Jeg er bare halvt norsk og har derfor et internasjonalt navn som jeg ALLTID må stave for folk. Hadde dessuten dobbeltnavn, et så langt og fjongt navn nummer to at jeg valgte å fjerne det for noen år siden (litt i samme gate som navnet Leah Isadora).
Resultatet er at jeg ville velge et mer stødig og klassisk og ikke så pretensiøst navn, som uttales og skrives likt, og absolutt ikke noe dobbeltnavn, da vi fikk vår første. Det morsomme er at vi da fikk reaksjonen «Åja..!» når vi fortalte folk hva slags navn vi hadde valgt. Var vel ingen som sa «såå nyydelig» i allefall, haha. Men vi synes jo det og er veldig fornøyd med valget
Så nå når vi ventet barn nummer to blir det litt i samme gate.
Men jeg synes det er litt morsomt at mine erfaringer med mitt egne litt pretensiøse navn som må staves(som sikkert mange ville valgt å kalle barna sine nå), har bidratt så mye i min smak når det gjelder navn.
Flere med lignende opplevelser? Eller motsatt? Jeg vet om en del med korte hverdagslige navn som velger lange pretensiøse navn til barna sine med mange stavelser, dobbeltnavn og stumme bokstaver. Så da er det kanskje motsatt, at en føler selv at en er en i mengden?
Resultatet er at jeg ville velge et mer stødig og klassisk og ikke så pretensiøst navn, som uttales og skrives likt, og absolutt ikke noe dobbeltnavn, da vi fikk vår første. Det morsomme er at vi da fikk reaksjonen «Åja..!» når vi fortalte folk hva slags navn vi hadde valgt. Var vel ingen som sa «såå nyydelig» i allefall, haha. Men vi synes jo det og er veldig fornøyd med valget
Så nå når vi ventet barn nummer to blir det litt i samme gate.
Men jeg synes det er litt morsomt at mine erfaringer med mitt egne litt pretensiøse navn som må staves(som sikkert mange ville valgt å kalle barna sine nå), har bidratt så mye i min smak når det gjelder navn.
Flere med lignende opplevelser? Eller motsatt? Jeg vet om en del med korte hverdagslige navn som velger lange pretensiøse navn til barna sine med mange stavelser, dobbeltnavn og stumme bokstaver. Så da er det kanskje motsatt, at en føler selv at en er en i mengden?
Di fleste i familien hans har ett vanlig navn og så ett litt mer sært navn, og mannen min bruker bare det ene navnet.
Så får barna heller kjælenavn av oss og av venner
Skal sies at jeg synes det er en grense for hvor lange og pretensiøse navnene skal være
Mannen min sitt navn er mindre vanlig, men ikke så uvanlig at det må staves eller forklares (bortsett fra til trøndere da). Til gjengjeld må vi begge stave etternavn. Vi ønsker å gi barna våre navn som ikke er like vanlige som mitt, men som helst ikke må staves eller forklares.