Hvordan er det med dere og vaksine nå?

Hvordan kan man vite om en bilulykke hadde endt anderledes om personene ikke hadde på seg bilbelte? Eller om syklisten ikke hadde på seg hjelm? Jo, med statistikk! Det er det primære forskningsgrunnlaget vi baserer alt på :D i tillegg til grunnleggende kunnskap om biologi, kjemi og effekten antistoffer har på sykdomsforløp selvfølgelig :)
Bilulykker o.l KAN man sammenligne, med bakgrunn i forskning og statistikker - pr i dag finnes det ikke nok grunnlag for å si noe sikkert angående vaksinen - fordi utprøvingen på gravide begynte nylig

Bilulykker har blitt forsket på i flere tiår, covid har vi hatt knapt i 1,5 år. Det er fysisk UMULIG å kunne si noe om senskader og langtidseffekter på foster - noe som sier seg selv utifra tidsperspektivet.
- og det ble sagt av Legespesialisten på biokjemisk.

For all del, all heder og ære til dem som vaksinerer seg. De vil gi en god pekepinn på effektiviteten, og jeg HÅPER at vaksinene gir den beskyttelsen vi alle ønsker. Men jeg personlig velger å avvente, i påvente av yttligere forskning - etter anbefaling fra overnevnte mm.

Folk må få ta de avgjørelsene man selv mener er best for seg og sitt foster, uten at det skal bli noe «shaming» av hver enkelt.

De som mener vaksiner er innafor, helt supert!
De som er skeptiske; helt ok. Vi får respektere hverandres ønsker og meninger :)
 
Last edited:
Bilulykker o.l KAN man sammenligne, med bakgrunn i forskning og statistikker - pr i dag finnes det ikke nok grunnlag for å si noe sikkert angående vaksinen - fordi utprøvingen på gravide begynte nylig

Bilulykker har blitt forsket på i flere tiår, covid har vi hatt knapt i 1,5 år. Det er fysisk UMULIG å kunne si noe om senskader og langtidseffekter på foster - noe som sier seg selv utifra tidsperspektivet.
- og det ble sagt av Legespesialisten på biokjemisk.

For all del, all heder og ære til dem som vaksinerer seg. De vil gi en god pekepinn på effektiviteten, og jeg HÅPER at vaksinene gir den beskyttelsen vi alle ønsker. Men jeg personlig velger å avvente, i påvente av yttligere forskning - etter anbefaling fra overnevnte mm.

Folk må få ta de avgjørelsene man selv mener er best for seg og sitt foster, uten at det skal bli noe «shaming» av hver enkelt.

De som mener vaksiner er innafor, helt supert!
De som er skeptiske; helt ok. Vi får respektere hverandres ønsker og meninger :)

Nå kritiserte jeg ikke deg for å ikke ønske å ta vaksinen og jeg sa heller ikke noe om potensielle skadevirkninger. Det du sa i innlegget jeg kommenterte var "hvordan kan man vite om en person hadde blitt sykere dersom den ikke hadde tatt vaksinen". Og jeg svarte at man vet det på bakgrunn av statistikk. Ja, vi må respektere hverandres ønsker og meninger, og da må man også passe på å ikke ilegge folk meninger som de ikke har gitt utrykk for :)
 
Jeg trodde at vaksinen gikk over til fostret. Men så lyttet jeg akkurat til en podcast hvor de forklarte at kun en type av mors antistoffer, ikke alle typer en gang, går over til fostret, men selve vaksinen passerer ikke. Da følte jeg meg mye tryggere på at fostret ikke tar skade. Så vet man jo ikke hva de antistoffene kan gjøre med babyen på sikt, men har vanskelig å tro at de skulle være skadelig egentlig..
Så spennende! Den kunne jeg veldig gjerne tenke meg å høre, husker du hva den het?
:)
 
Dere som har tatt moderna, fikk dere mye bivirkninger? Har enda ikke tatt vaksine og føler meg mer og mer presset til å ta. Syns det er skummelt og er redd for evt senvirkninger på babyen.
 
