Hvordan har dere det nå? :)

Mammsn

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
Jeg har ikke skrevet inne på babyverden på leeeenge! Så har liksom kommet ut av alt, og var litt vanskelig å bare begynne å skrive på skravletråden eller spørretråden når jeg ikke har vært der på lenge :-P 

Men jeg lurer på hvordan dere har det nå? :-) Selv er jeg snart i uke 22, og termin 9.mars :-)

Jeg hadde et problemfritt svangerskap helt fram til uke 20, noe så fantastisk!! Jeg skrøt ofte av hvor bra og lett alt gikk, men det skulle jeg jo aldri gjort :-P
Plutselig begynte kynnerene sånn smått, og det ble mer og mer av dem! Men det gikk liksom greit uansett, og holdte meg i 100% jobb :-)

Men igår da smalt det plutselig i høyre siden av hofta mi, og jeg greide nesten ikke å gå uten hjelp O_o
Jeg hadde bekkenløsning i forrige svangerskap, men dette var ingenting i forhold! Har sovet kjempe dårlig inatt, er jo vondt uansett hvordan jeg ligger! Nesten bedre å være i bevegelse :-P 
Så nå ser jeg for meg at jeg er kjempe sliten når jeg kommer fra jobb, og vil bare finne sofaen. Men etter noen minutter i sofaen gjør det så vondt at jeg må bare reise meg, hvordan slapper mann av da liksom?? :-P
Jeg skal til jordmor på fredag, jeg er spent hva hun sier og mener! Hva ville dere gjort?? 
Lurer på om jeg skal justere ned stillingen min litt, å jobbe litt kortere dager kanskje :-)
 
Jeg er 20 uker på vei i morgen og har ikke hatt et problemfritt svangerskap så langt :( Kvalme og oppkast har enda ikke gitt seg helt, men blitt litt bedre om ikke anna :) Bekkenet krangler, og kynnere har jeg hatt siden uke 17. Det hadde jeg med de to andre også! Men akkurat i dag har det vert mye av de! Var på senteret sammen med en venninne og gikk med knallhard mage flere ganger, venninnen min kjente på magen ene gangen og fikk store øyne! Hehe :) Måtte hjem og slappe av en stund før eg klarte å hente ungene i bhg! Eg er sykmeldt og med mindre det blir stooore bedringer så tror jeg nok at jeg forblir sykmeldt.
Tror nok jeg ville lyttet til kroppen og trappet ned eventuelt fått litt tilrettelegging om jeg var deg :)
 


*Go`Jenta* skrev:
Jeg er 20 uker på vei i morgen og har ikke hatt et problemfritt svangerskap så langt :( Kvalme og oppkast har enda ikke gitt seg helt, men blitt litt bedre om ikke anna :) Bekkenet krangler, og kynnere har jeg hatt siden uke 17. Det hadde jeg med de to andre også! Men akkurat i dag har det vert mye av de! Var på senteret sammen med en venninne og gikk med knallhard mage flere ganger, venninnen min kjente på magen ene gangen og fikk store øyne! Hehe :) Måtte hjem og slappe av en stund før eg klarte å hente ungene i bhg! Eg er sykmeldt og med mindre det blir stooore bedringer så tror jeg nok at jeg forblir sykmeldt.
Tror nok jeg ville lyttet til kroppen og trappet ned eventuelt fått litt tilrettelegging om jeg var deg :)


Æsj, stakkars deg! 
I første svangerskap var jeg dårlig til uke 16-17, men var liksom bare kvalm, kastet bare opp av og til.
Det går mye i hard mage her også, men de er ikke så vonde enda :-) 
I forrige svangerskap var kynnerene helt grusom, og ble sykemeldt i uke 23 pga. dem. Fikk også rie-dempende medisin, fordi dem var redd for tidlig fødsel. Men gikk helt til uke 39 :-D

Jeg hater jo å være sykemeldt, jobber på en plass der de ikke har så mye medfølelse heller :/
Men hater også å ikke kan ta skikkelig vare på snuppa mi, når hun er ferdig i barnehagen. 
Så kan vell hende jeg trapper ned, og nyter livet :-)


 
ej er 20+5 og he vor plaga med bekkenløsning fra veke 15,er 100% sjukmelt..
he vor sjukmelt fra veke 5 eller 6..er veldig trøtt og slapp.
kunna sikkert søve døgne rundt :p
 


tinemor fra sula skrev:
ej er 20+5 og he vor plaga med bekkenløsning fra veke 15,er 100% sjukmelt..
he vor sjukmelt fra veke 5 eller 6..er veldig trøtt og slapp.
kunna sikkert søve døgne rundt :p


Ja det var jo tidlig :/ 
Men hvordan plager har du rundt bekkenløsningen?
Her er det bare høyre siden, og det som er vondest er å ligge, trappene og påkledning. 
 
