Hvordan blir jeg kvitt de j**** bananfluene?

Minime88

Glad i forumet
Septembermødre <3
De er overalt.... overalt på kjøkkenet!!! jeg spyr snart... er så ekkelt... Plutselig sitter det flere på brødskiva mi liksom.... Vi har ikke mat fremme på benken heller, så... Hvorfor er de der? Hvordan få de vekk?

Sett frem et glass øl med 2-3 dråper zalo. La det ståi 3-4 dager så blir du kvitt dem

Tina Emilie skrev:
Sett frem et glass øl med 2-3 dråper zalo. La det ståi 3-4 dager så blir du kvitt dem

Dør dem eller bare gjemmer dem seg, for så å lure seg frem igjen? :P

De dør

Annet tips er å rengjøre sluket i vasken! Fyr løs gjerne med plumbo! Er sikkert mye deilig nedi der som disse småttisene er glad i!

sliter selv med det samme om dagen, mange på kjøkkenet. da skal jeg prøve det tipset jeg og

Et annet tips:

Eplecidereddik i et glass på kjøkkenbenken!

Eplejuice, øl, rødvin, eplecidereddik eller noe i ett vinglass, så smører du zalo på kanten av glasset :)

Nå har jeg bedt mannen kjøpe med eplecidereddik, så nå skal det bli fart på sakene her! :P
Håper det tar noen av fluene ihvertfall :-S

de elsker fukt og gjær. Og ei flue legger ca 100 egg om dagen.
prøv å finn ut hvor de legger egg hen å bli kvitt det. 
Kan være blomsterpotter, sluken, mat søppel..

Gå ut med all søppel med en gang.- Ikke ha frukt fremme, ikke smuler eller annet gjærbakst. flasker med små slurker igjen i. spes øl og vin, de elsker det..
Fjern alt slik 
pluss sett frem et glass med saft, øl, vin eller eplecider eddik og ha oppi 1-2 dråper zalo, da zaloen ødlegger den hinna de lander på oppi glasset...

Eneste jeg gjør her hjemme er å ha fremme to skåler med bakepulver og vaniljesukker, har alt av frukt i kjøleskapet og bærer ut søpla hver kveld, har ingen fluer etter at jeg startet med dette =)

Henger meg på jeg og. Skal prøve ut disse tipsene. Men vi har også et annet problem, og det er beholderen for våtorganisk ute. Der er det fullt liv kan dere tro.... Spyfluelarver og spyfluer... Æsj, blir kvalm av det. Får dem ikke bort heller, de blir bare flere og flere...

De kommer inni mellom her også .. Og da setter jeg ett glass med saft med litt zalo oppi og har fremme .. det drukner de i .. og vanlig eddik også funker om man setter frem ett glass med det =)) Og man bør vaske ALT av skap, lister osv med zalo eller ha litt salmiakk oppi grønnsåpevann, de legger ofte egg på slike steder + fuktige steder.

Skyll for all del ølflasker (selv om de er alkoholfrie) og vinflasker. De elsker disse. Vi gjør det preventivt.
Og gå med matsøppel hver dag, helst kast fruktavfall rett ut i søppelkonteineren.

Rådet om øl og Zalo har jeg tro på, men har ikke prøvd det. Det er kun én gang at det uttartet seg hos oss, og da fikk sønnen min 1 krone for hver flue han knertet.
Vi dreper som regel ikke insekter her i huset, men i det tilfelle måtte vi for å kunne puste uten å få småfluer i nesa.. yæk..

De legger ikke egg i potteplanter altså, bare så det er klart. Men de velger å legge egg på frukt og i fruktavfall i søppla, der de små fluelarvene kan spise seg mette når de klekkes ;-)

legg ei banan/anna frukt i en åpen pose over natta
om morgenen går du inn, lukker igjen posen og hiver den ut, gjenta det til neste natt/utover dagen
funka som flesk!

Madinka skrev:
Skyll for all del ølflasker (selv om de er alkoholfrie) og vinflasker. De elsker disse. Vi gjør det preventivt.
Og gå med matsøppel hver dag, helst kast fruktavfall rett ut i søppelkonteineren.

Rådet om øl og Zalo har jeg tro på, men har ikke prøvd det. Det er kun én gang at det uttartet seg hos oss, og da fikk sønnen min 1 krone for hver flue han knertet.
Vi dreper som regel ikke insekter her i huset, men i det tilfelle måtte vi for å kunne puste uten å få småfluer i nesa.. yæk..

De legger ikke egg i potteplanter altså, bare så det er klart. Men de velger å legge egg på frukt og i fruktavfall i søppla, der de små fluelarvene kan spise seg mette når de klekkes ;-)

Det gjør de. så lenge jorda er fuktig...
Vi sleit innmari med de, og gjorde alt... helt til en kompis var innom som jobber i anticimex og han fant ut at den ene planten vi hadde var årsaken.. Da hadde vi gjort alt i flere uker.... var ingen andre steder i huset de hadde mulighet til å legge egg for alt annet var kliniskt rent.. Jeg gjorde ikke annet enn å¨vaske å støvsuge

Og ikke vann plantene dine på en stund.

De legger egg i fuktig jord.

Og da er jo sirkelen i gang, når du vanner plantene. ^^

Og vask grundig over kjøkkenet og som nevnt over så vær spandabel med plumboen i avløpene.

litt-anonym skrev:

Madinka skrev:

Det gjør de. så lenge jorda er fuktig...
Vi sleit innmari med de, og gjorde alt... helt til en kompis var innom som jobber i anticimex og han fant ut at den ene planten vi hadde var årsaken.. Da hadde vi gjort alt i flere uker.... var ingen andre steder i huset de hadde mulighet til å legge egg for alt annet var kliniskt rent.. Jeg gjorde ikke annet enn å¨vaske å støvsuge

Og da snakker vi om de samme fluene, og ikke sånne plantefluer?
(De kan også være en pest og en plage).

Nå fant jeg ut at de kan legge egg på steder med bakterier eller andre mikroorganismer hvis kilde til gjærsopp ikke finnes. Så da kan de jo legge egg i jord emoticon

Vi har noen få fluer igjen her.. håper det ikke blir flere nå.

(Er så lei av å ikke kunne klare å få lagt inn bilder fra nettet! emoticon ).

Goes banana ;-p

Back
Topp