Hvordan?!! (Oppdatert)

Ninen D

Elsker forumet
vel, skal forklare kort.
Jeg og mannen har en datter på 1,5 år, og vi venter en ny liten gutt i Oktober.
Vi reiser 3 uker til kypros med Emilie i juli. DEILIG og herlig familietur!

vi giftet oss i 31 juli 2010, og hadde med oss Emilie og mamma og pappa på bryllupsreise :-P Koselig tur, men kanskje ikke akkurat "bryllupsreise"... Heller familietur med litt barnevakt. (Em sov på deres rom halve turen, slik at vi fikk nettene alene)

I år har M&P sagt ja til å passe Em 1 uke (30juli - 6 aug), og tar da en uke kjærlighet/bryllupsreiseferie sammen. Dette er siste mulighet på nesten 2 år for oss å få ferie alene, pga at vi nå venter en ny liten baby som trenger mor og far.

Problem:
De kan ikke levere og hente henne i bhg. Og vi har ikke noen venner/familie som kan.
De bor i Oslo(Torshov) bhg er på fornebu/snarøya.
Og jeg Aner ikke hvordan jeg skal løse dette... Og finner vi ikke løsningen, blir det ingen ferie på oss.
Er det noen som vet om noe, hvor man evt får "barnevaktlevering" eller noe sånn?
Vi kan tilogmed stille med bil til utlån... Det mangler bare "personer" å spørre..

Nå blir mamma boende hos meg, mens vi er på ferie. Og da ordner det seg med skyss fra naboen... Så alt gikk i orden! heldigvis!

At jeg ikke har tenkt på det før, *riste på hodet*

Såeh, kom også på at det er fredag, så godt dere fikk utløp for litt frustrasjon også, godt å være til hjelp, og det er faktisk litt underholdende å lese alt, for jeg er ikke en slik en som tar meg personlig nær av ting på nett...
Ha en strålende dag videre, så skal jeg glede meg med tanken på mine 5 uker med ferie både med og uten venner/datter/mann

Må hun i barnehagen da?? Kan hun ikke bare få en ferie hun også?

Jeg sier bare HÆÆRLIGHET!!!

begge mine foreldre jobber. De har da nettopp kommet hjem fra 4 uker egen ferie og har ikke hatt mulighet til å ta en til.(Emilie har da også nettopp hatt 4 uker fri fra bhg, 1 hjemme med meg og mannen, 1 uke på kypros med meg, og en venninne med en datter på samme alder, og 2 uker videre der på kypros med meg og mannen alene)

Hadde selvfølgelig hatt henne 100% hos min mor og far om de hadde vært hjemme..
Evt om hun kjedet seg og ville i bhg, hadde mamma kunnet ta bussen frem og tilbake uten problem..Så hadde det bare vært så de ikke jobbet så.. (de har ikke bil)

Men nei, det er rett og slett pga deres jobbsituasjon, og det at de ikke rekker levere og/eller hente, samt jobbe.De har allerede vært superherlige og vil ha frøkna 6 netter (helgene skal de ut i båten, hvor Em ELSKER å være) mens vi får litt fri og være kjærester.

eneste som "står" på, er dette med hent og levere, som vi må få til å gå i boks, for å kunne realisere denne turen. Evt må vi legge den på hyllen til etter nestemann også er gammel nok, og vi evt får pass til begge. Og går det ikke går det ikke selvfølgelig.

Men vi ønsker jo aller helst å kunne få denne uken alene, nå som hun er gammel nok til å være borte 1 uke, og være litt "bare mann og kone".

Qualitas skrev:
Må hun i barnehagen da?? Kan hun ikke bare få en ferie hun også?

Og nei, hun MÅ ikke i bhg, hadde M&P vært hjemme hadde hun fått lov å være der 100% om hun ønsket dette. (hun elsker bhg, bare sånn at det og er sagt altså)Men det er jo ikke akkurat som hun ikke får noen ferie.. Hun har nettopp vært 4 uker med meg og pappaen hjemme og på kypros på det tidspunktet, så ferie frarøver vi henne ikke.

Hva med at en av de "avspaserer" litt morgen og på slutten de dagene slik de får levert og hentet henne i bhg?

Med fare for å oppfattes slem men: "Luksusproblem!" For å være helt ærlig synes jeg ikke synd i dere som ikke får reise på ferie alene "på neste 2 år". Får man barn så skal nå de være med på ferien, iallefall når de er så små som 1,5 år... Ta med ungen!

