen verden og lot kroppen jobbe
Hadde noen svake rier i 1,5 døgn før jeg ble satt på drypp og da sovnet jeg mellom hver rie så vil si jeg var ganske avslappet men ikke uthvilt.

Jeg spydde da det stod på som verst! Mannen måtte hjelpe meg å puste ordentlig, for jeg hyperventilerte bare på egenhånd :P

Jeg gikk også inn i min egen boble under riene, og fokuserte på å puste med magen :) gikk kjempefint!

Husker når det sto på som værst, like før pressriene kom så tenkte jeg på Jens Stoltenberg i en blomstereng (wtf?!) og sang inni meg: "er du veldig glad og vet det, ja, så klapp....." Avledning ja..... Makan :p VET IKKE HVORFOR da. Haha

Jeg tenkte mye på pusten og det hjalp meg igjennom den værste smerten! Men jeg er førstegangs og ingen trodde det skulle gå såpas fort så ble sendt litt rundt på gangen og da spydde jeg ned alt som var pga smertene. Ellers lå jeg på siden stille i sengen og bare pustet meg igjennom disse uten å prate med noen. Da epiduralen kom ble jeg et annet menneske :) de prøvde å prakke på meg lystgass flere ganger, på tross av at jeg sa det nok ikke var noe for meg. Skjønner ikke hvorfor da jeg pustet så bra selv! Fikk puste-klaustrofobi og ble svimmel og kvalm av den, så jeg hadde jo rett.

Back
Topp