Dere som har tatt moderna, fikk dere mye bivirkninger? Har enda ikke tatt vaksine og føler meg mer og mer presset til å ta. Syns det er skummelt og er redd for evt senvirkninger på babyen.

Bare litt ømt rundt stikkstedet, ellers ikke noe. Det var etter 1.dose. :)
 
Dere som har tatt moderna, fikk dere mye bivirkninger? Har enda ikke tatt vaksine og føler meg mer og mer presset til å ta. Syns det er skummelt og er redd for evt senvirkninger på babyen.
Jeg tok den før jeg ble gravid og hadde ingen bivirkninger annet enn at jeg ikke klarte å løfte armen rett utover de to neste dagene :) sambo merka ikke dose en, men ble småpjusk etter dose 2.
 
Heldigvis fullvaksinert i februar:D
Men blir å ta dose nr 3 om det blir et alternativ:)

jeg ble fullvaksinert i april og tok dose 3 for to dager siden. Er i gruppe 1. hvis du er i gruppe 1 eller 2 så skal man kunne vise til en resept eller legenotat hvor det står at man går på imundempende medisiner eller har gjennomgått cellegift og de andre grunnene så får man time til dose 3.
det holdt for meg å bare vise et skriv hvor det står at jeg er transplantert.
 
Jeg fikk første dose i går fm, fikk Moderna den er jo litt sterkere og beskytter bedre mot deltaen enn Pfizer, ingen bivirkninger (enda) unntatt verk i armen ved stikket.
 
Jeg tok første dose i går med moderna. Utenom ømhet rett på stikkstedet så har jeg ikke merker noe. Rett før pandemien brøt ut tok jeg Gulfebervaksinen, og fikk faktisk flere bivirkninger av den, enn jeg har fått med Moderna til nå:)
 
Jeg tok første i går, og fikk Moderna. Øm på stikkstedet, lett hodepine og litt mer trøtt enn vanlig på kvelden. Nådde søvnmålet på klokka ;)
 
Tok 1 dose i dag, moderna :) super fornøyd med å være i gang med vaksine, her jeg bor merker jeg tydelig forskjell etter at norge åpnet igjen, så gleder meg til å føle meg litt tryggere når jeg er ute blant andre folk.
Uke 16 ;)
 
Jeg tok andre dose med Moderna i dag:) Er veldig spent på bivirkninger hører mange blir ganske uvel etter andre dose mens andre merker ingenting. Foreløpig er formen normalt trøtt;)
 
Jeg tok andre dose med Moderna i dag:) Er veldig spent på bivirkninger hører mange blir ganske uvel etter andre dose mens andre merker ingenting. Foreløpig er formen normalt trøtt;)

Spent å høre! Skal ta andre dose moderna neste uke og gleder meg ikke mtp alle som sier andre dose er værre
 
Spent å høre! Skal ta andre dose moderna neste uke og gleder meg ikke mtp alle som sier andre dose er værre
Vel, tror det er veldig individuelt… jeg har ingen bivirkninger enda:) Og de jeg har hørt som har fått har gjerne fått de første 24 timene
 
Jeg har så lyst å ta vaksine nå for å føle meg tryggere. Men er så redd for at det plutselig skal ende i at den lille dør. Kanskje en bekymring som er unødvendig, ikke vet jeg. Har noen hørt om noen som har mistet etter vaksine? I 2 eller 3 trimester. :confused:
 
Da var andre dose også i boks :happy: vil nok fortsette å være forsiktig mtp at alt er åpent, men føler meg litt tryggere
 
Akkurat tatt første dose (15+4 nå). Fikk beskjed på telefonen om at det var kun Moderna som ble satt, men når jeg kom hit fikk jeg beskjed om at jeg skulle få Pfizer. Vet ikke hvorfor, men var innstilt på at det var det samme hva jeg fikk. Nå er jeg bare glad for å være i gang :)
 
Back
Topp