Hvordan er det med dere og vaksine nå?

Millee89

Flørter med forumet
Har dere tatt vaksine nå etter at de sa det var greit å ta den etter uke 12 eller avventer dere?
 
Har dere tatt vaksine nå etter at de sa det var greit å ta den etter uke 12 eller avventer dere?
Vi har bestemt oss for å avvente / ikke ta den - etter oppfordring fra lege og jordmor. Jeg tørr rett og slett ikke å ta den uten mer forskning :/
 
Tok vaksinedose 1 i uke 15. Det er nok ikke lenge til gjenåpning, og jeg vil mye heller ha vaksinen som enormt mange gravide har tatt enn å få korona som kan være potensielt dødelig for baby. Samme med influensavaksinen. FHI anbefaler alle gravide å ta vaksinene.
 
Jeg er 14 uker nå og har ikke tatt den. Tenker at jeg skal ta den pga smittesituasjonen her jeg bor, men har lyst til å vente litt til til fosteret er enda litt større og sterkere. Vet ikke om det har noe å si egentlig, men det føles litt tryggere
 
Jeg skal ta den neste uke,da går jeg inn i uke 16. Jeg er i en jobb hvor jeg møter veldig mye forskjellige mennesker hele arbeidsdagen (butikk). Mange tar ikke hensyn til avstand.
Og man risikerer at folk handler før de vet de er syke. Smittesporing ringte senest i dag og opplyste om at smittet person hadde vært innom.
Så tror det er tryggest for meg og baby. Hadde jeg jobbet på hjemmekontor/kontor der det er begrenser hvor mange man møter,så hadde jeg kanskje drøyet det.
 
Jeg har vært veldig bestemt på og følge myndighetenes råd, da jeg føler at jeg ikke har mer kompetanse til å motstride deres anbefalinger. Selv om jeg ikke er veldig utsatt per nå, så har jeg landet på å ta den. Problemet mitt nå er at jeg må stå i kø for å få den, selv om jeg har opplyst om at jeg er gravid og er i uke 15.
jeg har også to familiemedlemmer som nettopp fikk korona på tross av de begge var fullvaksinerte. Og de fortalte at det var som en kraftig influensa, og var glad de hadde vaksine for ellers hadde de vært bekymret for hvor dårlig de hadde blitt. Så selv om jeg ikke er så bekymret for å få korona akkurat nå, da jeg ikke er så bekymret så tidlig i svangerskapet er jeg mer bekymret for å få det når jeg er i tredje trimester..
 
Jeg tok dose 1 for en uke siden. Fått foreløpig time til nr 2 tidlig i desember, så får vi se om jeg går på drop-inn etter 3 uker (hvis de setter opp flere drop-inn kvelder), eller venter til desember med dose 2. Vet ikke helt hva som lønner seg der, hører nok med legen etter hvert når jeg skal til han igjen.

Og jeg vet ikke om det er slik i alle kommuner, eller bare her, men vaksinen er ikke anbefalt etter uke 12, men etter 1. trimester. Og i Norge er første trimester fram til 13+6, så jeg fikk beskjed da jeg møtte opp at man kan ta fra uke 14:happy: jeg var i uke 15 da jeg tok, så slapp heldigvis å bli avvist og måtte vente:p
 
Jeg fikk første dose når jeg var i uke 14, har time til dose 2 i slutten av oktober:happy: Jeg har også time til influensavaksine 2 uker etter dose 2:happy: Ut fra hva man leser er det nok større fare for baby om mor ikke er vaksinert og får covid. Jeg bor på en liten plass med mulighet for hjemmekontor om jeg ønsker det, men har jo ikke lyst å være isolert til fødsel. Har også en datter i barnehage og en mann i jobb så kan jo like gjerne bli smittet av de. Så tror jeg også FHI har mer kompetanse til å vurdere om man bør vaksineres eller ikke enn både jordmødre, fastleger og andre ufaglærte på området. ;)
 
Jeg tok dose 1 for en uke siden. Fått foreløpig time til nr 2 tidlig i desember, så får vi se om jeg går på drop-inn etter 3 uker (hvis de setter opp flere drop-inn kvelder), eller venter til desember med dose 2. Vet ikke helt hva som lønner seg der, hører nok med legen etter hvert når jeg skal til han igjen.

