Hvordan dele utgifter i ulønnet permisjon?

Lykketroll2018

Første møte med forumet
Mulig feil plass å poste, men hvordan deler dere utgifter i ulønnet permisjon? Her jobber han, jeg er hjemme, ca 2,5mnd. Han betaler alt nå, men vil ha tilbakebetalt halvparten av det han betaler når jeg kommer i jobb igjen. Synes ikke dette er rettferdig, da jeg ikke hadde valg om annet siden en må være hjemme.

Da lever jeg på han og han på ta det på sin kappe. Vi har fått barn og barnet må tas vare på, om han ikke er interessert i det så kunne han tatt ulønnet og da måtte betale tilbake til deg. Har man barn må man forstå at dette gjør man som familie.

Her ble vi enige om at hvis en av oss skulle ta ulønnet permisjon skulle alle faste utgifter, mat, osv. betales av den som jobbet og det resterende av lønnen skulle inn på en felles sparekonto. Hadde ikke vært aktuelt med noe annet, er jo tross alt et felles barn.

Enten hadde han betalt alt eller så hadde vi delt den ulønna permisjonen likt.

Betale tilbake halvparten? Det hadde i hvert fall blitt aldeles uaktuelt, han måtte ha stått for utgiftene, ikke bare mitt barn liksom. Det sagt, om jeg hadde valgt ulønnet permisjon, hadde jeg forsøkt å spare opp en del i forkant.

Barnet er vel hans også? Betale tilbake hadde vært uaktuelt. Felles økonomi og felles barn både i gode og dårlige perioder!

Han forsørger meg når jeg er ulønnet og motsatt. Felles økonomi så ikke noe vi sitter å regner på.

Høres urimelig ut. Antar han har en tilknytning til barnet, og uansett syns jeg at den som jobber i et parforhold skal ta ansvar for den andre parten. Skal en ha stønader fra nav må en eventuell partner signere på at han nekter å forsørge deg hvis du skal få utbetalinger, så det offentlige regner også med at samboere forsørger hverandre.

Signerer de andre her. Helt feil at du skal tilbakebetale noe som helst. Tror han har misforstått noe vesentlig ved det å få barn.

Hæ? Er dere skilt, eller bor dere sammen? Hvorfor forventer han å få tilbakebetalt? Jeg forstår ingen ting :p

Jeg kommer til å måtte leve 100% av mannen min i 2 år, han får tilbakebetalt i rent hus, barn som har en mamma som er hjemme og tar vare på de, etc...

Godt spørsmål. Hadde nok ikke krevd å få pengene igjen, men vi kunne nok hatt det slik at når jeg kom tilbake i jobb så hadde han betalt inn litt mindre til fellesskapet. Slik at han får litt å hente seg inn igjen.

Det høres veldig urimelig ut. Du er jo ikke hjemme på ulønna permisjon for moro skyld. Det er ikke bare ditt barn, du er jo hjemme for å ta vare på deres felles barn :wideyed:

Her jobber samboer fulltid mens jeg tar vakter når han har fri. Dette gjør jo at jeg må si nei til vakter når han jobber. For øyeblikket får jeg da kontantstøtten og han overfører penger til fellesen :) det er våre barn, dermed skal vi begge stille opp (jeg taper på lønn, dermed må han spe på til fellesen).

Urimelig og frekt! Men hvordan gjør dere det ellers da? Er det så rigid da og?

Her er det våre utgifter og våre penger. Vi har hver vår lønn og har ikke tilgang til hverandres. Men den som har mest betaler mest. Når jeg har ulønnet betaler han alt, og jeg tar vare på barna våres. Han betaler også for mine ting, er ikke slik at siden jeg ikke har inntekt får jeg ikke det jeg «trenger»

Noe annet hadde ikke vært noe tema engang!

Jeg føler at det er helt urimelig av han. Ærlig talt, når man har felles barn må man jo klare å ha felles økonomi også. Dere bidrar begge to til familien på ulike måter. Jeg har personlig store problemer med å forstå at par som bor sammen og har familie sammen ikke klarer å samarbeide økonomisk. Her må du stå på ditt, så enkelt er det. Vi vurderer at mannen min skal ta ulønnet permisjon for å hjelpe meg når andremann kommer (vi har en liten en fra før) og det ville aldri falt meg inn at vi ordnet det på annen måte enn at min inntekt dekket alt i denne perioden. Har ikke engang tenkt tanken.

Nei helt alvorlig! Da får du forlange at han tar halvparten av den ulønna permisjonen... Så betaler du alt da.

Vi har felles økonomi, så her hadde nok han måttet stå for pengene om jeg hadde tatt ulønnet permisjon pga. baby. Jeg hadde, som flere nevner her, prøvd å spare litt i forkant (om jeg visste at jeg kom til å ta ut perm.), men ut over det så ser jeg på det å være hjemme med barnet som et felles ansvar - hvor resten av "oppgavene" deles etter evne - deriblant økonomien.

Hadde den ulønna permisjon vært pga andre ting (typ "selvrealisering" eller, misforstå meg rett, andre "egoprosjekter") enn barn/andre legite årsaker, så hadde jeg skjønt om han hadde ønsket at du betalte tilbake det han har måttet betale ekstra under permisjonen.

Back
Topp