Hvordan er leggerutinene deres?

mamma 87

Flørter med forumet
hvorda gjør dere det med legging?
Hvor gammel er baby?
Når begynner dere leggerutinen?
Hvor lang tid bruker dere?
Faller baby kjapt til ro?




(Føler jeg kan lite på dette området.)
Baby er snart 6måneder.
Vi bader i ca.17 tiden og legger rundt kl.18 først legger jeg meg sammen med baby og ammer, da sovner baby ofte, bæres i sin egen seng på eget rom, det som da skjer er at h*n våkner etter ca.30min, gråtende, så er vi i gang:
Baby kan da skrike/klage i ca.2timer vi sitter ved siden av sengen å trøster/hysjer, hver gang h*n holder på å sovne sparker h*n i beina for å våkne, huff å skriker igjen. Innimellom er gråten så intens, lurer da på skal jeg løfte baby opp å trøste, så legge ned igjen?


Hva mener dere? (Finnes så mange forskjellige meninger på dette feltet.)
Men tar i mot tips med takk!
 
Baby 6 mnd om en uke:

-Ammer
-Her finner vi pysj ca 18. Hvis vi skal bade begynner vi litt før.
-Litt grøt og vann rett etterpå
-Roer litt ned i stua til mini begynner å gni øynene
-Går opp med han og legger han i sengen med smokk og koseklut ca 19
- A) Han slokner mens jeg ligger i vår seng ved siden av og nynner/leser høyt fra BV :p
-B) Blir lys våken
- prøver først å amme i vår seng for så å legge han i sin seng
ELLER -tar han med ned og lar han få drive til han blir trøtt (pleier å ta max 1 time)

(Lillegutt våkner for neste amming mellom 21.30 og 23.30 - en liten trøstetørsteslukker og jeg legger meg samtidig)

Mammahjertet mitt orker ikke sutring/grining. Jeg tar han opp og trøster, mye lettere å legge han ned etter noen minutter.

Jeg er førstegangs og gjør sikkert mange feil - MEN det er riktig for oss :)
 
hvorda gjør dere det med legging?
Hvor gammel er baby?
Når begynner dere leggerutinen?
Hvor lang tid bruker dere?
Faller baby kjapt til ro?




(Føler jeg kan lite på dette området.)
Baby er snart 6måneder.
Vi bader i ca.17 tiden og legger rundt kl.18 først legger jeg meg sammen med baby og ammer, da sovner baby ofte, bæres i sin egen seng på eget rom, det som da skjer er at h*n våkner etter ca.30min, gråtende, så er vi i gang:
Baby kan da skrike/klage i ca.2timer vi sitter ved siden av sengen å trøster/hysjer, hver gang h*n holder på å sovne sparker h*n i beina for å våkne, huff å skriker igjen. Innimellom er gråten så intens, lurer da på skal jeg løfte baby opp å trøste, så legge ned igjen?


Hva mener dere? (Finnes så mange forskjellige meninger på dette feltet.)
Men tar i mot tips med takk!
Jeg har laget en egen tråd om hvordan jeg gjør det, men svarer her også.
Baby er 6 mndr, vi begynner "rutinen" mellom 17-18. Da er det pysj/bleieskift event. Bading. Så grøt og deretter pupp i stuen. Jeg ser hun er trøtt; gnir seg i øynene og tar seg til ørene. Etter hun selv slipper puppen, går vi opp, jeg legger henne i sengen sin. Og sier Godnatt. Skrur av lyset. Og går ut. Så skriker hun av og på i ca 20 min, jeg går inn og ut hvert 2 minutt. Så sovner hun selv tilslutt. Ingenting annet fungerer her i huset. Det var det samme med storesøster. Jeg ser at hvis hun "finner søvnen selv" sover hun lengre. Enn hvis hun ammes i søvn.. Men det er jo så forskjellig..
 
