Hvordan får man permisjonen til å gå opp?

Sommarfugl

Forelsket i forumet
Januarlykke 2020
Som overskriften sier; Hvordan får man permisjonen til å gå opp?
... Med en januarbaby som har krav på bhg plass i august?
Kom med gode råd og løsningsforslag her! :cat:

Som overskriften sier; Hvordan får man permisjonen til å gå opp?
... Med en januarbaby som har krav på bhg plass i august?
Kom med gode råd og løsningsforslag her! :cat:

Jeg tror vi kom frem til 100 % permisjon med ferie i tillegg. Blir lite med felles ferie neste år da, dessverre.. det er kalkulator på nav sine sider som er kjekke for å se hvordan utregningen blir. Deretter krysser vi fingrene for ledig bhg plass, hvis ikke må vi benytte oss av dagmamma fra januar til sommeren.

Man har rett på kontantstøtte fra barnet fyller 1 år, den er på 7000. Så husk å ta den med i regnestykket fra Januar ;) vi løser det med å ta ut mamma perm og pappaperm redusert i en periode. Altså 50% I 10 uker hver som da tilsvarer 5 uker permisjon hver. Da kan vi strekke 5 uker pappaperm og 5 uker mammaperm til å bli 20 uker. Siden jeg jobber langvakter vil det løse floken for vår del. Også bruker vi kontantstøtten til å ansette en deltids barnepasser :) Men ja er litt av en kabal. Heldigvis får januarbarna fortrinnsrett i vår kommune om der blir en ledig plass fra juni :)

Man har rett på kontantstøtte fra barnet fyller 1 år, den er på 7000. Så husk å ta den med i regnestykket fra Januar ;) vi løser det med å ta ut mamma perm og pappaperm redusert i en periode. Altså 50% I 10 uker hver som da tilsvarer 5 uker permisjon hver. Da kan vi strekke 5 uker pappaperm og 5 uker mammaperm til å bli 20 uker. Siden jeg jobber langvakter vil det løse floken for vår del. Også bruker vi kontantstøtten til å ansette en deltids barnepasser :) Men ja er litt av en kabal. Heldigvis får januarbarna fortrinnsrett i vår kommune om der blir en ledig plass fra juni :)
Oj! Det må eg sjå nærmere på om er mulig her. Søker man då gradert uttak etterkvart? Eller oppgir du det i første søknad?
Med min flaks får me då kontantstøtte frå mars, har termin 24. Januar og føder 1 veke etter termin - bikker me då over til februar blir det ikkje rett på kontantstøtte før mars...

Jeg tror vi kom frem til 100 % permisjon med ferie i tillegg. Blir lite med felles ferie neste år da, dessverre.. det er kalkulator på nav sine sider som er kjekke for å se hvordan utregningen blir. Deretter krysser vi fingrene for ledig bhg plass, hvis ikke må vi benytte oss av dagmamma fra januar til sommeren.
Takk for tips! Kalkulatoren var genial - men får ikkje regnestykket til å gå opp.. :bookworm:

Oj! Det må eg sjå nærmere på om er mulig her. Søker man då gradert uttak etterkvart? Eller oppgir du det i første søknad?
Med min flaks får me då kontantstøtte frå mars, har termin 24. Januar og føder 1 veke etter termin - bikker me då over til februar blir det ikkje rett på kontantstøtte før mars...
Du får kontantstøtte den mnd barnet er født gjør man ikke?

Det regnestykket går ikke opp. Får du ikke plass i bhg før august må en av dere være i ulønnet permisjon, eller dere må ha dagmamma. Sjekk barnehagedekningen i kommunen din. Ikke alltid at det er så fullt at man må vente til august.

Min utfordring er at jeg har ca to timers reisevei hver vei til jobb. Hvordan kombineres det med amming? Pumpe eller formula? Vurderer sterkt ulønnet permisjon frem til ungen er ett år, eller deltid ulønnet permisjon. Da kan far også ta ut delvis permisjon, slik at vi «overlapper» hverandre.

Så nei, etter hva jeg har forstått går ikke denne kabalen opp. Det blir et tapsprosjekt å få unge uansett. Så på hvordan Nav regner ut permisjons»lønna» di også. De justerer den visstnok ned, slik at man ikke får utbetalt det man ellers får i lønn.

