Hvordan får dere barna til å sove på dagtid?

Redhead

Førstegangsmamma
Hvor ligger de, og hva gjør dere for å få dem til å sovne? Min lille gutt sover sin første dupp i stua vår - enten i vugga eller i babynest på sofaen. Det har fram til nå vært relativt enkelt å få ham til å sovne: putte inn smokken noen runder og holde han i hånda. Han kjemper litt i mot noen minutter, men sovner som regel ila 5-10 min. Men nå de siste dagene har det begynt å bli en kamp: han tar ut eller spytter ut smokken så snart jeg snur meg eller går unna, og da våkner han opp igjen. Hvis jeg lar ham ligge der uten smokken, pludrer han en stund før det går over til rop og klaging. Når jeg gir ham smokken igjen blir han søvnig og roer seg helt til jeg går igjen. Og sånn har vi det gående en god stund. Ender opp med å skjerme smokken med den ene hånda og holde ham i den andre hånda til han sovner. Den andre duppen foregår i vogna, ute på trilletur. Da er han alltid veldig misfornøyd med å bli lagt i vogna, men roer seg så snart vi begynner å gå. Sovner som regel ganske raskt, men det blir ofte litt usammenhengende søvn da han har en tendens til å sove litt lett. Han sover 30 min hver gang.
Har dere noen smarte triks for å få dem til å falle raskt i søvn, og gjerne bli der en stund?

Før så sovna han ikke selv og sov kort om gangen. Men etter at han begynte å sovne selv på dagtid så har han sovet lenger sammenhengende. De gangene han bysses i søvn så er også søvnperioden kortere enn hvis han sovner selv i stillestående vogn!

Så kanskje du gjør deg en bjørnetjeneste ved å holde han i hånden osv. våkner litt og om du ikke er der så greier han ikke sovne igjen selv?

Lykke til uansett! Er veldig slitsomt så håper dere finner en løsning for dere :)

Noen spesiell grunn til at han ikke sover begge duppene i vogna? :) Her løsna dagsovinga da vi gikk over til sportsvogn. Før dette kunne det være en kamp på 2-3 timer for å få henne til å sove (gikk litt fortere hvis vi brukte bæresele)....... Vi triller egentlig ikke så ofte tur med vogna, går som regel bare ut døra og opp én trapp (og ned igjen), da har hun sovna. Setter vogna ute eller i gangen, og da sover hun så lenge hun har behov for. Nå som det er så kaldt ute triller jeg bare vogna inne i gangen (over et par slipperser for å simulere ujevnt underlag ;)).

Før så sovna han ikke selv og sov kort om gangen. Men etter at han begynte å sovne selv på dagtid så har han sovet lenger sammenhengende. De gangene han bysses i søvn så er også søvnperioden kortere enn hvis han sovner selv i stillestående vogn!

Så kanskje du gjør deg en bjørnetjeneste ved å holde han i hånden osv. våkner litt og om du ikke er der så greier han ikke sovne igjen selv?

Lykke til uansett! Er veldig slitsomt så håper dere finner en løsning for dere :)
Det er utvilsomt et ønske at han skal sovne av seg selv. Det gjør han forøvrig hver kveld, og er da veldig flink til å sove. Gjorde dere noen grep for å få ham til å sovne av seg selv på dagen? Vi hadde ikke noen suksess med soving i stillestående vogn fra starten, så droppet det ganske tidlig. Nå på vinteren blir det jo også mer styr og misnøye med påkledning i forkant hvis han skal sove ute.

Her så må vi humpe i senga eller Ts knebøy med mindre jeg går ut og triller tur med han. Ellers så ammer jeg han til søvn...Men vil ikke anbefale det :p dårlige uvaner :(

Noen spesiell grunn til at han ikke sover begge duppene i vogna? :) Her løsna dagsovinga da vi gikk over til sportsvogn. Før dette kunne det være en kamp på 2-3 timer for å få henne til å sove (gikk litt fortere hvis vi brukte bæresele)....... Vi triller egentlig ikke så ofte tur med vogna, går som regel bare ut døra og opp én trapp (og ned igjen), da har hun sovna. Setter vogna ute eller i gangen, og da sover hun så lenge hun har behov for. Nå som det er så kaldt ute triller jeg bare vogna inne i gangen (over et par slipperser for å simulere ujevnt underlag ;)).
Han har en tendens til å våkne hvis jeg stopper å trille når jeg er ute med ham. Det er derfor vi har droppet å prøve å sove i vogna. Kanskje vi skal vurdere å prøve igjen..