Tja... kort fortalt (ellers blir det langt)
Sykemeldt 100 % siden uke 7.
Oppkast/kvalme hele veien.
Svnagerskapsdiabetes, og måler blodsukker før og etter alle måltider, samt bruker insulinsprøyter (veldig lett å spise jevnt og sunt når man er driiitkvalm og kaster opp)
Bekkenløsning og går på krykker, gjort det noen uker nå.
Hoven i beina allerede, litt høyt blodtrykk, konstant hodepine, tett nese og forverring av astma og allergi. Og tomt jernlager.. så tar jerntabletter og derav: Ekstremt forstoppa.
Utmatta og trøtt...
Jah.. Sånn er det her.. Blir sykemeldt hele veien mest sannsynlig, men det positive er at jeg slipper unna litt før pga planlagt ks.
Må jo nesten le litt.. men men.. holder ut.. snart halvveis!! :)
 
Ajaj, følte meg heldigere og heldigere jo mer jeg leste i denne tråden! Er snart 20 uker på vei, og er i super form, takk og lov! :) Var skikkelig dårlig fram til uke 14, og er så lykkelig for at jeg ikke har det sånn lenger! Håper virkelig det forsetter sånn (bank i bordet)!

Til dere som sliter: Ta vare på dere selv! Jeg håper det ikke fortsetter sånn!
 


Sylvia80 skrev:
Tja... kort fortalt (ellers blir det langt)
Sykemeldt 100 % siden uke 7.
Oppkast/kvalme hele veien.
Svnagerskapsdiabetes, og måler blodsukker før og etter alle måltider, samt bruker insulinsprøyter (veldig lett å spise jevnt og sunt når man er driiitkvalm og kaster opp)
Bekkenløsning og går på krykker, gjort det noen uker nå.
Hoven i beina allerede, litt høyt blodtrykk, konstant hodepine, tett nese og forverring av astma og allergi. Og tomt jernlager.. så tar jerntabletter og derav: Ekstremt forstoppa.
Utmatta og trøtt...
Jah.. Sånn er det her.. Blir sykemeldt hele veien mest sannsynlig, men det positive er at jeg slipper unna litt før pga planlagt ks.
Må jo nesten le litt.. men men.. holder ut.. snart halvveis!! :)

Oh my oh my!!

Du har jo svangerskapet i fra H******e!! Hvordan holder du motet opp da sånn egentlig?? Tror jeg hadde grevd meg ned fram til fødsel :P
Har du barn ifra før?


 


Romle skrev:
Ajaj, følte meg heldigere og heldigere jo mer jeg leste i denne tråden! Er snart 20 uker på vei, og er i super form, takk og lov! :) Var skikkelig dårlig fram til uke 14, og er så lykkelig for at jeg ikke har det sånn lenger! Håper virkelig det forsetter sånn (bank i bordet)!

Til dere som sliter: Ta vare på dere selv! Jeg håper det ikke fortsetter sånn!


Så heldig du er! Håper det fortsetter slik da :-)
 


Siljekl skrev:


Sylvia80 skrev:
Tja... kort fortalt (ellers blir det langt)
Sykemeldt 100 % siden uke 7.
Oppkast/kvalme hele veien.
Svnagerskapsdiabetes, og måler blodsukker før og etter alle måltider, samt bruker insulinsprøyter (veldig lett å spise jevnt og sunt når man er driiitkvalm og kaster opp)
Bekkenløsning og går på krykker, gjort det noen uker nå.
Hoven i beina allerede, litt høyt blodtrykk, konstant hodepine, tett nese og forverring av astma og allergi. Og tomt jernlager.. så tar jerntabletter og derav: Ekstremt forstoppa.
Utmatta og trøtt...
Jah.. Sånn er det her.. Blir sykemeldt hele veien mest sannsynlig, men det positive er at jeg slipper unna litt før pga planlagt ks.
Må jo nesten le litt.. men men.. holder ut.. snart halvveis!! :)

Oh my oh my!!

Du har jo svangerskapet i fra H******e!! Hvordan holder du motet opp da sånn egentlig?? Tror jeg hadde grevd meg ned fram til fødsel :P
Har du barn ifra før?




