Hvordan er julaften hos dere? :)

Aprikosblomst

Elsker forumet
Jeg er så nysgjerrig! Så elsker jeg jula og alt som hører med, så hadde vært koslig å høre hvordan du/dere feirer på selveste julaften!! :) :) Rutiner, tradisjoner osv? Alene, med familie - eller venner?

Vi feirer jul hos min familie :) Selv så våkner jeg gryyytidlig på julaften og ser barne-tv (i en alder av 22, haha). Det er såå koslig! Da drikker jeg julebrus og spiser godis fra julestrømpa mi.

I 10-10:30 tida har vi julefrokost mens vi ser på askepott.
Ellers slapper vi av etter dette og bare koser oss.

I 14 tida drar vi til mormoren min, der er også resten av familien. Mormor pleier å kjøpe tegneserie-hefter som hun legger under juletreet på julaften morgen. Så vi slapper av og leser tegneserier og ser tv. :)

Vi spiser middag når julen ringes inn kl 17. Koslig å høre synginga i bakgrunnen av julemiddagen. På julaften er det pinnekjøtt og riskrem på menyen, men jeg som ikke liker dette får egen middag :) gjerne noe likt.

Resten av kvelden brukes til å spise alt man både lukter og ser. Det blir servert sååå mye godt, mmm :rolleyes:

Vi går også noen runder rundt treet på kvelden. Dette på gøy, og ikke så seriøst. Mest latter enn synging :)
Gavene blir så lagt under treet (jeg pleier å gjemme meg da, for jeg er så nysgjerrig) haha. Vi lar de ligge ei lita stund før jeg deler ut og vi pakker opp :)

Resten av kvelden blir brukt til å spise..... Igjen... Hehe, å se på gavene da :)

Som jeg gleder meg til JUL :santa:Heartred

Når vi står opp tasser vi ned i stua med dyna og ser tegnefilmer i pysjen. Gjerne med julebrus, kakao, klementiner og pepperkaker. Alle pleier å få en liten gave å åpne på morgenen.
Utover formiddagen spiser vi en god frokost sammen, og så begynner vi å ordne oss.

Ca kl 15 er vi på plass hos svigers. Da blir det gjerne kaffe og julesnop, fordi vi må vente på de som kommer fra kirka. Kl 17 spiser vi deilig ribbemiddag mens sølvguttene synger på tv i bakgrunnen.

Når alle et gode og mette forflytter man seg til sofaavdelingen, og etter en stund begynner vi på gavene. Når vi er ca halvferdig med gavene er det tid for dessert, og så tar vi resten.
Når alle er slitne drar vi hjem og legger unger, og vi voksne hopper i kosetøyet og ser film. :)

Når vi står opp, får lillegutt åpne den siste pakke sin i pakkekalenderen og får også se hva som gjemmer seg i julestrømpen hans. Deretter lager vi oss en koselig felles frokost der vi spiser sammen og koser oss med julefilmer og barnetv :D Vi pakker oss inn i dyner og tepper og bare nyter de timene på morgenen før alt det hektiske skjer :P

Etterhvert bytter vi på å dusje og stelle oss på badet, vi bader og steller lillegutt og pakker klart til vi skal dra.

Vi pleier å være hos mamma og de eller hos svigers sånn i 14-15 tiden. (Feirer jul annethvert år hos de) Når vi først er på plass, gjelder det å få inn alle ting og gaver ifra bilen, kanskje legge pakkene under treet, alt etter hva det er plass til :P Senere er det å få satt seg ned litt og kjase litt med de som er der, lillegutt leker litt med det han eventuelt har fått i pakkekalenderen på morgenen, og så begynner jeg gjerne å hjelper enten mamma eller svigermor med å dekke på bordet eller med maten :)

Vi spiser mat kl 16.00 hos mamma, for der pleier det å være så mange små barn, mens hos svigers spiser vi kl 17.00 og etter maten skal alt ryddes inn og det blir etterhvert tid for dessert. Når den også er inntatt og folk etterhvert får igjen krefter til å bevege seg etter å ha blitt stappmette, er det tid for pakker :D Vi bruker som regel veldig lang tid på det ettersom vi alltid er så mange som feirer sammen. Etter gavene er åpnet, reiser de som har små barn og sånn hjem, og de som vil bli sittende lenger gjør det :)

Vi står opp til julebarnetv, sittee i pysjen og koser oss med julegodt.

Barna bader/dusjer på lillejulaften slik at de kun trenger å kle på seg fin klærne.