Her går det veldig opp og ned på dagtid. Hvis han er synlig trøtt legger jeg ham i grinda med tutt og koseklut og da kan han sovne greit på egenhånd. Andre ganger er det helt umulig og da må han sovne til puppen for så å bli flytta over.
Skal han sove lenger enn en halvtime/time så må jeg gå tur og jeg går stort sett en 2 timers tur hver dag. Hvis vogna står stille våkner han ofte 5-10 minutter etterpå.
I dag var det -13 ute hos meg så vi har vært inne pga det. Han sovna fint på første dupp, men jeg endte opp med å hente vogna opp i leiligheten for den lange duppen...mistenker tenner i tillegg til utviklingsprang.
Han sovner heldigvis ennå greit på kvelden og sover tungt på natta.

Han har en tendens til å våkne hvis jeg stopper å trille når jeg er ute med ham. Det er derfor vi har droppet å prøve å sove i vogna. Kanskje vi skal vurdere å prøve igjen..

Ja, samme problem her da vi brukte bagdelen på vogna! Orket ikke å trille hele dagen heller, særlig når det ikke ga noen søvngaranti. Hos oss tror jeg det løsna så voldsomt fordi liggedelen på sportsvogna henger "i løse lufta", så hun bysses på en måte ved bevegelse.

Her går det veldig opp og ned på dagtid. Hvis han er synlig trøtt legger jeg ham i grinda med tutt og koseklut og da kan han sovne greit på egenhånd. Andre ganger er det helt umulig og da må han sovne til puppen for så å bli flytta over.
Skal han sove lenger enn en halvtime/time så må jeg gå tur og jeg går stort sett en 2 timers tur hver dag. Hvis vogna står stille våkner han ofte 5-10 minutter etterpå.
I dag var det -13 ute hos meg så vi har vært inne pga det. Han sovna fint på første dupp, men jeg endte opp med å hente vogna opp i leiligheten for den lange duppen...mistenker tenner i tillegg til utviklingsprang.
Han sovner heldigvis ennå greit på kvelden og sover tungt på natta.
Jeg pleier å gå 1-1,5 time men han sover som regel bare 30 min uansett. Nå de siste dagene har han vært skikkelig grinete hvis han må ligge for lenge i vogna; ser ut som smertegrensen er 1,5 time... Håper egentlig at dette bare er en litt urolig fase, slik som du også antyder. Føler det er mange endringer på gang.

Her får han sutten og så legger jeg han etter en flakse melk. Han liker ikke å legge seg om han ikke nylig har spist Hehe hender han sover i vogna, men da må jeg trille hele tiden da jeg ikke ønsker å la vogna stå ute alene her og det er ikke hver dag det passer flere ganger om dagen. Men han sover best i senga også da han sover best på magen.

Hvor ligger de, og hva gjør dere for å få dem til å sovne? Min lille gutt sover sin første dupp i stua vår - enten i vugga eller i babynest på sofaen. Det har fram til nå vært relativt enkelt å få ham til å sovne: putte inn smokken noen runder og holde han i hånda. Han kjemper litt i mot noen minutter, men sovner som regel ila 5-10 min. Men nå de siste dagene har det begynt å bli en kamp: han tar ut eller spytter ut smokken så snart jeg snur meg eller går unna, og da våkner han opp igjen. Hvis jeg lar ham ligge der uten smokken, pludrer han en stund før det går over til rop og klaging. Når jeg gir ham smokken igjen blir han søvnig og roer seg helt til jeg går igjen. Og sånn har vi det gående en god stund. Ender opp med å skjerme smokken med den ene hånda og holde ham i den andre hånda til han sovner. Den andre duppen foregår i vogna, ute på trilletur. Da er han alltid veldig misfornøyd med å bli lagt i vogna, men roer seg så snart vi begynner å gå. Sovner som regel ganske raskt, men det blir ofte litt usammenhengende søvn da han har en tendens til å sove litt lett. Han sover 30 min hver gang.
Har dere noen smarte triks for å få dem til å falle raskt i søvn, og gjerne bli der en stund?
måtte le litt når jeg leste her. Det er som å se meg i et speil på kveldene :P Bortsett fra at hun som regel sovner.. De siste ukene har hun vært forkjøla så da har hun våknet en del, men vanligvis sover hun hele natta. Men for å få henne i søvn må jeg sitte akkurat som du. Skjerme smukken med ene hånda, holde henne i andre og veksle på å synge/nynne "Hvem kan segla for utan vind" og "Når trollmor har lagt sine 11 små troll".