Vi tar 80% dekning så vi får flest mulig uker, og deretter ulønnet frem til august og barnehage!
Gjorde det samme med førstemann!
Når man vet det så lenge på forhånd kan man planlegge økonomisk så det svir minst mulig på lommeboka!
Denne tiden med de aller minste er så kort og så verdifull, så jeg synes det er så verdt det!
:)

Så nei, etter hva jeg har forstått går ikke denne kabalen opp. Det blir et tapsprosjekt å få unge uansett. Så på hvordan Nav regner ut permisjons»lønna» di også. De justerer den visstnok ned, slik at man ikke får utbetalt det man ellers får i lønn.

Det gjorde de her, de regna på den måten som ga minst utbetalt (hadde varig endret lønn siste året før perm, men de regna snittet for siste tre årene uansett - på tross av lønnsforhøyning og større stilling lenge før jeg gikk ut i permisjon). Heldigvis så var det arbeidsgiver som betalte ut permisjonspengene, og de betalte det jeg skulle ha, på tross av at NAV refunderte mindre. Og jeg fikk feriepenger som normalt, der NAV kun gir feriepenger for de 12 første ukene. Spent på om det blir sånn neste gang og ...

Og enig i at regnestykket ikke går opp uten at en eller begge tar ulønna permisjon. Med mindre det skjer noe drastisk i kommunen her så er det umulig med plass før august, så her må de med barn født i desember og utover ta ulønna, ha dagmamma eller privat pass.

Jeg er muligens student når vi kommer så langt, må bygge på litt utdanning så jeg kommer meg inn i en jobb som passer meg bedre og har litt mer rom for utvikling. Har også ei svigermor som elsker barn, og har bare vår og det kommende barnet fra før av.

Sniker fra februar:wacky: Vi har en januarbaby fra før og løste permisjon med å søke barnehageplass på første opptak (da ungen var 3 uker gammel:laughing005). Betalte plass fra oktober også starta han i januar. Da hadde vi nok permisjon igjen til at han kunne få veldig korte dager i starten.

Men unger et er stort tapsprosjekt ja. Problemet er jo ikke hva de koster, men den tapte inntekta. Jeg grein igjennom siste trimesteret og hele første året med barn på grunn av den økonomien :grumpy:

Sniker også. Samboeren jobber turnus,så jeg hadde gradert uttak det jeg jobbet én dag i uka over 4 mnd fra gutten var 7 mnd gammel. Det sparte vi vel ca 15 dager på, som jo utgjør 3 uker som skjøtes på permisjonen. Dagene er på en måte spart.

Videre tok vi ikke ferie sammen verken i fjor eller i år. Vi hadde også spart ferieuker fra sommeren før han ble født (han ble født februar) og opparbeidet noe fleksitid som jeg har liggende klart. Dere kan jo også kanskje spare noe ferie i år, feks ei uke eller ti dager hver. Neste år har begge av dere nye ferieuker,som dere kan ta i permisjonen slik at ikke permisjon brukes samtidig. Dere får jo også nye uker i 2021 som dere kan ta etter hverandre. Mange har jo 5 uker ferie, og da blir det jo 10 uker ekstra for 2020 og 10 uker til før 2021,det hjelper godt på.

For vår del helt konkret, så ble regnestykket slik at pga overføring av ferie hadde vi 6 uker ferie hver i fjor der jeg først tok ut min ferie,så tok han sin og jeg jobbet. Så ble det gradert uttak i 4 mnd, på nyåret nå har han hatt permisjon, og jeg har tatt ut ferie nå. Pga mange røddager og at jeg har jobbet de dagene han har turnusfri, så har jeg hatt ferie i to måneder. Nå har han ferie, og vi har ennå både avspasering og litt flere dager å bruke. Med kontantstøtte ville vi kunne dekket en mnd og mer med ulønnet perm også om nødvendig.

Det kan jo også søkes barnehageplass midt i året, er det ledig plass kan dere jo være heldige å få plass når det nærmer seg permisjonsslutt.

Du får kontantstøtte den mnd barnet er født gjør man ikke?
Nei, iflg nav først den mnd barnet fyller 13mnd. Og satsen har blitt 7500! Det er jo litt, men fødselsdag 31.01/01.02 vil ha mye å si..
Så er vel "reddet" inn litt frå den mnd med 7500 i støtte, pluss 10 000 mindre i SFO/bhg utgifter

Jeg har januarbarn 2019 og vi løser det med at jeg tar en del ekstra ulønnet permisjon frem til vi får bhg-plass august det året barnet er 1 år og 7 mnd gammelt.
For å «finansiere» det bruker vi kontantstøtte fra februar til august, samt at all unødig pengebruk strammes inn.
Jeg tenker også å ta noen ringevakter om muligheten byr seg, mannen min jobber turnus. Turnusen hans er dog så «rotete» at det ikke er mulig for min arbeidsgiver at jeg får stillingen min tilbake på deltid før jeg er klar for å starte 100 % når vi får bhg-plass august neste år.