Rundt kl 10 spiser vi frokost, før vi ser på askepott og reisen til julestjernen..
Barna får ofte nissegave i denne tiden, så har de noe å holde på med og det blir mindre mas :p

Samboern dusjer mens jeg ser tv, og når reisen til julestjernen er ferdig, steller jeg barna. Når barna er stelt dusjer og steller jeg meg selv.

Vi spiser middag når julen ringes inn kl 17. (Samboerns tradisjon).
Da er det ribbe og pinnekjøtt med tilbehør.
Etter det er det dessert. Så er det kaffe og tv, mens jeg legger pakker under juletreet.
I fjor fikk barna pakke om noen pakker tidligere, slik at de fikk glede av å leke med de.. når de blir overtrøtte er det umulig og legge de, så vi åpnet bare pakkene fra hverandre og ventet med de andre pakkene til barna var lagt :)

Har brukt å vært mange hos oss på julaften, men i år blir det bare oss og broren min som vi må hente på julaften (2 timer tur-retur).. Det skal samboern gjøre så jeg får se mine juletradisjoner på tv :p

Så koslig folkens! :) ååh nå gleder jeg meg enda mer :D

Vi står opp tidlig så vi får med oss alt på tv'n. Spiser julefrokost med eggerøre, laks, masse pålegg osv.
Når kl er 1700 står maten på bordet og sølvguttene ringer julen inn. Her i huset er det pinnekjøtt og creme brulee på menyen. Så spiser vi og koser oss masse.
Etter oppvasken er tatt setter alle seg i sofaen også begynner vi å dele ut pakker. En og en må åpne slik at alle ser hva den personen får. Har en pause i alle pakkene med kaker og kaffe :)
Etter pakkene så er klokken så mye, alle er slitne og mette så da blir det senga :)

Når vi våkner går vi ned å ser på tegnefilmer og koser oss med kakao og pepperkaker, sylte og lefse :) Vi pleier å dra på kirkegården og høre jule ringe inn også drar vi å spiser middag sammen med familien, ser på siste episode av julekalenderen, åpner pakker og koser oss :D Åh, som jeg gleder meg til jul!! :D

Når vi våkner, så er det rett opp å hente julestrømpene. Der er det litt godis og en liten pakke til hver :) Så koser vi oss med barnetv til i 10tiden sånn ca, da er det julefrokost med kjøttrull, sylte, spekemat +++ På formiddagen går vi ut å steller til hestene, slik at alt er klart der og. De får også litt ekstra godt i jula :) så tar vi oss en tur på kirkegården og tenner lys, før vi drar hjem spiser vi lunsj etter dette en gang, og bare slapper av frem til middag i 5tiden. Etter middag og dessert så er det tid for åpning av presanger. Dette koser vi oss med i flere timer. Når barna sover sitter vi voksene oss ned og sløver resten av kvelden i pysjen, ser på tv og nyter freden ♡

Her er det slik:

07-12: barne-tv, snop og frokost foran tvn.

12-13: kle på seg finstasen.

14.30: Gudstjeneste i kirka.

16/17: Middag

19: gaver, kaker og kaffe.

23: nattmat.

Nå er jenta vår blitt 2år, så regner med vi må endre litt på rutinene. Hun skal sove et sted mellom frokost og kirke, og vi må nok spise middag litt tidlig slik at hun får åpnet sine gaver før leggetid. Drøyer ikke leggetiden så veldig selv om det er jul, så hun er sikkert i seng innen kl 20.

Vi står opp tidlig, koser oss med god frokost og julestrømpe :)

Ser på julefilmer, går i kirken, spiser når julen ringes inn.. Gavene blir åpnet i 20-21 tiden. Vi spiller spill og koser oss med godteri og dessert :)

I en alder av 24.. tvn slås på med en gang vi våkner. Sjekker julestrømte. Smake litt. Frokost til Askepott. Steller i stand litt klart til middagen og den ansvarlige for middagen får stelt seg. Tur med hunden for mannen og dem som ikke lager middag.

Middag til sølvguttene kl 17. Sharp! Og da er det pinnekjøtt!!!

Riskrem blir som regel nattmat her. Og skjeldent kaker på julaften da vi eter oss runde på pinnekjøtt. Men klarer hi så slapper vi av og spiser riskrem og åpner gaver. Og kaker. Og til slutt hvis vi er våkne og klare er det alias og fantasi på menyen. Blitt en tradisjon her at så snart familien er samlet er disse spillene knall!!

I år blir det ikke slik i det hele tatt.. med termin på første knøttet 23.12. ;) men julaften tar vi igjen når familien kommer på besøk for å se henne.

