Hvordan er det med dere og vaksine nå?

Så absolutt. Men når jeg hører hvor syke folk blir av vaksinen, så blir jeg desto mer skeptisk. Kjenner mange som har fått korona før de ble vaksinerte, og de fleste reagerer ‘bare’ med influensa og leddsmerter.
Derimot de jeg kjenner som har tatt 2. vaksine har jo blitt dødsdårlige som bivirkning av vaksinen, med få unntak.

Som overlegen sa; «man sier at dersom man er fullvaksinert, og deretter før korona - skal sykdommen bli lettere for kroppen å håndtere. Men hvordan kan helsemyndighetene egentlig påstå dette?»
De kan jo ikke påstå at ‘Gunnar Gundersen’ nedi gata hadde blitt ‘sykere’ dersom han ikke var vaksinert før han fikk korona, for det vet man jo ikke?

Jeg aner ikke altså, dette er bare min tankegang etter diverse møter med helsepersonell :p


Jeg har to i min familie som er fullvaksinerte. De fikk nettopp korona, og ble kjempedårlig. De sa det var som den verste influensaen de hadde hatt på åresvis, men at den varte bare 2-3 dager. De ringte meg og bad meg ta vaksinen etter dette pga de ble overrasket over hvor dårlige de ble av korona selv som fullvaksinerte.. De har ingen underliggende sykdommer og er i begynnelsen av 50 årene..
 
Heldigvis fullvaksinert i februar:D
Men blir å ta dose nr 3 om det blir et alternativ:)
 
Jeg har to i min familie som er fullvaksinerte. De fikk nettopp korona, og ble kjempedårlig. De sa det var som den verste influensaen de hadde hatt på åresvis, men at den varte bare 2-3 dager. De ringte meg og bad meg ta vaksinen etter dette pga de ble overrasket over hvor dårlige de ble av korona selv som fullvaksinerte.. De har ingen underliggende sykdommer og er i begynnelsen av 50 årene..
Men hvordan kan de vite at de ikke hadde reagert likedan uten vaksinen? - det var vel det han mente :p
 
Titter innom fra februar ;) Jeg kommer ikke til å ta vaksinen.. Er redd for eventuelle senvirkninger hos baby. Dette har det ikke vært mulig å forske på, da vaksinen er såpass ny og hurtig-utviklet. Jordmor på sykehuset som sa akkurat de ordene til meg på oul, da jeg fortalte at jeg ikke ønsket vaksinen :)
Influensavaksinen derimot, den skal jeg ta :rolleyes:
 
Men hvordan kan de vite at de ikke hadde reagert likedan uten vaksinen? - det var vel det han mente :p
Hvordan kan man vite om en bilulykke hadde endt anderledes om personene ikke hadde på seg bilbelte? Eller om syklisten ikke hadde på seg hjelm? Jo, med statistikk! Det er det primære forskningsgrunnlaget vi baserer alt på :D i tillegg til grunnleggende kunnskap om biologi, kjemi og effekten antistoffer har på sykdomsforløp selvfølgelig :)
 
Jeg trodde at vaksinen gikk over til fostret. Men så lyttet jeg akkurat til en podcast hvor de forklarte at kun en type av mors antistoffer, ikke alle typer en gang, går over til fostret, men selve vaksinen passerer ikke. Da følte jeg meg mye tryggere på at fostret ikke tar skade. Så vet man jo ikke hva de antistoffene kan gjøre med babyen på sikt, men har vanskelig å tro at de skulle være skadelig egentlig..
 
Last edited:
Titter innom fra februar ;) Jeg kommer ikke til å ta vaksinen.. Er redd for eventuelle senvirkninger hos baby. Dette har det ikke vært mulig å forske på, da vaksinen er såpass ny og hurtig-utviklet. Jordmor på sykehuset som sa akkurat de ordene til meg på oul, da jeg fortalte at jeg ikke ønsket vaksinen :)
Influensavaksinen derimot, den skal jeg ta :rolleyes:
Hei! Vaksine er selvfølgelig 100% ditt valg og livssituasjon spiller også veldig inn på avgjørelsen. Noen har større mulighet til å beskytte seg enn andre med tanke på arbeidssituasjon, bosted osv. Så ikke tolk denne meldingen som kritikk av ditt frie valg! Jeg er veldig motstander av feilinformasjon og ønsker at alle skal ha best mulig grunnlag for å ta avgjørelsen som passer dem best. Derfor vil jeg legge til litt informasjon her. Det stemmer nemlig ikke helt at vaksinen er hurtighutviklet, som mange sier. Teknologien bak er forsket på i mange år. I tillegg har man hatt mulighet til å jobbe med flere av kriteriene for vaksineutvikling parallelt fordi det har blitt kastet så mye penger på prosjektet. Vanligvis gjøres dette linært fordi man må vente på finansiering. Dermed har man kunne gjennomgå prosessen raskere uten å lempe på kriteriene. Egentlig ganske kult å se hva man kan få til når man får god nok finansiering :D
 