Sniker også. Samboeren jobber turnus,så jeg hadde gradert uttak det jeg jobbet én dag i uka over 4 mnd fra gutten var 7 mnd gammel. Det sparte vi vel ca 15 dager på, som jo utgjør 3 uker som skjøtes på permisjonen. Dagene er på en måte spart.

Videre tok vi ikke ferie sammen verken i fjor eller i år. Vi hadde også spart ferieuker fra sommeren før han ble født (han ble født februar) og opparbeidet noe fleksitid som jeg har liggende klart. Dere kan jo også kanskje spare noe ferie i år, feks ei uke eller ti dager hver. Neste år har begge av dere nye ferieuker,som dere kan ta i permisjonen slik at ikke permisjon brukes samtidig. Dere får jo også nye uker i 2021 som dere kan ta etter hverandre. Mange har jo 5 uker ferie, og da blir det jo 10 uker ekstra for 2020 og 10 uker til før 2021,det hjelper godt på.

For vår del helt konkret, så ble regnestykket slik at pga overføring av ferie hadde vi 6 uker ferie hver i fjor der jeg først tok ut min ferie,så tok han sin og jeg jobbet. Så ble det gradert uttak i 4 mnd, på nyåret nå har han hatt permisjon, og jeg har tatt ut ferie nå. Pga mange røddager og at jeg har jobbet de dagene han har turnusfri, så har jeg hatt ferie i to måneder. Nå har han ferie, og vi har ennå både avspasering og litt flere dager å bruke. Med kontantstøtte ville vi kunne dekket en mnd og mer med ulønnet perm også om nødvendig.

Det kan jo også søkes barnehageplass midt i året, er det ledig plass kan dere jo være heldige å få plass når det nærmer seg permisjonsslutt.
Eg trur ikkje det er praktisk mulig for meg å jobbe 1dag i veka, men skal undersøke mulighetene eg har rundt gradert uttak.
Å ha ferie sammen vil vere høgt prioritert, både i 20 og 21. Med 3 eldre barn kan eg ikkje sjå for meg å ha fordele ferien utover kvar for oss. Då må me finne andre løysingar, som å be om å stoppe avdrag på huset osv.
Her har vore vanskelig å få plass i bhg utanom hovedopptak, og no som reglane er endra til at born født tom. November har rett på plass frå utgangen av mnd dei fyller 1., så spørs det kor mange plassar det er att til desember/januar/februar borna..

Blir pappaperm her etter jeg har hatt min tid og fellesperioden.

Litt vanskelig å gradere min jobb da jeg er vikar både i hjemmetjenesten og ambulansen...

Eg trur ikkje det er praktisk mulig for meg å jobbe 1dag i veka, men skal undersøke mulighetene eg har rundt gradert uttak.
Å ha ferie sammen vil vere høgt prioritert, både i 20 og 21. Med 3 eldre barn kan eg ikkje sjå for meg å ha fordele ferien utover kvar for oss. Då må me finne andre løysingar, som å be om å stoppe avdrag på huset osv.
Her har vore vanskelig å få plass i bhg utanom hovedopptak, og no som reglane er endra til at born født tom. November har rett på plass frå utgangen av mnd dei fyller 1., så spørs det kor mange plassar det er att til desember/januar/februar borna..
Da er det helt klart noe vanskeligere. Gradering vil bare fungere hvis en har mulighet til å forskyve sin arbeidstid på noen måte, ellers går det opp i opp.

Hmm vanskelig dette. Jeg tar mine og felles uker. Så tar han ut sine 15 uker deltid. Jeg tror jeg vil jobbe ca 50% da. Så trenger jeg noen dager med pass. Sparer penger på at ingen av de to eldre ungene skal gå på SFO da. Så tar jeg mine 5 uker med ferie. Skal sjekke med jobb om vi kan søke om prioritert barnehage plass pga jobben. Se om jeg får plass tidligere. Så ser jeg når vi evt får plass. Vi har råd til at jeg kan ta full ulønnet permisjon men hvis jeg kan unngå det så gjør jeg det.

