Hvordan holde ut mellom TUL og OUL?

Jeg hadde jo den tidlig ultralyd 12+3 og tok en ny sist uke 14+1. er 15 idag og bekymret for om det er liv :depressed: :dead: Men kan jo ikke løpe på ultralyd hver uke heller. Eller jo kan jo det, men blir dyrt og det vil liksom bare gjøre meg rolig der og da. Men blir nok en ny i uke 17, ordinær ultralyd er uke 20.
Same! Jeg tenker å holde ut til en gang mellom uke 16 og 17 så det blir ikke veldig langt til uke 19 igjen da jeg har oul. Men vi får se om angsten tar over tidligere eheheheh...

Hvor tidlig kan man høre ned doppler? Skal til jordmor om noen dager, er det noe de har på helsestasjon?
Har funnet selv fra uke 8 med de to første med egen Doppler. Helsestasjonen sjekker nok ikke før etter uke 12 :happy:

Aha, er 15+, da går der vel. Men kjenner at jeg kanskje blir enda mer redd hvis hun sliter å finne den, så spørs om det blir mer angst av detta asså haha
15+ skal ikke være noe problem. Jeg skal til jordmor idag og sjekke med doppler. Har funnet den selv til nå men slitt de siste dagene så jeg må bare forsikre meg om at alt er greit. Har liksom delt graviditeten med flere og da kommer bekymringene mer på at det kan skje noe også må jeg dele at det ikke gikk likevell som er min største frykt.

Sniker fra Okt 24. Jeg gikk gjennom hele svangerskapet fra uke 6 å blødde. Første blødning i uke 6 var som en skikkelig heavy mens med koagler og det hele. Ringte til legevakt der jeg fikk beskjed om at det mest sannsynlig var en SA, og at jeg bare kunne sette meg ned å vente på det som kom, for i uke 6 var det ikke noe å gjøre med. Var på OTUL i uke 11 og der var det et sprell levende foster. OUL kom og det viste seg å være en jente :Heartred var inn og ut av sykehus for prøver av både seksuelt overførbare sykdommer, celleprøve, blodprøver og hva enn! Ingen funn på noen, ikke funn på UL og ikke funn på Nipt. 27 oktober, 6 dag etter termin kom verdens fineste prinsesse, helt perfekt:Heartred jeg fikk ekstra oppfølging på både HS og sykehuset, pga mine bekymringer og alle rundene med blødninger. Magen kom vel rundt uke 12 (andregangs), og det var dager der jeg rett og slett ikke følte meg gravid i det hele tatt! Helt normalt at symptomene går litt opp og ned :Heartred jeg ville tatt en tlf til HS om jeg var deg å si at du er oppriktig bekymret, og om det er muligheter for litt ekstra oppfølging for å dempe stresset hos deg :Heartred masse lykke til:Heartred

Syns det e helt krise å gå fra TUL til OUL blir 6 uker her. Jeg har allerede hatt 4 ul (ivf og var livredd). Tenkte å ha en mellom tul og oul men nå er jeg også redd at blir ikke det for mye ultrlalyd....det e jo kanskje grun at offentlig har dem ikke for ofte? Jeg vet ikke. Aaaaah, er lism redd og bekymra for uansett hva jeg går for. Vil lism vite at alt e greit før vi forteller men samtidig vil ikke ta for mye unødvendig ultralyd. Ah, what to do???
Jeg hadde ultralyd hver uke fra 6+2 til uke 12..
Har ei venninne som er gyn, og siden jeg har mistet før, og opplevde blødninger i store deler av svangerskapet, så fikk jeg ultralyd når jeg ville (og det passet for henne på jobb)

Hadde også et par ultralyder kun for gøy etter uke 12 også.
Er absolutt ikke farlig å ta ultralyd, det skader ikke fosteret på noen måte.

Var på TUL i uke 12, da så alt fint ut. Men med mye blødninger i første trimester, flere SA, og ikke helt normalt svangerskap er jeg så bekymret for at det skal gå galt frem til OUL. Det blir noen fryktelig lange uker frem til uke 20, uten å få noe «status» i mellomtiden. Har hatt ukentlig UL frem til TUL pga komplikasjoner, så når det nå plutselig skal gå maaange uker til neste sjekk føles det uutholdelig :bag:

Ikke har jeg fått noe mage enda, symptomene blir mindre og det er generelt vanskelig å tro at alt er ok.

Noen råd til meg som kan gjøre ventetiden lettere? Når kom en tydelig gravidmage hos deg? Husker ikke noe av dette fra tidligere svangerskap :facepalm:

Hva med et par timer hos jordmor i mellomtiden? Jeg skal dit i uke 16! :joyful: Da får du hvertfall roet nervene og hørt hjertelyd med doppler om ikke annet. Blir jo fryktelig dyrt for deg med private ultralyder i mellomtiden:bag:

Fikk extra time hos jordmor (da jeg sendte alt for mange ekonsultasjoner) og hun sa nei til doppler da det kan gi falsk trygghet.......Klarte ikke å argumentere der og da, men angret da jeg gikk ut. Hun sa bare så lenge det ikke er store smerter og sånt, så e det bare å satse at alt e fint.

