Hvordan merket du at fødsel var i gang, og før eller etter termin?

Vea26

Betatt av forumet
Snøkrystallene2021❄️
Junibollene 2023
Marsmagi 2025
Hei!

Begynner å nærme seg termin med stormskritt, så lurte på om dere som har født før har lyst til å dele litt rundt deres tidligere fødsler? :)

Merket dere noe før fødsel var i gang, modningstegn, slimpropp, vannavgang eller hvordan startet det? :joyful: Og fødte dere før/etter termin?

Er førstegangsfødende selv, så ta gjerne med om dere hadde noen spesielle opplevelser i de ulike fødslene :p

Sniker fra Mars;) Jeg gikk over termin med 8 dager! Gikk i ukene før termin og håpet på at slimproppen var gått osv, men kan ikke huske at jeg noen gang skjønte at den var borte:p Hos meg startet det med ømhet/ubehag i magen på natta. Jeg våknet masse (først rundt kl. 01) og måtte på do hver gang, enten tisse eller bæsje! Tror jeg bæsjet 4 ganger på 3 timer! Jeg våknet hyppigere og hyppigere av at ubehaget i magen økte! Tenkte kanskje at det var rier, men trodde ikke helt på det!! Dagen før hadde jeg vært til overtidskontroll og fått akupunktur, så jeg var litt øm etter det og trodde kanskje at det var derfor..

Men ubehaget fortsatte og rundt kl. 06 ringte vi føden, fikk beskjed om å vente til det tok seg opp og kl. 8.30 ringte vi inn og sa at vi kommer.. Da hadde jeg tatt meg en varm dusj lenge og takene i magen/ryggen ble så ubehagelige at jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg.. Kl. 10 kom vi på sykehuset og kl. 11 var vi lagt inn med 4 cm åpning! Fødte kl. 18.30 samme kvelden :happy:

Første barnet: Pang! Vannet går rett etter toalettbesøk på kvelden, 10 dager før termin. Igangsatt nesten 2 døgn etter pga manglende rier. Ingen andre tegn, bortsett fra hyppig tømming av tarmen dagene før:)

Andre barnet: Pang! Vannet går på sofaen under en høneblund på termindato, igangsatt dagen etter pga manglende rier. Ingen andre tegn enn hyppigere tømming av tarmen dagene før denne gangen heller:)

Så jeg har kjøpt en 30pk med Attends-kladder, og har planer om å tapetsere omtrent hele huset med det de siste ukene denne gangen, om jeg får gå svangerskapet ut:knegg:

Med nr 1: ingen som helst tegn før vannavgang kl 14.45, og 17.11 var hun ute:hilarious: Født 39+2

Med nr 2: tok kontakt med føden pga jeg synes det var svært lite bevegelse hos lille. Viste seg at det var pga fødselen var i gang og ctg viste regelmessige sammentrekninger med et pr min mellomrom + at jeg hadde 5 cm åpning:hilarious:

Jeg er så «heldig» at kroppen min ikke registrerer åpningsfasen, så har ikke merkbare rier før overgangs/pressriene... Spent på hvordan det blir denne gangen:Heartred

Med nr 1: ingen som helst tegn før vannavgang kl 14.45, og 17.11 var hun ute:hilarious: Født 39+2

Med nr 2: tok kontakt med føden pga jeg synes det var svært lite bevegelse hos lille. Viste seg at det var pga fødselen var i gang og ctg viste regelmessige sammentrekninger med et pr min mellomrom + at jeg hadde 5 cm åpning:hilarious:

Jeg er så «heldig» at kroppen min ikke registrerer åpningsfasen, så har ikke merkbare rier før overgangs/pressriene... Spent på hvordan det blir denne gangen:Heartred
Nr 2 kom forresten 39+0

Virker som litt økt aktivitet i magen/tarmen kan være et tegn å følge med på da Elea og Gullskatten:)

Er 38+2 i dag så regner med det er en liten stund til før hun kommer, og tenker også det er like greit, men samtidig gleder jeg meg veldig også og er veldig klar for å møte henne! :D

Ja da er du jo på mange måter heldig! Og også litt heldig at du rakk frem til sykehuset, for virker som det gikk fort i svingene for deg! :p

Ja da er du jo på mange måter heldig! Og også litt heldig at du rakk frem til sykehuset, for virker som det gikk fort i svingene for deg! :p
Jepp! Men må si jeg gjerne heller skulle hatt en normalt lang fødsel denne gangen:nailbiting: Er litt logistikk når man har to barn fra før, og jeg må i tillegg rekke å få antibiotika under fødselen. Spørs om ikke vi ringer ambulanse så får mannen vente på barnevakt. Må innrømme jeg gjerne skulle hatt igangsettelse denne gangen:D

Nr 1: så fikk slimproppen ti dager før fødsel startet. Men merket ikke noe før natt til 39+0, murringer og litt vondt i magen. Tok seg opp fra ca 04.00 og utover, var på føden rundt 08 og gutten var ute 13.20.

Nr2: våkent tidlig for å tisse, kom tilbake til senga og så rant det litt vann. Jeg trodde jeg tissa mer på meg, for der var så lite. Men det var altså vannet som gikk. Tenkte jaja får bare vente. Og rundt 08.00 startet riene smått, kl 09.30 var vi på føden og fikk tildelt et føderom og kl 10.54 var han ute! Dog 40+6!