Vi har tenkt å velge 80 % dekningsgrad, selv om det blitt litt mindre utbetalt til sammen, sammenliknet med 100 % dekningsgrad. Gjorde det med førstemann, også. Det viktigste er å få maks antall uker, ikke maks antall kroner.

Det er arbeidsgiver som betaler permisjonspengene for oss begge, så vi får 80 % av full lønn, selv om vi begge tjener over 6 G. Hvis ikke ville vi tapt mye. Jeg forstår selvsagt at NAV må sette et tak, men er takknemlig for at arbeidsgiver dekker mellomlegget. Jeg får kun feriepenger av de første 15 ukene, dog, så det må jeg huske på i 2021!

Jeg kommer til å overføre ca. 30 feriedager fra 2019 til 2020, hvis alt går etter planen, og får nye 25 feriedager i 2020, så det blir ca. 11 uker ekstra til sammen. Men jeg er litt usikker på om alle de ukene kan brukes, mener det er noe med at man kun kan skjøte på 4 + 1 dag. Må sjekke det med NAV! Jeg har også ca. to uker med avspaseringstimer jeg kan bruke.

Min mor jobber nå 60 %, så mulig hun kan passe to dager i uken når vi til slutt slipper opp for alt vi kan skjøte på. Så kan vi begge jobbe én dag mindre i uken, og dekke opp den siste dagen med fleksibel jobbing (begge har fleksitid).

Målet er å klare oss helt uten ulønnet permisjon, ettersom jeg synes det er svært risikabelt med tanke på at man mister sykepengerettighetene når man tar ut ulønnet permisjon. Men må man, så må man, jeg forstår det!

Min utfordring er at jeg har ca to timers reisevei hver vei til jobb. Hvordan kombineres det med amming? Pumpe eller formula? Vurderer sterkt ulønnet permisjon frem til ungen er ett år, eller deltid ulønnet permisjon. Da kan far også ta ut delvis permisjon, slik at vi «overlapper» hverandre.

Hvor gammel vil babyen være når du egentlig skal begynne å jobbe igjen? Jeg tok ut åtte måneder lønnet permisjon og fire ukers betalt ferie med førstemann, slik at han var ni måneder gammel da jeg begynte å jobbe fulltid. Da var vi uansett nede i tre amminger om dagen: om morgenen, etter jobb og om kvelden. Så i vårt tilfelle var det ikke noe problem. I tillegg fikk jeg én time lønnet ammefri hver dag fram til han ble ett år, det var herlig. Så sjekk med jobben din hva du har rett på. I staten får man gjerne to timer lønnet ammefri. :) Jeg fikk også til å pumpe og han tok flaske, men det er ikke alltid det går. Jeg tenker at det uansett kommer til å ordne seg med ammingen, men hvis du helst vil ha ulønnet permisjon fram til babyen er ett år, så gjør du det. Den tiden får man aldri tilbake. <3

Hvor gammel vil babyen være når du egentlig skal begynne å jobbe igjen? Jeg tok ut åtte måneder lønnet permisjon og fire ukers betalt ferie med førstemann, slik at han var ni måneder gammel da jeg begynte å jobbe fulltid. Da var vi uansett nede i tre amminger om dagen: om morgenen, etter jobb og om kvelden. Så i vårt tilfelle var det ikke noe problem. I tillegg fikk jeg én time lønnet ammefri hver dag fram til han ble ett år, det var herlig. Så sjekk med jobben din hva du har rett på. I staten får man gjerne to timer lønnet ammefri. :) Jeg fikk også til å pumpe og han tok flaske, men det er ikke alltid det går. Jeg tenker at det uansett kommer til å ordne seg med ammingen, men hvis du helst vil ha ulønnet permisjon fram til babyen er ett år, så gjør du det. Den tiden får man aldri tilbake. <3
Jeg kommer meg ikke hjem og tilbake på hverken 1 eller 2 timer. Reisevei er ca 2 timer hver vei. Jeg er borte fra hjemmet fra kl 06:10 - 17:45. Umulig for meg å da amme til ungen er ett år, med mindre jeg tar ulønnet permisjon. Ellers må ungen snu døgnet og ammes på natta? Det var nettopp det med flaske jeg tenkte på, er ikke sikkert det går. Er ikke sikkert jeg får ammet heller, man vet jo aldri, men disse permisjonssøknadene må jo inn før barnet er født, så må jo bare ta høyde for alt...

Back
Topp