Vi kan ikke reise på ferie i det hele tatt, verken med eller uten barn, siden vi ikke har råd akkurat nå, DET er et større problem spør du meg!

haha,sorry at jeg ler. dere får da heller ta den ferien alene en annen gang. etter 4 uker på kypros og helger med  barnefri,hadde jeg vert mer enn fornøyd!

her har vi INGEN familie til pass og har enda ikke vert alene ute på kino siden mini kom for snart to år siden,er intgen vi kjenenr her som vi føler vi kan spørre.... så stakkars dere

Sjakkruta skrev:
Hva med at en av de "avspaserer" litt morgen og på slutten de dagene slik de får levert og hentet henne i bhg?

jeg  har spurt, men de har ikke mulighet pga arbeidet (pappa har ingen mulighet, mamma måtte det isåfall vært)
men pga at de har vært på ferie allerede, har hun ikke mulighet til å korte ned dagene så mye (hun ville brukt 1,5 timer ekstra på å levere em først, og em står opp 730 hver dag, og jeg ønsker ikke vekke henne tidligere pga min ferie, det er for egoistisk)

Så nei, det går dessverre ikke, de har uansett sagt nei til at det er en mulighet, og må da respektere det .. :( Mamma ønsker heller ikke å bo hos oss denne uken grunnet reisevei osv, og da problemer på arbeidet..

Da KAN de jo faktisk ikke være barnevakt da, sånn er det jo med den saken.. Turen bør vel da utsettes til dre har ordnet barnevakt.. Man kan jo ikke bare plukke opp noen fra gaten for å kjøre barnet til å fra barnehagen på en tur som tar 1,5 timer???

OhBaby! og Glamaria:

Jeg har aldri prøvd å påstå at det er synd på meg, og absolutt er dette et luksusproblem.
Et luksusproblem jeg er glad jeg har muligheten til å ha! Og derfor ønsker å finne en løsning på det.. Siden muligheten byr seg..

De to helgene med "båtfri" vil være mens vi er på denne ferien, er vi hjemme, kommer vi nok mest sannsynlig til å være med henne selv. Det er så kos.

Men...
Jeg stilte ikke dette spm for å bli hetset, og ledd av og plaget. Rett og slett for å finne ut om noen av dere kjente til en mulighet for hvordan man kan skaffe hjelp til hent og leveranse i bhg.

Jeg beklager om jeg tråkket dere på tærne eller gjorde dere misunnelige og sinte ved å ha dette luksusproblemet, det var aldri ment som et hån.. Og selvfølgelig er det et større problem om man ikke har noen mulighet til pass eller penger til ferie. Det er alltids noen som har det både værre og bedre enn en selv. Og jeg syns som sagt ikke synd på meg selv, men selvfølgelig ønsker jeg å finne en løsning på dette, når jeg har mulighet.. Men, jeg ser selv hvor utrolig heldig jeg er, og takker for at muligheten byr seg.

så håper jeg at det finnes en løsning på dette, evt så gjør det ikke det, og sånn er det da..

SleepingBeauty skrev:
Da KAN de jo faktisk ikke være barnevakt da, sånn er det jo med den saken.. Turen bør vel da utsettes til dre har ordnet barnevakt.. Man kan jo ikke bare plukke opp noen fra gaten for å kjøre barnet til å fra barnehagen på en tur som tar 1,5 timer???

Med bil (og ikke omveien om/til jobben til min mor fra der min mor bor) tar turen kun 17 minutter...
Jeg har lest om mange som har aupair, fast barnevakt, hjelpere fra utlandet osv...Det er noe slikt jeg muligens titter etter, og jeg ville hatt mye kontakt med mennesket før ferien i så fall.. Men jeg vet ikke hvor de får tak i disse hjelperene..

Finner jeg ingen løsning, så nei, da kan de ikke være barnevakt, og turen utgår. Har ikke bestilt den ennå, da vi ikke har visst om pass ordner seg... Emilie kommer jo selvfølgelig alltid i første rekke sånnsett.. Men, finner jeg en trygg!! løsning, så vil jeg prøve å få til det.

Ninen D skrev:

SleepingBeauty skrev:

Med bil (og ikke omveien om/til jobben til min mor fra der min mor bor) tar turen kun 17 minutter...
Jeg har lest om mange som har aupair, fast barnevakt, hjelpere fra utlandet osv...Det er noe slikt jeg muligens titter etter, og jeg ville hatt mye kontakt med mennesket før ferien i så fall.. Men jeg vet ikke hvor de får tak i disse hjelperene..

