Hvordan dele permisjonen?

Eg kjem til å ha perm til ca nyttår, så tar pappan resten. Skal ha 100%. :) Etter det håper vi på barnehageplass i samme barnehage som den kommende storesøstera. Ho har akkurat fylt 1 år, og begynner i barnehage om 2 veker. Eg syns det var veldig lenge å vere heime i 10.5 månader, så ser faktisk fram til litt kortare perm! :) Og så har eg jo rett på inntil 2 timar ammefri, og det er jo veldig fint..

Dere som skal ta ulønna perm Bør være obs på at dere mister sykepengerettighetene deres etter 4 uker uten jobb.

Kommer selv til å velge 100% lønn og så ulønna permisjon fordi den ulønna permisjonen uansett blir såpass lang (6mmd) at jeg uansett mister sykepengerettighetene mine.
det er kortere tid enn det. Jeg gikk "arbeidsledig" i 14 dager, for noen år siden. Orket ikke papirmølla hos nav, så gikk ulønnet. Når jeg brakk hånda etter 2 uker i ny jobb fikk jeg ingen sykepenger...

Her er planen at jeg tar hele fellesperioden. Vi får se hvor vi ender opp mellom permisjonsslutt og barnehagestart. Jeg har totalt ni uker ferie som skal avvikles etter permisjonen som hjelper oss litt på vei. Eldste går i barnehage med søskenprioritet, så drømmer om at vi kan komme oss inn utenom hovedopptaket, men det forblir sikkert en drøm :p Hvis ikke får jeg jobbe redusert tilsvarende kontantstøtten og evt be om tilpasning av turnus for den korte perioden det er snakk om.

det er kortere tid enn det. Jeg gikk "arbeidsledig" i 14 dager, for noen år siden. Orket ikke papirmølla hos nav, så gikk ulønnet. Når jeg brakk hånda etter 2 uker i ny jobb fikk jeg ingen sykepenger...

Da har de nok forandret reglene siden den gang. For på nav sine sider står det "Du må ha vært i jobb i minst fire uker umiddelbart før du ble arbeidsufør" (for å ha rett på sykepenger)

Da har de nok forandret reglene siden den gang. For på nav sine sider står det "Du må ha vært i jobb i minst fire uker umiddelbart før du ble arbeidsufør" (for å ha rett på sykepenger)
Det betyr vel at du mister rettighetene fra dag en og må jobbe 4 uker før du får de tilbake...

Her kommer nok jeg til å ta alt foruten kvoten hans.., mest fordi det er mest hensiktsmessig med tanke på vår situasjon slik den er i dag. Men om det blir 80 eller 100 og hva vi skal gjøre fram til barnehagestart har vi ikke klart enda... Enten blir det mer permisjon eller så blir det dagmamma... Nå jobber vi turnus begge to per i dag, så da kan det være mulig å legge det opp slik at jeg har fri når han er på jobb og omvendt... Ikke særlig familievennlig, men ser ut til at vi må gjøre det sånn en liten periode...

I forhold til dette med sykepenger tenker jeg at jeg sparer ferien til de siste ukene jeg er i ulønnet perm.

Hvis jeg har ferie i 5 uker etter ulønnet perm men før jeg begynner å jobbe igjen har jeg vel rettigheter når jeg er tilbake på jobb?

Evt kan man spare permisjon til etter ulønnet perm?

I forhold til dette med sykepenger tenker jeg at jeg sparer ferien til de siste ukene jeg er i ulønnet perm.

Hvis jeg har ferie i 5 uker etter ulønnet perm men før jeg begynner å jobbe igjen har jeg vel rettigheter når jeg er tilbake på jobb?

Evt kan man spare permisjon til etter ulønnet perm?
problemet er hvis man blir syk i ulønnet permisjon.
-Ei venninne fikk slag 2 dager etter at hun gikk ut i ulønnet permisjon. Det er ikke sannsynlig at hun skal ut i jobb neste året...

Det betyr vel at du mister rettighetene fra dag en og må jobbe 4 uker før du får de tilbake...

Betyr at du mister rettigheten hvis du ikke har vært i jobb 4 uker før du blir syk.altså at du må ha jobba i løpet av de siste 4 ukene før du blei syk.

