Hvordan er juletradisjonene deres?

Destiny85

Forumet er livet
I år skal vi ha vår første jul her hjemme, og det blir så koslig[:D]

Gleder meg til at jeg og sambo skal sette oss ned å bli enige om hvilke tradisjoner fra hver side vi skal beholde[:)]

Hvilke tradisjoner har dere?

Da er vi enige[:)]

• Julekortene skal sendes 1 desember.

• Vi skal være ferdig med å handle julegaver 15 desember, og skal være ferdig utlevert den 20.

• Husvask ferdig 21 desember.

• Risengrynsgrøt med mandel til middag lille julaften.

• Juletreet skal pyntes 23 desember og vi skal lage en julekule til hvert familiemedlem (med navn) som de skal få henge på treet selv.

• Hovmesteren og grevinnen skal selvfølgelig sees[:D]

• Julaften skal vi ha en god frokost etterfulgt av julestrømpe og barnetv. Jeg har bestilt 3 nøtter til askepott og pappa`n Flåklypa[8D]

• Pynte oss før middag.

• Vi skal servere ribbe, sosiser, mørpølse og pinnekjøtt med tilbehør (sambo sier han dropper pinnekjøttet om det bare blir oss 3).

• Pakker opp julegavene, en og en.. dvs at en har ansvaret for å levere ut gavene, vi ser hva de andre får også skriver vi liste.

• Dessert etter gavene (riskrem?).

1 Juledag: Opp til mormor på julebrønsj etterfulgt av pakkeleken.
2 Juledag: Mest sannsynlig lunsj til svigers.

Og selvfølgelig en dag med Skrållan og familien[:D] (gubben lurte på om vi skulle få til en tradisjon på dette?)

Det er litt vanskelig å si, siden vi ikke feirer julaften hjemme hos oss selv... men kan nevne noen fordet.

Siste lørdag før julaften spiser vi julegrøt med mandel. Dette er noe vi er vant til fra begge familiene, men siden vi ikke ble enige om hvilken dag vi skulle ta det, laga vi vår egen tradisjon, hehe. Jeg er vant til lille julaften, og sambo julaften formiddag. Men jeg spiser ikke to middager på en dag, så da blir det sånn.

Lille julaften pynter vi her hjemme. Husvasken er allerede tatt, så slipper å stresse med det i tillegg. Ungene får være med på pyntinga, både av leiligheta og av treet.

Julaften. O'hellige fantastiske dag! [:D] Vi ser barne'tvn på NRK fra vi står opp, og når det er 3 nøtter til Askepott får gutta gjøre hva de vil, mens vi jentene koser oss foran tvn [;)] Etter filmen legger vi pakkene under treet, ja - bortsett fra de som skal være med opp til mamma og pappa da. Tar ikke med alle gavene våre opp dit da, rekker jo ikke å pakke opp alle før vi må hjem igjen uansett... Utover dagen bytter vi på å fikse oss på badet, sambo blir med familien sin på kirkegården for å tenne lys på grava til lillebroren sin, og så drar vi alle opp til svigers for å spise julemiddag. De spiser heldigvis det samme som jeg er vant til, så det gjør ingenting å spise der [:)] Koser oss med ribbe, julepølse og medisterkaker (julepølsa er det riktignok JEG som innførte der oppe, hehe, men de takker meg hvert år for å kaste lys over den). Etter maten drar vi opp til mine foreldre (ca 7 min å kjøre, da går det an), for dessert og gaveoppakking. Koser oss der en stund, før vi drar hjem igjen senest kl 21. Da er ungene gode og trøtte, og etter de har lagt seg så koser jeg og sambo oss hjemme i vår egen stue. Pakker opp de gavene vi kanskje ikke rakk hjemme hos mamma og pappa, og legger de siste gavene til ungene under treet igjen. Finner frem julestrømpegodiset til ungene, de får nemlig julestrømpa si morgene 1.juledag - tradisjon jeg har tatt med meg.

1.juledag: Julestrømpe ligger klar på senga deres. Spiser middag hos mine foreldre.

2.juledag: Min tante har bursdag, så vi pleier å dra til Steinkjer og er der nesten hele dagen på julelunsj og bursdagsfeiring, hele familien min på morsiden. Skikkelig koselig!

3.juledag: Julelunsj med svigers, og svigermormor og svigermorfar.

4.juledag: Sambo pleier å jobbe igjen denne dagen, men i år har han ferie helt til etter nyttårsaften, hurra!

Romjula: Trondheimbesøk - må jo treffe Destinyfamilien! [:)] Akedag kanskje? [:D]

Nyttårsaften: Vi er hjemme, bare oss fire. Koser oss med kalkunmiddag, brus og godis. Ungene legger seg i sengene sine til vanlig tid, mens jeg og sambo kjemper mot stadig fallende øyelokk mot midnatt, og kryper til køys 00.20... [8D][:D]

ORIGINAL: Skrållan

Romjula: Trondheimbesøk - må jo treffe Destinyfamilien! [:)] Akedag kanskje? [:D]

JAAAAAAAAAA[:D]
Det skulle jo bare mangle[;)]
Pepperkakehus knusing?[8D]

ORIGINAL: Destiny85

Pepperkakehusknusing høres knall ut! [:D] Og helt enig med C, vi lager tradisjon på å treffes i romjula! [:D][:)]

Pepperkakehusknusing høres knall ut! [:D] Og helt enig med C, vi lager tradisjon på å treffes i romjula! [:D][:)]

Vet ikke om vi ordner et slikt fancy som dere hadde da, homemade style, vi kjøper på prix[8D]

Blir en koslig tradisjon, aking og mat[:D]

Vet ikke om vi ordner et slikt fancy som dere hadde da, homemade style, vi kjøper på prix[8D]

Prix-pepperkakehus er helt klart godkjent! [:D]

Det blir innmari koselig, men vi ser helst at gubben din IKKE gjør det til tradisjon å dra med seg spysjuka da! [8D][:D]

Prix-pepperkakehus er helt klart godkjent! [:D]

Det blir innmari koselig, men vi ser helst at gubben din IKKE gjør det til tradisjon å dra med seg spysjuka da! [8D][:D]

Spysyka kom vel strengt tatt fra pepperkakehuset deres[8D]

Back
Topp