Hvordan får man permisjonen til å gå opp?

Har vurdert å bare si opp jobben også, men vil ikke risikere fars permisjon. Han mister jo den om jeg ikke er i jobb, og usikkert om jeg ville funnet noe annet fort nok... Prøver jo aktivt å finne noe som er nærmere, men arbeidsmarkedet er dårlig.

Vi har tenkt å velge 80 % dekningsgrad, selv om det blitt litt mindre utbetalt til sammen, sammenliknet med 100 % dekningsgrad. Gjorde det med førstemann, også. Det viktigste er å få maks antall uker, ikke maks antall kroner.

Det er arbeidsgiver som betaler permisjonspengene for oss begge, så vi får 80 % av full lønn, selv om vi begge tjener over 6 G. Hvis ikke ville vi tapt mye. Jeg forstår selvsagt at NAV må sette et tak, men er takknemlig for at arbeidsgiver dekker mellomlegget. Jeg får kun feriepenger av de første 15 ukene, dog, så det må jeg huske på i 2021!

Jeg kommer til å overføre ca. 30 feriedager fra 2019 til 2020, hvis alt går etter planen, og får nye 25 feriedager i 2020, så det blir ca. 11 uker ekstra til sammen. Men jeg er litt usikker på om alle de ukene kan brukes, mener det er noe med at man kun kan skjøte på 4 + 1 dag. Må sjekke det med NAV! Jeg har også ca. to uker med avspaseringstimer jeg kan bruke.

Min mor jobber nå 60 %, så mulig hun kan passe to dager i uken når vi til slutt slipper opp for alt vi kan skjøte på. Så kan vi begge jobbe én dag mindre i uken, og dekke opp den siste dagen med fleksibel jobbing (begge har fleksitid).

Målet er å klare oss helt uten ulønnet permisjon, ettersom jeg synes det er svært risikabelt med tanke på at man mister sykepengerettighetene når man tar ut ulønnet permisjon. Men må man, så må man, jeg forstår det!
Du mister ikke rettighetene så lenge du har avtalt med arbeidsgiver når du skal tilbake i jobb.
Sjekket akkurat dette med NAV.
De tar utgangspunkt i 66% av lønnen din hvis du blir sykemeldt.
Du for ikke full dekning, men du mister ikke rettighetene så lenge det ligger en avtale til grunn med arbeidsgiver om når du skal tilbake i jobb :)

Den kalkulatoren på nav var jo genial da! Vi er usikre på om det blir 80% eller 100%, men vi får det ikke til å gå opp til august uansett. Skulle aller helst vært hjemme til babyen var blitt tre år :rolleyes:

Siden jeg jobber på en plass hvor det et gode muligheter for ekstravakter så tar jeg ut permisjon uten lønn og jobber litt når det passer + kontantstøtte.
Mannen tar sikkert ut sin permisjon litt gradert så han har fri 1-3 dager i uka. På disse dagene satser jeg på få meg vakter.

Jeg kommer meg ikke hjem og tilbake på hverken 1 eller 2 timer. Reisevei er ca 2 timer hver vei. Jeg er borte fra hjemmet fra kl 06:10 - 17:45. Umulig for meg å da amme til ungen er ett år, med mindre jeg tar ulønnet permisjon. Ellers må ungen snu døgnet og ammes på natta? Det var nettopp det med flaske jeg tenkte på, er ikke sikkert det går. Er ikke sikkert jeg får ammet heller, man vet jo aldri, men disse permisjonssøknadene må jo inn før barnet er født, så må jo bare ta høyde for alt...

Hvor gammel vil babyen være når du begynner å jobbe igjen? Det kan hende dere er nede i en eller to amminger per dag uansett, så da går det fint.

Jeg tok ut ammefri på slutten av dagen, slik at jeg kom hjem én time tidligere enn ellers. Jeg har ca. 45 minutter reisevei hver vei, så det var verken aktuelt at jeg dro hjem og ammet eller at mannen min kom på jobben min med sønnen min. Har du sjekket om du får én eller to timer ammefri? Hvis du jobber i staten kan det hende du kan være hjemme kl. 15.45, da går det jo mye bedre. :)

Sønnen vår våknet alltid tidlig, så jeg ville kunnet amme før og etter jobb med din arbeidstid, men det vet man jo ikke på forhånd.

Sjekk det med ammefri, er i alle fall det første jeg tenker. :)

Du mister ikke rettighetene så lenge du har avtalt med arbeidsgiver når du skal tilbake i jobb.
Sjekket akkurat dette med NAV.
De tar utgangspunkt i 66% av lønnen din hvis du blir sykemeldt.
Du for ikke full dekning, men du mister ikke rettighetene så lenge det ligger en avtale til grunn med arbeidsgiver om når du skal tilbake i jobb :)

Dette var veldig nyttig å vite! Fant dette på NAVs nettsider:

"Ulønnet permisjon etter utløpet av foreldrepengeperioden kan gi rett til sykepenger hvis du har en avtale om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen.

Du kan få sykepenger fra og med den 15. dagen etter sykmeldingstidspunktet. Sykepengene utgjør 65 prosent av sykepengegrunnlaget hvis du ikke er i arbeid, og 100 prosent hvis du er i arbeid når du blir sykmeldt."

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid...er/Sykepenger+til+sarskilte+grupper#chapter-5

Så da står man altså helt uten lønn i to uker, og så får man 65 %, sammenliknet med 100 % lønn fra første dag ellers. Det er jo ikke kjempebra, men sjansen for å bli alvorlig og langvarig syk akkurat mens man har ulønnet permisjon er jo statistisk sett forholdsvis lav. Det er greit å vite at dette *kan* være et alternativ. :)

Dette var veldig nyttig å vite! Fant dette på NAVs nettsider:

"Ulønnet permisjon etter utløpet av foreldrepengeperioden kan gi rett til sykepenger hvis du har en avtale om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen.

Du kan få sykepenger fra og med den 15. dagen etter sykmeldingstidspunktet. Sykepengene utgjør 65 prosent av sykepengegrunnlaget hvis du ikke er i arbeid, og 100 prosent hvis du er i arbeid når du blir sykmeldt."

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt, arbeidsavklaringspenger og yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger til sarskilte grupper#chapter-5

Så da står man altså helt uten lønn i to uker, og så får man 65 %, sammenliknet med 100 % lønn fra første dag ellers. Det er jo ikke kjempebra, men sjansen for å bli alvorlig og langvarig syk akkurat mens man har ulønnet permisjon er jo statistisk sett forholdsvis lav. Det er greit å vite at dette *kan* være et alternativ. :)
Sp bra!
Ja, man får etter 14 dager (altså dag 15) fordi det er arbeidsgiverperioden.
Heldigvis liten sannsynlighet, men godt å vite at man kan være litt ivaretatt dersom det skjer noe!

Back
Topp