Og jeg vet ikke om det er slik i alle kommuner, eller bare her, men vaksinen er ikke anbefalt etter uke 12, men etter 1. trimester. Og i Norge er første trimester fram til 13+6, så jeg fikk beskjed da jeg møtte opp at man kan ta fra uke 14:happy: jeg var i uke 15 da jeg tok, så slapp heldigvis å bli avvist og måtte vente:p
Som gravid er det anbefalt med et intervall på minst 4 uker mellom dose 1 og 2, står om det på FHI sine nettsider:happy:
 
Kan godt forstå det.... usikker selv.
Men veldig redd for å bli syk av korona også.
Så absolutt. Men når jeg hører hvor syke folk blir av vaksinen, så blir jeg desto mer skeptisk. Kjenner mange som har fått korona før de ble vaksinerte, og de fleste reagerer ‘bare’ med influensa og leddsmerter.
Derimot de jeg kjenner som har tatt 2. vaksine har jo blitt dødsdårlige som bivirkning av vaksinen, med få unntak.

Som overlegen sa; «man sier at dersom man er fullvaksinert, og deretter før korona - skal sykdommen bli lettere for kroppen å håndtere. Men hvordan kan helsemyndighetene egentlig påstå dette?»
De kan jo ikke påstå at ‘Gunnar Gundersen’ nedi gata hadde blitt ‘sykere’ dersom han ikke var vaksinert før han fikk korona, for det vet man jo ikke?

Jeg aner ikke altså, dette er bare min tankegang etter diverse møter med helsepersonell :p
 
Tok dose 1 i juni, og andre dose i uke 13. Fint å få det gjort, og betryggende for meg mtp mye sykehuspraksis utover høsten.
(Også veldig fornøyd med ingen andre bivirkninger enn ømhet i skulder samme dag som dose 2 Moderna.)
 
Jeg tok 1. dose i går (16+0). Har vært veldig usikker men endte med å ta den pga økt smitte og gjenåpningen nå straks. Litt skummelt men håper at jeg har tatt riktig avgjørelse :)
 
Tok dose1 13+5 og skal nå ha dose 2 i starten av oktober 18+2 :) jeg tar heller vaksina en å risikere å bli alvorlig syk. Er ikke ekstremt mye smitte i området, men mtp at folk begynner å bli så uforsiktige så tar jeg vaksina som ekstra forsikring for megselv og reka i magen.
 
Så absolutt. Men når jeg hører hvor syke folk blir av vaksinen, så blir jeg desto mer skeptisk. Kjenner mange som har fått korona før de ble vaksinerte, og de fleste reagerer ‘bare’ med influensa og leddsmerter.
Derimot de jeg kjenner som har tatt 2. vaksine har jo blitt dødsdårlige som bivirkning av vaksinen, med få unntak.

Som overlegen sa; «man sier at dersom man er fullvaksinert, og deretter før korona - skal sykdommen bli lettere for kroppen å håndtere. Men hvordan kan helsemyndighetene egentlig påstå dette?»
De kan jo ikke påstå at ‘Gunnar Gundersen’ nedi gata hadde blitt ‘sykere’ dersom han ikke var vaksinert før han fikk korona, for det vet man jo ikke?

Jeg aner ikke altså, dette er bare min tankegang etter diverse møter med helsepersonell :p
Helsemyndighetene kan vel påstå dette med tanke på langt færre sykehus innleggelser og dødsfall.. hvertfall sånn jeg tolker det;) Nå er jo også deltavarianten som er dominerende i Norge mye mere smittsom enn de tidligere variantene så sjansen for å bli smittet kan jo bli større når samfunnet åpner. Og hvem vet når neste mutasjon tar over… Uansett, blir du veldig syk av covid så vet man helt sikkert at det kan være skadelig for foster på lik linje med sesonginfluensa (som det også anbefales gravide å vaksinere seg mot). Det er jo også mye mer komplisert å behandle en gravid person som blir alvorlig syk av covid enn en som ikke er gravid.
 
