Hvordan kan dere ta dere råd eller ha råd til ulønnet permisjon?

Her har vi ikke noe valg ang det å ta ulønnet perm. Med termin i mars har vi ikke krav på barnehageplass før august 2024, og fordi barnefar jobber i en familiebedrift med kun sin far, kan han ikke ta ut noe permisjon uten at bedriften går konkurs.. Så jeg skal da altså ta ulønnet permisjon fra oktober 2023 til august 2024 og kommer til å tape ganske mye økonomisk. I tillegg til at vi har to barn som går i barnehage allerede, og det eneste jeg har spart opp av midler skal i teorien gå mot å ta lappen..

MEN så hadde jeg i utgangspunktet kun en liten deltidsstilling og vi har i hovedak lent oss på samboerns inntekt de siste par årene, vi har et lavt boliglån (betaler 6500kr mnd), vi har solcellepanel og har ikke tapt like mye som andre ang strømprisene det siste året, jeg har ingen annen gjeld utenom boliglånet og vi har også bilen på firmaet til samboern. Så det var et valg vi tok da vi fikk positiv test i sommer, at vi kommer til å gå mot et økonomisk tøft år fra høsten.

Jeg er ganske forbauset over hvor mange som så lett kan si « tar bare noen måneder ulønnet permisjon». Joda, jeg har oppsparte midler, men det spiser godt av kommende pensjon eller bufferkontoen. Vi må ut med mange, mange tusen i boliglån, og mer nå med høyere rente. Den støtteordningen på ca 7000 kr holder ikke til mer enn halve matbudsjettet, strøm og en brøkdel av felleskostnadene.
Vi dekker ikke alt på kun en inntekt.

Regnestykket går ikke opp hos oss i alle fall. Jeg får meg ikke til å bruke 100 000 av sparekontoen heller. Det har tatt sin tid å spare opp og nødvendig å ha i bakhånd. Andre sparte midler har gått til pensjonsfondet.

Er det noe jeg ikke forstår ettersom så mange får det til?
Vi spleiser på det jeg taper i lønn+neste års feriepenger ved ulønnet perm. Det er ikke bare jeg som må ta av min sparekonto. Tapt pensjonsinnskudd utgjør veldig lite, så det gjør vi ikke noe med.

Men ja, vi må begge to bruke av sparepenger for å få det til å gå rundt uten å benytte oss av avdragsfrihet osv.

Vi drar ikke på noe spesiell ferie, sparer inn på det vi kan, kjøper brukte barneting og låner utstyr av venner.

Kommende pensjon er så lenge til at jeg ønsker å prioritere noen måneder sammen med barnet mitt NÅ og så får vi spare inn de kronene til pensjon senere.

Fikk første baby i februar og da tok jeg jo ikke ut sommerferie det året. Hadde dermed 10 uker til gode til det året jeg skulle tilbake i jobb. Tok mye av det for å forlenge permisjonen i tillegg til litt ulønna først.

Husk å alltid ta evt ulønna perm før man tar ut ferie. Da sparer man seg opp rettigheter før man starter i jobb igjen. Noe som kom veldig godt med da tuppa ble syk første dag jeg skulle vært tilbake :)

Vi er heldig med timing, venter baby i juni, men litt ulønna må til for å få det til å gå opp :) Vi begynte å spare til utstyr og perm når vi begynte å prøve, så rekker jo nesten to år med sparing før ulønna perm skal tas ut så det bør gå bra! Men avdragsfritt på bolig og studielån er godt tips:)

Fikk første baby i februar og da tok jeg jo ikke ut sommerferie det året. Hadde dermed 10 uker til gode til det året jeg skulle tilbake i jobb. Tok mye av det for å forlenge permisjonen i tillegg til litt ulønna først.

Husk å alltid ta evt ulønna perm før man tar ut ferie. Da sparer man seg opp rettigheter før man starter i jobb igjen. Noe som kom veldig godt med da tuppa ble syk første dag jeg skulle vært tilbake :)
Man skal vel være tilbake i jobb en dag før ferie for at ferie skal telle med på sykepengerettigheter. Men lurer på om man uansett har rett på sykt barn dag, men ikke sykepenger for egen sykdom?

Man skal vel være tilbake i jobb en dag før ferie for at ferie skal telle med på sykepengerettigheter. Men lurer på om man uansett har rett på sykt barn dag, men ikke sykepenger for egen sykdom?

