Hvordan legger du bebisen din? (Rutine?)

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. Føler han begynner å bli stor men samtidig ikke stor nok for å bli lagt til fast tid. (5,5mnd)

Jeg vil vite hvordan du løser det.

Dette er førstemann, og jeg er så usikker.
Nå har vi startet med rutinen; når jeg merker han begynner å bli trøtt går vi å bader og steller, så leser vi bok og synger til han begynner å søke/klage etter pupp. Da får han pupp og da sovner han ofte der, da vekker jeg han før jeg putter han i senga og da sovner han fort der (tips fra helsestasjon).
Men de gangene jeg legger han uten at han sovner på puppen kan vi bruke 1 1/2 time der han "leker" i senga...

Hjelpes

Februar -14 mamma <3

Hvorfor er han ikke stor nok til å bli lagt til fast tid?

Her har vi begynt nye rutiner og det fungerer særdeles utmerket. Prøver å legge henne til nogenlunde faste tider, men har ikke kommet helt inn i rytmen ennå. Det viktiste er at hun er i seng mellom 18 og 19.

Først bader vi henne. Dette er fordi det er noe helt annet enn det hun gjør i løpet av dagen, så det er en fin markering på at hun snart skal legge seg. Deretter ammer jeg henne, men holder henne våken slik at hun ikke sovner på puppen. Deretter leser vi bok. Så sier jeg god natt og legger henne ned i senga. Jeg sitter ved siden av henne til hun sovner, uten at jeg plukker henne opp :) I går kveld sovnet hun etter 15 minutter, og sov sammenhengende 9 timer og 45 minutter :)

Før hadde jeg problemer med at hun måtte bysses eller ammes hele natta om hverandre. Nå slipper jeg det :)

Hvorfor er han ikke stor nok til å bli lagt til faste tider?

Svaret mitt er (var)nok at han har virket så våken. Og svaret har trolig vært forran nesa mi hele tiden! For han har i det siste sovet 3 ganger på dagen. Så hans tante kom med det enkleste svaret i verden: kutt ut den siste. Den kan iallfall ikke være etter 4. Og det er så logisk at jeg blir flau.

I dag sov han sin andre og siste dagsdupp kl. 14 og så prøvde jeg ny rutinen fra kl. 18.00 og han sovnet kvart på 7! Fantastisk :-)

Men det er klart. Noe nybegynnerflaks er det nok.
Men det er det som er så greit med å få hjelp og tips fra andre mammaen på forum ol. Det enkleste svaret kan være vanskeligst å se (iallfall med min ammetåke :-P)

Februar -14 mamma <3

Er ikke nødvendigvis riktig det...Er vanlig at de sover tre dupper i den alderen de er nå. Her legger jeg henne når hun er trøtt og hun sover som regel tre dupper. Hvis du kutter ut siste dupp kan du risikere at du sitter der med en overtrøtt baby som bruker lang tid på å sovne. Fra 6-12 mnd så begynner de etterhvert å sove to dupper. Her legger jeg henne når hun viser tegn til at hun er trøtt.

Sent from my iPhone using BV Forum

Er ikke nødvendigvis riktig det...Er vanlig at de sover tre dupper i den alderen de er nå. Her legger jeg henne når hun er trøtt og hun sover som regel tre dupper. Hvis du kutter ut siste dupp kan du risikere at du sitter der med en overtrøtt baby som bruker lang tid på å sovne. Fra 6-12 mnd så begynner de etterhvert å sove to dupper. Her legger jeg henne når hun viser tegn til at hun er trøtt.

Sent from my iPhone using BV Forum

Man må bare prøve seg frem. Han er 6mnd om noen dager og har alltid vært en våken gutt (sovet lite dagtid). Er han stuptrøtt og vil ha en 3. lur må jeg selvfølgelig se det ann. Men gårdagen gikk veldig bra. Så får vi se i dag. :-)

Februar -14 mamma <3

Man må bare prøve seg frem. Han er 6mnd om noen dager og har alltid vært en våken gutt (sovet lite dagtid). Er han stuptrøtt og vil ha en 3. lur må jeg selvfølgelig se det ann. Men gårdagen gikk veldig bra. Så får vi se i dag. :)

Februar -14 mamma <3

Jepp! Her må jeg legge henne nesten med en gang jeg ser hun er trøtt, hvis ikke så blir det vanskelig :-) Man finner som regel ut hva som funker og hva som ikke funker! :-)

Her har vi lenge hatt bare to dupper, men den siste uka har jeg innført en tredje dupp siden mini var stuptrøtt lenge før sengetid og det ble en kamp å holde han våken til etter 18.

Februar-14 mamma <3

Back
Topp