Opp på morgenen å se litt barne-tv. Snekker Andersen er jo klassiker. Må også se tre nøtter til askepott.
Frokost tar vi når det passer.
I år skal vi orden frokost, slik at svigers kommer og spiser (bor i nabohuset). Skal ha frokost med kjøttrull, syltarull, julebrød, egg, kakao/kaffe.
Middag blir nok i 16-17 tiden. Så kose seg utover kvelden med kaker og pakker. I år blir vi kun voksne.

Opp på morgenen å se litt barne-tv. Snekker Andersen er jo klassiker. Må også se tre nøtter til askepott.
Frokost tar vi når det passer.
I år skal vi orden frokost, slik at svigers kommer og spiser (bor i nabohuset). Skal ha frokost med kjøttrull, syltarull, julebrød, egg, kakao/kaffe.
Middag blir nok i 16-17 tiden. Så kose seg utover kvelden med kaker og pakker. I år blir vi kun voksne.

Snekker Andersen :Heartred

Her bytter vi mellom svigers å mine foreldre så vær sin tur hvert år :p så feirer vi nyttår hos dem vi ikke er hos julaften :) så er litt forskjellig fra hvordan vi gjør det men når vi er hos min mor starter vi dagen med å stå opp ta julestrømpen med å se på julefilmer mens julefrokosten lages så er det frokost så er det kos resten av dagen så blir det sånn middag i 5 tiden så dessert så åpner vi pakkene :)

Nå har jeg rukket å bli eldre enn flere av dere, men i en alder av 35 og med to barn regner jeg fortsatt med å stå opp tidlig og se tv før frokost.

Vi feirer hjemme hos oss selv for andre gang, i år trolig alene. Men vi skal alltid besøke min bestemor på formiddagen. Etter askepott... (jeg har den på DVD om det kniper)

Middagen spiser vi kl 17 mens vi hører på kirkeklokker på radio. Pinnekjøttet henger til tørk, jeg gleder meg.

Etter at alle har fått kommet seg etter maten går vi rundt treet til nissen kommer. Vi deler ut alle gavene, og ungene åpner en etter en, vi tar trolig bare gavene fra dem i første omgang. Kanskje ikke, vi er bare oss fire, vi får se.

Ungene i seng sent antakelig.

Starter vell dagen i brukbar tid, dusjer og bader baby før vi drar en tur til pappa på frokost før vi drar hjem igjen og triller en tur til kirkegården og tenner lys om det er oppholds. Spiser middag oppe til svigers, hører julemusikk og koser oss i sofa med dessert etterpå før vi åpner gaver :) 1.juledag blir det "julaften" hjemme hos mamma med den julemiddagen jeg er vokst opp med og litt tid med min familie :)
Gleder meg til gutten blir større og skjønner litt mer av hva som skjer :)

Julegrøt, ribbe, pakke opp gaver mens man har dessert :-) blir jo litt annerledes nå med en liten en da :D men det gjør ingenting!

Står opp for å spise julebrunsj his foreldrene hans og se Askepott der. Så er det litt julekaker.

På ettermiddag drar jeg til mine foreldre og spiser middag og åpner gaver osv. Så henter han meg sent på kvelden så drar vi hjem.
Slik gjør vi det i år og neste år også. Men jula 2016 er hun litt over to år så da må vi finne på noe lurt. Jeg har en liten familie og vil ikke "forlate" dem på julaften. Så kanskje vi inviterer dem til oss med hans foreldre og bror og besteforeldre.

Vi feirer jul hjemme på Hadeland hos foreldrene mine :) Jeg står for julemiddagen som er ribbe, medisterkaker, surkål, poteter og saus - og riskrem med jordbærsaus til dessert <3

Starter dagen tidlig med barne-tv og 3 nøtter til Askepott, deretter er det litt mer kos i pysjen sammen med hundene våre. Til lunsj er det risgrøt med mandel :D

Etter lunsj pleier vi gå en tur i skogen med hundene, før vi kommer hjem igjen og jeg starter på middagen.

På kvelden er det julegaveåpning og servering av de berømte sju slaga :D

Feirer alltid hos andre.

I år står vi opp hjemme og lager god frokost, åpner julestrømpe og ser på disney.
I 12-tiden møter vi resten av familien på gravstedet for å pynte og tenne lys på morfars grav
Vi drar så alle sammen inn til ene tanten min og drikker litt kaffe, deretter drar jeg og mannen hjem til mamma, pappa og lillesøster der vi skal feire jul.
Spiser god middag, åpner gaver og spiller brettspill :)
Vi skal overnatte hos dem :)

Back
Topp