Nå har jeg ikke lest meg opp i år, men i 2017 og 2019 kunne man fint ta ferie på direkten og spare opp rettigheter. Man må (måtte) jobbe 4 uker for å få rett til syktbarndager (og det fikk jo jeg da ferie regnes som jobb i den sammenhengen), og 8 uker før man kan selv ta egenmelding.

Sånn fungerte det for meg i alle fall. Vet ikke om det har blitt gjort noen endringer. :)

Nå har jeg ikke lest meg opp i år, men i 2017 og 2019 kunne man fint ta ferie på direkten og spare opp rettigheter. Man må (måtte) jobbe 4 uker for å få rett til syktbarndager (og det fikk jo jeg da ferie regnes som jobb i den sammenhengen), og 8 uker før man kan selv ta egenmelding.

Sånn fungerte det for meg i alle fall. Vet ikke om det har blitt gjort noen endringer. :)
Det er også litt forskjell fra tariffavtale til tariffavtale, men fra alt jeg har lest så teller ikke ferie etter ulønnet permisjon med for opptjening av sykepengerettigheter, men om man jobber en dag først så teller det. Ville ha rådført seg med HR på lokal arbeidsplass for å få avklart dette før man legger opp en plan iallefall.

Det er også litt forskjell fra tariffavtale til tariffavtale, men fra alt jeg har lest så teller ikke ferie etter ulønnet permisjon med for opptjening av sykepengerettigheter, men om man jobber en dag først så teller det. Ville ha rådført seg med HR på lokal arbeidsplass for å få avklart dette før man legger opp en plan iallefall.
Okei, ja da skal jeg gjøre det for har byttet arbeidsplass siden sist. Takk for tips :)

Okei, ja da skal jeg gjøre det for har byttet arbeidsplass siden sist. Takk for tips :)
Finner ikke noe konkret ordlyd om det i lovteksten, men hos alle de sidene som presenterer regelverk for arbeidsgivere, arbeidstakere og lignende så står det noe lignende som dette for eksempel:

"Avvikling av ferie likestilles i denne forbindelse med å være i arbeid, slik at ferieavvikling regnes med i opptjeningstiden. En forutsetning for at ferie skal regnes med i opptjeningstiden er at arbeidstaker har gjenopptatt arbeidet minimum en dag etter permisjonen, før ferien tas ut. Der man tar ferie umiddelbart etter permisjonstiden, vil ferien ikke regnes som opptjening. Opptjeningen på 4 uker vil i slike tilfeller starte først etter at ferien er avviklet og arbeidet igjen gjenopptas." Dette er for eksempel fra https://www.simployer.no/artikler/egenmeldingsrett-etter-foreldrepermisjon/

Finner ikke noe konkret ordlyd om det i lovteksten, men hos alle de sidene som presenterer regelverk for arbeidsgivere, arbeidstakere og lignende så står det noe lignende som dette for eksempel:

"Avvikling av ferie likestilles i denne forbindelse med å være i arbeid, slik at ferieavvikling regnes med i opptjeningstiden. En forutsetning for at ferie skal regnes med i opptjeningstiden er at arbeidstaker har gjenopptatt arbeidet minimum en dag etter permisjonen, før ferien tas ut. Der man tar ferie umiddelbart etter permisjonstiden, vil ferien ikke regnes som opptjening. Opptjeningen på 4 uker vil i slike tilfeller starte først etter at ferien er avviklet og arbeidet igjen gjenopptas." Dette er for eksempel fra https://www.simployer.no/artikler/egenmeldingsrett-etter-foreldrepermisjon/
Takk! Ser ut til at jeg må på jobb 1 dag da :wacky: Mulig min gamle arbeidsgiver ikke visste om dette. Jeg tror jeg var første på 30 år som fødte i den bedriften :hilarious:

Takk! Ser ut til at jeg må på jobb 1 dag da :wacky: Mulig min gamle arbeidsgiver ikke visste om dette. Jeg tror jeg var første på 30 år som fødte i den bedriften :hilarious:
Det er godt mulig :P Jeg jobber i en stor statlig bedrift, så tipper de har styr på reglene.