Jupp.. vurderer det faktisk sterkt hehe.. men det går ikke, siden jeg har en gutt på 2,5 som vil ha en mamma som ikke er grevd ned, hehe.. Dagene går jo på et vis.. og så er jeg jo veldig motivert siden vi ønska oss sterkt et barn til, og siden vi sleit veldig første gang, føler vi oss veldig heldige som får enda ett. Og var kjempedårlig og sykemeldt hele veien sist også, så det kom jo ikke akkurat som jula på kjerringa.. :P Men har hatt og har noen tøffe dager i mellom med mye gråting og tårer og lei... men men.. Nå er jo halvparten unnagjort, og så slipper jeg jo unna litt før så skal vel klare å holde ut :)
 
Følte meg heldigere og heldigere jeg også ettersom jeg leste. Har det vel ganske likt som Romle. Var i skikkelig dårlig form frem til uke14-15 ca. Kastet opp bare jeg prøvde å tenke på noe jeg kanskje kunne greie å spise. Nå er alt mye bedre. Omtrent ikke kvalm i heletatt og mye mer energi. Så nå nyter jeg bare de gode dagene (utrolig hvor mye man setter pris på å være i vanlig form etter man har vært dårlig) og koser meg med den voksende magen. Har endel kynner. Synes de kommer når jeg prøver å skynde meg til noe eller er ute å går tur. Hender jeg må stopp opp litt, men det går som regel over etter noen minutter. Har også begynt å slite litt med hoftene, så burde kanskje vært litt flinkere til å trene kjernemuskelene. Men de holder stort sett en dag på jobb eller 1-2timer på tur. Så da er stort sett både jeg, bikja og mannen fornøyd :)
 


Sylvia80 skrev:


Siljekl skrev:


Sylvia80 skrev:
Tja... kort fortalt (ellers blir det langt)
Sykemeldt 100 % siden uke 7.
Oppkast/kvalme hele veien.
Svnagerskapsdiabetes, og måler blodsukker før og etter alle måltider, samt bruker insulinsprøyter (veldig lett å spise jevnt og sunt når man er driiitkvalm og kaster opp)
Bekkenløsning og går på krykker, gjort det noen uker nå.
Hoven i beina allerede, litt høyt blodtrykk, konstant hodepine, tett nese og forverring av astma og allergi. Og tomt jernlager.. så tar jerntabletter og derav: Ekstremt forstoppa.
Utmatta og trøtt...
Jah.. Sånn er det her.. Blir sykemeldt hele veien mest sannsynlig, men det positive er at jeg slipper unna litt før pga planlagt ks.
Må jo nesten le litt.. men men.. holder ut.. snart halvveis!! :)

Oh my oh my!!

Du har jo svangerskapet i fra H******e!! Hvordan holder du motet opp da sånn egentlig?? Tror jeg hadde grevd meg ned fram til fødsel :P
Har du barn ifra før?




Jupp.. vurderer det faktisk sterkt hehe.. men det går ikke, siden jeg har en gutt på 2,5 som vil ha en mamma som ikke er grevd ned, hehe.. Dagene går jo på et vis.. og så er jeg jo veldig motivert siden vi ønska oss sterkt et barn til, og siden vi sleit veldig første gang, føler vi oss veldig heldige som får enda ett. Og var kjempedårlig og sykemeldt hele veien sist også, så det kom jo ikke akkurat som jula på kjerringa.. :P Men har hatt og har noen tøffe dager i mellom med mye gråting og tårer og lei... men men.. Nå er jo halvparten unnagjort, og så slipper jeg jo unna litt før så skal vel klare å holde ut :)

Jeg blir nesten helt fascinert av deg! :P 
Men vi er jo alle kjempe heldige som får til å bli gravid, å det er jo bare for en liten periode i livet(heldigvis) :)
Har ei jente på 2 år å 4 mnd! Å hun tømmer meg jo for energi!! Men elsker jo å være mamma, å har ikke samvittighet til å slappe av så mye :-) 
Men er ikke blitt bedre i bekkene, er en konstant smerte, som av og til er verre og noen ganger litt bedre :-)
Så har sagt ifra på jobb at de kan forvente at etter turen til jordmor på fredag så blir det mindre jobbing på meg :)

 


