Hvordan dele permisjonen?

Jeg tar nok permisjon fram til lille er åtte måneder, altså til januar. Det er mer praktisk sånn mtp amming. Etter åtte måneder klarer jo bebisen seg uten pupp, men selvfølgelig pumpet melk da. Men har nok også begynt å spise litt fast føde i tillegg. Passer fint slik hvis jeg skal begynne på master f.eks.

Pappaen tar fedrekvota. Vi taper masse på de ukene han er hjemme, da arbeidsgiver ikke betaler over 6G og han tjener godt over. Derfor litt kjedelig for oss økonomisk at han "må" ta 10 uker - da vi får et veldig kjipt innhugg i økonomien. Han vil jo selvfølgelig gjerne være hjemme med babyen, men vi er også avhengige av at jeg tar noe ulønnet for å få tiden til å strekke frem mot barnehagestart!

Vi må nok gå nøye gjennom det, Jeg er jo student så jeg kan ikke begynne på igjen på studiene før et år etter mtp praksis, obligatorisk, oppmøte og eksamener. Så jeg tenker det er best om han tar fedrekvoten når jeg må begynne på igjen på skolen.
Men så kan vel vi ha rett på at han får ta større deler av permisjonen om Ortopeden vil operere knærne mine til sommeren/høsten, og jeg da pga skinner og umulighet for å bevege med rundt med en baby ikke er i stand til å ta vare på babyen selv.
Pratet litt med henne sist jeg var inne til sjekk, og hun sa det kunne være en mulighet. Men da går vel jeg som sykemeldt?! vet ikke hvordan slikt funker :p Mye å tenke på :/

Har regnet på dette. Vi "taper" ca 10.000kr (netto) på å ta 59 uker istedenfor 49. Men om jeg eller samboer må ta ulønnet perm i 10 ekstra uker (eller mer) pga manglende bhg plass, taper vi jo mye mye mer (2,5 månedslønn). Så jeg skjønner ikke at det kan lønne seg for oss å ta 100% i 49 uker og deretter ulønnet permisjon i 10 uker.. Noen som forstår denne anbefalingen? Samboer tjener en del mindre enn meg også (tror nok det spiller inn).

Ok. For å sette opp en enkelt regnestykke, la oss ta utgangspunkt i en årslønn på 520K delt på 52 uker i et år. Dette tilsvarer 10k per uke. Tar du 100% permisjon får du iløpet av 49 uker 490k, plus 10 uker ulønnet så sitter du igjen med 490k for 59 uker. Tar du 80% så får du 10k*59uker*0.8 = 472k for 59 uker. Så med en årslønn på 520K så taper du 18k iløpet av permisjonen om du velger 80% istedenfor 100% om man vil ha 59 uker permisjon.

Vi må nok gå nøye gjennom det, Jeg er jo student så jeg kan ikke begynne på igjen på studiene før et år etter mtp praksis, obligatorisk, oppmøte og eksamener. Så jeg tenker det er best om han tar fedrekvoten når jeg må begynne på igjen på skolen.
Men så kan vel vi ha rett på at han får ta større deler av permisjonen om Ortopeden vil operere knærne mine til sommeren/høsten, og jeg da pga skinner og umulighet for å bevege med rundt med en baby ikke er i stand til å ta vare på babyen selv.
Pratet litt med henne sist jeg var inne til sjekk, og hun sa det kunne være en mulighet. Men da går vel jeg som sykemeldt?! vet ikke hvordan slikt funker :p Mye å tenke på :/
Det der må dere snakke med NAV om. Jeg var student da jeg hadde perm med første, og for at mannen skulle få permisjon i det hele tatt måtte jeg være i aktivitet etter x-antall uker permisjon. Hvis jeg tok et år permisjon ville ikke han få noenting.
Anbefaler en prat med nav, vi måtte ha flere møter med de før vi ble klok på det. ;)

Det der må dere snakke med NAV om. Jeg var student da jeg hadde perm med første, og for at mannen skulle få permisjon i det hele tatt måtte jeg være i aktivitet etter x-antall uker permisjon. Hvis jeg tok et år permisjon ville ikke han få noenting.
Anbefaler en prat med nav, vi måtte ha flere møter med de før vi ble klok på det. ;)

Det er det som er planen og ;) Har tenkt å søke på jobber så jeg har noe å gå til i perioden jeg evt vil gå uten permisjonspenger eller skole :) Jeg må nok belage meg på noen jobbhelger hvis vi skal overleve når jeg er student siste året også!