For at ferie skal spare opp rettigheter etter ulønnet permisjon må man være en dag på jobb i mellom! Ser at flere har svart på det, at jeg bare var litt ivrig :bag:

Jeg jobber turnus, så jeg jobbet 50% (kveld og helgevaktene mine). Fikk dermed utbetalt ca ⅔ av en vanlig lønn. I tillegg fikk jeg kontantstøtte fra 13-23mnd, og barnetrygd. Så tapte ikke noe økonomisk utbetalings-messig de månedene.
Nå har jeg termin i mai, antar at det ikke blir barnehagestart før august 2025. Foreløpig plan er at ta noen dager ulønnet hver måned av betalt permisjon for å strekke denne lengst mulig, og deretter jobbe 50% igjen. Mannen blir da også å ta 50% foreldrepermisjon forhåpentligvis de vaktene jeg jobber. Tipper jeg starter fulltid fra 1/9/25. Skulle det bli trangt økonomisk noen måneder har jeg en grei buffer å ta av, men ellers er det ingen store innkjøp vi trenger og både jeg og partner selger ting vi ikke trenger. Vi handler alltid på salg hva gjelder klær og utstyr med mindre det er noe vi MÅ ha der og da som ikke finnes på salg i øyeblikket. Min 50% lønn dekker mine faste utgifter. Så det er strengt tatt bare mat utenom og evt busskort.

Her har jeg fått beskjed om at ferien fra 2023 uansett må tas i 2023, så må ta den inni selve permisjonen. Da er vel ikke dette et problem?

Vet noen hvordan det fungerer hvis man har en dag permisjon før ferien (altså permisjon, ubetalt permisjon, en dag permisjon og så ferie)?

Hos oss er det ikke proritering. Vi har en lav inntekt, så her er ulønnet permisjon ikke aktuelt. Da kollapser alt :bag: Heldigvis betyr en inntekt at en forelder er hjemme uansett, men målet er en og en halv, slik at vi slipper så innmari stram økonomi! :)
Nå er jo det at dere har en inntekt også en prioritering da. Siden dere planlegger 1,5 etterhvert (og ikke to) så prioriterer dere jo absolutt det at en er hjemme med ungene.

Jo, man måtte tilbake på jobb 1 dag før ferie for å opptjene rettigheter i 2019 også. Fikk min andre da. Men jobben min valgte likevel å dekke sykt barn-dager for meg da lille ble syk, så det er litt opp til arbeidsgiver og tariff og der kan man jo være heldig slik du var ser jeg i senere innlegg :)

For å svare på TS sitt spørsmål: vi har råd fordi vi prioriterer det og mannen min tjener litt mer enn meg. Går også for avdragsfrihet på lånet i den perioden, så det hjelper pittelitt. Og bruker sparepenger om vi må det, noe som er sannsynlig :)

Når ungen passerer 1 år, har man kontantstøtte også, da. Ikke at det alltid hjelper så mye når mor må ut i jobb ved 7-8 mnd alder (siden ulønnet må "taes ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon").. men å legge av et visst beløp hver mnd i permisjonen kan hjelpe litt. Ellers begynne å spare allerede i graviditeten. Må omprioritere midler litt.

Men det er da altså for dem som har råd til det. Langt fra alle har den muligheten.. Hvis man lever helt på kanten økonomisk fra før av, så er det jo ikke mulig.

Rettigheten er den samme hvis mor ønsker å ta ut permisjonen etter fars permisjon også, så lenge den taes ut umiddelbart etter fars permisjon :love2 Men litt trasig å gå i permisjon, så skal far ta sin permisjon mens man er på jobb også skal man plutselig i ulønnet igjen. Uforutsigbart for arbeidsgiver også.. Så da blir det jo fort sånn at det er mer praktisk for mor å gå ut i ulønnet rett etter egen lønnet permisjon.

Rettigheten er den samme hvis mor ønsker å ta ut permisjonen etter fars permisjon også, så lenge den taes ut umiddelbart etter fars permisjon :love2 Men litt trasig å gå i permisjon, så skal far ta sin permisjon mens man er på jobb også skal man plutselig i ulønnet igjen. Uforutsigbart for arbeidsgiver også.. Så da blir det jo fort sånn at det er mer praktisk for mor å gå ut i ulønnet rett etter egen lønnet permisjon.

Ja, okei, jeg var litt usikker - for teksten var ikke helt klar :p
Men mange tar jo gjerne ut ulønnet nettopp fordi barnet ikke er klar til å skilles fra mor (eller mor til å skilles fra barn.. det også er en årsak) være seg pga hyppig amming eller annet.... Og da blir det jo deromkring. ><

Ja, okei, jeg var litt usikker - for teksten var ikke helt klar :p
Men mange tar jo gjerne ut ulønnet nettopp fordi barnet ikke er klar til å skilles fra mor (eller mor til å skilles fra barn.. det også er en årsak) være seg pga hyppig amming eller annet.... Og da blir det jo deromkring. ><
Ja absolutt, hadde heller ikke lyst til å dra på jobb nå barnet var så lite da jeg ammet :love2

Back
Topp