Hvordan legger du bebisen din? (Rutine?)

Soltina

Forelsket i forumet
Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. Føler han begynner å bli stor men samtidig ikke stor nok for å bli lagt til fast tid. (5,5mnd)

Jeg vil vite hvordan du løser det.

Dette er førstemann, og jeg er så usikker.
Nå har vi startet med rutinen; når jeg merker han begynner å bli trøtt går vi å bader og steller, så leser vi bok og synger til han begynner å søke/klage etter pupp. Da får han pupp og da sovner han ofte der, da vekker jeg han før jeg putter han i senga og da sovner han fort der (tips fra helsestasjon).
Men de gangene jeg legger han uten at han sovner på puppen kan vi bruke 1 1/2 time der han "leker" i senga...

Hjelpes

Februar -14 mamma <3

Mini får grøt rundt 18.00... Slapper litt av på sofaen før vi går på badet og vasker/bader... Bader han ikke hver kveld, kun innemellom. Han får ligge naken på stellebordet og sprelle litt (elsker å ta føttene i munnen). Han får d-dråper og vi tar på bleie og pysj!
Deretter går vi inn i sengen og han får en flaske med bittelitt melk og vi synger nattasang og koser litt. Legger han i sengen og han sovner stortsett ganske kjapt.. :)

Sover siste duppen til 17 senest 17.30. Grøt 18. Pysj etterpå. Melk på flaske 18.45 cirka. Legges i sin egen seng og sovner rundt 19.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Her har vi hatt faste leggerutiner fra hun var ca. 8 uker. Bading kl 18:30 og så pupp og litt sang i senga. Har jo supplert med grøt ca 17:30 fra hun var 4,5 mnd. Har ikke sovnet tvert hver gang, kommer litt an på hvor mye hun har sovet på dagen. Men er så godt å ha den voksentiden etter kl 19. :)

Bad og kveldstell mellom 18 og 19.. (Bader, smører, D-dråper, pysj)
Får deretter pupp og sovner mellom 19 - 20.

Selve innsovingen er forskjellig hver gang.. Noen ganger sovner han ved puppen, og andre ganger ligger han å spreller 1-2 timer.. og noen ganger må jeg ligge sammen med han i sengen vår, til han sovner og bærer han i sin seng etterpå.. spørs på humøret..

Føler vi har fått vår lille rutine, selv om det ikke er helt likt hver gang.. Det kommer etterhvert...

Grøt + melk ca 18, så går vi og steller og pusser tennene. Legger han i senga og gir smokk og kosekluten, sier natta og går ut. Sovner av seg selv veldig fort.

Her måtte han også ha pupp for å sovne før, da måtte vi sitte 30-45 minutt inne hos han i starten når han skulle avvennes. Hjalp mye at jeg fikk han til å ta smokk da :)

Februar-14 mamma <3

Vi går på badet, hun får gjerne ligge litt naken før vi tar på pysj og ny bleie. Smører henne med krem noen ganger og tuller litt med henne. Hun liker også og sutte på tærne:)
Så går vi på rommet hennes og hun får pupp. Noen ganger sovner hun med en gang, andre ganger gråter hun litt. Da venter jeg en stund får jeg går inn og ammer en gang til. Da sovner hun som regel tvert.
Det med å finne søvnen selv er jeg ikke så opptatt av, hun gjør det på dagtid.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Får graut mellom 18 og 18:30 og legger seg som regel ein 30 til 60 min etter graut. Får da pupp på soverommet :)

❤️Gutt 24.02.14❤️

Jeg starter ALLTID klokka 19:00, uavhengig om jeg kan se at hun er trøtt eller ikke. Det er ikke alltid man kan se at de er trøtte. Etter at jeg fikk dette rådet av en erfaren mor, har vi opplevd en renessanse på leggingen. Før slet jeg med overtrøtt baby hver eneste kveld.. Nå går det stort sett veldig greit og problemfritt.

19:00 - ammer først, så får hun kveldsgrøten, tar oss god tid.

19:30 - kveldsbad stort sett hver kveld.