Ok. For å sette opp en enkelt regnestykke, la oss ta utgangspunkt i en årslønn på 520K delt på 52 uker i et år. Dette tilsvarer 10k per uke. Tar du 100% permisjon får du iløpet av 49 uker 490k, plus 10 uker ulønnet så sitter du igjen med 490k for 59 uker. Tar du 80% så får du 10k*59uker*0.8 = 472k for 59 uker. Så med en årslønn på 520K så taper du 18k iløpet av permisjonen om du velger 80% istedenfor 100% om man vil ha 59 uker permisjon.

Regnestykket er desverre ikke så enkelt. Hva skjer med skatten om dunhar 80%utbetalt?

Det er det som er planen og ;) Har tenkt å søke på jobber så jeg har noe å gå til i perioden jeg evt vil gå uten permisjonspenger eller skole :) Jeg må nok belage meg på noen jobbhelger hvis vi skal overleve når jeg er student siste året også!
Jeg meldte meg opp til eksamen etter 6 mnd permisjon, da fikk jeg uttelling som "i aktivitet" og han permisjon. Jeg valgte å ikke ta eksamen da, men NAV bryr seg ikke om man gjennomfører eksamen, bare at man er meldt opp til den. ;)

Hvis man tar ut 100% og da er hjemme i 49 uker + 10 uker ulønnet, må man vel også legge på 5 uker ferie for 2016, og 5 uker ferie for 2017. Og så er det 10 uker som er forbeholdt far. Da sitter jeg igjen med 59 uker hjemme. Og hvis far, i tillegg til sine 10 uker hjemme og bruker ferieuker for 2017, vil det jo absolutt ikke bli noe problem frem til barnehageplass. Men kan det virkelig stemme at man har så mye permisjon, og at så mange ferieuker kan forskyve hele permisjonen?

Hvis man tar ut 100% og da er hjemme i 49 uker + 10 uker ulønnet, må man vel også legge på 5 uker ferie for 2016, og 5 uker ferie for 2017. Og så er det 10 uker som er forbeholdt far. Da sitter jeg igjen med 59 uker hjemme. Og hvis far, i tillegg til sine 10 uker hjemme og bruker ferieuker for 2017, vil det jo absolutt ikke bli noe problem frem til barnehageplass. Men kan det virkelig stemme at man har så mye permisjon, og at så mange ferieuker kan forskyve hele permisjonen?
Sniker från Mars :)

Kom ihåg att din permission börjar 3 uker innan termin , så tar du 100% så ska far ha 10 uker = då har du 36 uker kvar

Dessutom så betalar bara Nav ut 4+2 ferieuker.

Du kan ta ut upp till 1 år med olönnad permission :) så har man ekonomi till det så klarar man sig till barnehage i augusti :)

Det stemmer det om dere velger å ta ut ferie hver for dere. Mange tar jo ut ferien sin mens den andre er i permisjon for å få tid sammen men familien. En ting som er verdt å nevne er jo at en uke permisjon regnes uavhengig av røre dager, mens ferie tar du bare på arbeidsdager så om du tar ferie de ukene det er røde dager som påske, mai og jul så kan du få en uke ekstra permisjon/ferie hjemme :-)
Men far sine 10 uker går av den totale permisjonen på 59 uker, ikke i tillegg til 59 uker som du får.

Det stemmer det om dere velger å ta ut ferie hver for dere. Mange tar jo ut ferien sin mens den andre er i permisjon for å få tid sammen men familien. En ting som er verdt å nevne er jo at en uke permisjon regnes uavhengig av røre dager, mens ferie tar du bare på arbeidsdager så om du tar ferie de ukene det er røde dager som påske, mai og jul så kan du få en uke ekstra permisjon/ferie hjemme :)
Men far sine 10 uker går av den totale permisjonen på 59 uker, ikke i tillegg til 59 uker som du får.
Usikker om det med røde dager gjelder meg. Jobber i helsevesenet, så for meg en røde dager "vanlige dager", og jeg må vanligvis bruke feriedager hvis jeg ønsker fri de dagene :(

Sniker från Mars :)

Kom ihåg att din permission börjar 3 uker innan termin , så tar du 100% så ska far ha 10 uker = då har du 36 uker kvar

Dessutom så betalar bara Nav ut 4+2 ferieuker.

Du kan ta ut upp till 1 år med olönnad permission :) så har man ekonomi till det så klarar man sig till barnehage i augusti :)
Bare 4+2 ferieuker? Men man har jo tjent opp 5 uker? Og det er vel arbeidsgiver som betaler feriepengene?

Back
Topp