Jeg trodde at vaksinen gikk over til fostret. Men så lyttet jeg akkurat til en podcast hvor de forklarte at kun en type av mors antikropper, ikke alle typer en gang, går over til fostret, men selve vaksinen passerer ikke. Da følte jeg meg mye tryggere på at fostret ikke tar skade. Så vet man jo ikke hva de anti kroppene kan gjøre med babyen på sikt, men har vanskelig å tro at de skulle være skadelig egentlig..

Antistoffer* :) jeg er helt enig i at det ikke er sannsynlig at antistoffene er skadelige for fosteret. Antistoffer overført fra mor gjennom graviditet og amming er jo mye av grunnen til at barnet ikke kommer ut i verden helt ubeskyttet. Hvis de ikke hadde fått noe antistoff fra mor så hadde de jo dødd av den minste ting.
 
Jeg tok dose 1 før jeg ble gravid og tenker å ta dose 2 nå når jeg er kommer i andre trimester. Venter bare på at forkjølelsen jeg har skal gi seg. Jeg vil ikke ta sjangsen på å bli alvorlig syk av covid som høygravid. Selvfølgelig finnes det eksempler på folk som blir dårlige selv om de er fullvaksinerte men sannsynligheten er mindre. Dette er det jo lett å beregne med relativt enkle statistiske modeller og jeg syns det er underlig hvis overlegen ikke skjønner det. Dette er jo ganske basic epidemiologi.For å sette det på spissen: jeg bruker også bilbelte selv om det ikke betyr at det er 100% sikkert at jeg ikke kommer til å dø i en bilulykke selv om jeg bruker det, det gjør bare sjangsen for at jeg skal dø eller bli alvorlig skadet mindre enn hvis jeg ikke bruker bilbelte. Jeg kan ikke vite sikkert at bilbelte vil holde akkurat meg uskadd eller vite hvor skadet jeg hadde blitt uten bilbelte, men hvis man sammenligner hvordan det går med folk som bruker bilbelte vs de som ikke gjør det forteller det meg noe om hvilken gruppe det er mest sannsynlig at det går bra med. Vaksinen er ikke en garanti for at man ikke kan bli smittet eller alvorlig syk, men den gjør det mindre sannsynlig og jeg vil ha så gode odds som mulig på min side mens jeg er gravid. Jeg tenker det beste hvis man er usikker er å snakke med helsepersonell eller lese fagfellevurdert forskning fra seriøse tidsskrifter fremfor å finne råd på forum. Så er det såklart greit å kjenne på usikkerhet og redsel for å velge feil. Som det meste i livet er det jo ingen fasit, det er jo det som gjør det så vanskelig
 
Men hvordan kan de vite at de ikke hadde reagert likedan uten vaksinen? - det var vel det han mente :p


Når du får en vaksine så er det for at kroppen skal få små mengder av viruset til å bygge opp er immunforsvar for å takle sykdommen bedre eller helt om du blir utsatt for den i stort volum. Du skal trigge immunforsvaret. Dette konseptet gjelder jo de aller vaksiner som jeg har lest om. Ingen vaksiner gir 100% garanti for at du ikke blir syk senere, men kroppen har fått smake på en liten mengde fra tidligere og skjønt hvordan man skal forsvare seg. Ta feks Hepatitt vaksinen, den gir en beskyttelse på 95%. Og gir faktisk mye av de samme bivirkningene som koronavaksinen for mange, med feber, ømhet rundt stikkstedet osv. Samme med HPV vaksinen. Så sjangsen for at blir mindre syk etter å ha fått vaksinen er stor, det ser enn jo også på antall sykehusinnleggelser da disse går ned når folk er vaksinert. Men man kan aldri vite med enkelttilfeller. Men å ta vaksinen er jo et fritt valg. Jeg har valgt og forholde meg til de som har mye mer kunnskap enn meg innen området, som har studert det som er og studere. Men den generelle vaksinemotstanden vokser dessverre i verden, og det ser man dessverre konsekvensen av med feks meslinger.
 
https://www.fhi.no/nyheter/2017/pandemi/

Denne syns jeg er ganske interessant lesing. Spesielt hva den økte risikoen er både med og uten vaksine. Alle snakker om narkolepsi økningen under svineinfluensa vaksineringen. Men hvis enn leser her så er det ganske mye annet det var økt forekomst av dersom du ikke tok vaksine, som ingen snakker om. Feks dobbel risiko for dødfødsel, mens om du var vaksinert så de ingen økt risiko for dødfødsel..
 
