Ser dette er en gammel tråd, men skriver allikevel - da kanskje mange følger for å få inspirasjon.
I lengden så er det kostholdsendring og aktivitet som funker best (og holder)
Energi inn, energi ut.
Ikke tenk «nei-mat». Mat er mat! Det handler om næringsstoffer, mengder og metthet. Velg grovere produkter, mer kjøtt (gjerne magert kjøtt). Kylling, karbdeig, kyllingkjøttdeig, laks, torsk, skinke. Grovt brød, knekkebrød, havregrynsgrøt, cottage cheese, lettere syltetøy - ja man kan spise mye, og man trenger ikke gå sulten. Yoghurt og granola, frukt og grønnsaker. Finn oppskrifter på nett. Da kan man lage sukkerfri og grove pannekaker, taco, pizza, hamburger, ulike woker og gratenger, mange gode rundstykker - handler om å mikse og trikse
Aktivitet! Gå lange trilleturer, styrketrening, hjemmetrening - finn noe som passer
deg. Da blir motivasjonen deretter også, når man gjør noe man trives med
Man trenger heller ikke å trene seg ihjel hver dag, men tenk kvalitet når man først trener. Mange har gode økter 3 ganger i uka feks
Uansett så er mat 80% av en livsstilsendring/vektendring, trening 20%.
Hvis det er vanskelig å komme i gang, er det verdt pengene å investere i PT eller matplan for en periode.
Selv har jeg vært aktiv og glad i styrketrening lenge, og ellers spilt håndball. Etter fødsel 2015 så investerte jeg i matplan og oppfølging av coach i 4 uker, som ga meg en skikkelig dytt for å stramme opp fisken. Hadde en smaksrik matplan, med mye godt - trente 3 ganger i uka, og gikk ellers mye trilletur