Hvor lenge du må jobbe før du får tilbake rettigheten er jeg usikker på.

er hvertfall slik jeg har forstått det det og blitt fortalt at reglene er av ei som jobber i nav

Pappaen tar fedrekvota han må ta, resten tar jeg :) blir ulønnet permisjon et ekstra år på meg. Da hjelper kontantstøtten veldig på :)

PS... Siden babyen også er over året når pappan er hjemme, så får vi også kontantstøtte de mnd fram til august;) det hjelper på med 6000 ekstra;)

Takk for tips - det visste jeg ikke! :D

Jeg blir hjemme i permisjon fra mars - april 2017. Deretter skal pappaen ha 14 uker, og så har vi fellesferie sammen før bhg-start :) vi skal ha 100% lønn, og for at mitt år skal gå opp, har jeg først alle ukene med permisjon "fra nav" (er jobben min som utbetaler), deretter ferie i 5 uker, så tilleggspermisjon u/lønn + litt ferie frem til påsken 2017, så starter pappaen sin permisjon etter påsken og frem til fellesferien :) Sjefen min har allerede godkjent opplegget :)

Vi tar ut 100% lønn fordelt på hvor mange uker det enn er, og så 10 uker ulønnet perm. Det sparer vi MYE penger på, så setter heller av penger.

Utover det skal jeg ha 4-6 måneder ulønnet permisjon tilsammen etter at den lønnede permisjonen er slutt, og så ferie. Mannen tar sine 10 uker, høsten 2017 når barnet er 1.5 år. Så drøyer vi bhg start så lenge som mulig.

Han har en veldig krevende jobb med mye reising, så det passer best at han tar perm om høsten når de har det roligst.

Dessuten har vi alltid vært enige om at siden jeg trives best hjemme og han trives best med å jobbe fordeler vi permen slik at jeg er mest hjemme. Han er en fantastisk pappa og gjør alt med ungen, men foretrekker likevel å jobbe på dagtid.
Vi får foresten nesten 25k ekstra å rutte med iløpet av året om vi tar 100% lønn og så 10 uker ulønnet så anbefaler folk å regne på det før de bestemmer seg for 80% lønn for hva som lønner seg.

Å ta ut 100% lønn og deretter 10 uker ulønnet, jeg får det ikke til å stemme med min regning at det lønner seg. Hjelp meg gjerne å forstå?! Jeg har kommet frem til at 80%lønn og 10 uker ulønnet vil være det som lønner seg?

Å ta ut 100% lønn og deretter 10 uker ulønnet, jeg får det ikke til å stemme med min regning at det lønner seg. Hjelp meg gjerne å forstå?! Jeg har kommet frem til at 80%lønn og 10 uker ulønnet vil være det som lønner seg?
Mannen min tjener såpass mye mer enn meg at om han tar ut 80% lønn taper vi mer på det enn om vi begge tar ut 100% og så tar jeg ulønnet ut over min lønnede permisjon. ;)

Mannen min tjener såpass mye mer enn meg at om han tar ut 80% lønn taper vi mer på det enn om vi begge tar ut 100% og så tar jeg ulønnet ut over min lønnede permisjon. ;)
Åh! Det har jeg faktisk ikke regnet på! Mannen tjener jo mye mer enn meg! Takk for heads up! :)

Kjenner jeg bare blir mer og mer forvirra jeg :p spørs om jeg må spørre på nav Chatten for å passe på å være helt sikker på at dette stemmer, for er det som står i artikkelen rett så er det jo ikke så farlig :)
Man er jo ikke arbeidsledig når man er i permisjon med barn så det er andre krav som gjelder arbeidsledige.
MEN! en ting som må tenkes å er jo at dersom du blir sykemeldt så kan du ikke være i permisjon og din mann må ta over permisjonen som da er ulønnet. Altså må dere plutselig klarer dere på din 65% lønn som er minde enn om du er hjemme ulønnet og din mann får 100% (dette da med mindre dere klarer å finne noen som sitter barnevakt på dagtid mens du er sykemeldt)

Vi tar nok 80% grad foreldrepenger denne gangen i fall det blir sykemelding som sist. Far sier han vil ha 14 uker. Så tar jeg resten. Vi må se på plassering av ferie og evt ulønnet permisjon også i forhold til barnehage oppstart.

Back
Topp