Finner jeg ingen løsning, så nei, da kan de ikke være barnevakt, og turen utgår. Har ikke bestilt den ennå, da vi ikke har visst om pass ordner seg... Emilie kommer jo selvfølgelig alltid i første rekke sånnsett.. Men, finner jeg en trygg!! løsning, så vil jeg prøve å få til det.

Au pair og lignende er mennesker du ansetter til å se etter barnet ditt i 1! år, ikke bare for noen uker. Og det tar fire mnd å få en. 

Men kan ikke moren din låne bilen deres da? Da rekker hun vel å hente å bringe siden det bare tar 17 min med bil?

Sjakkruta skrev:
Men kan ikke moren din låne bilen deres da? Da rekker hun vel å hente å bringe siden det bare tar 17 min med bil?

hadde hun bare hatt lappen så.. Men det har hun ikke..Så ja, det er et lite, med dog "tricky" luksusproblem dette her..

ang aupair tanntrollet09: Ok, dette visste jeg ikke, har ikke satt meg inn i slikt, siden vi ikke har hatt behov for dette før. Har alltid passet på å ha nok tid før og etter jobb selv, sånn at frøkna går som nr 1. Og når vi har hatt barnevakt har det vært mine eller mannen sine foreldre evt min bestevenninne..

OG TIL ALLE;

Jeg spør jo fordi jeg ikke vet.. For å se om det kanskje finnes en løsning jeg ikke har tenkt på.. Slik at turen kan realiseres.
Jeg spør ikke for å irritere noen av dere, noe jeg tydeligvis har gjort.

Men jeg føler ikke at det er galt av meg og mannen å ville prøve å få til en uke alene sammen, når vi har mulighet til dette. (med litt praktiske vanskeligheter for øyeblikket, men det er jo derfor jeg spør) når vi faktisk har passet på å gi snuppa tonnevis av gøy først, slik at vi vet at vi tenkte på henne, ferie for henne, tid med mammaen og pappaen sin, og alt først... Da, når vi har klart dette, syns jeg det er ALT annet enn egoistisk eller hva dere mener det er, og forsøke å få en uke alenetid, før vi starter på spedbarnsstress (for ja det er mye jobb med små også) og sjalusi og alt slitet for våre to herligheter... Som vi elsker over alt på jord og vil gi alt for.

Men litt må vi faktisk få lov å tenkte på oss selv også, når vi har mulighet og råd til det etter at vi har gitt barna masse.

Sjakkruta skrev:
Åååja... Hmm... Faren din da?

heh, har spurt om han har tid/mulighet, men det passet ikke for ham. Han er type mannemann, og gjør ikke slike oppgaver så nei, der har jeg nok fått ut det jeg kan, og jeg gidder ikke mase når de allerede er så snille og ville ta henne den uken. Så må nok bli en 3person eller ingen ferie.. Men men..

Får satse på at det løser seg, ellers har vi jo alltids mange år igjen med syden, syden forsvinner ikke med det første.. Men håper jo jeg finner noe..

Etter å ha lest gjennom alle inleggene kan jeg bare si, lykke til med tur om 2 år :) 
Har man barn så har man barn, mer er det ikke å gjøre med saken. Bortsett fra å planlegge litt bedre, og tidligere :)

nei,men for min del hadde det jo bare vert å være hjemem da,om foreldrene min ikke kunne og heller ingen andre kjente. overlater ikke mini til fremmede for henting og bringing i bhg uansett,allefall ikekfor å selv reise på ferie. så i mitt hode er den turen ikkeeksisterendes,inntil noen kjente,som venner eller familie kan løs det for dere!

håner ikke,og er IKKE misunnelig. her er mini med på alt av ferie,er sånn det skal være,vi er jo en familie,,og ville ikke vert han foruten på våre opplevelser rundt i verden. ville bare gi deg litt perspektiv på ting,så den turen kanskje ikke var sååå viktig lengre. ville heller brukt de man har til b vakt på kveld og helger og funet på noe sammen hjemme

Har desverre ingen gode råd. Vil bare si at jeg håper det ordner seg for dere, selv om det høres vanskelig ut å få til i forhold til barnehage.
En flott mulighet dere har fått, og jenta kommer nok til å kose seg sammen med besteforeldre, mens dere kommer hjem med ny energi :-)

Må være rom for å spørre om luksusproblem også her inne, synes jeg :-)

Lykke til

Back
Topp