Her går dagenes som oftest med pupp ca 19, grøt ca 19.45-20, bading eller vasking med klut - på med nattis. Litt pupp på sengekanten. 20.15 Noen ganger sovner han der, andre ganger legger jeg han i sengen, synger en godnatt sang mens jeg stryker han på pannen, sier god natt - gir smokk og koseklut og går ut. 90% av tilfellene sovner han av seg selv. Andre ganger går vi litt inn og ut og gir smokken. Aldri noe grining heldigvis :)
Baby er forresten 5,5 mnd :)

Sent from my iPhone using BV Forum
 
Baby 6 mnd om en uke:

-Ammer
-Her finner vi pysj ca 18. Hvis vi skal bade begynner vi litt før.
-Litt grøt og vann rett etterpå
-Roer litt ned i stua til mini begynner å gni øynene
-Går opp med han og legger han i sengen med smokk og koseklut ca 19
- A) Han slokner mens jeg ligger i vår seng ved siden av og nynner/leser høyt fra BV :p
-B) Blir lys våken
- prøver først å amme i vår seng for så å legge han i sin seng
ELLER -tar han med ned og lar han få drive til han blir trøtt (pleier å ta max 1 time)

(Lillegutt våkner for neste amming mellom 21.30 og 23.30 - en liten trøstetørsteslukker og jeg legger meg samtidig)

Mammahjertet mitt orker ikke sutring/grining. Jeg tar han opp og trøster, mye lettere å legge han ned etter noen minutter.

Jeg er førstegangs og gjør sikkert mange feil - MEN det er riktig for oss :)

Du gjør ingen feil! :) Gjør det som føles riktig for dere. Gjorde akkurat det samme som deg med førstemann, og har i dag en trygg 4åring som er en drøm å legge, fordi han vet at når det er noe så kommer mamma eller pappa å trøster :)
 
Her er han 6mnd. Vi gir grøt en gang mellom 17:30 og 18. Etterpå er det stell, når vi er ferdig med det prøver vi å gi han flaske. Men det er han somregelt ikke enig i, så da ender vi opp med amming. Koser frem til kl. 19, før vi går i seng. Legger han i sin egen seng, så ligger jeg vedsiden av i vår seng å synger, holder han i hånda, sovner somregelt. Hvis han skriker tar jeg han opp i vår seng og koser litt til han er sovnet, også legger jeg han over i sin seng :)
 
Her gir vi grøt i 1730-18 tiden. Så er det stell og pupp på sengen kl 1830. Noen ganger sovner hun ved puppen og andre ganger ikke. Da legges hun i sengen, og ligger og koser med bamsen og sovner innen 5 min.

Jeg er en person som ikke klarer å gå fra babyen når hun gråter ved legging, så om hun plutselig skulle gråte da, tar jeg henne opp og roer henne ned på soverommet, for så å ligge henne ned igjen.

Hun er 6 mnd.
 
Ok takk, fint å høre om andres erfaring
Godt å høre at flere tar de opp å trøster.

Vi har noen ganger endt med å ta baby opp igjen, og inn i stuen etter ca.1time med gråt/trøst og prøve å få h*n til Å sove i egen seng. Har da bare vært litt redd for at vi da har gjort noe feil evt "tapt en kamp" og må begynne med H igjen andre kvelder.

Rart at de skal bli så lys våkne ca.30min etter (de er lagt for kvelden)og de har vært så utrolig trøtte...
 
Tar på pysj 18.30, så får hun flaske 19.00. Legger henne med en gang hun har spist og da sovner Hu. Sover da i 12 timer. Iselilja er snart 6 mnd.
Leggingen går så bra. Håper det fortsetter sånn!
 
Tar på pysj 18.30, så får hun flaske 19.00. Legger henne med en gang hun har spist og da sovner Hu. Sover da i 12 timer. Iselilja er snart 6 mnd.
Leggingen går så bra. Håper det fortsetter sånn!
Hørtes ut som en drøm:)
 
Her er det grøt og kanskje litt pupp ved 17.30 tiden ca. Så blir det bading eller vasking med klut, før pysjen kommer på, "tannpuss" (så hun blir tidlig vant med børsta), så legging med mer pupp i vår seng eller en flaske i egen seng.

Så er det sang og natta. Inn og ut av rommet for trøst, snu henne tilbake til ryggen og inndytting av smokk igjen, i alt fra 10 min til over 1 time. Hun kan være stuptrøtt ved legging, sove i 10 min, så plutselig våkne og bable og være lys våken igjen i en stund før hun sovner igjen.
 
Her er det grøt og kanskje litt pupp ved 17.30 tiden ca. Så blir det bading eller vasking med klut, før pysjen kommer på, "tannpuss" (så hun blir tidlig vant med børsta), så legging med mer pupp i vår seng eller en flaske i egen seng.

Så er det sang og natta. Inn og ut av rommet for trøst, snu henne tilbake til ryggen og inndytting av smokk igjen, i alt fra 10 min til over 1 time. Hun kan være stuptrøtt ved legging, sove i 10 min, så plutselig våkne og bable og være lys våken igjen i en stund før hun sovner igjen.
Så lurt ang tannbørste!! Må kjøpe en selv, er så fælt når ungene nærmest brekker seg i større alder.