På dagtid sover hun også bare 30 minutt av gangen. Har hørt om mange som sliter med det samme i de første mnd, så kanskje det er normalt? Her i huset bikket vi seks mnd i går, og i dag er 3. dagen på rad (!!!) hun har sovet to dubber ila dagen. Den første mellom 11 og 12 til mellom ett og to (De har vart to timer hver gang!) og andre ca 1.5 timer. Jeg ser helst at hun ikke sover lenger enn til 16 for at hun skal være perfekt trøtt til klokken 19, men sover hun godt da kan jeg strekke det til 16.30 før jeg vekker henne. Dette er som sagt bare de tre siste dagene. Hun sover begge dubbene sine ute i vogna. Den første dubben er vi ofte på tur hvis det ikke er riv ruskende gale vær, og den andre står hun stille ute. Vi har carport, så hun står under tak og i ly uansett vær. Tidligere har det ikke spilt noen rolle om jeg triller eller om hun står still. Hun sov uansett ikke mer enn 30 minutt.

Jeg vet ikke om dette vil fortsette å vare, men jeg krysser alt jeg har for det :P Jeg har lagt henne i vogna minst en av dubbene hver dag siden hun var ganske lita så hun skal være vandt med å sove i den. Som barnehagelærer tenker jeg at jeg vil få fortjenesten min for det når hun sover godt i vogna si på barnehagen :)

Jeg pleier å gå 1-1,5 time men han sover som regel bare 30 min uansett. Nå de siste dagene har han vært skikkelig grinete hvis han må ligge for lenge i vogna; ser ut som smertegrensen er 1,5 time... Håper egentlig at dette bare er en litt urolig fase, slik som du også antyder. Føler det er mange endringer på gang.
Disse små holder oss okkupert ihvertfall :P han sover (hvis jeg går i ett) minst en god time på tur. Jeg bytta til sportsdelen 29.desember fordi han ikke ville ligge lenge i bagdelen lenger. Jeg har mountain buggy så kvia meg til å vende han vekk, men nå kan jeg gå lange turer igjen selv om han er våken;) ut fra det som står på utviklingsprang så er søvnen til de små veldig utsatt nå. Det står at de vil sove mer urolig, våkne lettere og i noen tilfeller drømme mer(gråte/le/prate i søvne).
Det er derfor jeg er våken nå, han gråt i søvne...*trøtt*

Frøkna her sover 2-3 lurer, alt etter når hun står opp om morningen og hva vi gjør om dagen. Om vi bare er hjemme en dag, sover hun to lurer og begge inne :) Vi bruker vogna minimalt. Hun må gjerne se meg og ha sutta for å sovne

Prøv vogna, godt innpakka?
Mi sovner med engang jeg legger henne i vogna, godt innpakket i tjukk fleecedress, hun elsker å ligge trangt. Hun sover også myyye bedre ute enn inne, kan sove 2-3 t ute, men 30 min-1t inne på dagtid.
Hun bruker ellers smokken for å sovne og kosen sin.
Prøv babynestet i vogna? :)
Kanskje det bare er endringer på gang, så han vil sove mindre og trenger trygghet? Prøvd å legge en skjorte eller noe annet som du har brukt sammen med han? Så han kjenner lukta av deg? :)

Jeg pleier også å passe på at hun er skikkelig trett når jeg legger henne, så når vi står opp er hun våken 2-2,5 t før hun dupper

Det er utvilsomt et ønske at han skal sovne av seg selv. Det gjør han forøvrig hver kveld, og er da veldig flink til å sove. Gjorde dere noen grep for å få ham til å sovne av seg selv på dagen? Vi hadde ikke noen suksess med soving i stillestående vogn fra starten, så droppet det ganske tidlig. Nå på vinteren blir det jo også mer styr og misnøye med påkledning i forkant hvis han skal sove ute.

