Hvordan dele utgifter i ulønnet permisjon?

Høres helt urimelig ut. Her har vi felles økonomi og fordeler inntekter og utgifter 50/50. Det gjaldt da selvfølgelig også mens jeg var hjemme ulønnet. Enkelt regnestykke for hvor mye hver av oss skulle ha: (lønn mannen + kontantstøtte)/2 :)

Synes faktisk ikke det hadde vært greit om mannen bare hadde dekket alle utgiftene selv om vi hadde hatt separat økonomi. Skulle han da tatt overskuddet og hatt det gøy med å reise og kjøpe ting mens jeg tok kostnaden ved å passe barn? Det er faktisk våre barn det er snakk om.

Nei helt alvorlig! Da får du forlange at han tar halvparten av den ulønna permisjonen... Så betaler du alt da.
Enig! Dele på utgiftene (blir jo deling hvis ts skal betale tilbake til mannen når hun går tilbake i jobb) = dele på ulønnet permisjon.

Hvis jeg skulle ha hatt ulønnet permisjon hadde vi begge spart opp penger 50/50 på forhånd. Ved langvarig ulønnet permisjon 6 mnd eller mer så hadde vi også satt av penger til pensjonssparing til meg i den perioden.
Felles barn = felles ansvar inkl økonomi

Skal ta ulønnet perm snart og har spart opp i forkant for å bidra på utgiftene. Tar det som en selvfølge at jeg må gjøre mitt for å bidra økonomisk. Det er heller ikke alle som er like heldig å ha samboer med god lønn som kan stå for alle utgifter, og vi hadde ikke klart oss hvis jeg ikke hadde spart penger. Med god planlegging kan man få det meste til.

Jeg er fortsatt hjemme med lillegutt (permisjonen var over for et år siden). Samboer betaler alt.
Skal være hjemme med han et par år til, fordi barnepass koster over 10 000 kr i mnd her (bor i UK).
Jeg gjør det meste hjemme mens han betaler alt av regninger og mat. Vi er en familie, felles økonomi og vi hsr begge valgt å få barn.
Trenger jeg penger til klær eller lignende så sier jeg «kan du overføre til meg?». Også gjør han det. Og sånn er det med den saken. Noe annet hadde vært uaktuelt

Her skal jeg ha ulønnet permisjon, men den er frivillig da, ikke fordi vi ikke har fått barnehageplass. Jeg har derfor spart opp på en egen konto penger som er dedikert til å dekke månedene uten lønn.

Hadde det vært slik at jeg måtte hatt ulønna perm pga at vi ikke hadde fått barnehageplass, så måtte selvfølgelig mannen ha betalt. Jeg ville bidratt på den måten at jeg hadde spart inn på alt som kunne spares inn på. Men at jeg skulle ha betalt tilbake noe? Da hadde jeg bare ledd av han og sagt at han enten fikk betale meg for å passe ungen(samt det jeg hadde tapt i pensjon osv) eller finne en annen løsning på pass av ungen, slik at jeg fikk jobba. Makan!

Vi har fellesøkonomi og tenker å sette av mannen min sin bonus i år til de månedene med ulønnet permisjon neste år. Jeg sparer også nå litt hver måned av inntekten min, men tenker at de månedene hvor jeg er i ulønnet permisjon skal det av utgifter gå fra felleskontoen vår.

Synes du skal snakke med mannen din om det at han vil ha tilbakebetalt utgiftene, å spørre hvorfor han mener det blir riktig. For meg så hadde det blitt helt feil. Du går som andre nevner her glipp av inntekt, pensjon og står mest sannsynlig uten forsikringsordning i den perioden, for å ta på deg "jobb" som barnepasser til deres felles (?) barn. Så for meg hadde det ikke vært aktuelt å skulle betale noe tilbake for det han eventuelt dekker men en periode begge må bidra til.

Jeg er enige med alle andre her, felles barn og felles problem at du ikke får bgh plass:/

En ting til du kan jo sjekke pris på dagmamma og det er ikke billig og si han kan jo betale det til deg;)

Her har vi felles økonomi og jeg er i et års ulønnet permisjon så da betaler mannen for alt. Han jobber ute og jeg jobber hjemme.