Hei! Vaksine er selvfølgelig 100% ditt valg og livssituasjon spiller også veldig inn på avgjørelsen. Noen har større mulighet til å beskytte seg enn andre med tanke på arbeidssituasjon, bosted osv. Så ikke tolk denne meldingen som kritikk av ditt frie valg! Jeg er veldig motstander av feilinformasjon og ønsker at alle skal ha best mulig grunnlag for å ta avgjørelsen som passer dem best. Derfor vil jeg legge til litt informasjon her. Det stemmer nemlig ikke helt at vaksinen er hurtighutviklet, som mange sier. Teknologien bak er forsket på i mange år. I tillegg har man hatt mulighet til å jobbe med flere av kriteriene for vaksineutvikling parallelt fordi det har blitt kastet så mye penger på prosjektet. Vanligvis gjøres dette linært fordi man må vente på finansiering. Dermed har man kunne gjennomgå prosessen raskere uten å lempe på kriteriene. Egentlig ganske kult å se hva man kan få til når man får god nok finansiering :D
Neinei, jeg er da ikke SÅ hårsår :joyful:
Jeg forstår at det er gjort mye forskning ;) -men det har fortsatt ikke vokst opp mennesker som har blitt utsatt for denne vaksinen i mors liv..
Det er der min bekymring ligger..
Eventuelle langtidsvirkninger det ikke har vært mulig å forske på..
 
Jeg var ferdig vaksinert i april. Og ble gravid i juli. Men skal ta dose nr 3 så fort dem har tid til meg. Jeg velge å stole på myndigheter og FHI. De har vaksinert mange gravide i England. Og de sier at vaksinen da vil beskytte bebis det første året ca siden bebis får antistoffer av oss eller no.. jar jeg lest da..
 
Jeg ble fullvaksinert lenge før jeg ble gravid ..så regner med at det skal gå fint har snakket med legen om det.
 
Jeg fikk dose 2 rett før jeg ble gravid. Ingen bivirkninger på verken dose 1 eller 2 annet enn øm arm ved stikk området. Blir det mulig å ta dose 3 kommer jeg til å gjøre det nå som jeg går inn i 2 trimester imorgen. Jeg kjenner et par gravide som har tatt begge dosene i 2 og 3 trimester. Det har gått fint. Hun ene hadde litt leddsmerter og følte seg sliten påfølgende døgn av dose 2 men ikke noe mer enn det. Vil også nevne at en kollega av meg sin samboer (32 år, helt frisk, ingen underliggende sykdommer, men uvaksinert) fikk covid og ble kjempe dårlig. Med kjempe dårlig mener jeg ikke som i en kraftig influensa. Da snakker vi innleggelse på sykehus i flere uker, pustehjelp og fortsatt sliter med fatigue og kortpustethet nå et halvt år etter...alvorlig syk med korona tror jeg vil bety innleggelse på sykehus. Og det ser de mye mindre av etter at store deler av befolkningen ble vaksinerte. Det betyr ikke at de ikke kan bli dårlige og bli smittet som vaksinert, men sykdomsforløpet blir mildere enn det hadde blitt for den personen om den ikke hadde vaksinert seg...
 
Ikke tatt enda, men skal ta når det blir mulig. er 13 uker i dag så må vel vente iallfall en uke til.
 
Tok 1. dose i starten av 2. trimester, kan ta 2. dose om ca to uker:D Gleder meg til å bli beskyttet!
 
Jeg har time til første dose i midten av oktober, var uke 15 i går. Skulle egentlig vente til etter svangerskap med å ta, men så endret de retningslinjene. Har veid veldig frem og tilbake om jeg skal ta den, men tenker at det e bedre å være vaksinert/beskyttet om man blir smittet. Fikk min første baby juni 20, så har litt erfaring med svangerskap og korona, haha. Folk e ikke like forsiktige nå som da, så sannsynligheten for å bli smitta e mye høyere nå som landet har åpnet mer opp. Også tenker jeg at det er en fordel å være vaksinert når man skal på sykehuset.
 
Back
Topp