Hvordan blir din permisjon?

Nå trenger jeg å få oppklart en ting:
Jeg mener å ha lest at mor må gå ut i permisjon 3 uker før fødsel.
Nå finner jeg ingenting om dette på NAV sine sider.

Mener det var 3 uker før termin og 6 uker etter fødsel som er forbeholdt mor.

Hjeeeeelp :)

Ja, jeg har lest at mor får 3 uker før termin og 6 uker etter fødsel, så føder en før termin, så mister en litt. Far får 2 uker etter fødsel, det er opp til arbeidsgiver om de to ukene er betalt eller ei. Er barnet født før 01.07.2014 (mener det var denne datoen), så har en 18 eller 28 uker permisjon (avhengig om en tar 100% eller 80%) som mor og far kan selv velge hvem som skal ta, det er inklusiv de 3+6 ukene som er forbeholdt mor. Far kan velge å dele opp (f.eks. en dag i uken) eller ta alt sammenhengende. Mener at en har 3 år på seg til å ta ut foreldrepenger/permisjonspenger før en mister de, hvis en har rett til dem da ;)

Jeg skal ha 100% permisjon! det blir tom Januar (inkl ferien), så skal jeg ha ulønnet til August til barnehagen begynner. Min mann skal ha 2 uker perm nåde jeg har ferie eller ulønnet, så hver fredag i 1 år slik gullet ikke får full uke i barnehagen.

Vi klarer ikke helt å bestemme oss for om mannen bør ta 1 fridag i uken fra mini er født eller vente slik at vi får færre dager i barnehage når den tid kommer.
Jeg tar ulønnet perm til bhgstart og mannen kan ta ut avspaseringsdager også....

Hva tenker dere, hvor mye avlastning trenger man i starten?
Vanskelig å avgjøre før nurket er her :P

Noen som vet hvordan det er med ferie og om dette høres riktig ut...De 5 ukene i 2014 blir jo inni permisjonen på en måte....? Så da klarer vi oss med 80% dekning! og med mine 10 ferieuker (2014 og 2015) så kan vi være hjemme til bhg start i august...da jobber j når samboer har sin permisjon da feb-mai, å så tar j resten av min da, så da med ferie har vi totalt 69 uker....?

Sent from my iPad using BV Forum

Noen som vet hvordan det er med ferie og om dette høres riktig ut...De 5 ukene i 2014 blir jo inni permisjonen på en måte....? Så da klarer vi oss med 80% dekning! og med mine 10 ferieuker (2014 og 2015) så kan vi være hjemme til bhg start i august...da jobber j når samboer har sin permisjon da feb-mai, å så tar j resten av min da, så da med ferie har vi totalt 69 uker....?

Får du flyttet alle 5 ukene dine fra 2014?? Vi får bare flyttet 10 dager, sånn hadde jeg det på gamle jobben også

Får du flyttet alle 5 ukene dine fra 2014?? Vi får bare flyttet 10 dager, sånn hadde jeg det på gamle jobben også

Mente ikke å flytte dagene, men ha de i 2014 for å få de....å det har man rett til etter det j skjønner, men da har man ikke foreldrepenger de ukene, og så fortsetter man permisjonen etter de...så om jeg da tar 5 uker ferie juni/juli 2014 mottar j feriepenger å vil ikke merke noe til mindre penger det etter det j kan skjønne...(det er da arbeidsgiver som utbetaler permisjonen min og ikke NAV...)

Mente ikke å flytte dagene, men ha de i 2014 for å få de....å det har man rett til etter det j skjønner, men da har man ikke foreldrepenger de ukene, og så fortsetter man permisjonen etter de...så om jeg da tar 5 uker ferie juni/juli 2014 mottar j feriepenger å vil ikke merke noe til mindre penger det etter det j kan skjønne...(det er da arbeidsgiver som utbetaler permisjonen min og ikke NAV...)

Jeg vet hvordan det er å starte permisjon og stoppe den! Hvis det er det du tenkte? Jeg overfører de dagene jeg kan neste uke , så bruker jeg ferien og går ut i permisjon så senest som mulig sånn at jeg får mest til med henne etter hub er født ! Og avtalt dette med sjefen min! Om det er NAV eller arbeidsgiver er også veldig varierende fra jobb til jobb! Så ville sjekket opp dette hvis du ikke vet

Sjekka med NAV og da kunne man søke om utsettelse av foreldrepenger i den perioden man skulle avvikle ferie, det gjaldt da bare 4 uker og 1 dag, men da kan man vel avtale med arbeidsgiver å utsette de resterende 4 dagene til 2015...så dette blir gående akkurat sammen med permisjon og ferie fram til barnehagestart:)