Betale tilbake halvparten? Det hadde i hvert fall blitt aldeles uaktuelt, han måtte ha stått for utgiftene, ikke bare mitt barn liksom. Det sagt, om jeg hadde valgt ulønnet permisjon, hadde jeg forsøkt å spare opp en del i forkant.
Samme her

Jeg er fortsatt hjemme med lillegutt (permisjonen var over for et år siden). Samboer betaler alt.
Skal være hjemme med han et par år til, fordi barnepass koster over 10 000 kr i mnd her (bor i UK).
Jeg gjør det meste hjemme mens han betaler alt av regninger og mat. Vi er en familie, felles økonomi og vi hsr begge valgt å få barn.
Trenger jeg penger til klær eller lignende så sier jeg «kan du overføre til meg?». Også gjør han det. Og sånn er det med den saken. Noe annet hadde vært uaktuelt
Er samme som oss:)

Hadde ikke fått betalt ei krone av meg. Du er jo hjemme med felles barn! Dere bidrar på forskjellige måter. Han får ta permen selv da.
Han glemmer at du taper bla pensjon og feriepenger på å være hjemme.

Vi er ikke gift, men har felles økonomi. Alt går inn på felles regningskonto og alt av utgifter trekkes fra samme konto.
Selv måtte jeg være hjemme i ulønnet permisjon i 8 mnd med sistemann. Min samboer tjener vesentlig bedre enn meg derfor ble jeg hjemme. Det var bedre for han å dekke alle utgifter enn å selv være hjemme i ulønnet perm. Han hadde forsåvidt heller ikke hatt mulighet til å utøvet den jobben han har om det ikke var for jeg har tilpasset arbeidssituasjon utifra hans arbeidsmengde.

Nå kommer sistemann til sommeren og jeg skal være hjemme i ulønnet permisjon i ca 2 mnd. Det sparer vi opp til.

Hva med kontantstøtten?

Syns ikke du skal måtte betale tilbake. I såfall bør du kreve at han betaler deg halv pris (altså Hans del av barnepasset) av hva en dagmamma koster slik at du har litt «inntekt» de mnd med ulønna permisjon. Ellers så taper du ekstremt mye på å ha ulønna permisjon. I form av lønn, trygderettigheter, pensjon og det at du vil «henge etter» økonomisk fordi du må betale tilbake til han.

Eller så bør du kreve at dere tar 50/50 med ulønna permisjon.

Her betaler han det som trengs i ulønnet. Sparer opp litt, og med kontantstøtte+barnetrygd blir det min del, resten må han spytte inn. Vi deler 50/50 på alt til vanlig, men ulønnet der må han bidra asså

Jeg går ulønnet (pluss litt kveldsjobb) fra august i trolig 1 år og da betaler han inn på felles for oss begge. Mens vi har kontantstøtte beholder jeg det jeg trenger (egne utgifter utenom felles). Alternativet er at jeg jobber/betaler og han passer Leah.

Ja, jeg synes det er litt rart at alle mener at mannen skal stå for alle utgifter. Det er ikke alle som kan dekke alle utgifter med én lønn. Vi kan ikke det. Vi sparte opp i forkant og da var det jo en selvfølge at vi begge sparte.
Joda, men da skal begge spare, slik du sier :) jeg fikk litt inntrykk da at mannen tenker at hun selv skal spare siden det er hun som skal ha ulønnet, men mulig jeg fikk feil inntrykk ifht hvordan ting er lagt frem :p

Joda, men da skal begge spare, slik du sier :) jeg fikk litt inntrykk da at mannen tenker at hun selv skal spare siden det er hun som skal ha ulønnet, men mulig jeg fikk feil inntrykk ifht hvordan ting er lagt frem :p

Jeg fikk og det inntrykket. At hun skal finansiere dette helt selv, og når hun går tilbake til arbeid skal pengene gå til han og ikke inn på regningskonto e.l.

Back
Topp