Hvordan er du med dato på matvarer?

Spiser det uansett så lenge det ikke har blitt dårlig:) syntes det er en skam at vi kaster så mye god mat når det finnes millioner av mennesker som sulter!

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
Sign!

Kommer helt an på hva det er... melk er jeg ganske nøye på. De melkeklumpene i bunnen er noe av det mest motbydelige. Kylling spiser jeg iallfall ikke hvis det er gått ut på dato. Karbonadekjøttdeig kan gå så lenge det lukter og ser bra ut. Samme med pålegg.

Eg er heilt idiot på detta der :p Likar ikkje utgåtte ting :p

Sign. Så fremt det ikke har vært fryst så spiser jeg det ikke.

• Liker
Reactions: EJ
Jeg smaker eller lukter men er sjelden jeg kaster noe for har to unger som er flinke til og spise opp om det er kort tid igjen :)

Egg spiser jeg 14 dager over dato, melk kastes, resten er lukt/se/smak :)

For meg betyr datostemplingen lite, men for mannen mye. :P Han kjøper ny melk, men jeg nekter han å kaste melken som gikk ut for to dager siden. Den drikker heller jeg. Jeg syns det er helt på trynet hvor mye GOD MAT vi kaster bare fordi man naivt skal stole på produsentene som liker å lure oss trill rundt. Det er lov å bruke fornuft.

Kjøtt og fisk er jeg litt mer nøye på.
Nå er jeg gravid og er litt forsiktigere med utgått mat, da.

Sent from my iPhone using BV Forum

Kaster det.

Sent from my iPhone using BV Forum

Kommer an på hva det er. Ferskvarer utgått blir ķastet. Tørrvarer som er rett over utgåttdato er ok :)

Jr. og jeg har kroniske fordøyelsesplager, så jeg er nok litt mer pirkete enn jeg burde/kunne vært. Kjøttmat og melkeprodukter er jeg ganske streng på, spesielt til ham - jeg selv tar lukttest på f.eks. kjøtt som jeg tross alt kan steke godt.
Tørrmat kan godt brukes om det har gått litt over, men også der tar jeg en ganske grundig sjekk - glutenfritt brød får nemlig ikke grønt mugg, men svart, så det er ikke alltid like lett å se. :/
Laktosefri melk holder til dommedag, mange typer juice holder mer enn fem dager etter åpning, og så videre.
Grønnsaker og frukt sjekkes godt - jeg er den dama som finner råtne produkter i hyllene og leverer til betjeningen i butikken. ;)

Føler noen ganger at jeg kaster alt for mye mat, men tør ikke helt ta sjansen så mye trøbbel som vi har i utgangspunktet. :(

Bruker sunn fornuft. Har i tillegg stor fryseboks og det som ikke brukes/skal brukes samme dag som det kjøpes inn av kjøtt osv fryses ned med én gang. Fryser ned i porsjoner og sparer dermed kostnader fordi jeg slipper å kaste mye mat. Fryktelig at nordmenn kaster så utrolig mye fullt brukbar mat hvert år :(.

Er veldig nøye på datoer. Spesielt når det gjelder ferskvare. Egg er jeg ikke så nøye på.

Nå som jeg er gravid er jeg ekstra forsiktig med datoer, er overnervøs og klarer ikke slappe av mer i forhold til mat! Men vanligvis kommer det helt an på hvordan matvarer det er snakk om :)

Er ikke så nøye på datoer, annet enn med kjøtt og meierivarer. Lukter og ser om ting virker OK. Prøver å være flink til å handle kun det vi har bruk for da, så er sjeldent noe får gå ut på dato her huset :)

Svært kresen :p Vet ikke hvorfor, men har alltid vært sånn.

Men spørst jo litt hva det er da. Meieriprodukter og kjøtt er jeg ganske nøye på, men krydder og forskjellig er ikke så nøye.

Skikkelig kresen på brød også. Kan omtrent bare spise det samme dag jeg kjøper. Hater tørt brød :p

Sånn er jeg også med brød, helt til jeg kom over istid brødet til Rema. Det kan godt ligge en dag eller to, og være like godt!! :)

Er ikke så nøye på datoer, annet enn med kjøtt og meierivarer. Lukter og ser om ting virker OK. Prøver å være flink til å handle kun det vi har bruk for da, så er sjeldent noe får gå ut på dato her huset :)

Samme her, liker ikke å kaste mat :)
Med kjøtt og meierivarer respekterer jeg holbarhetsstemplinga, har fått i meg sur melk en gang for mye og blitt matforgifta av kjøtt (middag hos farmor som ikke kaster mat før den kan gå ut i spøla på egenhånd :p ). Aldri igjen!

Jeg forgifta forresten samboeren min når jeg gikk gravid sist. Syns ikke d lukta rart heller, men jeg tok en bit av maten og mista matlysten. Han spiste masse, for maten smakte jo faktisk helt vanlig. Så viser d seg at jeg har brukt fløte som var gått ut for 3 uker siden. Men den var jo helt fin i konsistens og alt. Heldigvis spiste ikke jeg, men han ble jo grisedårlig. Så melk og sånn er jeg forsiktig med etter det :p Har d gått 2-3 dager over så må det brukes NUH, eller kastes ..

Samme her, liker ikke å kaste mat :)
Med kjøtt og meierivarer respekterer jeg holbarhetsstemplinga, har fått i meg sur melk en gang for mye og blitt matforgifta av kjøtt (middag hos farmor som ikke kaster mat før den kan gå ut i spøla på egenhånd :p ). Aldri igjen!

Sånn var oldemoren min og! Skrapa mugglaget av ost og syltetøy og spiste i vei. Grøss... :p

Back
Topp