Vi var på det stadiet at han ikke greide å sove alene overhode så vi måtte gjennomføre en liten skrikekur, som en litt siste utvei løsning. Gjennomførte kun på kvelden men fant ut at han må skrike litt for å sovne og når han får skrike litt så er det bare til å gi smokk så sovner han :p

Her så har jeg pleid å ta en trilletur så sovner hun :) siden det er så kaldt så triller jeg bare vogna inn når hun har sovna.
Ellers så gir jeg henne bare smokken etter en flaske melk så sovner hun i sin seng eller i vår :)
Av og til så har jeg satt henne i bilstolen så legger jeg den bakover i liggestilling så sovner hun på flekken :p

Her så må vi humpe i senga eller Ts knebøy med mindre jeg går ut og triller tur med han. Ellers så ammer jeg han til søvn...Men vil ikke anbefale det :p dårlige uvaner :(
Så deilig å se at det ikke bare er jeg som ammer min i søvn... :)

Noen med bogaboo buffalo som har bytta til sportsdelen enda, forresten? Jeg sliter veldig med å få ungen til å sove i bagdelen mer en 30 min, og da må det gås. Jeg har så lyst til å kunne sette henne fra meg noen timer på dagtid!

måtte le litt når jeg leste her. Det er som å se meg i et speil på kveldene :p Bortsett fra at hun som regel sovner.. De siste ukene har hun vært forkjøla så da har hun våknet en del, men vanligvis sover hun hele natta. Men for å få henne i søvn må jeg sitte akkurat som du. Skjerme smukken med ene hånda, holde henne i andre og veksle på å synge/nynne "Hvem kan segla for utan vind" og "Når trollmor har lagt sine 11 små troll".

På dagtid sover hun også bare 30 minutt av gangen. Har hørt om mange som sliter med det samme i de første mnd, så kanskje det er normalt? Her i huset bikket vi seks mnd i går, og i dag er 3. dagen på rad (!!!) hun har sovet to dubber ila dagen. Den første mellom 11 og 12 til mellom ett og to (De har vart to timer hver gang!) og andre ca 1.5 timer. Jeg ser helst at hun ikke sover lenger enn til 16 for at hun skal være perfekt trøtt til klokken 19, men sover hun godt da kan jeg strekke det til 16.30 før jeg vekker henne. Dette er som sagt bare de tre siste dagene. Hun sover begge dubbene sine ute i vogna. Den første dubben er vi ofte på tur hvis det ikke er riv ruskende gale vær, og den andre står hun stille ute. Vi har carport, så hun står under tak og i ly uansett vær. Tidligere har det ikke spilt noen rolle om jeg triller eller om hun står still. Hun sov uansett ikke mer enn 30 minutt.

Jeg vet ikke om dette vil fortsette å vare, men jeg krysser alt jeg har for det :p Jeg har lagt henne i vogna minst en av dubbene hver dag siden hun var ganske lita så hun skal være vandt med å sove i den. Som barnehagelærer tenker jeg at jeg vil få fortjenesten min for det når hun sover godt i vogna si på barnehagen :)
Hehe, høres ganske likt ut, ja! Og mulig det er en fase. Har liksom gått ganske greit med soving fram til nå - problemet er forsåvidt ikke at han sover kort om gangen, men mer at det begynner å bli vanskelig å få ham til å finne søvnen alene.

Må riste vogna en times tid mens hun sutrer/skriker fordi hun er trøtt:o hun vil ikke lenger ammes i søvn, og har blitt veldig slitsom å legge både på dagtid og kvelden:/
Så her må hun faktisk sutre seg i søvn, for i armene mine sovner hun ihvertfall ikke :p

Disse små holder oss okkupert ihvertfall :p han sover (hvis jeg går i ett) minst en god time på tur. Jeg bytta til sportsdelen 29.desember fordi han ikke ville ligge lenge i bagdelen lenger. Jeg har mountain buggy så kvia meg til å vende han vekk, men nå kan jeg gå lange turer igjen selv om han er våken;) ut fra det som står på utviklingsprang så er søvnen til de små veldig utsatt nå. Det står at de vil sove mer urolig, våkne lettere og i noen tilfeller drømme mer(gråte/le/prate i søvne).
Det er derfor jeg er våken nå, han gråt i søvne...*trøtt*
Ja, i følge appen 'wonder weeks' skal han være 'on the sunny' side nå.. Men han har vært mer grinete de siste dagene enn noen gang, hehe. Skjønner jo at de utviklingstrinnene ikke stemmer helt på dagen, men det virker som det er en del endringer på gang hos ham nå. Samtidig har han blitt introdusert for mye nytt av oss i det siste: matsmaking, prøve ut den nye senga på eget rom. Mulig det blir litt for meget..

Back
Topp