Hvordan blir din permisjon?

Frk Spent

Mai 2014 mamma :)
Mailykke <3
Jeg er litt nysgjerrig på hvordan permisjonstiden blir for oss maidamer og pappaene?
Hvem skal ut når og hvor lenge? Hvordan skal dere kombinere jobb evt bhg?

Bare jeg som tenker fælt om dagen selv om det er noen uker til papirene skal sendes inn :)

Tenker sykt mye på det selv.. vi skal nok prøve å ha 100% dekningsgrad. Jeg skal være hjemme de første 35 ukene.. vi har et håp om at sambo skal få ny jobb som gjør at vi kan spare endel slik at jeg kan være hjemme i ca 20 uker ekstra (ca 4mnd) så kan han enten være hjemme med meg og sønnen vår de 14 ukene han har fri eller han kan ta det gradert utover 2015-2016. Men vi regner fremdeles mye på det. Og jobb situasjonen til sambo er noe usikker da han er ferdig med master til sommeren. :-)

Lillebror begynner i bhg aug 2015.

Last edited:
Vi kommer til og ta 100% og 2 måneder uten lønn! Vi har regnet på at vi hadde tapt nesten 30 000 hvis vi tok 80 % pluss eventuelt litt ferie :)

Jeg tenker så det knaker selv! :) Jeg tar de første 35 ukene. Så tenker jeg å ta litt ulønnet/ eventuellt ta noen kveld/ helg vakter. Så tenker jeg å jobbe en del når samboeren tar perm fra februar mars. Så får vi bare finne en løsning med kontantstøtte, ferie og ekstravakter på meg frem til barnehagestart :)

Aner ikke enda, sjefen er begynt å mase om søknaden, og jeg aner ikke hva vi skal gjøre eller hvordan finne ut av dette!

Vi og synes det er ekstremt vanskelig. Ettersom jeg forstår så kan vi ikke ha perm på likt? Jeg trenger kurs jeg tror jeg. Får vondt i hodet av lese om det :(

Skal velge 100% dekningsgrad. Pappen skal ta ukene sine sommeren 2015. Selv skal jeg gå ulønnet i nesten 1 år.

Når tenker dere på barnehageplass da og at hverdagen begynner igjen?

Vi skal ta ut 100% dekning, vi også taper veldig mye på å ta ut 80..
Jeg tar ut sammenhengende og far tar ut gradert (kanskje 1 eller 2 dager i uken)

Jeg er arbeidsledig fra begynnelsen av mars og jobbsøking i permisjonstiden gruer jeg meg til. Jeg hadde planlagt dette svangerskapet så godt, det siste jeg forestilte meg var økonomisk usikkerhet. Det har aldri vært et tema, men slik blir det når arbeidsplassen legges ned..

Synes også det er veldig dumt hvis far og jeg går hjemme sammen. Planen var at fars permdager skulle dekke mine arbeidsdager. Hvis jeg får ny jobb krysser jeg fingre for at jeg kan søke NAV om å få utsatt min permdel til gradert.

Jeg vil helst ikke sende junior i BHG før han klarer å ta seg mer fram på egenhånd, altså kunne gå og si noen ord. Så tenker høsten 2015. Dermed blir det noe ulønnet til denne perioden.

Vanskelig å komme med en konklusjon for så mange måneder synes jeg :(

Her blir det også 100%, jeg satser på å da barnehageplass fra januar 2015 og betale de mnd vi ikke bruker eller barnehage med opptak i mai, hvis ikke får gi styre litt med rar ferie og håpe at familie vil hjelpe oss.

Vil gjerne se hva andre gjør, for dette er et stort mysterium for oss. Må nok ta kontakt med nav. Jeg er frilans, og er ikke engang sikker på om jeg får betalt permisjon. Mulig det vil lønne seg for oss at han tar mye av fellestiden. Samtidig tror jeg ikke jeg orker å jobbe fullt, har ikke orket det frem til nå i "normaltilværelsen" engang.

Har uansett noen måneder i året der jeg ikke jobber, fordi det ikke er noe å gjøre, og gidder ikke kaste bort permisjon på det, så vi klarer nok å strekke oss til neste høst, og starte bhg da. Og vil nok fremdeles ikke jobbe fullt.

Vi har ikke økonomi til at jeg går ulønnet i x-antall måneder, så vi har rett og slett ikke noe valg. Vi ønsker ikke at tuppa skal starte i bhg når hun er 9 mndr... Så her blir det 80% på meg i 9 mndr, og pappa i 3 mndr:-)

Vi vet ikke helt ennå hva vi skal gjør. Prøver å lese litt om det, men det er så mye forskjellig og dessuten så gjelder det meste for folk i arbeid. Han er i fult arbeid mens jeg er fulltidsstudent, så da er det litt andre regler for oss. Har fått inntrykk av at vi ikke får foreldrepenger, så må nok heller søke om engangsstødnad. Tror vi trenger å snakke med NAV for å finne ut av hva som er best økonomisk og praktisk for oss...

Har ei vennine som ikke sjekket det , og NAV støtter bare de første ukene så hun fikk bare 1500 kr i feriepenger! Det er litt greit og vite:p må man spare selv eller går ting som normalt ?? Er mye man skal bli klar over over dette føler jeg :)

Jeg aner ikke. Null peiling på det. Men blir vel no 100% greier. Ho skal i barnehage så fort som svint ihvertfall :)

Skal avtale time på Nav for å bli litt klokere på det permisjons greiene..

Har ei vennine som ikke sjekket det , og NAV støtter bare de første ukene så hun fikk bare 1500 kr i feriepenger! Det er litt greit og vite:p må man spare selv eller går ting som normalt ?? Er mye man skal bli klar over over dette føler jeg :)
Ja, leste om at alt med penger, foreldrepenger og engangstødnad, må søkes om og seperat (begge to må), det eneste som kommer automatisk er barnebidrag. En av de hadde en frist på 6-4 uker før fødselen og hvis en var sent ute så mistet en retten på de pengene...

Slik vi såg over det i går, så blir det 80% permisjon i 59 uker, i tillegg 5 uker sommerferie. Så da blir det 1 mnd uten lønn viss det ikke er opptak for barnehage før August

Ja, leste om at alt med penger, foreldrepenger og engangstødnad, må søkes om og seperat (begge to må), det eneste som kommer automatisk er barnebidrag. En av de hadde en frist på 6-4 uker før fødselen og hvis en var sent ute så mistet en retten på de pengene...

Da har jeg fått sjekket opp litt, på jobben min er det de som gir meg lønn i permisjonstiden, og får igjen fra NAV ! Så da får jeg rett på feriepenger og vanlig ferie:) mens andre bedrifter gjør at du får fra NAV og da får man ikke rett på feriepenger :) såpass viktig og følge med :)

Back
Topp