Linni_83 skrev:
Følte meg heldigere og heldigere jeg også ettersom jeg leste. Har det vel ganske likt som Romle. Var i skikkelig dårlig form frem til uke14-15 ca. Kastet opp bare jeg prøvde å tenke på noe jeg kanskje kunne greie å spise. Nå er alt mye bedre. Omtrent ikke kvalm i heletatt og mye mer energi. Så nå nyter jeg bare de gode dagene (utrolig hvor mye man setter pris på å være i vanlig form etter man har vært dårlig) og koser meg med den voksende magen. Har endel kynner. Synes de kommer når jeg prøver å skynde meg til noe eller er ute å går tur. Hender jeg må stopp opp litt, men det går som regel over etter noen minutter. Har også begynt å slite litt med hoftene, så burde kanskje vært litt flinkere til å trene kjernemuskelene. Men de holder stort sett en dag på jobb eller 1-2timer på tur. Så da er stort sett både jeg, bikja og mannen fornøyd :)


Ja det er ganske sykt hvor takknemmelig vi kan være, og burde være!! :-)
Jeg har hatt det helt supert fram til nå, å er sååå gla for de gode månedene jeg har hatt!! :-)
Her funket ikke treningen, ble bare værre!! Men er absolutt verdt et forsøk, for i forrige svangerskap var det redningen til meg :-)
 
Skal ikke klage akkurat nå.. Er 21 uker og har lite plager i øyeblikket. Jobber fortsatt mine 50% ( har ikke full jobb). Var grusomt kvalm fra rett før uke 6 og fram til 14. Kastet aldri opp, men gikk rundt og holdt meg døgnet rundt og truet i meg diverse usunn og salt mat i små mengder. Det var en fæl periode. En uke etter kvalmen ga seg fikk jeg vondt nederst i ryggen og greide nesten ikke gå. Var hos en manuell terapeut, og han mente på ryggvondten kom av mye inaktivitet og ikke bekkenlåsn/løsn. Så han masserte meg ganske hardt og etter det har jeg ikke hatt vondt foreløbig. Nå er det bare dårlig søvn og tett nese jeg sliter med, og det er ikke så mye å klage på egentlig. Synes synd på dere andre med større problemer.. All ære til dere for å holde ut. Tipper det tidsnok dukker opp plager igjen her hos meg også :-/
 


Nektarina skrev:
Skal ikke klage akkurat nå.. Er 21 uker og har lite plager i øyeblikket. Jobber fortsatt mine 50% ( har ikke full jobb). Var grusomt kvalm fra rett før uke 6 og fram til 14. Kastet aldri opp, men gikk rundt og holdt meg døgnet rundt og truet i meg diverse usunn og salt mat i små mengder. Det var en fæl periode. En uke etter kvalmen ga seg fikk jeg vondt nederst i ryggen og greide nesten ikke gå. Var hos en manuell terapeut, og han mente på ryggvondten kom av mye inaktivitet og ikke bekkenlåsn/løsn. Så han masserte meg ganske hardt og etter det har jeg ikke hatt vondt foreløbig. Nå er det bare dårlig søvn og tett nese jeg sliter med, og det er ikke så mye å klage på egentlig. Synes synd på dere andre med større problemer.. All ære til dere for å holde ut. Tipper det tidsnok dukker opp plager igjen her hos meg også :-/


Det er ganske ille å gå rundt å være kvalm, nesten bedre å få kastet opp da!!
Så spennende med den behandlingsmåten. Jeg har bekkenløsning, som bare er blitt verre iløpet av uken. Så fra neste uke skal jeg jobbe 30-40% mindre, å se hvordan det blir da :-)
Blir det ikke bedre måtte jeg nok begynne med behandling, så blir spennende å se! 

Tett nese ja, snakker om drit!! Det er faktisk veeeeldig irriterende, er der selv! :P 
 
Steike, jeg ser at jeg tar for gitt å være i fin form under svangerskap :/.
Håper dere som sliter får det bedre med de tiltakene som taes, og at dere går en fin tid i møte :). Man kan aldri gjette seg til hvilket svangerskap man får dessverre, men resultatet er jo godt til slutt.

Selv bør jeg holde kjeften min godt igjen og spasere ut av tråden, men slik har det artet seg for meg:

Uke 4-12: WOW! INGEN Kvalme, kun veldig trett. Jobbet 120 % stilling og var ikke sikker på om jeg var gravid en gang - hadde jeg ikke sett det på tidlig UL.
Uke 12-15: sporadisk kvalme dersom jeg var sulten, men aldri oppkast. Fremdeles veldig trøtt men jobbet 120 %.
Uke 15-19,5: Kvalmen forduftet, trettheten borte- men trappet ned i 100 % stilling. Dette fordi at jeg kjente de dagene fra 08:00 - 22:00 ikke var noe bra, sovnet nesten i bilen på vei hjem... Jeg ser at jeg er blant de heldige, og krysser i taket og banker i bordet for at det skal fortsette slik.