Veldig spendt på når sistemann velger å komme! Har hatt veldig hyppige dobesøk de siste dagene så reddd det er et modningetegn. Vil ikke føde før 2021 :laughing002

Ingen bevegelse en hel dag - full panikk til sykehus. Får konstantert liv, men ingen bevegelse pga han ligger for trangt. Ferdig der 01:30 på natta. Får beskjed om å komme tilbake 08:30 for igangsettelse.

Våkner i 02:15 tiden av kynnere - noe som var rier. Full faet og ingen pauser rundt 04:00. Drar tilbake til sykehus og er der 04:45 (brukee 30 min en vei). Pressrier 05:00, gutten ute 06:55 etter vakum og vansker i fødekanalen (kom ikke ned). Fikk beskjed om å komme tvert neste gang.. litt spent der. Må jo få skaffet barnevakt først .. :P

så nr 2.. det blir spennende å se

Begynt med rier alle 3 gangene. De to første graviditetene gikk jeg med regelmessige rier i flere dager uten at det tok seg opp. Var litt det samme med tredje men da strippet de meg på føden etter at riene stoppet litt opp. Ble egentlig sendt hjem ettersom de ikke trodde det kom til å skje noe med det første, men ble brått flyttet til føden og han kom en time etterpå.
Tror jeg har registrert at slimproppen har gått de andre gangene. Ikke sett noe enda denne gangen.
Med første var jeg en dag unna å bli satt i gang, nummer 2 kom noen dager over termin og nummer 3 kom dagen før termin.

Jeg hadde termin 3jan, men hun kom 15des. Våknet kl 4 av milde rier, i 6 tiden hadde jeg litt blødning og slimproppen kom. Kl 17.30 var hun ute. Andre barnet, nr 1 kom 2mnd tidlig, da reiste jeg på sykehuset pga blødning, livmorhalsen var litt åpen og han kom dagen etter. Fine ukompliserte fødsler med begge. Litt i sjokk med første da jeg ikke var klar.

Sniker.

Slimproppen gikk 3 dager før jeg fødte, kjente godt at det var modning på gang. Dagen før fødsel klarte jeg nesten ikke å gå pga myye nedpress og stikking i underlivet. Fødte 10 dager før termin, andregangs :)

Rier.

Mener de begynte på morgenen/formiddagen, for jeg skulle egentlig bli satt i gang den dagen (pga overtid) men så kunne jeg ringe sykehuset og melde at det (heldigvis) var unødvendig.

Sjekka journalen min nå, og ser at jeg kom ikke inn på sykehuset før 1845, med under fire cm åpning. Knappe 5,5 timer senere var han født.
Vannet gikk først rett før.

Jepp! Men må si jeg gjerne heller skulle hatt en normalt lang fødsel denne gangen:nailbiting: Er litt logistikk når man har to barn fra før, og jeg må i tillegg rekke å få antibiotika under fødselen. Spørs om ikke vi ringer ambulanse så får mannen vente på barnevakt. Må innrømme jeg gjerne skulle hatt igangsettelse denne gangen:D

Ja det tror jeg på :p hadde nok vært fint med litt forutsigbarhet for dere! Igangsettelse er uaktuelt eller?

Ja det tror jeg på :p hadde nok vært fint med litt forutsigbarhet for dere! Igangsettelse er uaktuelt eller?
Har fått time til fødselslege 4 januar, men de gikk ikke med på før:bored: Det er 5 dager etter de andre to ble født, så spørs om jeg går så lenge, men håper veldig på det:nailbiting::D

Første gang jeg fødte kom det som lyn fra klar himmel! Hadde ingen tegn til fødsel før vannet plutselig gikk, én uke før termin. Rett etterpå begynte riene å komme snikende, og 4 timer senere var hun ute:)
Veldig spent på hvordan det blir denne gangen, vil helst ikke at det skal gå raskere!

Nr 1. kjente spesielt mye aktivitet, og vannet gikk tre dager over termin. Kom ingen rier på to dager og måtte settes igang.
Nr 2. hadde mye kynnere som startet i 23 tiden hver kveld i en ukes tid. Brukte kjerringrådet kanel og sweppes lime. Spiste grøt iblandet ca 3-4 spiseskjeer kanel. Dagen etter kl 23 tok kynnerne i ryggen og jeg kjente dette var rier. Kl 09 var babyen ute 10 dager før termin.

Igangsatt med de 3 tidligere. Vet liksom ikke helt hvordan en fødsel starter naturlig. I dette svangerskapet er alt mere som normalt. Så venter i spenning selv om hvordan det blir:wacky: er 37+4 nå. Trooor kanskje den berømte slimproppen gikk på torsdag. Eller deler av den. Med min flaks blir det sikkert overtid denne gangen:nailbiting:

Med nr.1 så gikk vannet helt plutselig 1 uke før termin, ingen forvarsel annet enn en dato jeg hadde sakt hun skulle bli født på helt fra start. Hun ble født på den datoen :p

Nr.2 startet med løs mage tidlig på morgenen, og rett etter så startet riene. Da var vi 1 uke over tiden.

Nr.3 startet med tidenes hetebølge som slo over meg midt på natten, etter fulgt av rier 1 uke før termin.

Mens nå, så gikk vannet plutselig 4 uker før termin. :happy:

Back
Topp