Ja, man kan utsette permisjonen pga ferie

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Sjekka med NAV og da kunne man søke om utsettelse av foreldrepenger i den perioden man skulle avvikle ferie, det gjaldt da bare 4 uker og 1 dag, men da kan man vel avtale med arbeidsgiver å utsette de resterende 4 dagene til 2015...så dette blir gående akkurat sammen med permisjon og ferie fram til barnehagestart:)
Men hvorfor kan man bare utsette perioden med 4 uker og 1 dag, når man har rett på 5 ukers ferie? Jeg hadde nemlig tenkt å stoppe permisjonen i 4 uker i sommer og så begynne på an igjen til høsten, så godt du nevnte dette :) Kjipt å miste dager for dem som vil ha sommerferie i 5 uker!

Jeg har også tenkt å stoppe permisjonen i julen og bruke feriedager der, slik at jeg får utsatt permisjonen enda lengre, er jo så mange fridager i julen 2014 :) Bedre å ta 4 uker sommerferie i sommer og bruke den siste ferieuken på inneklemte dager, slik at en kan stoppe permisjonen og forlenge den enda mer :) Blir jo mye styr, men verdt det hvis en får forlenget permisjonen tenker jeg :)

Men hvorfor kan man bare utsette perioden med 4 uker og 1 dag, når man har rett på 5 ukers ferie? Jeg hadde nemlig tenkt å stoppe permisjonen i 4 uker i sommer og så begynne på an igjen til høsten, så godt du nevnte dette :) Kjipt å miste dager for dem som vil ha sommerferie i 5 uker!

Jeg har også tenkt å stoppe permisjonen i julen og bruke feriedager der, slik at jeg får utsatt permisjonen enda lengre, er jo så mange fridager i julen 2014 :) Bedre å ta 4 uker sommerferie i sommer og bruke den siste ferieuken på inneklemte dager, slik at en kan stoppe permisjonen og forlenge den enda mer :) Blir jo mye styr, men verdt det hvis en får forlenget permisjonen tenker jeg :)

Det var vist slik ferien var, 4+1, men de resterende 4 dagene kan man jo avtale med arbeidsgiver å overføre til 2015...haff, for et styr å skjønne alt å få det best mulig sammen....
Jula var jo genialt å stoppepermisjon da, hvis det går ann å gå til...men det kan man sikkert spørre NAV om..

Jeg har hatt venninner som har stoppet permisjonen i jul, påske, kristihimmelfartsdag og alle innklemte dager. Mister jo en hel del permisjon da, tar en feriedager på inneklmente dager slipper en jo å bruke permisjonen i helgene, som man venligvis gjør :) Så da vinner man jo ett par dager/1 uke på enkelte inneklemte fridager :) En bestemmer vel selv når en vil ta ut feriedagene sine vs permisjon? Blr jo mer arbeid for NAV, men en vil jo ta ut de feriedagene en har rett på :)

Sikkert litt forskjellig angående ferie, da jeg jobbet hadde jeg 5 uker og hadde kun rett på 3 uker sammenhengende om sommeren (kunne selvfølgelig søke om å ta alle sammenhengende om sommeren). Ma'en min kan overføre to uker fra forrige år, sånn at han kan ta 7 uker ferie på ett år og i tillegg opparbeide seg to uker med overtid, slik at det blir totalt 9 uker fri på et år! Noe som vi håper på i år da, siden jeg kommer mest sannsynlig til å ta permisjonstiden ;)

Går det an å lure inn den ulønnede perm-delen ved å ta ut feks 80% perm gradert?
Slik at jeg da har ca 1 dag ulønnet hver uke? (Mister jobben min rett før fødsel :( )

Er desperat etter å finne et smutthull for å forlenge min del så lenge som mulig med 100% lønn.
Må tøye perm til høsten '15 og krysse fingre for bhgplass.

Her blir jeg gående hjemme til august 2015. Sambo deler sannsynligvis opp permisjonen sin, så blir litt om sommerene og evt i jula og sånn.. :)

Går det an å lure inn den ulønnede perm-delen ved å ta ut feks 80% perm gradert?
Slik at jeg da har ca 1 dag ulønnet hver uke? (Mister jobben min rett før fødsel :( )

Er desperat etter å finne et smutthull for å forlenge min del så lenge som mulig med 100% lønn.
Må tøye perm til høsten '15 og krysse fingre for bhgplass.
Prøv å ring NAV de burde kunne hjelpe deg ;)

Har jordmortime på fredag og nå MÅ jeg skissere søknadsskjemaet.

Har lest en del på facebookgruppen "NAV foreldrepenger"- helt genialt!

Hvor langt har dere andre kommet?
Blir dere noe klok på dette? :p

Back
Topp