Når det skal sies så har jeg i går og i dag hatt vondt i ene rumpeballen, noe jeg vet kan være skyldes bekkenet. Så man skal ikke ta for gitt å være i god form, men jeg ser selvfølgelig glad for at det har utartet seg slik som dette nå som jeg er halveis hvert øyeblikk. Vekten viser også kun 1,4 kilo opp, men jeg lar meg ikke lure for sist kom det de siste 10 ukene hehe. God lørdag! 

 


Alleskalfå skrev:
Steike, jeg ser at jeg tar for gitt å være i fin form under svangerskap :/.
Håper dere som sliter får det bedre med de tiltakene som taes, og at dere går en fin tid i møte :). Man kan aldri gjette seg til hvilket svangerskap man får dessverre, men resultatet er jo godt til slutt.

Selv bør jeg holde kjeften min godt igjen og spasere ut av tråden, men slik har det artet seg for meg:

Uke 4-12: WOW! INGEN Kvalme, kun veldig trett. Jobbet 120 % stilling og var ikke sikker på om jeg var gravid en gang - hadde jeg ikke sett det på tidlig UL.
Uke 12-15: sporadisk kvalme dersom jeg var sulten, men aldri oppkast. Fremdeles veldig trøtt men jobbet 120 %.
Uke 15-19,5: Kvalmen forduftet, trettheten borte- men trappet ned i 100 % stilling. Dette fordi at jeg kjente de dagene fra 08:00 - 22:00 ikke var noe bra, sovnet nesten i bilen på vei hjem... Jeg ser at jeg er blant de heldige, og krysser i taket og banker i bordet for at det skal fortsette slik.

Når det skal sies så har jeg i går og i dag hatt vondt i ene rumpeballen, noe jeg vet kan være skyldes bekkenet. Så man skal ikke ta for gitt å være i god form, men jeg ser selvfølgelig glad for at det har utartet seg slik som dette nå som jeg er halveis hvert øyeblikk. Vekten viser også kun 1,4 kilo opp, men jeg lar meg ikke lure for sist kom det de siste 10 ukene hehe. God lørdag! 



Nei man skal ikke ta det for gitt :-P
Jeg hadde INGEN plager fram til uke 21, men så kom det, å det kom skikkelig!!
Men jeg er veldig glad for de 21 gode ukene jeg fikk, og har stor tro på at det kommer flere gode uker :-)

God helg!!
 
Formen er i grunn veldig bra, men er mye sliten da. Og bekkenet begynner å murre bittelitt, men roer seg hvis jeg tar det med ro.
Sliter med at minstemor er mye opp om natta, så at jeg må opp 1-3 ganger løpet av hver natt er ikke uvanlig.
 I tillegg så jobber jeg 80% og har en reisevei på 2,5-3t tur/retur. Når jeg kommer hjem, så er det henting i bhg/sfo, middagslaging, lekser hos størsta som tar tid og de siste to ukene har det vært mye bursdager, halloween, allidrett og andre gjøremål..  Heldigvis ikke lenge til juleferie nå.. :)
 
Nå er det en stund siden det var aktivitet her inne! :)
Så tenker jeg oppdater min egen form nå :)

Nå jobber jeg 36% mindre, og det har funket bra i 1 mnd!! Men nå begynner bekkenet å styre igjen, så tror jeg må roe enda mer ned! For nå er det ryggen også :/
Men fra jeg reduserte stillingen og frem til nå har bekkenet vært 100% bra!! DEILIG :-D

Ellers så ser det ut som vi endelig har funnet oss vogn!! En emmaljunga city cross, ny i juli! :)

Hvordan går det med dere andre? <3
 
Det ser ut til at det er mange som sliter med bekkenet! Jeg ble selv sykemeldt i uke 21 på grunn av bekken. Den siste uka har jeg forsøkt gradert sykemelding (20% sykemelding) ettersom jeg ønsker å jobbe mest mulig. Jeg merker i midlertidig at det tar på. På ettermiddagene og kveldene orker jeg ikke annet enn å sitte/ligge, så oppgavene i hjemmet blir satt på si. Ut over dette bekkenet har jeg sluppet billig unna i graviditeten. Ingen kvalme eller andre plager.
 
Back
Topp