Takk for et lurt tips :D
 
Her er det grøt i 18tiden og kanskje en flaske litt senere. Men vil ikke overfore han for da blir det mye å fordøye og han sover dårlig/våkner lett.

Så ny bleie og pysj og i seng til kl 19. Der kan han ligge å surre i 1 time eller bare snu seg til sida å sovne med en gang. Noen ganger går vi inn å snur han og putter inn smokk. Og noen ganger legger jeg meg vedsiden av og holder i hendene hans hvis han ikke finner roen selv. Han sover i senga si ved vår med ene sida tatt ned.

Uansett, han skal ikke gråte seg i søvn. Sutre er helt greit, da går jeg ikke inn. Da finner han ofte smokken selv og sovner. Men ikke gråting. Da kommer jeg.

Og noen ganger, særlig i det siste etter sykdom, så våkner han etter et par timer og er lys våken. Da får han komme opp å henge litt i stua. Mye mindre streng med nummer tre :p
 
Sjønner at jeg må sette pris på den lille gutten min.

Her begynner kveldsstellet 18:45. Med grøt og mme. Stell kl 19:00 å sover kl 19:10/19:15.
Så får han kansje smokk en gang eller to mellom 04-05
Å våkner for dagen ca 06:30/07:00
 
Jeg ser her nå at alle babyene bruker smokk, eller koseklut. Det gjør da ikke min frøken. Hun har nektet smokk siden vi kom fra sykehuset. Så derfor kan jeg ikke gi henne noe for å roe henne.. Kanskje derfor det også er vanskeligere å legge henne..
 
Jeg ser her nå at alle babyene bruker smokk, eller koseklut. Det gjør da ikke min frøken. Hun har nektet smokk siden vi kom fra sykehuset. Så derfor kan jeg ikke gi henne noe for å roe henne.. Kanskje derfor det også er vanskeligere å legge henne..
Iselilja tar heller ikke smokk, vi har prøvd alle mulige typer men vil ikke ha. bruker heller ikke koseklut. vi sliter med dagsøvnen. kvelden går kjempe bra, men om dagen må jeg trille turer hver gang hu skal sove. hun pleier å stå ute å sove. håper det blir en mild vinter :p
 
Så lurt ang tannbørste!! Må kjøpe en selv, er så fælt når ungene nærmest brekker seg i større alder.

Takk for et lurt tips :D

Takk, håper det funker :) Her gaper hun høyt når tannbørsten kommer, for da blir hun klødd litt i gommene. Så synger jeg "puss, puss, så får du en suss" mens jeg pusser. Hun får gnage på den andre siden til slutt.
Har hun lite interesse av å gape for tannbørsta, så får hun se på at jeg pusser mine tenner først, så vil hun prøve og :)
 
Snart 6 mnd her også! Legger seg mellom 18.30-19.00

Begynner med bading (sånn ca annenhver dag) i 17.30-tiden. Grøt sånn i 18-tiden. Vinker natta til pappa og storesøster. Leser nattabok (samme hver kveld ;)) Pupp i vår seng sånn i 18.30-tiden. Noen ganger sovner han andre ganger ikke på puppen. Legger han over i egen seng med smokk, kos og nattasang. Går litt til og fra til han har sovnet, tar maks 10 min! Blir stort sett litt urolig rett før øynene ikke klarer å presses opp lenger. Pleier å snu han over på siden også slukner han.

Ofte må jeg inn mellom 0-10 ganger og stappe inn smokk før jeg går og legger meg og gir ny pupp i 22-23 tiden. Han får nå 2-3 måltider fast føde iløpet av dagen, men er en skikkelig puppegutt som vil spise hver 2-3 time natta gjennom! Så da gjør han det ;)
 
Vi startet med rutiner når baby var 3 uker.

17:30 Bades og tar på pyjamas.
18:00 Barnetv og grøt
18:20 Melk
18:30 Natta

Sovner omtrent før hun treffer puta. Har et utrolig godt sovehjerte, som sine foreldre:)
Hun våkner så å si aldri ila natten. Sover uavbrutt fra 18:30- til et sted mellom 07 og 08:30 stort sett hver natt.
En sjelden gang våkner hun kl 06 og da er der bare å gi en flaske og så sovner hun igjen til ca 09:00.
 
Back
Topp