Har fått time til dose 1 om 2 uker da er jeg 16+4 :happy:
 
Jeg tenker at vi som ikke er fagpersoner innenfor området skal passe oss litt for å skremme opp både oss selv og andre og heller stole på at helsemyndighetene, som faktisk vet bedre enn oss hva de snakker om ikke hadde anbefalt vaksinen til gravide hvis det ikke er det tryggeste alternativet.

At man er helsepersonell betyr ikke at man nødvendigvis er kvalifisert til å uttale seg om akkurat covid og vaksinering, derfor synes jeg det er skummelt hvis enkelte leger eller jordmødre tar seg friheten til å fraråde vaksinen.

Vi må huske på at helsemyndighetene våre har gått igjennom store mengder med data og tatt høyde for risiko før de har tatt avgjørelsen om å anbefale vaksinen.

Her til lands er jo vaksinering frivillig og et personlig valg, men derfor synes jeg også det er litt skummelt at man skal bruke forum som dette til å skremme opp hverandre hvis man ikke selv er en person med faglig tyngde innenfor feltet.

Er man usikker på vaksinering og trenger mere påfyll for å gjøre seg opp en personlig mening bør man heller oppsøke fakta enn å synse på forum.
 
Jeg tenker at vi som ikke er fagpersoner innenfor området skal passe oss litt for å skremme opp både oss selv og andre og heller stole på at helsemyndighetene, som faktisk vet bedre enn oss hva de snakker om ikke hadde anbefalt vaksinen til gravide hvis det ikke er det tryggeste alternativet.

At man er helsepersonell betyr ikke at man nødvendigvis er kvalifisert til å uttale seg om akkurat covid og vaksinering, derfor synes jeg det er skummelt hvis enkelte leger eller jordmødre tar seg friheten til å fraråde vaksinen.

Vi må huske på at helsemyndighetene våre har gått igjennom store mengder med data og tatt høyde for risiko før de har tatt avgjørelsen om å anbefale vaksinen.

Her til lands er jo vaksinering frivillig og et personlig valg, men derfor synes jeg også det er litt skummelt at man skal bruke forum som dette til å skremme opp hverandre hvis man ikke selv er en person med faglig tyngde innenfor feltet.

Er man usikker på vaksinering og trenger mere påfyll for å gjøre seg opp en personlig mening bør man heller oppsøke fakta enn å synse på forum.
Amen!
 
Jeg tenker at vi som ikke er fagpersoner innenfor området skal passe oss litt for å skremme opp både oss selv og andre og heller stole på at helsemyndighetene, som faktisk vet bedre enn oss hva de snakker om ikke hadde anbefalt vaksinen til gravide hvis det ikke er det tryggeste alternativet.

At man er helsepersonell betyr ikke at man nødvendigvis er kvalifisert til å uttale seg om akkurat covid og vaksinering, derfor synes jeg det er skummelt hvis enkelte leger eller jordmødre tar seg friheten til å fraråde vaksinen.

Vi må huske på at helsemyndighetene våre har gått igjennom store mengder med data og tatt høyde for risiko før de har tatt avgjørelsen om å anbefale vaksinen.

Her til lands er jo vaksinering frivillig og et personlig valg, men derfor synes jeg også det er litt skummelt at man skal bruke forum som dette til å skremme opp hverandre hvis man ikke selv er en person med faglig tyngde innenfor feltet.

Er man usikker på vaksinering og trenger mere påfyll for å gjøre seg opp en personlig mening bør man heller oppsøke fakta enn å synse på forum.

AMEN! Så utrolig enig, tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette.
 
Back
Topp