19:40 - kosestund på stellebordet, på med pysj, lav og rolig synging, stryker og masserer litt.

19:50 - tilbyr litt pupp på sengen, synger nattasang, og er i seng til 20:00.

Hender vi må stå der litt til hun finner roen, men det blir litt lettere for hver dag føler jeg :) hvis pappaen gir grøt, så bader jeg. Hvis jeg gir grøt, så bader pappaen.

sitter på padda!

ca 18.15 går vi på badet og steller/bader og får på pysj, så blir det pupp på sengen ca 18.30 og da sovner han ofte på puppen og hvis ikke pleier han stort sett å sovne på 5-10 minutt i sengen sin :)

Fantorangen kl 17.30, hun ELSKER fantorangen:p
Grøt kl 18.00. På med pysj ca 18.30. Så litt kos og i sengs kl 19.00

Sent from my iPhone using BV Forum

• Liker
Reactions: BMC
Jeg timer dagsovingen og ammingen slik at hun er trøtt og sulten til samme klokkeslett. Heller litt for sulten og trøtt enn ikke - for hun er alltids veldig blid og tolmodig i badekaret selv om hun er sulten/trøtt. Har funnet ut hennes ca behov for søvn (når hun blir trøtt igjen etter å ha stått opp på morgen, sover ca like lenge hver gang og så går det ca 3 timer til neste gang hun blir trøtt osv.) Så her er det 3 faste dupper på dagen. Men før det ble fast regulerte jeg den siste duppen ut i fra leggetid. Amming også. Dersom hun ble sulten bare en timestid før leggetid feks, så ga jeg henne den puppen jeg ammet sist som derfor ikke hadde så mye melk som den andre.

Her er rutinen: 7:45 tran og grøt, 8:00 bade og ta på pysj, amme på sengekanten etterfulgt av tannpuss, synge nattasang og sovner innen 8:30.

Fantorangen kl 17.30, hun ELSKER fantorangen:p
Grøt kl 18.00. På med pysj ca 18.30. Så litt kos og i sengs kl 19.00

Mini her fikk se fantorangen hin dagen på youtube av pappaen, han digget det! hehe.. Da vet jeg når det går på tv:P Takk :)

Mini her fikk se fantorangen hin dagen på youtube av pappaen, han digget det! hehe.. Da vet jeg når det går på tv:P Takk :)
Ja, her hyler hun av glede:p så søtt! Det går 17.30 på nrk super:)

Ja, her hyler hun av glede:p så søtt! Det går 17.30 på nrk super:)

Tror jeg får ta opp en episode eller to :) Vi ser egentlig lite på tv, men kan være kjekt for mini å kunne se på av og til :D

Tror jeg får ta opp en episode eller to :) Vi ser egentlig lite på tv, men kan være kjekt for mini å kunne se på av og til :D
Du kan se det på nett tv også. Nrk.no og nrksuper.no går noe som heter uki på fantorangen. Det er utrolig fint for disse små!:)

Du kan se det på nett tv også. Nrk.no og nrksuper.no går noe som heter uki på fantorangen. Det er utrolig fint for disse små!:)

Kommer endelig noe godt at av den nrklisensen man betaler på :P haha.. Takk for tips.. :)

Nå de siste dagene har jeg startet med legging 18.30 og hun har sovna før 19. Så deilig!
Bare bestemte meg får å prøve å legge henne tidligere, og tydeligvis hadde hun behov for det:)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

I dag begynte vi 19.00 med grøt-bad-pupp. Da var han faktisk nesten for trøtt.
Han ligger å vrir seg (presser ansiktet i madrassen) og spiser på smokken sin (på kanten av hardplasten). Er usikker på hva det betyr...

Februar -14 mamma <3

Får flaske kl 18.15 i senga vår. Lagt i egen seng kl. 18.30, sovner nesten alltid tvert.

Har hat fast leggetid lenge, men har gått ned på klokkeslette ettersom sovingen dagen har gått ned.

Nå når det har vært så varmt har hun ikke brukt pysj på snart to måneder.

Bade gjør vi 1-2 ganger i uka siden hun sliter med ekstremt tørr hud.

Back
Topp