Så jah, that leaves me med å vente til OUL i 3,5 uker eller ta en privat ul...

Fikk extra time hos jordmor (da jeg sendte alt for mange ekonsultasjoner) og hun sa nei til doppler da det kan gi falsk trygghet.......Klarte ikke å argumentere der og da, men angret da jeg gikk ut. Hun sa bare så lenge det ikke er store smerter og sånt, så e det bare å satse at alt e fint.

Da ville jeg tatt en privat UL :Heartred

Merkelig! Trodde det var vanlig med doppler hos jordmor etter uke 12… Syns egentlig det må være bedre å gå med falsk trygghet enn masse bekymring uansett, når man likevel er «tvunget» til å vente noen uker på noe konkret svar :/ Vet det i hvert fall hjalp meg selv mye, klarte å senke skuldrene litt og man vet jo at det ikke er bra med mye stress i graviditeten.

Hvis du har økonomi til det så anbefaler jeg privat UL :Heartred Har vært både på private, TUL og OUL, og mine opplevelser på private ultralyder har faktisk vært verdt pengene fordi det har vært så utrolige fine opplevelser. Dyktige folk som bruker god tid og gjør det de kan for å gi gode bilder + sjekker alt nøye, følte at de offentlige var litt mer «hast». Så for min del var det virkelig verdt det! Bare pass på å finne en klinikk med gode anmeldelser :)

Merkelig! Trodde det var vanlig med doppler hos jordmor etter uke 12… Syns egentlig det må være bedre å gå med falsk trygghet enn masse bekymring uansett, når man likevel er «tvunget» til å vente noen uker på noe konkret svar :/ Vet det i hvert fall hjalp meg selv mye, klarte å senke skuldrene litt og man vet jo at det ikke er bra med mye stress i graviditeten.

Hvis du har økonomi til det så anbefaler jeg privat UL :Heartred Har vært både på private, TUL og OUL, og mine opplevelser på private ultralyder har faktisk vært verdt pengene fordi det har vært så utrolige fine opplevelser. Dyktige folk som bruker god tid og gjør det de kan for å gi gode bilder + sjekker alt nøye, følte at de offentlige var litt mer «hast». Så for min del var det virkelig verdt det! Bare pass på å finne en klinikk med gode anmeldelser :)
Ja, jeg også syns det var rart, så skulle ønsket jeg spurte litt mer. Ugh. Kanskje skal skrive og spørre om jeg kan stikke innom en dag, men de e jo så fullbooka, fikk den ene timen bare fordi det var plutselig avbestilling

Åa? Har du også en litt "streng" jordmor kasnkje hehe? Min er veldig fin ellers og tilbydde oftere kontroller oga bekymringene mine, men akkurat det med doppler var hun litt "gjerrig"
Det vet jeg ikke, møtte 3 forskjellige jordmødre på samme helsestasjon, ingen ville gjøre det før det :smiley-ashamed004 Jeg fikk månedlige kontroller der, men det tror jeg mest var pga. undervekt, fikk også vekstkontroller pga. det. Syns det bare var fint jeg, selv om det egentlig var null bekymringer :happy:

Jeg fikk ikke høre hjertelyd hos jordmor før uke 20 :shy:
Merkelig, alle jeg har snakket med har fått høre på kontrollen mellom TUL og OUL :smiley-ashamed004 Jeg spurte ikke en gang, var visst en helt standard del av kontrollen. Men kanskje de opererer litt ulikt fra hvor man er i landet :)

Merkelig, alle jeg har snakket med har fått høre på kontrollen mellom TUL og OUL :smiley-ashamed004 Jeg spurte ikke en gang, var visst en helt standard del av kontrollen. Men kanskje de opererer litt ulikt fra hvor man er i landet :)
Jeg spurte i uke 12 og 16, men måtte vente :smiley-ashamed004 Er så mye ulikt rundt omkring i landet, forskjellige helsestasjoner, hvem man møter, osv.

Er det en "offisiell" kontrol meddlom tul og oul egentlig? Sto ikke på det arket jeg fikk utdelt ved første kontrollen i hvertfall

Er det en "offisiell" kontrol meddlom tul og oul egentlig? Sto ikke på det arket jeg fikk utdelt ved første kontrollen i hvertfall
Mange har nok en svangerskapskontroll i løpet av disse ukene, men er vel litt ulikt hvordan man legger opp «løpet» sitt :) Jeg hadde min første time hos jordmor mellom disse, var hos fastlegen i første trimester for blodprøvene og for å søke fødeplass.

Back
Topp